Ухвала
від 31.10.2017 по справі 826/10781/16
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 826/10781/16 Головуючий у 1-й інстанції: Смолій І.В. Суддя-доповідач: Мацедонська В.Е.

У Х В А Л А

Іменем України

31 жовтня 2017 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Мацедонської В.Е.,

суддів Лічевецького І.О., Мельничука В.П.,

при секретарі Горяіновій Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Києві справу за апеляційною скаргою Київської міської митниці ДФС на постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 06 вересня 2017 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Мапеі Україна до Київської міської митниці ДФС про зобов'язання вчинити дії,-

в с т а н о в и в:

Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 06 вересня 2017 року адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю Мапеі Україна до Київської міської митниці ДФС про зобов'язання вчинити дії задоволено, зобов'язано Київську міську митницю ДФС підготувати висновок про повернення платнику податків ТОВ Мапеі Україна (код ЄДРПОУ 33740357) надмірно сплачених платежів у розмірі 58006,27 грн. та подати такий висновок для виконання відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції з мотивів порушення судом норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що сплачені позивачем суми кошти не є надміру сплаченими грошовими коштами або помилково сплаченими грошовими зобов'язаннями.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, переглянувши судове рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 21 січня 2016 року у справі №826/24339/15, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 березня 2016 року, позовні вимоги ТОВ Мапеі Україна до Київської міської митниці ДФС задоволено, визнано протиправною та скасовано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 15 травня 2015 року №100270002/2015/00038.

Листом від 12 травня 2016 року №3246/10/26-70-63-02 від 12 травня 2016 року відповідач надав інформацію ТОВ Мапеі Україна , що на виконання рішення у справі №826/24339/15, яке набрало законної сили 24 березня 2016 року, картку відмови від 15 травня 2015 року №100270002/2015/00038 скасовано.

Позивач звернувся до Київської міської митниці ДФС з заявою від 24 травня 2016 року вих.№101 про повернення надмірно сплачених коштів, просив підготувати та направити до Головного управління Державної казначейської служби України у м.Києві разом з іншими передбаченими законодавством документами висновок про повернення надмірно сплачених позивачем митних платежів у сумі 58006,27 грн. на поточний розрахунковий рахунок 26008100016300 в ПАТ Дойче Банк ДБУ , МФО 380731, ЄДРПОУ банку 36520434.

Листом від 24 червня 2016 року №4302/10/26-70-19-01 Про повернення надмірно сплачених коштів відповідачем повідомлено ТОВ Мапеі Україна про відсутність законодавчих підстав для внесення змін до електронної митної декларації від 15 травня 2015 року №100270002/2015/254592 та підготовки висновку про повернення надміру сплачених митних платежів.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що у листі від 24 червня 2016 року №4302/10/26-70-19-01 відповідач не ставить під сумнів обґрунтованість вказаних позивачем причин повернення коштів та не зазначає про жодні недоліки в документах, які надані позивачем в якості додатків до заяви. Зазначена відповідь Київської міської митниці ДФС не містить в собі викладення фактичних обставин відмови в складенні висновку про повернення коштів, окрім посилань про відсутність в рішеннях зобов'язання митниці повернути кошти.

Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції враховуючи наступне.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Митним кодексом України, Податковим кодексом України.

У відповідності до ст.301 МК України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів

України. У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів орган доходів і зборів не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов'язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Якщо надмірна сплата сум митних платежів сталася внаслідок помилки з боку посадових осіб органу доходів і зборів, повернення надміру сплачених сум митних платежів здійснюється у першочерговому порядку.

Згідно ст.43 Податкового кодексу України (в редакції, що була чинною на час спірних правовідносин) помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми. Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку. Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Повернення надмірно сплачених митних платежів здійснюється відповідно до Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надміру сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Держмитслужби України №618 від 20 липня 2007 року (в редакції, що була чинною на час спірних правовідносин), згідно п.1 розділу ІІІ якого платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою. Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.

У заяві зазначаються причини повернення коштів, реквізити банку, найменування та код за ЄДРПОУ платника податків - юридичної особи, або прізвище, ім'я та по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті) та напрям перерахування коштів, зокрема, для повернення платнику податків - на поточний рахунок платника податків в установі банку.

Пунктами 2-4, 6 розділу ІІІ вищезазначеного Порядку визначений наступний порядок розгляду заяви платника: заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до Відділу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум. Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати. Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, форма якого наведена в додатку 1 до Порядку взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженого наказом Державної митної служби України та Державного казначейства України від 20 липня 2007 року №611/147, керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Порядок і форма складання документа, у якому відображатимуться результати перевірки, визначаються наказом Державної митної служби України. Керівник (заступник керівника) митного органу на підставі результатів перевірки (у разі її проведення) підписує Висновок про повернення, Реєстр висновків про повернення та супровідний лист, адресований органу Державного казначейства України.

Приписами п.7 розділу ІІІ цього ж Порядку встановлено, що висновок про повернення платникам податків помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів повинен бути прийнятий митним органом не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення 20-денного строку з дня подання платниками податків заяви.

За відсутності підстав для повернення коштів у встановленому порядку митним органом готується та надсилається заявнику письмова обґрунтована відповідь (п.11 розділу ІІІ вищезазначеного Порядку).

Отже, аналізуючи вищезазначені правові положення, колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що встановленою умовою повернення коштів, які є предметом даного позову, є ухвалення митним органом висновку про повернення надмірно сплачених митних платежів, підставою для якого є заява позивача, а не судове рішення, як вважає відповідач.

В постанові Верховного Суду України від 15 квітня 2014 року №21-21а14 зазначено, що у разі якщо після сплати декларантом податків і зборів (обов'язкових платежів) згідно з митною вартістю товарів, визначеною митним органом, буде прийнято рішення про застосування митної вартості, заявленої декларантом, сума надміру сплачених податків і зборів (обов'язкових платежів) повертається декларанту у порядку, передбаченому Порядком повернення та Порядком взаємодії, на підставі його заяви та у місячний термін з дня прийняття висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації, про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи.

Апелянт зазначає, що ТОВ Мапеі Україна не було подано митному органу документи, що підтверджують суму надмірно сплачених митних платежів у розмірі 58006,27 грн., в той же час наведена обставина не була визначена підставою для відмови у підготуванні висновку про повернення надміру сплачених митних платежів, що оформлено листом від 24 червня 2016 року №4302/10/26-70-19-01 Про повернення надмірно сплачених коштів .

Крім того, апелянт сам зазначає, що сплачені позивачем кошти за митною декларацією від 15 травня 2015 року №100270002/2015/254592 обліковуються на рахунках, відкритих на ім'я митного органу в ГУ ДКС України в м.Києві.

Розмір надміру сплачених митних платежів у сумі 58006,27 грн. підтверджується наявною в матеріалах справи копією митної декларації від 15 травня 2015 року №100270002/2015/254592 та складається з: 24169,28 грн. - ввізне мито, 24169,28 грн. - імпортний збір та 9667,71 грн. - ПДВ. Зазначені митні платежі за митною декларацією від 15 травня 2015 року №100270002/2015/254592 сплачені позивачем внаслідок прийняття Київською міською митницею ДФС картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 15 травня 2015 року №100270002/2015/00038, яка в подальшому скасована постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 21 січня 2016 року у справі №826/24339/15. Зазначена картка відмови прийнята митним органом внаслідок неможливості, на думку відповідача, поміщення товару в митний режим реімпорту, який у відповідності до ст.77 МК України є митним режимом, відповідно до якого товари, що були вивезені або оформлені для вивезення за межі митної території України, випускаються у вільний обіг на митній території України зі звільненням від сплати митних платежів, встановлених законами України на імпорт цих товарів, та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Таким чином, сплата позивачем митних платежів в загальній сумі 58006,27 грн. пов'язана з прийняттям митним органом картки відмови від 15 травня 2015 року №100270002/2015/00038 щодо декларування товару в митному режимі реімпорт, яка в подальшому скасована судом, та з метою недопущення затримки товару на митному кордоні та необхідності його випуску у вільний обіг.

Також в судовому засіданні представник відповідача зазначив, що митний орган не має заперечень щодо розміру заявленої позивачем суми, яка визначена як надміру сплачена сума митних платежів.

З наведених вище норм законодавства України вбачається, що за умови наявності підстав для повернення коштів на митний орган покладено імперативний обов'язок щодо підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних платежів, який підлягає направленню для виконання відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

З огляду на встановлену судом наявність підстав для повернення ТОВ Мапеі Україна надмірно сплачених митних платежів, на Київську міську митницю ДФС покладено імперативний обов'язок підготувати висновок про повернення з Державного бюджету України надміру сплачених позивачем митних платежів, а тому посилання апелянта на втручання судом у дискреційні повноваження митного органу є безпідставним.

Крім того, твердження апелянта щодо можливості включення позивачем суми надміру сплачених митних платежів до податкового кредиту є необґрунтованим та жодними доказами всупереч ч.2 ст.71 КАС України не підтверджено, враховуючи, що контроль за дотриманням вимог податкового законодавства віднесено до повноважень органів ДФС України.

Разом з тим, у відповідності до п.4 Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надміру сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Держмитслужби України №618 від 20 липня 2007 року, для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Таким чином, митний орган після отримання заяви платника не позбавлений можливості здійснити перевірку щодо правильності митного оформлення та надмірної сплати митних платежів.

Як вбачається з листа відповідача від 24 червня 2016 року №4302/10/26-70-19-01, митний орган не ставить під сумнів обґрунтованість вказаних позивачем причин повернення коштів та не зазначає про ненадання позивачем до заяви визначених законодавством документів, всупереч п.11 Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надміру сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Держмитслужби України №618 від 20 липня 2007 року, в листі відповідача не зазначено обґрунтування відмови в поверненні коштів, а тому колегія суддів дійшла висновку про необхідність зобов'язання відповідача підготувати висновок про повернення платнику податків ТОВ Мапеі Україна надмірно сплачених платежів у розмірі 58006,27 грн. та подати такий висновок для виконання відповідному органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі вищевикладеного, приймаючи до уваги, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, висновки суду першої інстанції доводами апелянта не спростовані, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її зміни або скасування.

Керуючись ст.ст.195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд,-

у х в а л и в:

Апеляційну скаргу Київської міської митниці ДФС - залишити без задоволення.

Постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 06 вересня 2017 року - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня її складення в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Повний текст ухвали виготовлено 06 листопада 2017 року.

Головуючий суддя В.Е.Мацедонська

Судді І.О.Лічевецький

В.П.Мельничук

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2017
Оприлюднено06.11.2017
Номер документу70010692
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/10781/16

Ухвала від 31.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 26.09.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Смолій І.В.

Постанова від 06.09.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Смолій І.В.

Ухвала від 10.05.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Смолій І.В.

Ухвала від 22.07.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Данилишин В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні