ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" жовтня 2017 р. Справа № 925/1094/17
За позовом Парафії храму ОСОБА_1 Троїці Української Автокефальної Православної Церкви с. Червона Слобода Черкаського району Черкаської області
до Червонослобідської сільської ради
про зобов'язання вчинити дію
Суддя Дорошенко М.В.
Секретар судового засідання Биченко М.О.
Представники сторін:
від позивача: ОСОБА_2 за довіреністю від 15.08.2017, ОСОБА_3 за довіреністю від 29.09.2017;
від відповідача: не з'явилися.
31 серпня 2017 року Парафія храму ОСОБА_1 Троїці Української Автокефальної Православної Церкви с. Червона Слобода Черкаського району Черкаської області (далі також - позивач) звернулася до Господарського суду Черкаської області із позовом до Червонослобідської сільської ради( далі також - відповідач) про зобов'язання на найближчій сесії Червонослобідської сільської ради з дня набрання рішенням господарського суду законної сили розглянути подану 02.06.2017 Парафією храму ОСОБА_1 Троїці повторну заяву №8 про затвердження на черговій сесії Червонослобідської сільської ради проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,1908 га в постійне користування парафії храму ОСОБА_1 Троїці УАПЦ за рахунок земель загального користування для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій, які розташовані в с. Червона Слобода на розі вулиць Жовтнева - Свято-Троїцька (0,6945 га) та на розі вулиць Радянська-Леніна (0,4963 га) Черкаського району Черкаської області.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що відповідач в порушення ст. 123 Земельного кодексу України за поданими позивачем заявами від 31.03.2017 №7 та від 02.06.2017 №8 не розглянув розроблений з дозволу відповідача проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,1908 га в постійне користування Парафії храму ОСОБА_1 Троїці УАПЦ за рахунок земель загального користування для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій, які розташовані в с. Червона Слобода на розі вулиць Жовтнева - Свято-Троїцька (0,6945 га) та на розі вулиць Радянська-Леніна (0,4963 га) Черкаського району Черкаської області і не прийняв з цього питання ніякого рішення.
Ухвалою від 04.09.2017 Господарський суд Черкаської області прийняв позовну заяву Парафії храму ОСОБА_1 Троїці Української Автокефальної Православної Церкви с. Червона Слобода Черкаського району Черкаської області до розгляду, порушив провадження у цій справі і призначив її розгляд у судовому засіданні на 10 год. 30 хв. 19.09.2017 в приміщенні Господарського суду Черкаської області.
Ухвалою від 19.09.2017 Господарський суд Черкаської області відклав розгляд даної справи на 11 год. 00 хв. 05.10.2017 в приміщенні Господарського суду Черкаської області.
Відповідач у поданому ним до господарського суду 28.09.2017 відзиві на позов зазначив, що разом із заявленою позивачем у позові вимогою має розглядатися і вимоги про неправомірність дій та бездіяльності відповідача, за таких обставин спір не підлягає вирішенню у господарських судах, оскільки є публічноправовим і підвідомчий адміністративним судам, тому відповідач просить господарський суд припинити провадження у даній справі.
Крім того, у відзиві на позов відповідач вказав на відсутність спору та протиправності у роботі відповідача чи його посадових осіб з огляду на те, що 19.09.2017 на черговій сесії Червонослобідської сільської ради депутатом ОСОБА_4 вносилася пропозиція щодо внесення в порядок денний сесії питання про затвердження вказаного позивачем проекту землеустрою, проте присутніми на сесії депутатами ця пропозиція не була підтримана. На думку відповідача позивач у позові виклав обставини так, щоб ввести суд в оману і спонукати його прийняти сторону позивача.
У відзиві на позов відповідач також виклав клопотання про розгляд справи за відсутності його представника.
Ухвалою від 05.10.2017 Господарський суд Черкаської області відклав розгляд даної справи на 11 год. 00 хв. 17.10.2017 в приміщенні Господарського суду Черкаської області.
17 жовтня 2017 року позивач до початку розгляду справи по суті подав до господарського суду клопотання від 16.10.2017 про уточнення позовних вимог. Цим клопотанням позивач виклав позовну вимогу таким чином:
зобов'язати Червонослобідську сільську раду на найближчій сесії Червонослобідської сільської ради з дня набрання рішенням господарського суду законної сили розглянути на сесії Червонослобідської сільської ради подану 02 червня 2017 року Парафією храму ОСОБА_1 повторну заяву №8 про затвердження на черговій сесії Червонослобідської сільської ради проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,1908 в постійне користування Парафії храму ОСОБА_1 Троїці УАПЦ за рахунок земель загального користування для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій, які розташовані в с. Червона Слобода на розі вулиць Жовтнева-Свято-Трощька (0,6945 га) та на розі вулиць Радянська-Леніна (0,4963 га), Черкаського району, Черкаської області, та прийняти рішення за результатами розгляду повторної заяви №8 про затвердження на черговій сесії Червонослобідської сільської ради проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,1908 в постійне користування парафії храму ОСОБА_1 УАПЦ за рахунок земель загального користування для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій, які розташовані в с. Червона Слобода на розі вулиць Жовтнева-Свято-Троїцька (0,6945 га) та на розі вулиць Радянська-Леніна (0,4963 га), Черкаського району, Черкаської області.
Вказане клопотання позивача відповідає наданим йому ст. 22 Господарського процесуального кодексу України правам, тому господарський суд прийняв вказане у клопотанні уточнення позову.
У судовому засіданні, яке відбулося 17.10.2017, представники позивача підтримали позов з викладених у ньому підстав.
Відповідач був належним чином повідомлений про дату, час і місце засідання суду, призначеного ухвалою від 05.10.2017 на 11 год. 00 хв. 17.10.2017, проте його представник у це судове засідання не з'явився і не повідомив господарський суд про причину нез'явлення, що не перешкоджає вирішенню спору за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення учасників судового процесу, Господарський суд Черкаської області
ВСТАНОВИВ:
Червонослобідська сільська рада своїм рішенням від 25.03.2010 №50-11 «Про внесення змін в рішення сесії від 26.05.2006 за №2-23 «Про надання дозволу на виготовлення проекту відведення земельної ділянки Громаді храму ОСОБА_1 Трійці с. Червона Слобода, Черкаського району УАПЦ» надала дозвіл Парафії храму ОСОБА_1 трійці на розробку проекту відводу земельної ділянки площею 1,25 га, в тому числі: 0,75 га на розі вулиць Жовтнева-Свято-Троїцька під новозбудований Храм Божий та під будівництво приміщення церковної консисторії та церкви-дзвіниці; 0,50 га. під будівництво церкви - каплиці на розі вулиць Радянська-Леніна, в постійне користування за рахунок земель загального користування в адмінмежах Червонослобідської сільської ради, в межах села ОСОБА_5.
В 2016 році фізична особа - підприємець ОСОБА_6 з дозволу Червонослобідської сільської ради, наданого її рішенням від 25.03.2010 №50-11, і на замовлення позивача виготовив проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,1908 га в постійне користування парафії храму ОСОБА_1 Троїці УАПЦ за рахунок земель загального користування для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій, які розташовані в с. Червона Слобода на розі вулиць Жовтнева - Свято-Троїцька (0,6945 га) та на розі вулиць Радянська-Леніна (0,4963 га) Черкаського району Черкаської області.
Вказаний проект землеустрою погодили відділ архітектури та містобудування Черкаської районної державної адміністрації згідно з його висновком від 02.08.2016 № 215 і управління Держгеокадастру у Черкаському районі Черкаської області згідно з його висновком від 29.08.2016 № 871/41-16.
31 березня 2017 року позивач звернувся до відповідача із заявою від 31.03.2017 №7 про затвердження на черговій сесії Червонослобідської сільської ради проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,1908 га в постійне користування парафії храму ОСОБА_1 Троїці УАПЦ за рахунок земель загального користування для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій, які розташовані в с. Червона Слобода на розі вулиць Жовтнева - Свято-Троїцька (0,6945 га) та на розі вулиць Радянська-Леніна (0,4963 га) Черкаського району Черкаської області. Разом з цією заявою позивач подав відповідачу і розроблений фізичною особою - підприємцем ОСОБА_6 проект землеустрою, затвердження якого він просив.
11 травня 2017 року відбулася 25 сесія Червонослобіської сільської ради 7-го скликання.
Згідно з протоколом 25-ї сесії Червонослобіської сільської ради 7-го скликання від 11.05.2017 №25 у роботі сесії із 26 обраних депутатів взяли участь 16 депутатів. До затвердженого сесією порядку денного під порядковим номером 45 було включене питання про затвердження проекту землеустрою та надання в оренду земельної ділянки загальною площею 1,1908 га Парафії храму ОСОБА_7 УАПЦ. За результатами розгляду цього питання за затвердження проекту землеустрою проголосували лише 13 депутатів і відповідно рішення рішення не було прийняте через ненабрання більшості голосів -14 і більше від від обраної кількості депутатів.
06 червня 2017 року позивач вдруге звернувся до відповідача із заявою від 02.06.2017 №8 про затвердження на черговій сесії Червонослобідської сільської ради проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,1908 га в постійне користування парафії храму ОСОБА_1 Троїці УАПЦ за рахунок земель загального користування для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій, які розташовані в с. Червона Слобода на розі вулиць Жовтнева - Свято-Троїцька (0,6945 га) та на розі вулиць Радянська-Леніна (0,4963 га) Черкаського району Черкаської області і додав до заяви вказаний проект землеустрою.
Листом від 26.06.2017 №1085/02-77 секретар Червонослобіської сільської ради повідомила позивача, що його заява про затвердження проекту землеустрою повторно розглянута на засіданні комісієї з питань земельних відносин, екології та використання природних ресурсів, яке відбулося 21.06.2017, і через відсутність змін у поданих документах не знайшла підстав для внесення змін до попереднього рішення.
Залишення без розгляду на сесії Червонослобіської сільської ради заяви позивача від 02.06.2017 №8 й спричинило даний спір.
За твердженням відповідача 19.09.2017, тобто уже після подання позивачем позову, на черговій сесії Червонослобідської сільської ради депутатом ОСОБА_4 вносилася пропозиція щодо внесення в порядок денний сесії питання щодо затвердження поданого позивачем проекту землеустрою, проте присутніми на сесії депутатами ця пропозиція не була підтримана. Доказів на підтвердження цих обставин відповідач господарському суду не надав.
Згідно з п. «в» ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Стаття 123 Земельного кодексу України містить, зокреме, такі норми:
1. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання)… Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
6. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
10. Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:
затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);
надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
13. Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
14. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Відповідно до ч. 6 ст. 186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Частини 1 та 2 ст. 186-1 Земельного кодексу України передбачають, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об'єкт будівництва або планується розташування такого об'єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та успосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на викладені вище обставини та норми чинного законодавства господарський суд дійшов до таких висновків.
Статтею 123 Земельного кодексу України встановлене зобов'язання органу місцевого самоврядування розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у двотижневий строк з дня його отримання і прийняти одне із двох можливих рішення: або про затвердженням проекту землеустрою і надання земельної ділянки в користування, або про відмову у затвердженні такого проекту землеустрою з підстав його невідповідності вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
У даному випадку відповідач 11 травня 2017 року на 25 сесії Червонослобіської сільської ради 7-го скликання поставив на розгляд питання про затвердження проекту землеустрою та надання в оренду земельної ділянки, попри те, що поданий позивачем на затвердження проект землеустрою стосується відведення земельної ділянки у постійне користування, а не в оренду. Тобто відповідач поставив на розгляд вказаної сесії і розглядав інше питання від того, розгляду якого просив позивач, і в порушення встановленого ст.123 Земельного кодексу України зобовязання щодо прийняття за результатами розгляду такого питання одного із двох можливих рішень не прийняв жодного із них, що й змусило позивача вдруге звернутися до відповідача із заявою від 02.06.2017 №8, яка наразі залишилася не розглянутою на пленарному засіданні Червонослобідської сільської ради.
Таким чином, відповідач при розгляді розробленого з його дозволу, погодженого у встановленому ст. 186-1 Земельного кодексу України порядку і поданого позивачем відповідачу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,1908 в постійне користування Парафії храму ОСОБА_1 Троїці УАПЦ за рахунок земель загального користування для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій, які розташовані в с. Червона Слобода на розі вулиць Жовтнева-Свято-Трощька (0,6945 га) та на розі вулиць Радянська-Леніна (0,4963 га), Черкаського району, Черкаської області, діяв не на підставі ст. 123 Земельного кодексу України і тим самим порушив право позивача на рішення відповідача з питання про затвердження вказаного проекту землеустрою та інтерес відповідача на набуття права постійного користування земельною ділянкою.
Згідно з ст. 16 Цивільного кодексу України право вибору певного способу захисту порушених цивільних прав та інтересів належить особі, яка звертається до суду за таким захистом.
Серед передбачених ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України способів захисту цивільних прав та інтересів є і такий спосіб як примусове виконання обовязку в натурі. Заявлена позивачем у позові вимога відповідає цьому способу захисту цивільних прав та інтересів. При цьому закон не зобов'язує позивача поряд із заявленою ним у позові вимогою заявляти також і вимогу про неправомірність дій та бездіяльності відповідача.
Твердження позивача про підвідомчість даного спору, як публічноправового спору, адміністративним судам є помилковим.
Даний спір пов'язаний з набуттям позивачем права постійного користування земельною ділянкою, у якому Черврнослобідська сільська рада, як орган місцевого самоврядування, реалізує повноваження власника землі, тому відносини між сторонами грунтуються на засадах їх юридичної рівності й відповідно єє цивільно-правовими. Отож даний спір має приватноправовий характер і підвідомчий господарським судам.
За таких обставин позов Парафії храму ОСОБА_1 Троїці Української Автокефальної Православної Церкви с. Червона Слобода Черкаського району Черкаської області підлягає задоволенню.
За подання позову позивач за квитанцією від 31.08.2017 №19 сплатив 1600 грн. судового збору.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України у разі задоволення позову сплачений позивачем судовий позивач у сумі 1600 грн. підлягає відшкодуванню йому за рахунок відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Черкаської області
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Зобов'язати Червонослобідську сільську раду Черкаського району Черкаської області (вул. Соборна, 2/1, с. Червона Слобода, Черкаський район, Черкаська область, 19604, ідентифікаційний код 26323717) на найближчій з дня набрання законної сили цим судовим рішенням сесії Червонослобідської сільської ради розглянути за заявою Парафії храму ОСОБА_1 Троїці УАПЦ с. Червона Слобода від 02 червня 2017 року №8 питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 1,1908 в постійне користування Парафії храму ОСОБА_1 Троїці УАПЦ за рахунок земель загального користування для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій, які розташовані в с. Червона Слобода на розі вулиць Жовтнева-Свято-Трощька (0,6945 га) та на розі вулиць Радянська-Леніна (0,4963 га), Черкаського району, Черкаської області, та прийняти з цього питання рішення.
Стягнути з Червонослобідської сільської ради Черкаського району Черкаської області (вул. Соборна, 2/1, с. Червона Слобода, Черкаський район, Черкаська область, 19604, ідентифікаційний код 26323717) на користь Парафії храму ОСОБА_1 Троїці Української Автокефальної Православної Церкви с. Червона Слобода Черкаського району Черкаської області (вул. Свято-Троїцька, 1, с. Червона Слобода, Черкаський район, Черкаська область, 19604, ідентифікаційний код 26043225) - 1600 грн. витрат на сплату судового збору.
Це рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного господарського суду у порядку та строки, передбачені розділом ХІІ Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено і підписано 26.10.2017.
Суддя М. В. Дорошенко
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2017 |
Оприлюднено | 01.11.2017 |
Номер документу | 69856295 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Дорошенко М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні