Справа № 219/6590/17
Провадження № 2/219/3415/2017
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 жовтня 2017 року Артемівський міськрайонний суд Донецької області в складі:
судді Павленко О.М.,
за участі секретаря Брагіній М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Бахмут Донецької області цивільну справу за позовом керівника Артемівської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі Артемівської районної державної адміністрації Донецької області, Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості з орендної плати та повернення земельної ділянки, -
в с т а н о в и в:
до суду звернувся керівник Артемівської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі Артемівської районної державної адміністрації Донецької області, Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області з позовною заявою, згідно якої просить стягнути з ОСОБА_1 на користь Артемівської районної державної адміністрації Донецької області заборгованість з орендної плати в розмірі 10 642 грн. 52 коп. та зобов'язати повернути за актом приймання - передачі державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області земельні ділянки сільськогосподарського призначення запас загальною площею 38,7996 га, які знаходяться за межами населених пунктів Званівської сільської ради Артемівського ( на даний час Бахмутського) району Донецької області.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що 21.07.2011 Артемівська районна державна адміністрація розпорядженням № 524 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства передала ОСОБА_1 в оренду терміном на 5 років земельні ділянки загальною площею 38,7996 га пасовищ із земель сільськогосподарського призначення (запас) для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Званівської сільської ради, в тому числі: ділянка площею 32,0350га (кадастровий номер 1420983500:01:112:0001), ділянка площею 6,7646га (кадастровий номер 1420983500:01:113:0001).
На підставі вищевказаного розпорядження, 04.10.2011 між Артемівською районною державною адміністрацією Донецької області як орендодавцем та ОСОБА_1 як орендарем укладено відповідний договір оренди землі, який зареєстрований у Відділі Держкомзему в Артемівському районі від 27.10.2011 за №142090004001733.
Відповідно до п. 1 договору орендодавець (Артемівська РДА) надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення із земель сільськогосподарського призначення (запас), які знаходяться за межами населених пунктів Званівської сільської ради Артемівського (на даний час Бахмутського) району Донецької області. Земельні ділянки, що передаються в оренду, виділені в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку та мають загальну площу 38,7996 га пасовищ. За Планом (схемою) меж земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору, вказаним земельним ділянкам надано кадастрові номери 1420983500:01:112:0001 та 1420983500:01:113:0001.
Згідно з п. 2.2 договору договір укладено на 5 років, починаючи з дати його реєстрації. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі, орендар повинен не пізніше ніж за тридцять днів до закінчення строку дії договору, повідомити письмово орендодавця про намір подовжити його дію. У разі поновлення договору оренди земельних ділянок на новий строк, його умови можуть бути змінені.
Відповідно до п. 2.1 договору земельні ділянки передаються в оренду для ведення фермерського господарства. Згідно з актом прийому та передачі земельної ділянки в натурі, укладеним відповідно до п. 1 договору, Артемівською РДА в особі начальника відділу Держкомзему у Артемівському районі Донецької області ОСОБА_2 передано, а ОСОБА_3 прийнято земельну ділянку площею 38,7996 га пасовищ, для ведення фермерського господарства. Пунктом 5.2 Договору передбачено, що підставами для припинення договору є закінчення його строку. Відповідно до п. 2.4 земельна ділянка повертається орендодавцю за актом прийому - передачі не пізніше семи днів з моменту втрати чинності цього договору.
На сьогоднішній день строк дії договору оренди земельної ділянки від 27.10.2011 припинив свою дію 27.10.2016, через сплив строку дії. До теперішнього часу орендар жодних дій щодо продовження строку оренди вищевказаних земельних ділянок не вжив, за актом прийому-передачі ним не повернуто земельні ділянки державі, а тому вона не може розпорядитись цими земельними ділянками.
Вказане підтверджується інформацією Артемівської райдержадміністрації від 07.04.2017, згідно з якої ОСОБА_1 з заявою про подовження терміну дії договору не звертався, інформація щодо укладення додаткової угоди щодо подовження строку дії договору та акт прийому - передачі земельної ділянки відсутні. Надісланий Артемівською районною державною адміністрацією 23.03.2017 на адресу ОСОБА_1 лист щодо надання інформації про подовження строку дії договору оренди землі, останнім залишено без відповіді. Інформацію щодо не укладання додаткових угод з ОСОБА_1, ненадходження від нього звернень з цього приводу, неприйняття наказів щодо продовження строків договору оренди також надано Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області за вих. №10-5-0.63-3284/2-17 від 12.04.2017 та №10-5-0.61-4163/2-17 від 15.05.2017. Згідно з інформацією Бахмутської об'єднаної ДПІ ГУ ДФС у Донецькій області від 15.05.2017, ОСОБА_1 станом на 12.05.2017 має заборгованість з орендної плати за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів Званівської сільської ради Бахмутського району Донецької області в сумі 21 426,47 грн. Після закінчення строку дії договору, а саме після 27.10.2016 ОСОБА_3 орендна плата за земельні ділянки не сплачувалась. Таким чином, земельні ділянки за кадастровими номерами 1420983500:01:112:0001, площею 32,0350 га та 1420983500:01:113:0001, площею 6,7646 га пасовищ продовжують рахуватися за орендарем ОСОБА_1, натомість без правовстановлюючих на це документів. Факт обліку цієї земельної ділянки за ОСОБА_1 після спливу строку дії договору оренди підтверджується інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, відповідно до якої відомості про суб'єкта речового права на земельні ділянки з кадастровими номерами 1420983500:01:113:0001 та 1420983500:01:112:0001 містять дані про перебування земельної ділянки в оренді саме у ОСОБА_1 Між тим, відповідно до інформації Званівської сільської ради Бахмутського району Донецької області №272/02-08 від 16.05.2017 земельні ділянки ОСОБА_1 після спливу строку дії договору оренди землі не обробляються. Вказаними діями орендаря ОСОБА_1 порушено права та інтереси держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, яке не може на теперішній час розпорядитись цією земельною ділянкою, у тому числі з метою можливого отримання більшої суми орендної плати за землю (більш ніж 3% від нормативно-грошової оцінки землі) за результатами земельних торгів (аукціону) у дохід місцевого бюджету. Подальше перебування земельної ділянки у користуванні відповідача за вказаних обставинах порушує економічні інтереси територіальної громади району, оскільки вказане призводить до недоотримання місцевим бюджетом коштів, тому позивач був змушений звернутися з вказаним позовом до суду.
В судовому засіданні представник Артемівської місцевої прокуратури - прокурор Кудріна Є.А. відмовилась від частини позовних вимог, а саме - в частині стягнення з ОСОБА_1 заборгованості з орендної плати в розмірі 10 642 грн. 50 коп. на користь Артемівської районної державної адміністрації у зв'язку із добровільним їх виконанням відповідачем. Позовні вимоги в частині зобов'язання ОСОБА_1 повернути за актом приймання - передачі державі в особі ГУ Держгеокадастру у Донецькій області земельні ділянки сільськогосподарського призначення запас загальною площею 38,7996 га, які мають кадастрові номери 1420983500:01:112:0001 та 1420983500:01:113:001 та розташовані за межами населених пунктів Званівської сільської ради Артемівського (на даний час Бахмутського) району Донецької області просила задовольнити у повному обсязі та стягнути з відповідача судові витрати в розмірі 3 200 грн.
Представник позивача - Артемівської районної державної адміністрації ОСОБА_4 в судове засідання не з'явилася, про час та місце розгляду справи була повідомленою належним чином. Крім того, від неї надішли до суду письмові пояснення, згідно яких пояснила, що дійсно між фізичною особою - підприємцем ОСОБА_3 та Артемівською райдержадміністрацією, в межах повноважень, наданих статтею Земельного Кодексу України, 4.10.2011 року строком на 5 років укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 38, 7996 га, що зареєстрований 27.10.2011 року за № 142090004001733. На даний час Артемівська райдержадміністрація не наділена повноваженнями щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення, адже ці функції передані, в даному випадку, Головному управлінню Держгеокадастру у Донецькій області, який є належним позивачем у справі. Крім того, в своїх письмових поясненнях представник Артемівської районної державної адміністрації зауважила, що враховуючи наявність заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельними ділянками ОСОБА_1, Артемівська райдержадміністрація не заперечує проти задоволення позову. Однак, у зв'язку з тим, що відповідно до положень статті 69 Бюджетного кодексу України, орендна плата за користування земельною ділянкою надходить до місцевого бюджету ради, де вона розташована та стягнення заборгованості має відбутися на розрахунковий рахунок Званівської сільської ради, про що зазначено у договорі (а.с.73-74).
Представник позивача - Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області ОСОБА_5 в судове засідання не з'явилася, про час та місце розгляду справи була повідомленою належним чином. Крім того, від неї надійшло до суду клопотання, згідно якого вказала, що у зв'язку із кадровими змінами та постійними відрядженнями не має можливості бути присутньою на розгляді справи, а тому просила справу розглянути у її відсутність, позовні вимоги підтримала у повному обсязі (а.с.93-94).
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з'явився, будучи належним чином повідомленим про час та місце розгляду справи. Крім того до суду від нього надійшла заява, згідно якої він просив справу розглянути у його відсутності, позовні вимоги визнав у повному обсязі та зазначив, що заборгованість з орендної плати погашена у повному обсязі (копії квитанцій надаються до заяви - квитанція відділення ЦОК №216 в м. Артемівськ ПАТ А- Банк від 5.09.2017 року за № 0.0.841911295.1 на суму 10 642 грн.52 коп. та квитанція № 19795742-1 від 5.09.2017 року ПАТ Креді ОСОБА_6 на суму 10 783 грн. 95 коп.), просив в цій частині позовних вимог провадження закрити. Позовні вимоги в частині повернення земельної ділянки визнав у повному обсязі та не заперечував проти стягнення з нього судових витрат в розмірі 3 200 грн.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, зазначає про наступне.
Стаття 11 ЦПК України вказує, що суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу , в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно ст. 45 ЦПК прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави,та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Судом достовірно встановлено, що 21.07.2011 Артемівська районна державна адміністрація розпорядженням № 524 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства передала ОСОБА_1 в оренду терміном на 5 років земельні ділянки загальною площею 38,7996га пасовищ із земель сільськогосподарського призначення (запас) для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Званівської сільської ради, в тому числі: ділянка площею 32,0350га (кадастровий номер 1420983500:01:112:0001), ділянка площею 6,7646га (кадастровий номер 1420983500:01:113:0001) (а.с.27-28).
На підставі вищевказаного розпорядження, 04.10.2011 між Артемівською районною державною адміністрацією Донецької області як орендодавцем та ОСОБА_1 як орендарем укладено відповідний договір оренди землі, який зареєстрований у Відділі Держкомзему в Артемівському районі від 27.10.2011 за №142090004001733 (а.с.29-35).
Відповідно до п. 1 договору орендодавець (Артемівська РДА) надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення із земель сільськогосподарського призначення (запас), які знаходяться за межами населених пунктів Званівської сільської ради Артемівського (на даний час Бахмутського) району Донецької області.
Земельні ділянки, що передаються в оренду, виділені в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку та мають загальну площу 38,7996га пасовищ.
За Планом (схемою) меж земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору, вказаним земельним ділянкам надано кадастрові номери 1420983500:01:112:0001 та 1420983500:01:113:0001(а.с.36,37).
Згідно з п. 2.2 договору договір укладено на 5 років, починаючи з дати його реєстрації. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі, орендар повинен не пізніше ніж за тридцять днів до закінчення строку дії договору, повідомити письмово орендодавця про намір подовжити його дію. У разі поновлення договору оренди земельних ділянок на новий строк, його умови можуть бути змінені.
Відповідно до п. 2.1 договору земельні ділянки передаються в оренду для ведення фермерського господарства.
Згідно з актом прийому та передачі земельної ділянки в натурі, укладеним відповідно до п. 1 договору, Артемівською РДА в особі начальника відділу Держкомзему у Артемівському районі Донецької області ОСОБА_2 передано, а ОСОБА_3 прийнято земельну ділянку площею 38,7996га пасовищ, для ведення фермерського господарства (а.с.40).
Відповідно до п. 2.3 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі.
Орендна плата складає: 222,53 грн. за 1 га на рік, що складає 3% від середньої грошової оцінки пасовищ по колишньому КСП ім. Горького, всього 38,7996 га ?222,53 грн. = 8 634 грн. 07 коп. на рік за земельну ділянку в перші три місяці оренди а в подальшому - з орендною платою, яка визначається додатковою угодою сторін згідно грошової оцінки землі, що виконується орендарем за свій рахунок протягом двох перших місяців оренди (а.с.30-31).
Пунктом 5.2 Договору передбачено, що підставами для припинення договору є закінчення його строку.
Відповідно до п. 2.4 земельна ділянка повертається орендодавцю за актом прийому - передачі не пізніше семи днів з моменту втрати чинності цього договору.
На сьогоднішній день строк дії договору оренди земельної ділянки від 27.10.2011 припинив свою дію 27.10.2016, через сплив строку дії.
До теперішнього часу орендар жодних дій щодо продовження строку оренди вищевказаних земельних ділянок не вжив, за актом прийому-передачі ним не повернуто земельні ділянки державі, а тому вона не може розпорядитись цими земельними ділянками.
Згідно інформації Артемівської райдержадміністрації ОСОБА_1 з заявою про подовження терміну дії договору не звертався, інформація щодо укладення додаткової угоди щодо подовження строку дії договору та акт прийому - передачі земельної ділянки відсутні. Надісланий Артемівською районною державною адміністрацією 23.03.2017 року на адресу ОСОБА_1 лист щодо надання інформації про подовження строку дії договору оренди землі, останнім залишено без відповіді (а.с.48-49).
Крім того, Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області було надано інформацію щодо не укладання додаткових угод з ОСОБА_1, ненадходження від нього звернень з цього приводу, неприйняття наказів щодо продовження строків договору оренди за вих. №10-5-0.63-3284/2-17 від 12.04.2017 та №10-5-0.61-4163/2-17 від 15.05.2017 9 (а.с.50-51).
Згідно з інформацією Бахмутської об'єднаної ДПІ ГУ ДФС у Донецькій області від 15.05.2017, ОСОБА_1 станом на 12.05.2017 має заборгованість з орендної плати за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів Званівської сільської ради Бахмутського району Донецької області в сумі 21 426,47 грн. Після закінчення строку дії договору, а саме після 27.10.2016 ОСОБА_3 орендна плата за земельні ділянки не сплачувалась (а.с.44).
Таким чином, земельні ділянки за кадастровими номерами 1420983500:01:112:0001, площею 32,0350га та 1420983500:01:113:0001, площею 6,7646га пасовищ продовжують рахуватися за орендарем ОСОБА_1, натомість без правовстановлюючих на це документів.
Згідно Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, відповідно відомості про суб'єкта речового права на земельні ділянки з кадастровими номерами 1420983500:01:113:0001 та 1420983500:01:112:0001 містять дані про перебування земельної ділянки в оренді саме у ОСОБА_1 (а.с.53-56).
Між тим, відповідно до інформації Званівської сільської ради Бахмутського району Донецької області №272/02-08 від 16.05.2017 земельні ділянки ОСОБА_1 після спливу строку дії договору оренди землі не обробляються (а.с.52).
Вказаними діями орендаря ОСОБА_1 порушено права та інтереси держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, яке не може на теперішній час розпорядитись цією земельною ділянкою, у тому числі з метою можливого отримання більшої суми орендної плати за землю (більш ніж 3% від нормативно-грошової оцінки землі) за результатами земельних торгів (аукціону) у дохід місцевого бюджету.
Статтею 31 Закону України Про оренду землі встановлено, що договір оренди припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено.
Відповідно до статті 34 Закону України Про оренду землі у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.
Відповідно до статті 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України та іншими нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Положеннями ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України Про оренду землі визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
У свою чергу, відповідно до положень ст.ст. 13,14 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір землі, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї сторони може бути посвідчений нотаріально.
За приписами ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.
В силу вимог ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог.
Відповідно до ч. 5 ст. 33 Закону України Про оренду землі (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі.
Після 27.10.2016 ОСОБА_1 з заявою про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки від 04.10.2011 до Артемівської райдержадміністрації та ГУ Держгеокадастру в Донецькій області не звертався.
У розділі 2.2.3 абзаці 5 пункту г Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами від 01.01.2010 зазначено, що чинним законодавством не передбачено автоматичного поновлення договору оренди землі, а реалізація визначеного законом переважного права орендаря на поновлення договору оренди земельної ділянки в разі відсутності заперечень з боку сторін можлива лише за наявності відповідного рішення органу місцевого самоврядування та потребує додержання порядку, передбаченого законодавством для укладення договорів оренди землі.
Таким чином, за умови продовження використання орендарем земельної ділянки державної або комунальної власності, законодавство передбачає можливість автоматичної пролонгації договору оренди земель державної та комунальної власності, проте за умови обов'язкового укладення між сторонами відповідної додаткової угоди та без прийняття відповідним компетентним органом рішення про поновлення строку відповідного договору.
За умови відсутності відповідної додаткової угоди такий договір не може вважатись поновленим.
В свою чергу, орендарем ОСОБА_1 до теперішнього часу протягом півроку жодних дій щодо продовження строку оренди цих земельних ділянок не вжито, не використано переважне право на продовження дії договору, додаткову угоду не укладено. Тим самим договір оренди цієї земельної ділянки припинив свою дію 27.10.2016, на теперішній час є не чинним, однак орендарем в порушення умов договору та вимог законодавства земельну ділянку державі не повернуто.
Більш того, ОСОБА_1 належним чином умови договору не виконував, внаслідок чого в нього утворилась заборгованість з орендної плати за земельну ділянку по вищевказаному договору в розмірі 21 426,47 грн., у тому числі за період з 08.06.2016 року по 27.10.2016 року в розмірі 10 642,52 грн.
Згідно ч.1 ст. 206 Земельного кодексу України , використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка.
Орендна плата є істотною умовою договору оренди землі (ст.15 Закону України "Про оренду землі" ).
Згідно п."в" ч.1 ст. 96 Земельного кодексу України , землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Відповідно до ст.6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014, який набрав чинності 15.10.2014, скасовано на період проведення антитерористичної операції сплату за користування земельними ділянками державної та комунальної власності суб'єктам господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції.
Згідно з п.1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1275-р Про затвердження переліку населених пунктів на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України , затверджений перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція. Згідно з додатком до зазначеного розпорядження, до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція включено Званівську сільську раду Артемівського (на даний час - Бахмутського) району Донецької області.
Законом України Про внесення змін до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 17.05.2016, який набрав чинності 08.06.2016, ст.6 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції викладено в наступній редакції: звільнити суб'єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах, згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону .
Відповідно до ч.4 ст. 4 зазначеного Закону, перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №1085-р від 07.11.2014 затверджені переліки населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.
Згідно з додатком до зазначеного розпорядження, до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення Званівська сільська рада Бахмутського району Донецької області не включена.
Таким чином, з 08.06.2016 ОСОБА_1 був зобов'язаний сплачувати орендну плату за земельні ділянки за договором від 04.10.2011, який зареєстрований за №142090004001733 від 27.10.2011.
До судового засідання відповідач ОСОБА_7 надав заяву та долучив до неї квитанції про сплату заборгованості з орендної плати у повному обсязі (квитанція відділення ЦОК №216 в м. Артемівськ ПАТ А- Банк від 5.09.2017 року за № 0.0.841911295.1 на суму 10 642 грн.52 коп. та квитанція № 19795742-1 від 5.09.2017 року ПАТ Креді ОСОБА_6 на суму 10 783 грн. 95 коп.).
На час укладення договору 04.10.2011 - чинною на той час редакцією ч. 4 ст.4 Закону України Про оренду землі було передбачено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом.
Повноваження вказаних органів виконавчої влади щодо розпорядження землями державної власності визначається ст. 122 Земельного кодексу України. Так, в чинній на той час редакції Кодексу було визначено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
Відповідно до ч. 4 ст. 4 ст. Закону України Про оренду землі (в діючій редакції Закону чинної з 01.01.2013), орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Аналогічно у ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України (чинній на теперішній час) визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
До виключних випадків, визначених ч. 8 ст. 122 Земельного кодексу України, щодо повноважень Кабінету Міністрів України з приводу передачі земель державної власності вказані правовідносини з ОСОБА_1 не підпадають.
Таким чином, на теперішній час повноваження щодо розпорядження землями державної форми власності сільськогосподарського призначення по території Донецької області наявні у Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, який на теперішній час є територіальним уповноваженим органом виконавчої влади у вказаній сфері.
Згідно зі ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Таким чином, відповідач повинен був своєчасно виконати зобов'язання щодо сплати орендної плати за користування земельними ділянками, а також їх повернути орендодавцеві земельні ділянки у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду, після припинення дії договору.
Разом з тим, орендарем до теперішнього часу за актом прийому-передачі не повернуто земельні ділянки державі (на даний час, в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області), тому держава не може розпорядитись цими земельними ділянками.
Відповідно до ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, поміж іншого, примусове виконання обов'язку в натурі.
Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Статтею 785 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі припинення договору найму наймач зобов'язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.
Відповідно до ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Крім того, згідно зі ст. 1214 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов'язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави.
Вищеприведені обставини та факти у їх сукупності надають суду можливість зробити висновок про те, що в ході судового розгляду справи позивачем з метою захисту порушених прав держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області, Артемівської районної державної адміністрації Донецької області було обґрунтовано доведені ті обставини, на які він посилалася як на підстави своїх вимог. З огляду на це, суд задовольняє вимоги позивача про зобов'язання ОСОБА_1 повернути за актом приймання - передачі державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області земельні ділянки сільськогосподарського призначення запас загальною площею 38,7996 га, які знаходяться за межами населених пунктів Званівської сільської ради Артемівського (на даний час Бахмутського) району Донецької області.
Крім зазначеного, оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню, на підставі приписів ч. 1 ст. 88 ЦПК України , з відповідача на користь позивача слід стягнути понесені останнім і документально підтверджені судові витрати за розгляд даної цивільної справи, які складаються із судового збору у сумі 3 200 грн.
В ході судового розгляду позивач відмовився від позовних вимог в частині стягнення з ОСОБА_1 на користь Артемівської районної державної адміністрації Донецької область заборгованості з орендної плати в розмірі 10 642 гр. 52 коп. в зв'язку з добровільним їх виконанням відповідачем.
Відповідно до п.3 ч.1 ст. 205 ЦПК України суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо позивач відмовився від позову і відмова прийнята судом.
А тому суд закриває провадження щодо позову в цій частині.
На підставі викладеного та керуючись ст. 131-1 Конституції України, ст.ст. 3, 4 , 10, 11, 60, 88, 212-215 ЦПК України , ст.ст. 509, 526, 527, 530, 627, 632 ЦК України , ст.ст. 93, 96, 124, 134, 141, ст.ст. 1, 13, 15, 21, 32 Закону України Про оренду землі , ст.ст. 1, 13 Закону України Про оцінку землі , суд, -
в и р і ш и в :
позовні вимоги Артемівської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі Артемівської районної державної адміністрації Донецької області, Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області повернення земельної ділянки задовольнити.
Зобов'язати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1, вул. Центральна (Леніна), 94, м. Сіверськ, Бахмутський район, Донецька область) повернути за актом приймання-передачі державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (ідентифікаційний код юридичної особи 39767332, юридична адреса: вул. Європейська, 13, м. Костянтинівка, Донецька область, 85102) земельні ділянки сільськогосподарського призначення запас загальною площею 38,7996га, які мають кадастрові номери 1420983500:01:112:0001 та 1420983500:01:113:0001, які знаходяться за межами населених пунктів Званівської сільської ради Артемівського (на даний час Бахмутського) району Донецької області.
Закрити провадження в частині позовних вимог щодо стягнення з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1, вул. Центральна (Леніна), 94, м. Сіверськ, Бахмутський район, Донецька область) на користь Артемівської районної державної адміністрації Донецької область (р/р 33217815700144, МФО834016, код ЄДРПОУ 34686515, код платежу 13050500 УДК в Донецькій області, отримувач - місцевий бюджет Званівської сільської ради) заборгованість з орендної плати в розмірі 10 642 (десять тисяч шістсот сорок дві) гривні 52 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1, вул. Леніна, 94, м. Сіверськ, Бахмутський район, Донецька область) на користь прокуратури Донецької області (ідентифікаційний код юридичної особи 25707002, юридична адреса: вул. Університетська, 6, м. Маріуполь, Донецька область, 87500, розрахунковий рахунок № 35216066016251, Держказначейська служба України, МФО - 820172, отримувач - прокуратура Донецької області) судові витрати у розмірі 3200 грн.
Рішення може бути оскаржене до апеляційного суду Донецької області протягом 10-ти днів з моменту отриманні копії цього рішення.
Суддя -
Суддя О.М.Павленко
Суд | Артемівський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2017 |
Оприлюднено | 28.10.2017 |
Номер документу | 69835711 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Артемівський міськрайонний суд Донецької області
Павленко О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні