Постанова
від 01.11.2017 по справі 806/2665/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2017 року м. Житомир справа № 806/2665/17

категорія 6.3

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Семенюка М.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СІГНЕТ-ЦЕНТР" до Державного реєстратора ОСОБА_1 відділу державної реєстрації Ружинської державної адміністрації Житомирської області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Маруна Фарм", про визнання протиправним та скасування рішення,-

в с т а н о в и в:

Позивач звернувся до суду з позовом в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора ОСОБА_1 відділу державної реєстрації Ружинської державної адміністрації Житомирської області про державну реєстрацію іншого речового права - права оренди земельної ділянки індексний номер 21513794 від 22.05.2015 року, номер запису про інше речове право: 97647119, на підставі якого здійснена державна реєстрація права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 1825281800:08:000:0164, за договором оренди земельної ділянки від 27.12.2014 року між ОСОБА_2 та ТОВ "Маруна Фарм" (код ЄДРПОУ 39531412).

В обґрунтування позову зазначає, що державний реєстратор при здійсненні державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, укладеного між особою та ТОВ "Маруна Фарм", не пересвідчився у відсутності суперечностей між заявленим та вже зареєстрованим правом користування земельними ділянками, отже при здійснені реєстрації договору оренди земельної ділянки відповідачем були порушені вимоги чинного законодавства, внаслідок чого були порушені права позивача як орендаря тієї самої ділянки, що були об'єктом реєстрації.

Суд визнає причини пропуску звернення до суду з даним позовом поважними, оскільки про порушення свого права позивач дізнався, отримавши довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 97937462 від 20.09.2017 (а.с.22-23).

Представник позивача просив справу розглянути в порядку письмового провадження.

Відповідач в судове засідання не з'явилась, про дату, час та місце слухання справи була повідомлена належним чином. Згідно письмових запереченнях на позов (а.с. 36-38) проти задоволення позову заперечувала з тих підстав, що позивач звернувся до неналежного відповідача так як ОСОБА_1 звільнено, а Ружинське районне управління юстиції в Житомирській області припинено без правонаступництва, в той час як відділ державної реєстрації Ружинської державної адміністрації Житомирської області є новоствореною юридичною особою, якій делеговано повноваження щодо здійснення державної реєстрації.

Представник третьої особи в судове засідання не прибув, про дату, час та місце слухання справи був повідомлений належним чином.

Враховуючи, що прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча були повідомлені про дату, час та місце судового розгляду належним чином, потреба заслуховувати свідків чи експертів відсутня, справа розглядається у відповідності до ч.6 ст.128 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Проаналізувавши дослідженні докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "Сігнет-Центр", в особі директора ОСОБА_3 (орендар) 13.06.2012 року уклало договір оренди земельної ділянки (а.с. 15-21) з ОСОБА_2 (орендодавець), згідно якого в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,0688 га, кадастровий номер 1825281800:08:000:0164 строком на 5 років. Пунктом 43 цього договору передбачено, що він набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Вказаний договір був зареєстрований Відділом Держземагенства Ружинського району Житомирської області про що у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі вчинено відповідний запис від 21.12.2012 № 182520004005695.

Однак, державним реєстратором Реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції ОСОБА_1 прийнято рішення № 21513794 від 22.05.2015 року про державну реєстрацію прав та їх обтяжень - право оренди земельної ділянки номер 1825281800:08:000:0164 за ТОВ "Маруна Фарм" (а.с. 71).

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з ч. 3 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.

Відповідно до ч. 1 ст. 210 Цивільного кодексу України, правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Згідно з вимогами ст. 18 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договору оренди) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Частиною 2 статті 125 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договору оренди) визначено, що право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом (ст. 20 Закону України "Про оренду землі", у редакції, чинній на момент укладення договору оренди).

Розділом II Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" встановлено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному Законом України "Про державну і реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", здійснюється з 1 січня 2013 року. До 1 січня 2012 і року, (9 грудня 2011 року дію вказаної норми продовжено до 1 січня 2013 року), державна реєстрація, зокрема і договорів оренди земельних ділянок проводиться територіальними органами земельних ресурсів.

Аналогічна думка висловлена Верховним Судом України у Постанові від 6 березня 2013 року у справі №6-5цс13.

Таким чином, державна реєстрація договорів оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло у 2012 році здійснювалося територіальними органами земельних ресурсів шляхом ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.

Як вбачається з матеріалів справи, Відділом Держземагенства Ружинського району Житомирської області було зареєстровано вищевказаний договір оренди земляної ділянки строком на 5 років, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 21.12.2012 № 182520004005695 (а.с. 16 зворот), що підтверджується відміткою на останній сторінці договору.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент винесення спірного рішення) державна реєстрація прав проводиться в такому порядку: 1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; 2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; 3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; 4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; 5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; 6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; 7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; 8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Згідно з частиною 4 вищевказаної статті, державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

За змістом ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції, чинній на момент винесення спірного рішення) державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; 3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі; 4) під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використов

Взаємодія органу державної реєстрації прав та органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру передбачена статтею 33 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Необхідності запитувати інформацію про зареєстровані права оренди на земельні ділянки відповідно до законодавства, яке діяло до 01.01.2013 року, висловила і Державна реєстраційна служба України у листі від 06.08.2013 року № 2951/05-15-13 «Щодо запобігання випадкам подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними право набувачами» . У цьому листі, зокрема, вказано, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

При цьому суд враховує, що на сьогоднішній день в Україні не існує єдиної бази, за допомогою якої можна встановити реєстрацію прав, які виникли та зареєстровані до 1 січня 2013 року.

Однак, відсутність в Україні єдиної системи реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013 року, не може позбавляти особу цього права.

За таких обставин саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 06.07.2016 року по справі № 806/4251/15.

Між тим, державним реєстратором всупереч описаним вимогам чинного законодавства належним чином не перевірено факт вже зареєстрованого права оренди на спірну земельну ділянку, та за відсутності угоди про розірвання договору оренди землі з попереднім орендарем та чинного попереднього, зареєстровано новий договір, укладений з ТОВ "Маруна Фарм".

Отже, враховуючи той факт, що договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 1825281800:08:000:0164) укладений між ТОВ "Сігнет-Центр" та ОСОБА_2 (зареєстрованого за № 182520004005695) є чинним, строк дії договору оренди не закінчився, достроково договір не розірвано, записи про розірвання або припинення даного договору відсутні, то суд приходить до висновку, що державним реєстратором прийняте спірне рішення та здійснена державна реєстрація договору оренди на вказану вище земельну ділянку за ТОВ "Маруна Фарм" при наявності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяження, а тому Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 21513794 від 22.05.2015 року підлягає скасуванню, а позовні вимоги задоволенню.

Щодо посилань відповідача на той факт, що позивач звернувся до неналежного відповідача суд зазначає наступне.

При визначенні процесуального правонаступництва слід виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, та враховувати, що якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то в такому випадку необхідно залучити до участі у справі їх правонаступників. У випадку ж відсутності правонаступників необхідно залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить вирішення питання про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача.

Постановою Кабінету Міністрів України Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги від 11 лютого 2016 р. N 99, яка набрала чинності 01 березня 2016 року, ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Міністерства юстиції за переліком згідно з додатком, в тому числі і Ружинське районне управління юстиції Житомирської області

Відповідно до листа Міністерства юстиції України "Щодо деяких питань, пов'язаних з передачею повноважень у сферах державної реєстрації" від 29.02.2016 N 1439/8/32-16, організаційну основу суб'єктів державної реєстрації складають саме виконавчі органи міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації. На відміну від інших суб'єктів державної реєстрації, такі вищезазначені органи набувають повноважень з державної реєстрації з 01 січня 2016 року без прийняття будь-яких додаткових рішень (на відміну від виконавчих органів сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення)) чи проходження певних процедур (на відміну від акредитованих суб'єктів). Оскільки саме виконавчим органам міських рад (міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення), Київській, Севастопольській міським, районним, районним у містах Києві та Севастополі державним адміністраціям в обов'язковому порядку передаються повноваження з державної реєстрації від органів державної реєстрації, утворених Міністерством юстиції, Законами передбачається виключна компетенція таких органів влади по веденню реєстраційних справ у паперовій формі.

При цьому суд зауважує, що як вбачається з матеріалів справи реєстраційна справа, в якій державним реєстраторам Ружинського районного управління юстиції прийнято оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень прийняті та зберігаються в Відділі державної реєстрації Ружинської районної державної адміністрації Житомирської області (а.с. 40-72).

Таким чином, на даний час саме Відділ державної реєстрації Ружинської державної адміністрації Житомирської області в спірних правовідносинах є процесуальним правонаступником державних реєстраторів Ружинського районного управління юстиції та належним відповідачем у справі.

Враховуючи задоволення позову та приписи ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України позивачу належить присудити понесені ним судові витрати в сумі 1600,00 грн. за рахунок Відділу державної реєстрації Ружинської державної адміністрації Житомирської області.

На підставі викладеного, керуючись статтями 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в частині реєстрації права оренди земельної ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю "Маруна Фарм" індексний номер 21513794 від 22.05.2015 року.

Присудити Товариству з обмеженою відповідальністю "Сігнет-Центр" понесені ним судові витрати у розмірі 1600,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Відділу державної реєстрації Ружинської державної адміністрації Житомирської області.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строків апеляційного оскарження, якщо апеляційної скарги не було подано.

Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя М.М. Семенюк

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2017
Оприлюднено03.11.2017
Номер документу69945770
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/2665/17

Постанова від 01.11.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Ухвала від 09.10.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні