Рішення
від 24.10.2017 по справі 922/2916/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" жовтня 2017 р.Справа № 922/2916/17

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Калініченко Н.В.

при секретарі судового засідання Каюков Ю.В.

розглянувши справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Харківського Національного університету внутрішніх справ, м. Харків про та зустрічну позовну заяву зобов'язання вчинити певні дії Харківського національного університету внутрішніх справ, м. Харків до Харківської міської ради, м. Харків про розірвання договору за участю представників:

позивача за первісним (відповідача за зустрічним) позовом - не з'явився

відповідача за первісним (позивача за зустрічним) позовом - ОСОБА_1 за дов. № 7/259 від 12.12.2016 року

за відсутності клопотання технічна фіксація судового процесу не здійснювалась

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Харківська міська рада, звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідача, Харківського національного університету внутрішніх справ, про зобов'язання протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,9566 га по просп. Героїв Сталінграду, 185-а та вчинити дії щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі. Також позивач просить суд покласти на відповідача судові витрати. Позовні вимоги вмотивовано ухиленням відповідача від виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, що унеможливлює внесення змін до договору № 2291 на право тимчасового користування землею від 05 червня 2000 року, укладеного між позивачем та відповідачем, шляхом укладення додаткової угоди, в частині розрахунку орендної платні, розмір якої визначається за розрахунком Департаментом земельних відносин за витягом з технічної документації Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у відповідності з нормативною грошовою оцінкою земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 04 вересня 2017 року вказану позовну заяву було прийнято до розгляду, порушено провадження у справі № 922/2916/17 і призначено її до слухання у судовому засіданні на 18 вересня 2017 року. 18 вересня 2017 року, ухвалою господарського суду Харківської області, відкладено розгляд справи до 10 жовтня 2017 року. Ухвалою господарського суду Харківської області від 27 вересня 2017 року прийнято до розгляду зустрічний позов Харківського національного університету внутрішніх справ до Харківської міської ради про розірвання договору на право тимчасового користування землею від 10.05.2000 року № 614, зареєстрованого виконавчим комітетом Харківської міської ради народних депутатів м. Харкова в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 12.06.200 року за № 2291, укладеного між виконавчим комітетом Харківської міської ради та Харківським національним університетом внутрішніх справ. 10 жовтня 2017 року, ухвалою господарського суду Харківської області, відкладено розгляд даної справи до 24 жовтня 2017 року. Судом долучено до матеріалів справи документи, які надійшли через канцелярію суду від: відповідача за зустрічним (позивача за первісним) позовом - супровідним листом пакет документів (вх. № 33259 від 11 жовтня 2017 року); позивача за первісним (відповідача за зустрічним) позовом - клопотання про розгляд справи без участі представника Харківської міської ради (вх. № 34350 від 19 жовтня 2017 року).

В призначене судове засідання 24 жовтня 2017 року з'явився представник відповідача за первісним (позивача за зустрічним) позовом, позивач за первісним (відповідач за зустрічним) позовом свого уповноваженого представника в дане судове засідання не направив, про час, дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується наявним в матеріалах справи поштовим повідомленням про вручення поштового відправлення та поданим клопотанням (арк.спр.94-96). Суд, розглянувши клопотання представника позивача за первісним (відповідача за зустрічним) позовом про розгляд справи без участі його представника (вх. № 34350 від 19 жовтня 2017 року), проти задоволення якого не заперечував представник відповідача за первісним (позивача за первісним) позовом, враховуючи принцип диспозитивності права учасників процесу на участь у судовому процесі та з огляду на невизнання явки учасників судового процесу в засідання суду обов'язковою, враховуючи приписи ст.ст. 22 ГПК України, вважає за можливе задовольнити вказане клопотання. Під час судового засідання 24 жовтня 2017 року представник відповідача за первісним (позивача за зустрічним) позовом заперечував проти задоволення первісного позову в повному обсязі; вимоги зустрічної позовної заяви підтримав в повному обсязі та просив суд задовольнити зустрічну позовну заяву в повному.

Розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

На підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 10 травня 2000 року № 614 між Виконавчим комітетом Харківської міської ради та Харківським національним університетом внутрішніх справи (землекористувач) було укладено договір № 2291 на право тимчасового користування землею, який зареєстровано в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 12 червня 2000 року за № 2291 виконавчим комітетом Харківської міської ради. Відповідно до п.п. 1.1, 1.2 договору, Виконавчий комітет Харківської міської ради передає, а землекористувач приймає в тимчасове користування земельну ділянку, за адресою: м. Харків, пр. Героїв Сталінграду, 185 га, загальною площею 0,9566 у тому числі, інших угідь 0,9566 гектарів згідно з планом землекористування, що додається. Земельна ділянка надається у тимчасове користування строком до 10 травня 2015 року для експлуатації і обслуговування учбового корпусу та допоміжних будівель. Плата за землю вноситься землекористувачем щомісячно у вигляді земельного податку у розмірі 1 267,49 грн. на рахунок Комінтернівського райфінвідділу № 25423700101032 у Комінтернівське відділення Промінвестбанку України, МФО 351362, р. 037, п. 01 код 02316339 не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця. Даний договір набуває чинності з моменту його реєстрації. Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. і відповідно до пункту 1.1 цього рішення затверджено базову вартість 1 кв.м земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Пунктами 2, 3 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Згідно з п. 2.2 Порядку управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством. Відповідно до п. 4 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок: - укласти із розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру); - забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим Рішенням; - не пізніше 31.12.2013 року вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагентства у м. Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель); - повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долученням копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки. Пунктом 5 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства. Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі. Як вказує позивач за первісним позовом, на виконання вказаних вимог рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1263/13 Департаментом земельних відносин листом-попередженням від 07 жовтня 2013 року за вих. № 1586/0/225-13 було направлено на адресу відповідача за первісним (позивача за зустрічним) позовом лист-попередження, відповідно до якого було повідомлено відповідача за первісним (позивача за зустрічним) позовом про необхідність: в строк не пізніше 31 грудня 2013 року подати складену (розроблену) технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру; в строк до 01 січня 2014 року - повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки; в строк до 01 лютого 2014 року привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства. Відповідач за первісним (позивач за зустрічним) позовом залишив вказані листи-попередження без відповіді та задоволення, що і стало підставою для звернення позивача за первісним (відповідача за зустрічним) позовом до суду з даним позовом.

Водночас, як встановлено судом, рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03 липня 2013 року № 1211/13 "Про комунальну власність м. Харкова" затверджено, зокрема, перелік майна, стосовно якого надається згода на прийняття до комунальної власності міста; затверджено перелік майна, яке прийнято до комунальної власності міста за станом на 03 липня 2013 року. Відповідно до додатку 1 вказаного рішення до переліку майна, стосовно якого надана згода на прийняття до комунальної власності міста, віднесено будівлю, що розташована за адресою: м. Харків, просп. Героїв Сталінграда, 185-А, суб'єктом від якого приймається майно є Харківський національний університет внутрішніх справ, підставою є звернення Харківського національного університету внутрішніх справ. Розпорядження управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради від 15 серпня 2013 року № 967 "Про внесення змін до обліку управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради", у відповідності до п. 4.1 Положення про управління комунального майна та приватизації економіки та комунального майна Харківської міської ради, затвердженого рішенням 1 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 24 листопада 2010 року № 07/10 "Про затвердження положення виконавчих органів Харківської міської ради 6 скликання", приймаючи до уваги звернення Харківського національного університету внутрішніх справ (вх. № 9909 від 02 липня 2013 року, вх. № 11086 від 24 липня 2013 року та вх. № 11940 від 08 серпня 2013 року), прийнято від Харківського національного університету внутрішніх справ споруди, а саме: нежитлове приміщення по просп. Героїв Сталінграда, 185-А, літ. "А-2", загальною площею 2895,4 кв.м., загальною початковою вартістю 515 996,00 грн., ціна зносу 515 996,00 грн., остаточна вартість 0,00 грн.; склад (нежитлова будівля) по просп. Героїв Сталінграда, 185-А, літ. "В" загальною площею 79,1 кв.м., загальна початкова вартість 13 323,00 грн., ціна зносу 798,00 грн., кінцева вартість 12 525,00 грн.; КПП (нежитлова будівля) по просп. Героїв Сталінграда, 185-А, літ. "Б", загальною площею 39,6 кв.м., загальна початкова вартість 6 670,00 грн., ціна зносу 399,00 грн. остаточна вартість 6 271,00 грн.; огорожа (металеві ворота 1,93х1,46 кв.м. - 30 шт., цеглова кладка - 16,09 м. куб.), загально початковою вартістю 12 737,00 грн. ціна зносу 1 909,00 грн. кінцева вартість 10 828,00 грн.; ворота металеві 2х6 кв.м, загальною площею 12,0 кв.м., загальною початковою вартістю 1 937,00 грн. ціна зносу 289,00 грн., кінцева вартість 1 648,00 грн. згідно акту приймання-передачі. Відділу обліку комунального майна, відобразити на обліку управління комунального майна та приватизації Харківської міської ради споруди та майно по просп. Героїв Сталінграда, 185-А. Відділу по підготовці розпорядчих актів провести реєстрацію будівель та споруд по просп. Героїв Сталінграда, 185-А, вказаних в п. 1 розпорядження, за територіальною громадою м. Харкова на праві комунальної власності. Як вбачається з акту приймання-передачі будівель, споруд та майна за адресою: м. Харків, просп. Героїв Сталінграда, 185-А, позивачем за зустрічним (відповідачем за первісним) позовом передано на облік управління комунального майна та приватизації Департаменту комунального майна та приватизації Харківської міської ради, а саме будівлі, споруди та майно за адресою: м. Харків, просп. Героїв Сталінграда 185-А. Як вказує позивач за зустрічним (відповідач за первісним) позовом, 08 січня 2014 року ним було направлено на адресу Департаменту земельних відносин Харківської міської ради лист за вих. № 7/7, відповідно до якого, у зв'язку з припинення експлуатації Харківським національним університетом внутрішніх справ учбового корпусу і допоміжних будівель, розташованих за адресою: м. Харків, пр. Героїв Сталінграду, 185а, останній просив розірвати договір оренди на право тимчасового користування земельною ділянкою від 05 червня 2000 року № 2291 за взаємною згодою сторін. Як вказує позивач за зустрічним позовом, вказаний лист було проігноровано, а на підставі ч.ч. 1, 3 ст. 31 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі припиняється в разі, між іншим, набуттям права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, іншою особою; на вимогу однієї із сторін, договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Вказані обставини, а саме вибуття з користування позивача за зустрічним (відповідача за первісним) позовом будівель та спору, що розташовані на спірній земельній ділянці, й стали підставою для звернення до суду із зустрічною позовною заявою.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності (ст. 3 вказаного Закону). Згідно до ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі", орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Приписами ст. 13 Закону України встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Як вбачається з умов договору № 2291 на право тимчасового користування землею від 05 червня 2000 року та зазначалося вище в даному рішенні суду, спірна земельна ділянка надавалася у тимчасове користування для експлуатації учбового корпусу та допоміжних будівель. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі"). Згідно з ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі, спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі". Згідно до підпункту 14.1.147 пункту 1 статті 14 Податкового кодексу України, плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Положеннями підпункту 14.1.72 пункту 1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України). Приписами пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Згідно до ст. 10 Закону України "Про Державний земельний кадастр", земельні ділянки є об'єктами Державного земельного кадастру. Положенням ст. 15 Закону України "Про державний земельний кадастр" передбачено, що нормативно грошова оцінка відноситься до відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру є обов'язковим (ч. 1 ст. 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр"). Згідно до приписів ч.ч. 1, 7 ст. 21 вказаного Закону, відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру, зокрема, на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні. Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки. Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр", відомості з Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території), за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану); копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру. Згідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "По Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом. Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок. Положеннями ст. 22 Закону України "Про землеустрій" визначено, що однією із підстав здійснення землеустрою (виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі) є договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробками документів із землеустрою. На землях комунальної власності за рахунок коштів місцевих бюджетів фінансуються роботи із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань з використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, інвентаризації земель (ч. 3 ст. 67 Закону України "Про землеустрій"). Відповідно до приписів ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель"). Згідно до ч. 1ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - рідше один раз на 5-7 років. Стаття 18 вказаного Закону визначає порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок відповідно до стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів. Як зазначалося вище в даному рішенні суду, рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", затверджено документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року. На даний час вказане рішення Харківської міської ради є чинним, в установленому законом порядку не оскаржувалось. Згідно ст. 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо із актів цивільного законодавства. У випадках встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. За приписами ст. 144 Конституція України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Таким чином, із системного аналізу викладених вище норм чинного законодавства України дійсно випливає обов'язок користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності вчинити дії щодо державної реєстрації цих ділянок на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Водночас, як вбачається з матеріалів справи та зазначалося вище в даному рішенні суду, на підставі рішення Харківської міської ради від 03 липня 2013 року № 1211/13 "Про комунальну власність м. Харкова", згідно Розпорядження управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради від 15 серпня 2013 року № 967 "Про внесення змін до обліку управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради" та акту приймання-передачі будівель, споруд та майна за адресою: м. Харків, пр. Героїв Сталінграда, 185-а від 15 серпня 2013 року, вказана будівля (яка знаходиться на спірній земельній ділянці) була передана Харківській міській раді. Тобто, з 15 серпня 2013 року право власності на будівлю за адресою: м. Харків, пр. Героїв Сталінграда, 185-а, що розташована на спірній земельній ділянці та для експлуатації та обслуговування якої було укладено договір № 2291 на право тимчасового користування землею від 05 червня 2000 року, перейшло до Харківської міської ради (відповідача за зустрічним, позивача за первісним позовом).

Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Статтею 651 ЦК України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Пунктами "а", "е" ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України визначено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є, у тому числі, добровільна відмова від права користування земельною ділянкою та набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці. Договір оренди землі припиняється у тому числі у разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом (ч.ч. 1, 3 ст. 31 Закону України "Про оренду землі"). Статтею 32 Закону України "Про оренду землі" передбачено такий спосіб припинення договору оренди землі, як його дострокове розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін договору. Крім того, ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України встановлено, що у випадку коли жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. Частиною 1 ст. 377 Цивільного кодексу України передбачено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). Виходячи із наведених норм законодавства, у разі переходу права власності на об'єкт нерухомого майна до набувача цього майна відбувається перехід тих прав на відповідну земельну ділянку, на яких вона належала відчужувачу, - права власності або права користування. З огляду на наведене, а саме те, що фактичне користування земельною ділянкою та будівлями, що на ній розташовані, здійснює її новий власником, а саме - Харківська міська рада (відповідач за зустрічним, позивач за первісним позовом), позивач за зустрічним (відповідач за первісним) позовом добровільно відмовився від права користування зазначеною земельною ділянкою, а законодавством передбачено можливість дострокового розірвання договору оренди за рішенням суду на вимогу однієї із сторін договору. Дана правова позиція повністю узгоджується з позицією Верховного суду України, викладеною в постановах від 19 червня 2012 року у справі № 36/368-9/63, вимоги якої, в силу ч. 1 ст. 111-28 ГПК України, є обов'язковими до виконання.

Враховуючи вище викладене в сукупності, позовні вимоги первісного позову про зобов'язання Харківський національний університет внутрішніх справ протягом 3-х місяців з моменту вступу в законну силу рішення забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,9566 га по пр. Героїв Сталінграду, 185-а та вчинення дій щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі не підлягають задоволенню. Вимоги зустрічної позовної заяви про розірвання договору на право тимчасового користування від 10 травня 2000 року № 164, зареєстрованого в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 12 червня 2000 року за № 2291, укладеного між виконавчим комітетом Харківської міської ради та Харківським національним університетом внутрішніх справ, є вмотивованими, відповідно, підлягають задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання розподілу судовий витрат, суд керується ст. ст. 44, 49 ГПК України, покладаючи судовий збір за первісним та зустрічним позовами на Харківську міську раду.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 1, 4, 4-2, 4-3, 12, 22, 32, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 111-28 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні первісного позову відмовити.

Зустрічний позов задовольнити.

Розірвати договір на право тимчасового користування землею від 10 травня 2000 року № 614, зареєстрований виконавчим комітетом Харківської міської ради народних депутатів м. Харкова в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 12 червня 2000 року за № 2291, укладений між виконавчим комітетом Харківської міської ради та Харківським національним університетом внутрішніх справ.

Стягнути з Харківської міської ради (61003, м. Харків, пл. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) на користь Харківського національного університету внутрішніх справ (61080, м. Харків, вул. Льва Ландау, код ЄДРПОУ 08571096) 1 600,00 грн. судового збору.

На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення через місцевий господарський суд.

Повне рішення складено 27.10.2017 р.

Суддя ОСОБА_2

справа № 922/2916/17

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення24.10.2017
Оприлюднено01.11.2017
Номер документу69856133
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2916/17

Ухвала від 28.11.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Рішення від 24.10.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 10.10.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 27.09.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 18.09.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 04.09.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні