Постанова
від 26.10.2017 по справі 816/1465/17
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 жовтня 2017 року м.ПолтаваСправа № 816/1465/17

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Удовіченка С.О., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

30 серпня 2017 року ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 звернулися до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про:

- визнання бездіяльності та дій протиправними щодо розгляду заяв громадян ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області;

- визнання протиправними та скасування відмов Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, викладених в листах від 06 липня 2017 року №9350/6-17, №9351/6-17, №9352/6-17, якими учасникам антитерористичної операції ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 було відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області;

- скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 29 грудня 2016 року №9351-сг, яким громадянину ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (кадастровий номер НОМЕР_1);

- скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 29 листопада 2016 року №9343-сг, яким громадянину ОСОБА_5 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (кадастровий номер НОМЕР_2);

- скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06 квітня 2017 року №3676-сг, яким громадянину ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (кадастровий номер НОМЕР_3);

- скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06 квітня 2017 року №3678-сг, яким громадянину ОСОБА_7 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (кадастровий номер НОМЕР_4);

- скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06 квітня 2017 року №3663-сг, яким громадянину ОСОБА_8 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (кадастровий номер НОМЕР_5);

- скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06 квітня 2017 року №3630-сг, яким громадянину ОСОБА_8 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (кадастровий номер НОМЕР_6);

- скасування державної реєстрації у Державному земельному кадастрі земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_3, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_5;

- зобов'язання Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області надати дозвіл громадянам ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області з урахуванням висновків суду.

05 жовтня 2017 року до суду надійшла заява про зміну позовних вимог (а.с. 136), в якій позивачі просили:

- визнати бездіяльність та протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, щодо розгляду заяв ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області,

- визнати протиправною та скасувати відмови Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області викладені в листах від 06 липня 2017 року №9350/6-17, №9351/6-17, №9352/6-17, якими учасникам антитерористичної операції ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

За результатами розгляду вищевказаної заяви суд ухвалив прийняти зміни позовних вимог та розглядати справу в межах позовних вимог викладених в ній.

В обгрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що підстави для відмови у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, викладені у листах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06 липня 2017 року №9350/6-17, №9351/6-17, №9352/6-17, не входять до вичерпного переліку підстав, встановлених Земельним кодексом України. Крім того, зазначали, що постановою Полтавського окружного адміністративного суду по справі №816/568/17 уже визнавалася протиправною бездіяльність щодо розгляду клопотань про надання дозволів на розробку проектів землеустрою та зобов'язувалося відповідача повторно розглянути клопотання позивачів.

Позивачі та представник позивачів у судове засідання не з'явилися, від представника надійшло клопотання про розгляд справи без їх участі.

Відповідач проти позову заперечував, вказуючи, що постановою Кабінету Міністрів України від 07 червня 2017 року №413, затверджено Стратегію удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними, відповідно до якої Держгеокадастр та його територіальні органи під час передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність в межах норм безоплатної приватизації повинні, зокрема щокварталу за 10 днів до закінчення поточного кварталу оприлюднювати перелік земельних ділянок, які пропонується передавати у наступному кварталі, на офіційних веб-сайтах територіальних органів Держгеокадастру за місцем розташування земельних ділянок. Таким чином, позиція ГУ Держгеокадастру викладена в листах від 06 липня 2017 року в повній мірі відповідає вимогам постанови КМУ №413 від 07 червня 2017 року. Крім того, зазначив, що позивачам не було відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, а запропоновано подати до ГУ Держгеокадастру на розгляд клопотання та відповідні додатки, враховуючи вимоги постанови КМУ №413 від 07 червня 2017 року.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився, надав суду клопотання про розгляд справи без їх участі.

Згідно з частиною першою статті 41 Кодексу адміністративного судочинства України суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. У разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

За приписами частини четвертої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Відповідно до частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 128 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка або експерта, суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_3, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулися до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області із заявами від 07 жовтня 2016 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населено пункту на території Ковалівської сільської ради Полтавської області із земель державної власності у межах норм безоплатної приватизації (а.с. 25-27).

За результатом розгляду вищевказаних заяв Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області позивачам 27 жовтня 2016 року направлено листи №9038/6-16, 9037/6-16, №9036/6-16, якими повідомлено, що станом на момент розгляду заяв в провадженні Полтавського окружного адміністративного суду знаходиться справа щодо визнання відмови протиправною та надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою на земельну ділянку, яка входить до того ж масиву земель, із якого позивачі і просили виділити їм земельні ділянки. Роз'яснювали, що питання надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області буде вирішено після розгляду справи по суті.

Враховуючи вищевикладене запропоновано звернутися до Відділу Держгеокадастру у Полтавському районі з клопотанням та додатками на іншу земельну ділянку.

Також повідомлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області створено довідковий альбом-атлас з картографічними матеріалами для учасників АТО, що розміщений на офіційному веб-сайті Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (а.с. 28-30).

02 грудня 2016 року позивачі повторно звернулися до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області. До заяв додали викопіювання з графічного матеріалу із зображенням бажаного місця розташування земельної ділянки та зазначенням її орієнтовного розміру (31, 33, 35).

Листами від 22 грудня 2016 року № 11147/6-16, 11188-16, 11187/6-16, (32, 34, 36) за результатами розгляду заяв, ГУ Держгеокадастру повідомило позивачів, що за інформацією Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (лист від 30 листопада 2016 року) вказана в клопотанні земельна ділянка входить в масив орієнтовною площею 77,00 га, на якому розміщена меліоративна система.

Враховуючи вимоги законодавства у сфері меліорації земель та з метою з'ясування наявності обмежень та обтяжень у використанні вищезазначеного земельного масиву, інформації при здійсненні меліоративних заходів, порядку використання зазначених земель за цільовим призначенням та можливість їх передачі у власність, зокрема для ведення особистого селянського господарства, 20 грудня 2016 року за № 8-16-7777.3-8800/2-16 направлено відповідного листа до Полтавського обласного управління водних ресурсів.

Після отримання відповіді буде повернуто до повторного розгляду клопотання.

Листами від 18 квітня 2017 року № 4170/6-17, № 4171/6-17, № 4172/6-17 (а.с. 37-39) Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області додатково повідомлено позивачів, що з метою врегулювання питання забезпечення учасників АТО на території Ковалівської сільської ради направлено запит до Центру допомоги учасникам АТО Полтавської облдержадміністрації, після отримання відповіді від яких головне управління повернеться до розгляду клопотань.

Позивачі, розцінюючи вищезазначені листи ГУ Держгеокадастр у Полтавській області фактичною відмовою у задоволенні їх клопотань, звернулися до суду.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 16 травня 2017 року по справі №816/568/17 адміністративний позов ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії задоволено частково (а.с. 149-152).

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2017 року апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області залишено без задоволення, постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16 травня 2017 року по справі №816/568/16 залишено без змін (а.с. 153-155).

В той же час Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області листами від 06 липня 2017 року №9351/6-17, №9352/6-17, №9350/6-17 повідомило позивачів, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 07 червня 2017 року №413 "Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними" Головним управлінням сформовано перелік земельних ділянок із зазначенням площі, які можуть бути передані в межах норм безоплатної приватизації на території області. Інформація про перелік земельних ділянок оприлюднена на офіційному веб-сайті Головного управління: http//poltavska.land.gov.ua.

Позивачі не погоджуючись із фактичною відмовою у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою та із бездіяльністю і діями щодо розгляду заяв, звернулися до суду.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Завданням адміністративного судочинства, згідно частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися, суд виходить з наступного.

Згідно частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

В силу положень статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

За приписами частини третьої статті 22 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам, окрім іншого, для ведення особистого селянського господарства.

В розумінні вимог статей 81, 116 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Згідно зі статтею 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Відповідно до статті 79 Земельного кодексу України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об'єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб. Право власності на земельну ділянку розповсюджується на простір, що знаходиться над та під поверхнею ділянки на висоту і на глибину, необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.

Статтею 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Відповідно до частини четвертої статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

При цьому частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Таким чином виключний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо надання земельної ділянки у власність визначений частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України.

Європейський суд з прав людини неодноразово підкреслював особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах "Беєлер проти Італії" Онер'їлдіз проти Туреччини", "Megadat.com S.r.l. проти Молдови" "Москаль проти Польщі").

Зокрема, на державні органи покладено обов'язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії", "Тошкуце та інші проти Румунії") і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах "Онер'їлдіз проти Туреччини", "Беєлер проти Італії")

Судом встановлено, що позивачі неодноразово зверталися до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населено пункту на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області із земель державної власності у межах норм безоплатної приватизації, разом з тим в останнє отримали відповідь про необхідність вчинення додаткових дій, не передбачених статтею 118 Земельного кодексу України.

Головним управлінням Держгеокадастру в Полтавській області листами від 06 липня 2017 року №9351/6-17, №9352/6-17, №9350/6-17 повідомлено позивачів, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 07 червня 2017 року №413 "Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними" Головним управлінням сформовано перелік земельних ділянок із зазначенням площ, які можуть бути передані в межах норм безоплатної приватизації на території області, насамперед учасникам антитерористичної операції. Інформація про перелік земельних ділянок оприлюднена на офіційному веб-сайті Головного управління: http//poltavska.land.gov.ua.

При цьому, суд не може погодитися з доводами відповідача, що даними листами не було відмовлено позивачам у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, а лише запропоновано подати до ГУ Держгеокадастру у Полтавській області на розгляд клопотання та відповідні додатки, враховуючи вимоги постанови КМУ від 07 червня 2017 року №413, оскільки статтею 118 Земельного кодексу України чітко встановлено, що органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Також, суд враховує, що позивачі зверталися до ГУ Держгеокадастру саме з клопотаннями про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а не із заявою, щодо роз'яснення процедури отримання такого дозволу.

Враховуючи вищевикладене, суд розцінює рішення ГУ Держгеокадастру в Полтавській області, викладені в листах від 06 липня 2017 року №9351/6-17, №9352/6-17, №9350/6-17, як відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населено пункту на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області із земель державної власності у межах норм безоплатної приватизації.

Так як було аргументовано судом вище, підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

При дослідженні в судовому засіданні оскаржуваних листів відповідача від 06 липня 2017 року №9351/6-17, №9352/6-17, №9350/6-17 встановлено, що в них відсутні посилання на підстави передбачені статтею 118 Земельного кодексу України.

Окрім іншого, суд вважає за необхідне зазначити, що затверджена постановою №413 "Стратегія удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними" - це алгоритм дій уряду в майбутньому у цій сфері, а тому вона не містить правових норм для врегулювання цих відносин. Більш того, в ній прямо зазначено, що "для реалізації Стратегії необхідно розробити проекти нормативно-правових актів".

Суд погоджується з твердженнями відповідача, що Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов'язкові для виконання акти - постанови і розпорядження, разом з тим, зазначає, що постанова від 07 червня 2017 року №413 не є нормативно-правовим актом, що врегульовує порядок надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо надання земельних ділянок у власність та не прийнята відповідно до певного закону чи на виконання такого закону, яким регулюються вимоги щодо обмеження розташування земельних ділянок, а лише затверджує стратегію (план діяльності на певний період) удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними.

Крім того, відповідно до вимог статті 6 Земельного кодексу України виключно до повноважень Верховної Ради України віднесено регулювання земельних відносин, шляхом прийняття законів.

Щодо тверджень відповідача, що вищевказані земельні ділянки були передані у власність третім особам, про що видано відповідні накази, а тому відмова є правомірною, судом встановлено наступні обставини.

07 серпня 2017 року Головним Управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ №7586-СГ про затвердження проекту землеустрою та надання у власність гр. ОСОБА_4 земельної ділянки площею 2,0000 га сіножатей (кадастровий номер НОМЕР_1) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с. 124).

07 серпня 2017 року Головним Управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ №7587-СГ про затвердження проекту землеустрою та надання у власність гр. ОСОБА_4 земельної ділянки площею 2,0000 га сіножатей (кадастровий номер НОМЕР_7) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с. 125).

22 серпня 2017 року Головним Управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ №8602-СГ про затвердження проекту землеустрою та надання у власність гр. ОСОБА_10 земельної ділянки площею 2,0000 га сіножатей (кадастровий номер НОМЕР_6) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с. 126).

22 серпня 2017 року Головним Управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ №8600-СГ про затвердження проекту землеустрою та надання у власність гр. ОСОБА_11 земельної ділянки площею 2,0000 га сіножатей (кадастровий номер НОМЕР_4) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с. 127).

22 серпня 2017 року Головним Управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ №8590-СГ про затвердження проекту землеустрою та надання у власність гр. ОСОБА_8 земельної ділянки площею 2,0000 га сіножатей (кадастровий номер НОМЕР_5) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с. 128).

22 серпня 2017 року Головним Управлінням Держгеокадастру у Полтавській області видано наказ №8601-СГ про затвердження проекту землеустрою та надання у власність гр. ОСОБА_6 земельної ділянки площею 2,0000 га сіножатей (кадастровий номер НОМЕР_3) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області за межами населених пунктів

Дослідивши вищевказані накази, суд приходить до висновку, що останні видані після 06 липня 2017 року, тобто після відмов викладених у листах №9351/6-17, №9352/6-17 та №9350/6-17, а тому не можуть бути належним доказом правомірності таких відмов.

Варто також зазначити, що в період видання наказів про затвердження проектів землеустрою, позивачі в судовому порядку (справа №816/568/17) оскаржували відмови у наданні дозволів на розробку проектів землеустрою на спірні ділянки, про що достименно знав відповідач, оскільки був стороною по справі.

Крім того, у листах від 06 липня 2017 року відсутні посилання, як на підставу для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, на той факт, що дані земельні ділянки передані третім особам у власність.

З урахуванням вищевикладеного суд приходить до висновку про обгрунтованість позовних вимог ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 щодо визнання протиправними та скасування відмов викладених у листах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 06 липня 2017 року №9350/6-17, №9351/6-17, №9352/6-17.

Надаючи правову оцінку вимогам позивачів щодо визнання протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області щодо розгляду заяв ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 про надання дозволів на розробку проекту землеустрою, суд зазначає наступне.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 16 травня 2017 року по справі №816/568/17, адміністративний позов ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в частині не прийняття рішень по суті поставлених питань за результатами розгляду заяв ОСОБА_1 від 07 жовтня 2016 року та від 02 грудня 2016 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, у місячний строк, встановлений частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України.

Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру Полтавської області прийняти рішення по суті поставлених питань за заявами ОСОБА_1 від 07 жовтня 2016 року та від 02 грудня 2016 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в частині не прийняття рішень по суті поставлених питань за результатами розгляду заяв ОСОБА_2 від 07 жовтня 2016 року та від 02 грудня 2016 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, у місячний строк, встановлений частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру Полтавської області прийняти рішення по суті поставлених питань за заявами ОСОБА_2 від 07 жовтня 2016 року та від 02 грудня 2016 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області в частині не прийняття рішень по суті поставлених питань за результатами розгляду заяв ОСОБА_3 від 07 жовтня 2016 року та від 02 грудня 2016 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, у місячний строк, встановлений частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України.

Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру Полтавської області прийняти рішення по суті поставлених питань за заявами ОСОБА_3 від 07 жовтня 2016 року та від 02 грудня 2016 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (а.с. 149-152).

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 22 серпня 2017 року апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області залишено без задоволення, постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16 травня 2017 року по справі №816/568/16 залишено без змін (а.с. 153-155).

Відповідно до частини п'ятої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України постанова або ухвала суду апеляційної чи касаційної інстанції за наслідками перегляду, постанова Верховного Суду України набирають законної сили з моменту проголошення, а якщо їх було прийнято за наслідками розгляду у письмовому провадженні, - через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України. Обставини, які були встановлені постановою, що набрала законної сили, в одній адміністративній справі не можуть оспорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих сторін.

Відповідно до статті 129 1 Конституції України судове рішення є обов'язковим до виконання.

Враховуючи вищевикладене суд приходить до висновку, що правова оцінка бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області щодо розгляду заяв позивачі від 07 жовтня 2016 року та 02 грудня 2016 року надавалася в ході розгляду справи №816/568/17, рішення по якій набрало законної сили, в зв'язку із чим позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Крім того, постановою суду по справі №816/568/17 відповідача зобов'язано прийняти рішення по суті поставлених питань за заявами позивачів, тобто фактично повторно розглянути заяви про надання дозволів на розробку проекту землеустрою.

Разом з тим, доказів виконання Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області вищевказаної постанови суду не надано.

Щодо визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області щодо повторного розгляду заяв ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 про надання дозволів на розробку проекту землеустрою, суд зазначає наступне.

Дії - це юридичні факти, які пов'язані з волею суб'єктів правовідносини; це поведінка людей; зовнішнє вираження волі людини. Відмінна риса даного виду юридичних фактів полягають у тому, що норми права пов'язують з ними юридичні наслідки саме в силу вольового характеру юридичних дій.

Юридичні дії - це вчинки особи, акти державних органів, інших суб'єктів, що відбуваються за волевиявленням суб'єкта правовідносин.

Враховуючи, що під час розгляду даної справи судом встановлено, що оскаржувані рішення (відмови) Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, викладені в листах від 06 липня 2017 року №9350/6-17, №9351/6-17, №9352/6-17, прийняті не у спосіб та всупереч вимогам частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України, суд приходить до висновку про протиправність дій Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області під час повторного розгляду заяв ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населено пункту на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області із земель державної власності у межах норм безоплатної приватизації.

Враховуючи вищевикладене позов підлягає частковому задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати відмови Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області викладені в листах від 06 липня 2017 року №9350/6-17, №9351/6-17, №9352/6-17, якими ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Ковалівської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області щодо розгляду заяв ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, під час якого складено листи від 06 липня 2017 року №9350/6-17, №9351/6-17, №9352/6-17.

В решті позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя С.О. Удовіченко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.10.2017
Оприлюднено01.11.2017
Номер документу69851673
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1465/17

Постанова від 26.10.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 24.10.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 05.10.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 31.08.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 31.08.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 31.08.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні