справа № 399/651/17
провадження № 2-а/399/11/17
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.10.17 року Онуфріївський районний суд Кіровоградської області в складі: головуючого судді - Шуліки О.О., за участю секретаря судового засідання - Бондаренко Ю.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні в селищі Онуфріївка адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, державного інспектора з контролю використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використаннм та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Свириденко Євгенія Леонідівни про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення, -
ВСТАНОВИВ
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, згідно якого прохала суд, винести рішення яким визнати дії державного інспектора з контролю використання та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Свириденко Євгенії Леонідівни неправомірними. Скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення за № 116ДК/0087По/08/01/-17 від 21.08.2017 року на суму 170,00 грн. винесену державним інспектором з з контролю використання та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Свириденко Євгенії Леонідівни, провадження по адміністративній справі закрити.
Свої вимоги мотивувала тим, що 21 серпня 2017 року в селищі Онуфріївка Кіровоградської області в особі державного інспектора з контролю використання та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Свириденко Євгенії Леонідівни винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №116ДК/0087По/08/01/-17 при перевірці дотримання вимог земельного законодавства, відповідно до якого на думку перевіряючого органу, позивач порушив вимоги ст. 53 КУпАП. При прийнятті оскаржуваної постанови відповідач виходив з того, що 13 липня 2017 року за межами Онуфріївської селищної ради ДП Онуріївське лісове господарство використовує земельну ділянку площею 42,2000 га, кадастровий номер НОМЕР_1, засіявши її технічною культурою кукурудзою, чим заподіяла шкоду на суму 232515,28 грн., що є порушенням ч.7 ст.20, п. а ст.96, ст.ст.125, 126 ЗК України та ч.9 ст.1 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель . З постановою про накладення адміністративного стягнення взагалі позивач не згоден. При складанні протоколу про адміністративне правопорушення, свідки та поняті запрошені не були, заперечення позивача взагалі були проігноровані та незважаючи на це, позивача визнано винним у скоєні адміністративного правопорушення, складено відповідну постанову та накладено адміністративне стягнення на суму 170,00 грн. Свій підпис у зазначеному протоколі позивач поставив, щоб отримати примірник постанови посадової особи. Позивач не погоджуючись з постановою про накладення адміністративного стягнення від 21.08.17 змушений звернутися до суду щодо захисту своїх прав та законних інтересів. З вказаною постановою позивач, не згоден, викладені обставини в ній не відповідають дійсності. В постанові зазначено, що ДП Онуріївське лісове господарство в особі директора ОСОБА_1 скоїло правопорушення передбачене спи 53 КУпАП, проте в резолютивній частині протоколу викладені обставини, що не підпадають під дію зазначеної статті КУпАП та не можуть кваліфікуватися нею. Оскільки, в своїх поясненнях доданих до протоколу пояснювала наступне: Основним документом, що характеризує спосіб досягнення фінансових цілей підприємства і який пов'язує його доходи і витрати є фінансовий план. Так, фінансовим планом на 2017 рік, складеним відповідно до наказу Мінекономрозвитку №205 від 02.03.2015 року та затвердженим в установленому порядку Держлісагентством України, передбачено отримання доходу від ведення сільського господарства. Даний фінансовий план погоджується Мінфіном, а його показники враховані при формуванні державного бюджету. Таким чином, забезпечення виконання фінансового плану є одним з найосновнішим її, як керівника державного підприємства, завданням. Згідно Наказу Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області за №11- 163/14-14-СГ від 23.05.2014 р. Державному підприємству Онуфріївське лісове господарство (надалі по тексту - ДП Онуфріївське лісове господарство ) надано в постійне користування земельна ділянка площею 98,4336 га, для ведення лісового господарства і пов'язаних з ним послуг. На підставі вказаного наказу ДП Онуфріївське лісове господарство зареєструвало право постійного користування за собою шляхом внесення даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відповідно до Закону України від 1 липня 2004 року № 1952-ГУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон № 1952-1V), що підтверджується Витягом індексний номер 2539957 від 11.08.14 року. До цього часу, починаючи з 2005 року Державного підприємства Онуфріївське лісове господарство використовувало дану земельну ділянку згідно з пунктом 5 розділу VIII Прикінцеві положення ЛК України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, згідно планово- картографічних матеріалів лісовпорядкування . Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Державним комітетом СРСР по лісовому господарству 11 грудня 1986 року, планшети лісовпорядкувальні належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення. За статтею 48 ЛК України в матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісовод господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об'єкта лісовпорядкування. Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію лісовпорядкування. У проекті організації та розвитку лісового господарства визначаються і обгрунтовуються основні напрями організапії і розвитку лісового господарства об'єкта лісовпорядкування з урахуванням стану та перспектив економічного і соціального розвитку регіону. Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства за погодженням відповідно з територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища. Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов'язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів. Відповідно до проекту організації та розвитку лісового господарства державного підприємства Онуфріївське лісове господарства та матеріалів безперервного лісовпорядкування Онуфріїївського лісництва, затверджене Державним агентством лісових ресурсів України від імені якого діє Українське державне проектне лісовпорядне виробниче об'єднання ДП Харківська державна лісовпорядна експедиція розроблено планування і прогнозування використовування лісових ресурсів на території ДП Онуфріївське лісове господарство було закладено використовування земель - ріллі з метою раціонального використання земель та для потреб мисливського господарства відповідно до статті 75 Лісового Кодексу України та законів України "Про тваринний світ". "Про мисливське господарство та полювання". Позивач не може погодитись, що скоєне адміністративне правопорушення, передбачене ст.53 Кодексу України про адміністративні правопорушення Порушення правил використання земель , оскільки земельна ділянка використовувалась за цільовим призначенням - для ведення лісового господарства і пов'язаних з ним послуг, що передбачає забезпечувати посилення захисних, кліматорегулюючих, санітарно-гігієнічних, оздоровчих та інших корисних властивостей лісів з метою поліпшення навколишнього природного середовища та охорони здоров'я людей, збереження сприятливих умов для життя диких тварин, проведення комплексних заходів, спрямованих на відтворення, збереження і поліпшення середовища тварин їх існування шляхом забезпечення продуктів життєдіяльності диких тварин. Цільове призначення земельної ділянки ДП Онуфріївського лісове господарство не змінювалося, а категорія - рілля дозволена (з розшифровкою найменування характеристик - кормові поля, підсобне господарство), що передбачено в Проекті організації та розвитку лісового господарства державного підприємства Онуфріївське лісове господарства та матеріалів безперервного лісовпорядкування Онуфріїївського лісництва, затвердженого Державним агентством лісових ресурсів України. Жодних дій позивач не вчиняла, які завдавали шкоди Державі, навколишньому природному середовищу, не змінювала цільове використання земельної ділянки, а навпаки ДП Онуфріївського лісове господарство забезпечувало збереження корисних властивостей лісів і створювали сприятливі умови для утримання лісової охорони, створення захисних лісових насаджень у відповідності до Лісового кодексу України, Земельного кодексу України, Законів України Про охорону навколишнього природного середовища , Про тваринний світ , Про мисливське господарство та полювання . Крім того, Позивач просить звернути увагу, що відповідно до Рішення дев'ятої сесії Кіровоградської обласної ради за№ 105 від 14.11.1997 року та рішенням від 18.08.10 №917 надано в користування мисливські угіддя, в тому числі згідно Додатку №1 - Онуфріївській районній організації УТМР - 65407 га., згідно Додатку №2 - державному підприємству Онуфріївське лісове господарство в кількості 3076 га, строком 2027 року. Статтями 18, 19 ЗК України встановлено дев'ять категорій земель за їх основним цільовим призначенням. Проте мисливські угіддя для ведення мисливського господарства та полювання до тієї чи іншої категорії земель не віднесено. їх також не виокремлено в окрему категорію з цільовим призначенням для ведення мисливського господарства та полювання, тобто ці землі теж відносяться до категорії земель - лісогосподарського призначення. Відповідно до ст.ст.30,31 Закону України Про мисливське господарство та полювання передбачено права та обов'язки користувачів мисливських угідь та гарантії а їх захист. Таким чином, ДП Онуфріїївське лісове господарство не потрібно було змінювати цільове використання земельної ділянки, оскільки йому дозволено було в період відсутності бюджетного фінансування (копія Довідки з ГУ Державної Казначейської служби України додається) здійснювати інші послуги пов'язанні з лісовим господарством та використовувати земельну ділянку під рілля та для ведення мисливського господарства.
В судовому засіданні ОСОБА_1 суду пояснила, що рішення дев'ятої сесії Кіровоградської обласної ради за №105 від 14.11.1997 року та рішенням від 18.08.10 №917 надано в користування мисливські угіддя, в тому числі згідно Додатку №1 - Онуфріївській районній організації УТМР - 65407 га., згідно Додатку №2 - державному підприємству Онуфріївське лісове господарство в кількості 3076 га, строком до 2027 року. Відповідно до ч. 5 ст. 21 розділу IV Закону України Про мисливське господарство та полювання від 22.02.2000 № 1478-ІІІ для потреб мисливського господарства державне підприємство Онуфріївське лісове господарство , як користувач мисливських угідь має право у встановленому порядку, будувати на мисливських угіддях необхідні будівлі та біотехнічні споруди, вирощувати кормові культури, створювати захисні насадження, проводити штучне обводнення, здійснювати інші заходи, пов'язані з веденням мисливського господарства, які не суперечать законодавству та інтересам користувачів земельних ділянок. Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права постійним користувачем земельної ділянки являється ДП Онуфріївське лісове господарство , що не суперечить вимогам ч.5 ст. 21 розділу IV Закону України Про мисливське госпопапство та полювання від 22.02.2000 № 1478-ІІІ. Цільове призначення земельної ділянки ДП Онуфріївського лісове господарство не змінювалося, а категорія - рілля дозволена (з розшифровкою найменування характеристик - кормові поля, підсобне господарство), що передбачено в Проекті організації та розвитку лісового господарства державного підприємства Онуфріївське лісове господарства та матеріалів безперервного лісовпорядкування Онуфріїївського лісництва, затвердженого Державним агентством лісових ресурсів України з метою раціонального використання земель та для потреб мисливського господарства відповідно до статей 75, 76 Лісового Кодексу України та закону України "Про мисливське господарство та полювання".
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області - Попович С.М. заперечувала проти позовних вимог позивача, а саме вказала, що позиція позивача не обґрунтованою та недоведеною. Разом з тим, на користь дотримання інспектором норм чинного законодавства свідчить наступне. Згідно з абзацом 13 статті 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі - ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель ) охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необгрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення. Статтею 2 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, що основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель зокрема є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів. Відповідно до статей 4, 5 вищезазначеного закону, об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України, здійснює його центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Згідно з частиною четвертою статті 9 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель , державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються зокрема шляхом проведення перевірок. Положеннями статті 10 вищезазначеного закону визначено повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, зокрема прямо передбачені права стосовно обстеження земельних ділянок, складання матеріалів перевірки (приписи, акти тощо) та передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення. Реалізація вищевикладених прав та обов'язків законодавчо закріплено за Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Держгеокадастр), що в свою чергу підтверджується наступним. Так постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України було внесено зміни до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі - Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру , зокрема пункт 4 положення було доповнено підпунктом 25 і.Відповідно до підпункту 25 і пункту 4 Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) зокрема за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності. Забезпечення та реалізація держаного контролю, зокрема шляхом проведення перевірок, є прямим обов'язком Держгеокадастру який визначений законодавством. Алгоритм дій інспектора який здійснює перевірку і безпосередньо форми процесуальних документів, які обов'язково мають бути складені в рамках перевірки, також встановлені і офіційно затверджені. Відповідно до пункту 7 Положення, Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи. Згідно зі пунктом 4 положення Про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області , затвердженого Наказом Держгеокадастру від 17.11.2017 № 308 Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру , Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі: дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю. Відповідно до положення про Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 13.01.2017 № 11, управління з контролю за використанням та охороною земель є структурним підрозділом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, юрисдикція якого поширюється на територію Кіровоградської області. Пунктом 4 вищевказаного Положення передбачено, що управління відповідно до покладених завдань здійснює державний нагляд (контроль) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.Так на виконання зокрема вищезазначених повноважень, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Свириденко Є.Л. було прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення №116-ДК/0087По/08/01/-17. Рішення прийнято в рамках виконання посадовою особою Головного управління своїх службових обов'язків та в інтересах Головного управління. Стосовно проведення Відповідачем перевірки державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Свириденко Є.Л. складено протокол про адміністративне правопорушення. Під час перевірки було встановлено факт використання земельної ділянки не за цільовим призначенням про що складено протокол про адміністративне правопорушення (стаття 53 КУпАП порушення правил використання земель). Так, державним інспектором було встановлено наявність технічної культури кукурудзи, що підтверджує нецільове використання земельної ділянки, оскільки відповідно до наказу Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області від 23.05.2014 №11-163/14-14-СГ надавалась у постійне користування ДП Онуфріївське лісове господарство за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі, для ведення лісового господарства і пов'язаних з ним послуг (код класифікатора видів цільового призначення земель 09.01), розташованих на території Онуфріївського району Онуфріївської селищної ради площею 98.4336 га, у тому числі: 98.4336 га пасовища (кадастровий номер 3524655100:02:000:7563). Помилковим є твердження позивача, що земельна ділянка використовується за цільовим призначенням виходячи з наступного. Частиною першою статті 55 Земельного кодексу України передбачено, що до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства. Статтею 57 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства. Посіви кукурудзи не являються лісовою рослинністю. Не доцільним є доводи позивача на фінансовий план як на умову використання земельної ділянки не за цільовим призначенням є недоречним, адже це суперечить вимогам статті 20 Земельного кодексу України. Відповідно до положень статті 53КУпАП використання земель не за цільовим призначенням, невиконання природоохоронного режиму використання земель, розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об'єктів, які негативно впливають на стан земель, неправильна експлуатація, знищення або пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п'яти до двадцяти п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п'ятнадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Розгляд справи про адміністративне правопорушення відбувся 21.08.2017, за результатом чого було винесено постанову про адміністративне правопорушення. Постанова про адміністративне правопорушення від 21.08.2017 складена державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Свириденко Є.Л. прийнята з дотриманням вимог чинного законодавства та є такою що не підлягає скасуванню (відповідно знову ж таки до норм чинного законодавства).Посилання позивача на проект організації та розвитку лісового господарства ДП Онуфріївське лісове господарство як на умову використання земельної ділянки для ведення товарного виробництва суперечить положенням статті 20 Земельного кодексу України, адже зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою. Вищезазначені дії були здійсненні, а документи оформлені Головним управлінням за результатами врахування усіх істотних умов та питань, які можуть мати відношення до предмету перевірки.
Державний інспектор з контролю використання та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Свириденко Є.Л. до судового засідання не з'явилася, але про час та місце розгляду справи була належним чином повідомлена.
Суд, повно, обґрунтовано, всебічно та безпосередньо дослідивши всі наявні докази у справі, з'ясувавши всі обставини, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог та заперечень, вислухавши думку позивача, представника відповідача по справі, а також пояснення спеціаліст ДП Харківської державної лісовпорядної експедиції ОСОБА_4, приходить до наступного.
21 серпня 2017 року державним інспектором з контролю використання та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Свириденко Євгенією Леонідівною, було винесено постанову 116ДК/0087По/08/01/-17 про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст.53 КУпАП та накладено стягнення у вигляді штрафу 170 грн.
Відповідно до змісту постанови, ОСОБА_1 використовує земельну ділянку орієнтованою площею 42,200 га НОМЕР_1 земельна ділянка засіяна технічною культурою кукурудзою. Категорія земель - землі лісогосподарського призначення. Склад угідь ліси та інші лісовкриті площі у тому числі лісові землі, з них не вкритих лісовою рослинністю. Цільове призначення земельних ділянок - для ведення лісового господарства і пов'язаних з ним послуг.
Дана постанова була винесена на підставі протоколу про адміністративне правопорушення від 8.08.2017 року № 116-ДК/0065П/07/01-17 (а.с.7).
Протокол про адміністративне правопорушення було винесено на підставі актів перевірок від 13.07.2017 року № 116-ДК/115/АП/09/07-17 та № 116-ДК/211/АО/10/01/-17.
В акті № 116-ДК/211/АО/10/01/-17 зазначено, що за межами Онуфріївської селищної ради Онуфріївського району земельна ділянка орієнтованою площею 42,200 га НОМЕР_1 використовується ДП Онуфрієвське лісове господарство засіяна технічною культурою кукурудзою. Категорія земель - землі лісогосподарського призначення. Склад угідь ліси та інші лісовкриті площі у тому числі лісові землі, з них не вкритих лісовою рослинністю. Цільове призначення земельних ділянок - для ведення лісового господарства і пов'язаних з ним послуг.
В акті № 116-ДК/115/АП/09/07-17 зазначено, що за межами Онуфріївської селищної ради Онуфріївського району земельна ділянка орієнтованою площею 42,200 га НОМЕР_1 використовується ДП Онуфрієвське лісове господарство засіяна технічною культурою кукурудзою. Категорія земель - землі лісогосподарського призначення. Склад угідь ліси та інші лісовкриті площі у тому числі лісові землі, з них не вкритих лісовою рослинністю. Цільове призначення земельних ділянок - для ведення лісового господарства і пов'язаних з ним послуг, а також зазначено склад угідь рілля.
Відповідно до ст. 53 КУпАП, використання земель не за цільовим призначенням, невиконання природоохоронного режиму використання земель, розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об'єктів, які негативно впливають на стан земель, неправильна експлуатація, знищення або пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п'яти до двадцяти п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п'ятнадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України , суд при вирішенні справи, керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв'язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом.
Відповідно до ст. 251 КУпАП Доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення , поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих , свідків , висновком експерта , речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі , які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, протоколом про вилучення речей і документів , а також іншими документами. Обов'язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу.
Згідно ст.256 КУпАП , в протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім'я, по - батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягується до адміністративної відповідальності ; місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами. У разі відмови особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання. При складанні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз'яснюються його права і обов'язки, передбачені ст.268 цього Кодексу , про що робиться відмітка у протоколі.
Відповідно до ст. 252 КУпАП орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
Відповідно до ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов'язаний з'ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом'якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з'ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до вимог ст. 293 КУпАП і роз'яснень, викладених в пункті 7 постанови Пленуму Верховного Суду України № 15 "Про практику розгляду судами скарг на постанови у справах про адміністративні правопорушення" орган (посадова особа) при розгляді скарги або протесту на постанову по справі про адміністративне правопорушення перевіряє законність і обґрунтованість винесеної постанови. Суд повинен перевірити: чи накладено адміністративне стягнення правомочним органом; чи є в діях даної особи ознаки проступку, за який законом передбачена адміністративна відповідальність, і вина у його вчиненні; чи не сплив строк давності для притягнення до адміністративної відповідальності; чи правильні висновки органу (посадової особи), який виніс постанову, про тяжкість вчиненого проступку і обтяжуючі обставини; чи враховані пом'якшуючі обставини, майновий стан винного, а також з'ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Разом з тим, виходячи із закріпленого в частині 4 статті 129 Конституції України принципу змагальності і рівності сторін у судочинстві, обов'язок доказування законності застосування адміністративного стягнення при розгляді скарги громадянина в суді покладається на орган (посадову особу), яким винесено оскаржувану постанову.
Частиною 1 статті 18 ЗК України встановлено, що до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об'єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії.
Відповідно до ч.1 ст. 19 ЗК України встановлено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:
а) землі сільськогосподарського призначення;
б) землі житлової та громадської забудови;
в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;
г) землі оздоровчого призначення;
ґ) землі рекреаційного призначення;
д) землі історико-культурного призначення;
е) землі лісогосподарського призначення;
є) землі водного фонду;
ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно ч.1,ч.2 ст. 22 ЗК України встановлено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
Відповідно ч.1 ст. 55 ЗК України встановлено, що до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.
Частиною 1 ст. 5 ЛК України встановлено , що до земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства.
Стаття 75 ЛК України передбачено, що використання корисних властивостей лісів для потреб мисливського господарства здійснюється відповідно до цього Кодексу та законів України "Про тваринний світ" , "Про мисливське господарство та полювання" .
Згідно ст.. 76 ЛК України використання лісових ресурсів і проведення лісогосподарських заходів повинні здійснюватися з урахуванням збереження сприятливих умов для життя диких тварин. Тимчасові лісокористувачі на лісових ділянках, виділених їм для потреб мисливського господарства, можуть за погодженням з власниками лісів або постійними лісокористувачами створювати кормові і захисні ділянки, здійснювати інші заходи, пов'язані з веденням мисливського господарства.
Згідно ч.5 ст. 21 Закону України про мисливське господарство та полювання встановлено, що для потреб мисливського господарства користувачі мисливських угідь мають право у встановленому порядку, за згодою власників або користувачів земельних ділянок, будувати на мисливських угіддях необхідні будівлі та біотехнічні споруди, вирощувати кормові культури, створювати захисні насадження, проводити штучне обводнення, здійснювати інші заходи, пов'язані з веденням мисливського господарства, які не суперечать законодавству та інтересам власників або користувачів земельних ділянок.
Відповідно до рішення Кіровоградської обласної ради від 14.11.1997 року № 105 Про надання мисливських угідь в користування організаціям області для ведення мисливського господарства, рішенням Кіровоградської обласної ради від п'ятого скликання від 18 серпня 2010 року № 917 Про внесення змін до рішення обласної ради від 14 листопада 1997 року № 105 Про надання мисливських угідь в користування організаціям області для введення мисливського господарства надано в користування державному підприємству Онуфріївське лісове господарство строком до 2027 року.
Договором від 12.01.2008 року та додатковою угодою № 07-12/2-3 від 11.10.2010 року укладених між Кіровоградським обласним управлінням лісового та мисливського господарства та Державним підприємством Онуфріївський лісгосп , як користувачем земельної ділянки встановлено, що державне підприємство Онуфріївський лісгосп має право у встановленому порядку за згодою власників або користувачів земельних ділянок, зводити у мисливських угіддях необхідні будівлі і біотехнічні споруди, вирощувати кормові культури, створювати захисні насадження, проводити штучне обводення, здійснювати інші заходи, пов'язані з веденням мисливського господарства, які не сперечать законодавству та інтересам власників або користувачів земельних ділянок.
Відповідно до ст. ст.125,126 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав та оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"
Згідно витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права вбачається, що ОСОБА_1 в особі директора державного підприємства Онуфріївське лісове господарство є постійним користувачем земельної ділянки .
В судовому засіданні спеціаліст в особі головного інженеру ДП Харківської державної лісовпорядної експедиції ОСОБА_4 суду пояснив, що землі віднесенні до лісового призначення у відповідності ст. 5 ЛК України та користувачам земельних ділянок, які віднесенні до земель лісового призначеня не забороняється законодавством вирощувати кукурудзу для введення мисливського господарства у відповідності до ст. 76 ЛК України та ст. 21 Закону України Про про мисливське господарство та полювання .
Відповідно до ч. 1 ст. 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Отже, саме на відповідача покладається обов'язок надати достатні докази для обґрунтування висновків про порушення ОСОБА_1 вимог законодавства, на підставі яких прийнято оскаржуване рішення, однак до суду не надано належних та допустимих доказів в підтвердження заперечень, з наданих документів вбачається, що рішення про притягнення до адміністративної відповідальності позивача були прийняті поверхово без врахування всіх обставин справи.
Враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що позивач вирощувала дану кормову культуру для годування диких тварин у відповідності до ст. 76 ЛК України та ст. 21 Закону України Про про мисливське господарство та полювання , однак відповідач доказів та заперечень, які б спростовували доводи позивача, суду не надав, а тому необхідно скасувати постанову серії № 116-ДК/0087/По/08/01/-17 від 21.08.2017 року державного інспектора з контролю використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використаннм та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Свириденко Євгенії Леонідівни, про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення в розмірі 170 грн. по справі про адміністративне правопорушення передбаченого ч.1 ст.53 КУпАП.
Вимога позивача про закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення не ґрунтується на вимогах закону та не може бути задоволена судом, так як повноваженням щодо закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення наділений орган, який розглядає справу про накладення адміністративного стягнення за правилами, встановленими Кодексом України про адміністративні правопорушення, а дана справа розглядається в порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства. У відповідності до п.3 ч.3 ст.17 КАС України юрисдикція адміністративних судів не поширюється на публічно-правові справи про накладення адміністративних стягнень.
Суд не бере до уваги твердження позивача щодо неправомірних дій державного інспектора з контролю використання та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Свириденко Євгенії Леонідівни, оскільки згідно положень ст. 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель до компетенції державного інспектора з контролю використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використаннм та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, відноситься розгляд порушень у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення.
Керуючись ст.ст. 2, 5-11, 69-72, 94 158-163 КАС України , суд ,-
ПОСТАНОВИВ
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, державного інспектора з контролю використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використаннм та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Свириденко Євгенія Леонідівни про скасування постанови про накладення адміністративного стягненн - задовольнити частково.
Скасувати постанову серії № 116-ДК/0087/По/08/01/-17 від 21.08.2017 року державного інспектора з контролю використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Управління з контролю за використаннм та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області Свириденко Євгенії Леонідівни, про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення в розмірі 170 грн. по справі про адміністративне правопорушення передбаченого ч.1 ст.53 КУпАП.
В іншій частині позовних вимог ОСОБА_1 - відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Онуфріївський районний суд Кіровоградської шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови у повному обсязі.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлено 24.10.2017 року
Суддя: О.О. Шуліка
Суд | Онуфріївський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2017 |
Оприлюднено | 27.10.2017 |
Номер документу | 69754659 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Онуфріївський районний суд Кіровоградської області
Шуліка О. О.
Адміністративне
Онуфріївський районний суд Кіровоградської області
Шуліка О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні