ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" жовтня 2017 р. Справа № 925/972/17
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Поліщук Ю.В., за участю представників сторін: позивача - ОСОБА_1 за довіреністю, відповідача - не з'явились; третьої особи - ОСОБА_2 за довіреністю, у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси, розглянувши справу за позовом Комунального підприємства "Придніпровська служба утримання будинків" Черкаської міської ради до Черкаської обласної громадської організації "Спілка молодих юристів", за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Департаменту економіки та розвитку Черкаської міської ради, про визнання договору укладеним,
ВСТАНОВИВ:
04.08.2017 року позивач - Комунальне підприємство "Придніпровська служба утримання будинків" Черкаської міської ради звернувся в господарський суд з позовом до Черкаської обласної громадської організації "Спілка молодих юристів" (далі - відповідач), у якому просив суд визнати укладеним Договір № 189/17 про надання послуг з утримання будинку № 1 (пров. Пацаєва) з комунальним підприємством Придніпровська служба утримання будинків з однієї сторони та Черкаською обласною організацією Спілка молодих юристів з іншої сторони, на умовах, передбачених Постановою КМУ Про затвердження типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від 20.05.2009 року №529 за датою набрання чинності рішенням суду.
Відповідач письмовий відзив на позов не подав, проти позову не заперечував, явку свого представника в засідання суду не забезпечив, хоч про місце, дату і час судового засідання був повідомлений належним чином за правилами, передбаченими розділом 2.6. Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації від 20 лютого 2013 року № 28, шляхом направлення ухвали суду за адресою, зазначеній в позовній заяві.
Ухвали суду про порушення провадження у справі та про відкладення розгляду справи, направлені за адресою державної реєстрації відповідача і за місцем ведення ним діяльності, повернуті поштою з довідкою за закінченням терміну зберігання . Згідно зі ст. 64 ГПК України, у разі відсутності сторін за адресою державної реєстрації, вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їм належним чином.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 77 ГПК України у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Враховуючи, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об'єктивного розгляду справи, суд, з урахуванням вимог ст.ст. 69, 75, 77 ГПК України, визнав за можливе розглянути справу у відсутності представника відповідача за наявними в ній матеріалами.
Ухвалою суду від 03.10.2017 року за клопотанням представника позивача до справи у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача залучений Департамент економіки та розвитку Черкаської міської ради.
В засіданні суду представники позивача та третьої особи позовні вимоги з підстав і в розмірі, викладених у позовній заяві, підтримали і просили суд задовольнити повністю.
Згідно з ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Заслухавши пояснення представників позивача і третьої особи, дослідивши наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов задовольняє повністю з наступних підстав.
29.02.2016 року між третьою особою, як орендодавцем, та відповідачем, як орендарем, було укладено договір оренди об'єкта нерухомості № 1965 (далі-Договір, а. с. 78-79), відповідно до п.п.1.1. якого орендодавець зобов'язався передати орендареві, а орендар зобов'язався прийняти у строкове платне користування нежитлове приміщення (далі - об'єкт), що належить до міської комунальної власності на підставі рішення Черкаської міської ради від 10.04.2008 року № 4-366 Про внесення змін та доповнень до рішення Черкаської міської ради від 26.06.2003 року № 3-531 Про перелік об'єктів права міської комунальної власності та уповноважених органів, яким вони передають в оперативне управління .
Об'єктом оренди визначено нежитлове приміщення на першому поверсі чотириповерхової будівлі за адресою: м. Черкаси. пров. Пацаєва, 1, площею 18,20 кв. м. (п. п. 1.2. Договору).
Сторони погодили всі істотні умови Договору, зокрема у п. 2 мету оренди, п. 3. порядок передачі об'єкта в оренду, п. 4 термін дії договору, п. 5 орендна плата та порядок розрахунків за Договором, п. 6-7 права та обов'язки сторін, п. 8 порядок повернення об'єкта орендодавцеві, п. 9 відповідальність сторін, п. 10 порядок укладення, внесення змін та розірвання договору, п. 11 інші умови договору, п. 12 юридичні адреси та банківські реквізити сторін.
Договір сторонами підписаний та засвідчений їхніми печатками.
На виконання п. п. 3.1. договору, під час передачі об'єкта оренди, сторонами був укладений акт приймання - передачі об'єкта нерухомості за адресою м. Черкаси, пров. Пацаєва, 1 (а.с.80) та згідно з п. 3.2. договору об'єкт вважається переданим в оренду з моменту підписання такого акту, тобто - 29.02.2016 року.
Договір укладено на термін з 01.03.2016 року по 28.02.2017 року і вступив в дію з дати приймання об'єкта за актом прийому - передачі.
Відповідно до п. 4.2, 4.3. Договору, сторонами погоджено, якщо жодна із сторін в місячний термін після закінчення терміну дії Договору не заявить про намір його припинити, він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені Договором.
Дія зазначеного договору продовжувалася сторонами до 28.02.2018 року, що підтверджується Угодою про внесення змін до договору оренди об'єкта нерухомості №1965 від 29.02.2016 року (а.с. 81), актом приймання - передачі об'єкта нерухомості за адресою м. Черкаси, пров. Пацаєва, 1 від 01.03.2017 року (а.с. 81 зворот) та інформацією з Реєстру договорів оренди станом на 01.07.2017 року та станом на 01.09.2017 року (а.с. 46, 93).
Також, угодою від 10.03.2016 року про внесення змін до договору оренди об'єкта нерухомості № 1965 від 29.02.1016 року були внесені зміни до п.п. 5.4 Договору, сторонами договору такі зміни були погоджені, що підтверджується підписами представників та їхніми печатками.
Із довідки про стан розрахунків за період з 01.09.2016 року по 12.10.2017 року (а.с.83), картки рахунку 21111 за період 01.02.2016 - 12.10.2017 вбачається, що відповідачем на рахунок третьої особи орендна плата за Договором оренди № 1965 сплачувалася частково.
Пунктом 2 Рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради Про затвердження положення про участь суб'єктів підприємницької діяльності, підприємств, установ, незалежно від форми власності в утриманні будинків і споруд та прибудинкових територій від 10.06.2008 року за № 768 передбачено, що установи, організації незалежно від форми власності, що володіють вбудованими та прибудованими частинами житлових будинків на праві власності або частинами, які орендовані ними на підставі договору сплачують за утримання будинку, споруд та прибудинкової території за розрахунками виконавця, згідно з порядком затвердженим рішенням.
Рішенням Черкаської міської ради № 4-1343 від 16.07.2009 року Про припинення комунальних підприємств житлово-комунального господарства міста припинено шляхом злиття комунальні підприємства Виробниче житлове ремонтно-експлуатаційне управління № 3 , Виробниче житлове ремонтно-експлуатаційне управління № 4 та частини житлового фонду, що знаходиться на балансі комунального підприємства Виробниче житлове ремонтно-експлуатаційне управління № 1 та створено на їх базі комунальне підприємство Придніпровська служба утримання будинків . Із розподільчого балансу комунального підприємства Виробниче житлове ремонтно-експлуатаційне управління №1 , затвердженого рішенням Черкаської міської ради №5-252 від 03.12.2009 року, вбачається, що до позивача, як правонаступника припинених комунальних підприємств, перейшли всі їхні права та обов'язки, в тому числі передано на балансоутримання будинок № 1/1 по пров. Пацаєва у м. Черкаси.
Рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради від 30.03.2011 року №423 Про встановлення вартості житлово-комунальної послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій затверджено основний мінімальний перелік робіт і послуг з утримання будинків, споруд, прибудинкових територій та затверджені тарифи на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, та рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради від 06.01.2017 року № 14 внесено зміни до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 30.03.2011 № 423 і встановлено тариф для будинку № 1/1 по пров. Пацаєва у м. Черкасах - 3, 423 грн. (а.с. 27- 29).
22.05.2017 року позивачем складено акт обстеження будинку 1/1 згідно якого встановлено, що приміщення, площею - 18 м. кв. обладнане гарячим та холодним водопостачанням, водовідведенням, центральним опаленням, електропостачанням з підключенням до будинкової мережі (а. с. 23).
Позивачем на адресу відповідача супровідним листом № 1935 від 29.05.2017 року (а. с. 32) направлявся лист щодо укладення договору про надання послуг з утримання будинку разом з двома примірниками договорів, у якому позивач запропонував відповідачу ознайомитися та підписати проект Договору № 189/17 про надання послуг з утримання будинку і споруди (а.с.20-22).
Супровідний лист повернувся поштовим повідомленням відправнику від об'єктів поштового зв'язку за календарною датою 31.05.2017 року (а.с. 34 зворот). У довідці за формою ф-20 внесено запис за закінченням терміну зберігання .
Повторно позивачем даний лист був надісланий за місцем державної реєстрації відповідача, зазначеним у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань адреса (вул. Лазарєва № 6 офіс 226, м. Черкаси, 18001), вказується як місцезнаходження юридичної особи .
Проте, лист з примірниками не був вручений відповідачу і повернувся із відміткою вибули (а.с. 33).
Таким чином, відповідач на пропозицію позивача щодо укладення договору не відповів, спірний договір не підписав, предметом спору у справі що розглядається, є вимога позивача про визнання договору №189/17 таким, що укладений на умовах, передбачених Постановою Кабінету міністрів України "Про затвердження Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкової території" від 20.05.2009 року № 529.
Статтею 3 ЦК України визначено загальні засади цивільного законодавства, якими, зокрема, є: свобода договору; свобода підприємницької діяльності, яка не заборонена законом; судовий захист цивільного права та інтересу; справедливість, добросовісність та розумність.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3, 4 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Частиною 1 ст. 15 ЦК України встановлено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Відповідно до ч. 3, 4 ст. 179 Господарського кодексу України (далі - ГК України) укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі:
вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству;
примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст;
типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови;
договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб'єктів, коли ці суб'єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.
Згідно з приписами ч. 3 ст. 184 ГК України укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених ст. 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами ст. 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.
Відповідно до ст. 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.
ОСОБА_3 України Про житлово-комунальні послуги (далі - Закон) визначає основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов'язки.
ОСОБА_3 дає підстави для висновку, що він є нормативним актом спеціальної дії, який регулює відносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами у процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг.
Разом з тим, ст. 4 ОСОБА_3 передбачає, що законодавство України у сфері житлово-комунальних послуг базується на Конституції України і складається з нормативно-правових актів у галузі цивільного, житлового законодавства, цього ОСОБА_3 та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері житлово-комунальних послуг.
Приписами ст.ст. 3, 6, 203, 626, 627 ЦК України визначені загальні засади цивільного законодавства, зокрема поняття договору і свободи договору та сформовані загальні вимоги до договорів як різновиду правочинів (вільне волевиявлення учасника правочину).
Відповідно до ч.1 ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 208 ЦК України правочин між фізичною і юридичною особами належить вчиняти у письмовій формі, за виключенням випадків, передбачених частиною першою ст. 206 цього Кодексу.
Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору (ч.1 ст. 638 ЦК України). Інші випадки визнання договору укладеним зазначені у ст. 642, 643 ЦК України.
Частина 1 ст. 628 ЦК України передбачає, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до змісту ст.ст. 6, 627 ЦК України, свобода договору полягає в праві сторін вільно вирішувати питання при укладенні договору, виборі контрагентів та погодженні умов договору.
Закріпивши принцип свободи договору, ЦК України разом з тим визначив, що свобода договору не є безмежною, оскільки відповідно до абзацу другого частини третьої статті 6 та статті 627 цього Кодексу при укладенні договору, виборі контрагентів, визначенні умов договору сторони не можуть діяти всупереч положенням цього Кодексу та інших актів цивільного законодавства.
Зазначені положення узгоджуються з приписами ч. 1 ст. 203, ч. 1 ст. 215 ЦК України, відповідно до яких підставою недійсності правочинів є суперечність їх актам цивільного законодавства.
Водночас частиною першою статті 19 ОСОБА_3 передбачено, що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.
Статті 20, 21 ОСОБА_3 визначають обов'язки споживача та виконавця житлово-комунальних послуг.
Пунктом 1 ч.3 ст. 20 ОСОБА_3 передбачений обов'язок споживача укласти договір на надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору. Цей обов'язок кореспондується з обов'язком виконавця, визначеному п. 3 ч.2 статті 21 цього ОСОБА_3, підготувати та укласти зі споживачем договір на надання житлово-комунальних послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов його виконання згідно з типовим договором.
Форма та зміст (умови) Типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630 "Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення" (далі - Постанова № 630).
З аналізу змісту ч. 3 ст. 6, ч. 1 ст. 630 ЦК України, ст. 19-21 ОСОБА_3, Постанови № 630 вбачається, що умови Типового договору, що набули юридично обов'язкового значення в силу актів цивільного законодавства, є обов'язковими для сторін договору, які не мають права відступити від їх положень, врегулювати свої відносини на власний розсуд, а лише мають право конкретизувати його умови.
Таким чином, укладення договору на надання житлово-комунальних послуг є обов'язком споживача за умови, якщо запропонований виконавцем послуг договір відповідає Типовому договору. Відмова споживача послуг від укладення договору в такому разі суперечить вимогам частини третьої статті 6, статей 627, 630 ЦК України, статей 19, 20 ОСОБА_3 (аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду України від 10.10.2012 № 6-110цс12).
Судом Договір № 189/17 перевірений, його відповідність вимогам законодавства та формі Типового договору передбаченого Постановою Кабінету міністрів України "Про затвердження Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкової території" від 20.05.2009 року № 529 встановлена.
Доказів невідповідності спірного Договору вимогам законодавства відповідач не надав.
Відповідно до ст.ст. 33, 34, 43 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, обставини справи повинні підтверджуватись лише належними і допустимими доказами, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Судом, відповідно до ст. 22 ГПК України, було запропоновано сторонам подати докази в обґрунтування позову і заперечень проти нього, брати участь в засіданнях суду, вони своїми правами скористались на свій розсуд, подали всі наявні у них докази і на їх підставі судом прийнято рішення у справі.
Враховуючи викладене, позовні вимоги щодо визнання таким, що є укладеним Договір № 189/17 про надання послуг з утримання будинку № 398 з КП Придніпровською службою утримання будинків Черкаської міської ради (Код ЄДРПОУ 36701792) з однієї сторони та Черкаською обласною громадською організацією Спілка молодих юристів (Код ЄДРПОУ 33018533) з іншої сторони на умовах передбачених Постановою Кабінетом Міністрів України Про затвердження Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від 20.05.2009 року за № 529 за датою набрання чинності рішенням суду підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 статті 49 ГПК України, судові витрати - сплачений судовий збір в розмірі 1600 грн. покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати укладеним Договір № 189/17 про надання послуг з утримання будинків і споруд, укладений між Комунальним підприємством Придніпровською службою утримання будинків Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 36701792) з однієї сторони та Черкаською обласною громадською організацією Спілка молодих юристів (код ЄДРПОУ 33018533) з іншої сторони на умовах, передбачених Постановою Кабінетом Міністрів України Про затвердження Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від 20.05.2009 року № 529, з дати набрання чинності рішенням суду.
Стягнути з Черкаської обласної громадської організації Спілка молодих юристів , код ЄДРПОУ 33018533, місцезнаходження: 18001, Черкаська область, м. Черкаси, вул. Лазарєва, 6, оф. 226 на користь Комунального підприємства Придніпровська служба утримання будинків Черкаської міської ради, код ЄДРПОУ 36701792, місцезнаходження: 18005, Черкаська область, м. Черкаси, вул. Надпільна, 330/5 - 1600 грн. судових витрат.
Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом десяти днів з дня підписання.
Повний текст рішення підписано 31.10.2017 року.
Суддя В.М. Грачов
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2017 |
Оприлюднено | 06.11.2017 |
Номер документу | 69920615 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Грачов В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні