ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
31.10.2017 Справа № 920/889/17
За позовом Охтирського міськрайонного центру зайнятості, м. Охтирка Сумської області
до відповідача ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації, м. Охтирка Сумської області
про стягнення 14 028 грн. 75 коп.
Суддя Котельницька В.Л.
За участю представників сторін:
від позивача - ОСОБА_2 (довіреність № 13-19/345 від 10.10.2017), ОСОБА_3 (довіреність № 01-545 від 09.10.2017);
від відповідача - ОСОБА_4 (довіреність № 01-50/195 від 07.04.2017), ОСОБА_5 (начальник - НОМЕР_1 виданий Охтирським МРВ УМВС України в Сумській області 06.07.1999)
при секретарі судового засідання Пономаренко Т.М.
В судовому засіданні, розпочатому 10.10.2017, відповідно до вимог ст. 77 Господарського процесуального кодексу України за згодою представників сторін оголошувалась перерва до 31.10.2017 до 10 год. 00 хв.
Суть спору: позивач відповідно до вимог поданої позовної заяви просить суд стягнути з Охтирської районної державної адміністрації ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства на свою користь 14028,75 грн. коштів, виплачених як допомога по безробіттю гр. ОСОБА_6.
Відповідач подав відзив на позов, вимоги позивача визнає частково, у сумі 6442,72 грн., а також зазначає, що решту суми має сплатити позивачу гр. ОСОБА_6, оскільки саме він несвоєчасно повідомив центр зайнятості про прийняте судом рішення про поновлення його на посаді та присудження до виплати сум коштів за вимушений прогул, середній заробіток та моральну шкоду.
Представниками сторін були подані клопотання про долучення до матеріалів справи документів на підтвердження їх позицій з предмета спору.
10.10.2017 представником відповідача була подана для долучення до матеріалів справи копія Положення про ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації, затверджене розпорядженням голови Охтирської районної державної адміністрації № 192-ОД, від 03.06.2016.
З даного Положення вбачається, що ОСОБА_1 є відокремленим структурним підрозділом Охтирської районної державної адміністрації, що утворюється головою Охтирської РДА, входить до складу Охтирської РДА і в межах району забезпечує виконання покладених на нього завдань. Відповідно до пункту 4 Положення дане ОСОБА_1 утворене як юридична особа публічного права.
Відтак, суд зазначає, що належним відповідачем у даній справі є ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши подані докази, суд
ВСТАНОВИВ:
Охтирський міськрайонний центр зайнятості звернувся до господарського суду з позовними вимогами до ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації про стягнення 14028,75 грн. виплаченого матеріального забезпечення по безробіттю.
Позовні вимоги обґрунтовані положеннями Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , зокрема п.4 ст.35, згідно якого із роботодавця утримується сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг безробітному у разі поновлення його на роботі за рішенням суду.
З матеріалів справи вбачається, що 05.12.2016 в Охтирському міськрайонному центрі зайнятості зареєструвався як безробітний гр. ОСОБА_6, звільнений згідно наказу № 30-к від 11.11.2016 з останнього місця роботи - ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації.
Наказом Охтирського міськрайонного центру зайнятості № НТ161205 від 05.12.2016 гр. ОСОБА_6 надано статус безробітного та згідно наказу №НТ161212 від 12.12.2016 призначено виплату допомоги по безробіттю відповідно до п.п. 1,3,4 ст. 22, п. 1 ст. 23 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , та п. 2.1 Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності затвердженої Наказом Міністерства соціальної політики України від 15.06.2015 № 613; з 15.12.2016 - розпочато виплату допомоги по безробіттю.
Згідно з п. 1 ст. 1 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття (далі - страхування на випадок безробіття) - система прав, обов'язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення на випадок безробіття з незалежних від застрахованих осіб обставин та надання соціальних послуг за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Відповідно п. 8 ст. 1 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття страховий випадок - це подія, через яку застраховані особи втратили заробітну плату (грошове забезпечення) або інші передбачені законодавством України доходи внаслідок втрати роботи з незалежних від них обставин та зареєстровані в установленому порядку як безробітні, готові та здатні приступити до підходящої роботи і дійсно шукають роботу.
Відповідно до ст. 7 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття видами забезпечення є допомога по безробіттю, матеріальна допомога у період професійної підготовки, видами соціальних послуг є професійна підготовка або перепідготовка, підвищення кваліфікації та профорієнтація.
Охтирський міськрайонний центр зайнятості згідно п. 2 ст. 12 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття є робочим органом виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.
Відповідно до ст.ст. 7, 16 цього ж Закону допомога по безробіттю здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. Фонд є цільовим централізованим страховим фондом, некомерційною самоврядною організацією. Держава є гарантом забезпечення застрахованих осіб та надання їм відповідних соціальних послуг Фондом.
В силу ч. 1 ст. 23 Закону застрахованим особам, зазначеним у ч. 1 ст. 22 цього Закону, розмір допомоги по безробіттю визначається у відсотках до їх середньої заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Кабінетом Міністрів України, залежно від страхового стажу.
Пунктами 1, 18, 19 ч. 2 ст. 22 Закону України Про зайнятість населення встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань здійснюють, у тому числі, управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в межах затвердженого бюджету Фонду відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , управління майном; проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері соціальної політики, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійним фондом України; здійснюють контроль за використанням коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.
Згідно з приписами статті 43 Закону України Про зайнятість населення статусу безробітного може набути: 1) особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи; 2) інвалід, який не досяг встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування пенсійного віку та отримує пенсію по інвалідності або соціальну допомогу відповідно до законів України Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам та ; 3) особа, молодша 16-річного віку, яка працювала і була звільнена у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, зокрема припиненням або перепрофілюванням підприємств, установ та організацій, скороченням чисельності (штату) працівників. Статус безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам за їх особистою заявою у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування. Порядок реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, визначається Кабінетом Міністрів України.
У пункті 5 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 № 198 (далі - Порядок) зазначено, що статус безробітного надається особам, які зазначені у частині першій статті 43 Закону України Про зайнятість населення , з першого дня реєстрації у центрі зайнятості на підставі заяви за формою, затвердженою Мінсоцполітики, у разі відсутності підходящої роботи, підбір якої здійснюється відповідно до статті 46 зазначеного Закону. У разі наявності пропозиції підходящої роботи у день подання заяви про надання статусу безробітного особі за попереднім узгодженням з роботодавцем видається направлення на працевлаштування за формою, затвердженою Мінсоцполітики. Особа зобов'язана подати протягом семи календарних днів з дня отримання такого направлення центру зайнятості письмову відповідь роботодавця про працевлаштування або відмову у працевлаштуванні. Якщо в зазначений строк особа подає центру зайнятості письмову відповідь роботодавця про відмову у працевлаштуванні або відстрочення вирішення питання щодо працевлаштування у зв'язку з необхідністю проходження медичного та наркологічного огляду, призначення дати конкурсного відбору, такій особі надається статус безробітного з дня подання відповідної заяви.
Судом встановлено, що за період перебування на обліку в службі зайнятості гр. ОСОБА_6 були надані соціальні послуги та виплачено матеріальне забезпечення по безробіттю на загальну суму 14028,75 грн.
Відповідно до постанови Сумського окружного адміністративного суду від 28.03.2017 у справі №818/199/17 визнано протиправним та скасовано наказ начальника ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації №30-к від 11.11.2016 про звільнення гр. ОСОБА_6 з посади головного спеціаліста відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва управління агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації, поновлено гр. ОСОБА_6 на посаді.
Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 01.06.2017 вищезазначену постанову Сумського окружного адміністративного суду залишено без змін.
На виконання вищезазначеної постанови відповідачем був винесений наказ №5-к від 01.09.2017 та гр. ОСОБА_6 поновлено на посаді головного спеціаліста відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації з 04.09.2017.
Наказом позивача № НТ170904 від 04.09.2017 гр. ОСОБА_6 припинено виплату допомоги по безробіттю.
Відповідно до з п. 2 ч.1 ст. 31 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , виплата допомоги по безробіттю припиняється у разі поновлення безробітного на роботі за рішенням суду.
Постановою Кабінету Міністрів України № 198 від 20.03.2016 затверджено Порядок реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу. Так, пунктом 37 вказаного Порядку передбачено, що центр зайнятості припиняє реєстрацію, зокрема, з дня поновлення зареєстрованого безробітного на роботі за рішенням суду, що набрало законної сили.
Як зазначалось вище, наказом від 04.09.2017 гр. ОСОБА_6 з обліку в службі зайнятості було знято, виплату допомоги по безробіттю припинено.
Частиною 1 ст. 34 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття передбачено, що Фонд має право, зокрема, стягувати з роботодавця суму страхових коштів та вартість соціальних послуг, наданих безробітному в разі поновлення його на роботі за рішенням суду.
У відповідності до ч. 4 ст. 35 названого Закону із роботодавця утримується, зокрема, сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг безробітному у разі поновлення його на роботі за рішенням суду.
Отже, статтями 34, 35 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття передбачено право Фонду стягувати з роботодавця суму страхових коштів та вартість соціальних послуг, наданих безробітному в разі поновлення його на роботі за рішенням суду, та обов'язок роботодавця сплатити таку суму виплаченого забезпечення та вартість наданих соціальних послуг безробітному у разі поновлення його на роботі за рішенням суду.
Листом № 03/552 від 06.09.2017 позивач звернувся до відповідача з вимогою про повернення коштів у сумі 14028,75 грн., виплачених гр. ОСОБА_6 як допомога по безробіттю за період з 15.12.2016 по 03.09.2017.
Факт виплати зазначених коштів працівникові відповідача підтверджується матеріалами справи, зокрема, копією довідки № 4210 від 06.09.2017, копією додатку 4 до Персональної картки № 185516120500009 ОСОБА_6 (нарахування допомоги по безробіттю та платежі), відомостей виплат за видами забезпечення за грудень 2016 року - вересень 2017 року.
Доказів перерахування цих коштів позивачеві відповідачем надано не було.
За таких обставин, сума соціального забезпечення, виплачена центром зайнятості гр. ОСОБА_6 у розмірі 14028,75 грн. в період його перебування на обліку 15.12.2016 по 04.09.2017 включно як безробітному, підлягає поверненню роботодавцем, а саме - ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації, оскільки адміністративним судом встановлено неправомірність дій роботодавця відносно застрахованої особи та поновлено його на роботі.
При цьому, суд критично відноситься до тверджень відповідача стосовно того, що кошти, виплачені центром зайнятості гр. ОСОБА_6 як допомога по безробіттю, повинні бути повернути останнім зазначеному органу з підстав несвоєчасного повідомлення про поновлення на посаді.
Так, обов'язок роботодавця відшкодувати вартість послуг, наданих безробітному в разі поновлення його на роботі за рішенням суду виникає тільки у випадку, коли працівника звільнено незаконно і саме через цю подію застрахована особа втратила заробітну плату і була вимушена стати на облік як безробітна та отримувати страхові виплати.
Судом встановлено, що постановою Сумського окружного адміністративного суду від 28.03.2017 у справі №818/199/17 визнано протиправним та скасовано наказ начальника ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації № 30-к від 11.11.2016 про звільнення гр. ОСОБА_6 з посади головного спеціаліста відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та будівництва ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації, поновлено гр. ОСОБА_6 на посаді, стягнуто з відповідача 13707,27 грн. середнього заробітку за час вимушеного прогулу, а також 2000,00 грн. у рахунок відшкодування моральної шкоди.
Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 18.07.2017 у справі № 818/968/17 за позовом ОСОБА_6 до ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації з останнього було стягнуто на користь позивача 10906,86 грн. середнього заробітку за час затримки виконання судового рішення щодо поновлення на роботі.
Відповідно до статті 65 Закону України Про виконавче провадження рішення про поновлення на роботі незаконно звільненого або переведеного працівника виконується невідкладно в порядку, визначеному статтею 63 цього Закону. Рішення вважається виконаним боржником з дня видання відповідно до законодавства про працю наказу або розпорядження про поновлення стягувача на роботі та внесення відповідного запису до трудової книжки стягувача, після чого виконавець виносить постанову про закінчення виконавчого провадження.
Статтею 235 Кодексу законів про працю України також передбачено, що рішення про поновлення на роботі незаконно звільненого або переведеного на іншу роботу працівника, прийняте органом, який розглядає трудовий спір, підлягає негайному виконанню.
Як зазначено у пункті 34 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 06.11.1992 Про практику розгляду судами трудових спорів рішення про поновлення на роботі вважається виконаним з дня видання власником або уповноваженим ним органом про це наказу.
Негайне виконання судового рішення полягає в тому, що воно набуває властивостей обов'язковості і підлягає виконанню не з моменту набрання ним законної сили, а негайно з часу оголошення в судовому засіданні.
Отже, чинним законодавством передбачено обов'язок роботодавця добровільно і негайно виконати рішення суду про поновлення працівника на роботі і цей обов'язок полягає у тому, що у роботодавця виникає обов'язок видати наказ про поновлення працівника на роботі відразу після оголошення рішення суду незалежно від того, чи буде дане рішення суду оскаржуватися.
З матеріалів справи вбачається, що в судовому засіданні 28.03.2017 під час проголошення постанови у справі № 818/199/17 були присутні як гр. ОСОБА_6, так і представник відповідача ОСОБА_5 (у справі № 818/199/17 представник відповідача був залучений до участі у справі у якості третьої особи).
Проте, всупереч вищевказаним приписам чинного законодавства, судове рішення не було виконано відповідачем негайно, а гр. ОСОБА_6 було поновлено на роботі лише з 04.09.2017 шляхом видання наказу № 5-к.
З наказом № 5-к від 01.09.2017 відповідач ознайомив гр. ОСОБА_6 01.09.2017.
Після ознайомлення з наказом гр. ОСОБА_6 надав відомості Охтирському міськрайонному центру зайнятості про обставини, що впливають на умови виплати забезпечення та надання соціальних послуг - наказ відповідача № 5-к від 01.09.2017, у зв'язку з чим він був знятий з обліку на підставі п. 2 ч. 1 ст. 45 Закону України Про зайнятість населення .
Відповідно до частин 2, 3 ст. 36 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття передбачено, що застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов'язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов'язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Отже, на підставі цієї норми за рахунок застрахованих осіб підлягають відшкодуванню лише витрати понесені Фондом внаслідок умисного невиконання цими особами своїх обов'язків та зловживання ними.
Судом встановлено, що гр. ОСОБА_6 своєчасно повідомив позивача про поновлення його на роботі на підставі наказу відповідача № 5-к від 01.09.2017, а усі спірні витрати були понесені позивачем до дати видачі наказу відповідача про поновлення гр. ОСОБА_6 на посаді на підставі рішення суду.
У зв'язку з цим, суд не вбачає у діях гр. ОСОБА_6 будь-яких зловживань чи умисного невиконання своїх обов'язків, що є підставою для стягнення суми виплаченої допомоги по безробіттю з даної особи.
Таким чином, матеріалами справи спростовуються твердження відповідача про те, що спірні витрати за період з 28.03.2017 по 04.09.2017 були понесені позивачем внаслідок умисного невиконання гр. ОСОБА_6 своїх обов'язків чи зловживання ними.
Згідно з п. 2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 23.03.2012 Про судове рішення рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з'ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.
Відтак, виходячи з обставин даної справи та враховуючи вищенаведені положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про те, що вимога позивача про стягнення з відповідача коштів, які виплачені як допомога по безробіттю гр. ОСОБА_6 в сумі 14028,75 грн., є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Враховуючи, що відповідно до положень п. 18 ч. 1 ст. 5 Закону України Про судовий збір позивач звільнений від сплати судового збору, згідно ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача судові витрати по справі.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити.
2.Стягнути з ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації (42700, Сумська область, м. Охтирка, вул. Київська, 1; код ЄДРПОУ 14023536) на користь Охтирського міськрайонного центру зайнятості (42700, Сумська область, м. Охтирка, вул. Батюка, 24-а; код ЄДРПОУ 21112909) кошти у сумі 14028 грн. 75 коп., виплачені як допомога по безробіттю гр. ОСОБА_6.
3.Стягнути з ОСОБА_1 агропромислового економічного розвитку, архітектури та житлово-комунального господарства Охтирської районної державної адміністрації (42700, Сумська область, м. Охтирка, вул. Київська, 1; код ЄДРПОУ 14023536) в доход державного бюджету (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код за ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: ГУ ДКСУ у м. Києві; код банку отримувача: 820019; рахунок отримувача: 31215256700001; код класифікації доходів бюджету: 22030106 Судовий збір (стягувачем є Державна судова адміністрація України) ) 1600 грн. 00 коп. судового збору.
4.Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 03.11.2017.
Суддя В.Л.Котельницька
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2017 |
Оприлюднено | 05.11.2017 |
Номер документу | 70001303 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Котельницька Вікторія Леонідівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні