Рішення
від 01.11.2017 по справі 400/963/17
ПЕТРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №: 400/963/17

Провадження № 2/400/324/17

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2017 року

Петрівський районний суд Кіровоградської області

в складі: головуючого судді - Жушмана О. М.

при секретарі - Комишовій С.В

розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Петрове цивільну справу за позовом ОСОБА_1 від імені якої діє ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання незаконним рішення Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернулася з позовом до суду, мотивуючи тим, що 26 листопада 1993 року, ОСОБА_3 отримав на території Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області земельну ділянку площею 22,1 га для ведення селянського (фермерського) господарства, з метою використання земельної ділянки за призначенням ОСОБА_3, 29 листопада 1993 року, було засновано СФГ ЛАСТІВКА , код ЄДРПОУ: 22223114.

30 листопада 2011 року засновник та голова фермерського господарства ОСОБА_3 помер. З метою забезпечення діяльності СФГ ЛАСТІВКА , відповідно до протоколу зборів від 03.09.2012 року, до Статуту підприємства вносяться зміни, щодо зміни засновника господарства замість померлого ОСОБА_3 на позивача ОСОБА_1.

Оскільки, земельну ділянку для виконання статутної мети діяльності фермерського господарства було надано за державним актом її засновнику для постійного користування який помер, ОСОБА_1 з метою забезпечення діяльності СФГ ЛАСТІВКА звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області із заявою про надання згоди на відновлення меж земельної ділянки площею 22,1 га для ведення селянського (Фермерського) господарства . Відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 20.10.2016 року № 11-10248/14-16-СГ, надано згоду ОСОБА_1, на відновлення меж земельної ділянки площею 22.1000 га, в тому числі: 22,1000 га ріллі, що перебуває у постійному користуванні із цільовим призначенням для ведення селянського (фермерського) господарства.

На підставі зазначеного наказу, відповідно до замовлення позивача, Державним підприємством Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою виготовлено Технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1, для ведення фермерського господарства на території Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області.

Виконавши всі вимоги земельного законодавства, позивач подала технічну документацію на затвердження до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, однак 23 березня 2017 року листом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за номером Р-3693/0-3583/0/6-17, позивачці відмовлено у затвердженні технічної документації із землеустрою , пославшись на відсутність свідоцтва про право на спадщину.

Однак, позивач вважає, що такі дії відповідача є неправомірними і грубо порушують вимоги чинного законодавства, яке вказує на те, що саме відповідач наділений повноваженнями вчинити дії, зазначені у заяві позивача, тому позивач просить визнати незаконним рішення Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області зазначене в листі № Р-3693/0-3583/0/6-17 від 23.03.2017 року про відмову в задоволенні її заяви про затвердження Технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02.) на території Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області затвердити Технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02.) на території Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області та передати у користування їй земельну ділянку кадастровий номер: 3524982900:02:000:9050.

Представник позивача в судове засідання не з'явився , однак письмовою заявою проохав слухати справу без його участі, позв підтримав, посилаючись на доводи викладенні в позовній заяві.

Представник відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області в судове засідання не з'явився, позов не визнав та подав письмові заперечення в яких просив суд відмовити в задоволенні позову і розглядати справу за його відсутності.

Суд, дослідивши документи справи, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

В судовому засіданні встановлено, що відповідно до державного акту на право постійного користування землею серії КР № 0000007, виданого Іскрівською сільською радою Кіровоградської області 26 листопада 1993 року, ОСОБА_3 отримав на території Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області земельну ділянку площею 22,1 га для ведення селянського фермерського господарства (а.с.13).

З метою використання земельної ділянки за призначенням ОСОБА_3,29 листопада 1993 року, було засновано Селянське фермерське господарство ЛАСТІВКА , код ЄДРПОУ: 22223114, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серія АОО № 121267 та довідкою з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України серія АБ № 078199, (а.с.15-16).

У відповідності до закону України Про селянське фермерське господарство , зазначена вище земельна ділянка відповідно до пунктів 2 та 5 Статуту Селянського фермерського господарства Ластівка використовувалась для реалізації мети та предмету діяльності господарства (а.с.17-20).

30 листопада 2011 року засновник та голова фермерського господарства ОСОБА_3 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть серія 1-ОЛ № 141582, виданим Іскрівською сільською радою Петрівського району Кіровоградської області 01.12.2011 року (а.с.14).

З метою забезпечення діяльності СФГ ЛАСТІВКА , відповідно до протоколу зборів від 03.09.2012 року, до Статуту підприємства вносяться зміни, щодо зміни засновника Господарства замість померлого ОСОБА_3 на ОСОБА_1, що підтверджується Статутом СФГ ЛАСТІВКА в новій редакції, який зареєстровано Петрівською районною державною адміністрацією Кіровоградської області 07.09.2012 року (а.с.21-24).

Оскільки, як вище зазначалося, земельну ділянку для виконання статутної мети діяльності фермерського господарства було надано за державним актом її засновнику для постійного користування який помер, ОСОБА_1 з метою забезпечення діяльності СФГ ЛАСТІВКА звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області із заявою про надання згоди на відновлення меж земельної ділянки площею 22,1 га для ведення селянського фермерського господарства . Відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 20.10.2016 року № 11-10248/14-16-СГ у відповідності до статей 15-1, 122 Земельного кодексу України, статті 55 Закону України Про землеустрій та положення про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 03.03.2015 року № 20, надано згоду ОСОБА_1 на відновлення меж земельної ділянки площею 22.1000 га, в тому числі: 22,1000 га ріллі, що перебуває у постійному користуванні із цільовим призначенням для ведення селянського (фермерського) господарства, розташованої на території Кіровоградської області Петрівського району Іскрівської сільської ради. У наказі зазначено (п.2). що розроблена технічна документація із землеустрою щодо відновлення (встановлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) підлягає затвердженню відповідно до вимог чинного законодавства, вище зазначений наказ дійсний і ніким не скасований (а.с.33).

Наказ видано відповідно до положень ч. 1 ст.123 Земельного кодексу України:

Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" , право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Таким чином надавши згоду ОСОБА_1 на відновлення меж земельної ділянки, яка перебуває в користуванні, Головне Управління Держгеокадастру у Кіровоградській області фактично розпорядилось земельною ділянкою державної власності надавши її у користування саме позивачеві - ОСОБА_1 для ведення селянського (фермерського) господарства.

На підставі зазначеного наказу, відповідно до замовлення позивача, Державним підприємством Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою виготовлено Технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02.) на території Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області. Технічну документацію виготовлено та зареєстровано інститутом 08.12.2016 року, реєстраційний № 4494, (а.с.25-32).

Статею 186 Земельного кодексу України передбачено порядок погодження та затвердження документації із землеустрою: частини 14-18 :

14. Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) погодженню не підлягає і затверджується:

Верховною ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності;

власником земельної ділянки, у разі якщо земельна ділянка перебуває у приватній власності.

15. Оригінал відповідної документації із землеустрою подається розробником для погодження територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а іншим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування та іншим суб'єктам, які здійснюють погодження документації із землеустрою, - копії такої завіреної розробником документації.

16. Верховна ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, інші суб'єкти, визначені цією статтею, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання документації із землеустрою безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про її погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Строк дії цих висновків є необмеженим.

17. Підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

18. ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, іншим суб'єктам, визначеним цією статтею, при погодженні та затвердженні документації із землеустрою забороняється вимагати:

додаткові матеріали та документи, не включені до складу документації із землеустрою, встановленого Законом України "Про землеустрій";

надання погодження документації із землеустрою будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, погодження яких не передбачено цією статтею;

проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.

Отже, виконавши всі вимоги земельного законодавства, позивач ОСОБА_1 подала технічну документацію на затвердження до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, однак наділений державою повноваженнями на виконання вимог ст. 123 та 186 Земельного кодексу України орган не маючи правових підстав для відмови у задоволенні заяви позивача, відмовив у затвердженні технічної документації із землеустрою пославшись на відсутність свідоцтва про право на спадщину, що підтверджується листом (відмовою) від 23.03.2017 року № Р-3693/0-3583/0/6-17,(а.с.12).

Зазначена обставина є необґрунтованою, яка викладена відповідачем в порушення чинного законодавства що регламентує порядок передачі земель державного фонду, ч. 18 ст. 186 Земельного кодексу України щодо заборони вимагати будь які інші документи та в порушення ст. 19 Конституції України, яка передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Своєю відмовою відповідач поставив під сумнів свій власний наказ Про надання згоди на відновлення меж земельної ділянки , чим перешкоджає позивачу реалізовувати мету діяльності СФГ

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів від 10.09.2014 року № 442 Про опитимізацію системи центральних органів виконавчої влади наказу Державного агентства земельних ресурсів України від 29.04.2015 року № 15 Про реорганізацію Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області , Головне управління Держземагентства у Кіровоградській області реорганізовується шляхом приєднання до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.

У відповідності до наказу Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 року № 20, затверджено Положення Про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та відповідно до наказу від 19.05.2015 року № 77 Про питання діяльності Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області відповідно до якого наразі Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України на території Кіровоградської області.

Крім цього, відповідно до Положення про Головне Управління Держгеокадастру в області затверджене Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 року №333, Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане. Завданням Головного Управління є реалізація повноважень Дергеокадастру на території відповідної адміністративно - територіальної одиниці. Головне управління Держгеокадастру в області відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначенному чиним законодавством.

Посилання відповідача на те, що позивач не наддав свідоцтво про право на спадщину є хибним, так як відповідно до правової позиції Верховного Суду України у справі № 6-2329 цс 16 зазначено, що право користування земельною ділянкою, що виникло в особи на підставі державного акта на право користування земельною ділянкою, не входить до складу спадщини і припиняється зі смертю особи, якій належало таке право.

На підставі викладеного суд вважає, що Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області , як розпорядник земель державної власності, і у обов'язки якого входить проведення землеустрою, виконання заходів, передбачених проектами землеустрою та надавати згоду на виготовлення та затвердження технічної документації із землеустрою в межах своєї компетенції , неправомірно відмовило позивачу у затвердженні Технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02.) на території Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області, оскільки згідно вимог чинного законодавства, саме відповідач наділений повноваженнями вчинити дії, щодо погодженні документації із землеустрою.

Крім цього, згідно п. 7 Постанови № 3 від 01.03.2013 року Пленуму Вищого Спеціалізованого Суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ Про деякі питання юрисдикції загальних судів та визначення підсудності цивільних справ передбачено, що земельні відносини, суб'єктами яких с фізичні чи юридичні особи, органи місцевого самоврядування, органи державної влади, а об'єктами - землі у межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї), регулюються земельним і цивільним законодавством на принципах забезпечення юридичної рівності прав їх учасників, забезпечення гарантій прав на землю (стаття 1 ЦК, статті 2, 5 Земельного Кодексу України; далі - ЗК). Захист судом прав на землю у цих відносинах здійснюється способами, визначеними статтями 16, 21, 393 ЦК, статтею 152 ЗК, у тому числі шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

Відповідно до цього спори, що виникають із земельних відносин, у яких хоча б однією зі сторін є фізична особа, незважаючи на участь у них суб'єкта владних повноважень, згідно зі статтею 15 ЦПК розглядаються в порядку цивільного судочинства. Це стосується, наприклад, позовів про визнання недійсними рішень органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо видання дозволу на виготовлення (розроблення) проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, вирішення інших питань, що відповідно до закону необхідні для набуття і реалізації права на землю, про надання чи передачу земельної ділянки у власність або користування чи не вирішення цих питань, припинення нрава власності чи користування землею (статті 116, 118, 123, 128, 131, 144, 146, 147, 149, 151 ЗК та інші) крім спорів, передбачених частиною першою статті 16 Закону України від 17 листопада 2009 року № 1559-VI "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності", про цивільну відповідальність за порушення земельного законодавства (статті 210, 211 ЗК), про повернення самовільно зайнятих земельних ділянок (стаття 212 ЗК).

Відповідно до ст.60 ЦПК України, кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків встановлених ст.61ЦПК України. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір. Доказування не можутьгрунтуватися на припущеннях.

У відповідності до ст.58 ЦПК України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

На підставі вищевикладеного суд вважає, що в діях відповідача вбачається порушення їх прав, які виразилися у відмові відповідача у затвердженні технічної документації, тому позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Згідно з ч.1 ст. 88 ЦПК України, стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати. Якщо позов задоволено частково, судові витрати присуджуються позивачеві пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, а відповідачеві - пропорційно до тієї частини позовних вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Враховуючи те, що позивач при подачі позову до суду сплатила судовий збір в сумі 640 гривень, що підтверджується квитанцією від 17.08.2017 року (а. с.1), то з відповідача необхідно стягнути на користь позивача 640 гривень судового збору, сплаченого позивачем.

Вказані правовідносини регулюються Указом Президента України від 08.04.2011 року № 445/2011 Про Державне агентство земельних ресурсів України , Земельним Кодексом України та Постановою№ 3 від 01.03.2013 року Пленуму Вищого Спеціалізованого Суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ Про деякі питання юрисдикції загальних судів та визначення підсудності цивільних справ .

Керуючись ст.ст. 209, 213, 214, 215, 218 ЦПК України, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати незаконним рішення Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області зазначене в листі № Р-3693/0-3583/0/6-17 від 23.03.2017 року про відмову в задоволенні заяви ОСОБА_1 про затвердження Технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) громадянці ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02.) на території Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області затвердити Технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) громадянці ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ 01.02.) на території Іскрівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області та передати у користування ОСОБА_1 земельну ділянку кадастровий номер: 3524982900:02:000:9050.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на користь ОСОБА_5 судові витрати в сумі 640 ( шістсот сорок ) гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Кіровоградської області через Петрівський районний суд шляхом подачі в 10-ти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги.

Суддя (підпис)

З оригіналом згідно

Суддя Петрівського районного суду О. Жушман

СудПетрівський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення01.11.2017
Оприлюднено05.11.2017
Номер документу69985008
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —400/963/17

Ухвала від 14.12.2017

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Гайсюк О. В.

Ухвала від 27.11.2017

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Гайсюк О. В.

Рішення від 01.11.2017

Цивільне

Петрівський районний суд Кіровоградської області

Жушман О. М.

Рішення від 01.11.2017

Цивільне

Петрівський районний суд Кіровоградської області

Жушман О. М.

Ухвала від 18.08.2017

Цивільне

Петрівський районний суд Кіровоградської області

Жушман О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні