Справа № 683/1293/17
2/683/945/2017
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2017 року Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області:
в складі головуючого - судді Андрощука Є.М.
при секретарі Поважнюк О.Б., Бадаєвій Н.О.
представнику позивача ОСОБА_1
представнику відповідача ОСОБА_2
відповідачу ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Старокостянтинові справу за позовом керівника ОСОБА_4 місцевої прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області та Хмельницької обласної державної адміністрації до ОСОБА_4 районної державної адміністрації Хмельницької області та ОСОБА_3 про визнання незаконним розпорядження голови райдержадміністрації та визнання недійсним договору оренди землі від 17.09.2007р.
В С Т А Н О В И В:
Керівник ОСОБА_4 місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області та Хмельницької обласної державної адміністрації у травні 2017 року звернувсь з позовом до ОСОБА_4 районної державної адміністрації Хмельницької області та ОСОБА_3 про визнання незаконним та скасування розпорядження ОСОБА_4 РДА від 26 березня 2007 року №107/2007-р. про передачу ОСОБА_3 в оренду земельної ділянки водного фонду площею 4,373 га, розташованої за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району для рибогосподарських потреб; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки загальною площею 4,373 га, укладеного 17 вересня 2007 року між ОСОБА_4 РДА та ОСОБА_3, який зареєстрований ОСОБА_4 районним центром Державного земельного кадастру, про що у книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 03 жовтня 2007 року за №040774700142; зобов'язання ОСОБА_3 повернути Хмельницькій обласній державній адміністрації земельну ділянку водного фонду площею 4,373 га, розташовану за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району. В обґрунтування позову посилавсь на те, що 28 вересня 1995 року розпорядженням голови Хмельницької обласної державної адміністрації №67-р до складу природно-заповідного фонду області включено гідрологічний заказник місцевого значення Старокостянтинівський . 10 жовтня 1995 року державним управлінням екологічної безпеки у Хмельницькій області було видано охоронне зобов'язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження вказаного об'єкту. Хмельницьким філіалом ДП Поділлягеодезкартографія у 2008 році виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж заказника в натурі. Згідно розробленої технічної документації визначено в натурі межі та площу гідрологічного заказника. Розташування погоджено начальником управлінням Держкомзему у ОСОБА_4 районі, начальником Держуправління ОНПС у Хмельницькій області, сільськими головами та директором Хмельницького філіалу ДП Поділлягеодезкартографія . Актом визначено в натурі на місцевості
межі земельної ділянки гідрологічного заказника, згідно якого, сільський голова прийняв на зберігання межові знаки. Разом з цим розпорядженням голови ОСОБА_4 районної державної адміністрації від 26.03.2007р. №107/2007-р ОСОБА_3 передано в оренду земельну ділянку водного фонду площею 4,373 га, розташовану за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради для рибогосподарських потреб. 17.09.2007р. між ОСОБА_4 РДА та ОСОБА_3 укладено договір оренди, вказаної земельної ділянки. ОСОБА_4 районним центром Державного земельного кадастру вчинено запис у книзі державної реєстрації договорів оренди землі від 03.10.2007 за №040774700142 про реєстрацію вказаного договору і земельній ділянці присвоєно кадастровий номер №6824285600:06:070:0035. Разом з тим, встановлено, що розпорядження голови райдержадміністрації та договір оренди від 17.09.2007р., виданні та укладено з порушенням діючого законодавства - не проведена нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є обов'язковою та є однією із істотних умов договору оренди. Також, оспорюваний договір оренди землі суперечить ЦК України, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Так, при укладенні оспорюваного договору оренди сторонами не дотримано вимог ст. 13 Закону України Про оцінку земель , що є підставою для визнання даного договору оренди землі недійсним відповідно до ч.1 ст.203, ч.1 ст.215 ЦК України. Також, ч.ч.3,7 ст.7 ЗУ Про природно-заповідний фонд України забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на їх стан чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням на землях природо охоронного фонду і повноваження щодо передачі таких земель в оренду, в силу ст.ст.123, 124 ЗК України належали до компетенції Хмельницької обласної державної адміністрації та відповідно до ст.21 ЗК України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; визнання недійсними угод щодо земельних ділянок. Спірна земельна ділянка знаходиться в межах гідрологічного заказника місцевого значення Старокостянтинівський . ОСОБА_5 екологічна інспекція у Хмельницькій області та Хмельницька обласна державна адміністрація, не забезпечили належного контролю за охороною та використанням об'єкту природно-заповідного фонду, належні заходи щодо виявлення порушень та реагування на них не вживає, а тому у відповідності до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру позов заявляється ОСОБА_4 місцевою прокуратурою. ОСОБА_5 екологічній інспекції, яка у вказаних спірних правовідносинах виступає позивачем, про виявленні порушення природоохоронного законодавства під час передачі в користування земельної ділянки ОСОБА_3 стало відомо згідно з листа ОСОБА_4 місцевої прокуратури за від 05.04.2017, а Хмельницькій обласній адміністрації - згідно листа прокуратури від 12.04.2017, тому строк позовної давності для даного державного органу розпочинається з моменту отримання вищевказаного листа. Прокурору про порушення вимог законодавства при наданні зазначеної земельної ділянки в оренду стало відомо з інформації Департаменту екології та природних ресурсів Хмельницької облдержадміністрації за №03/2-1239 від 03.03.2017 , тому у прокурора виникло право на звернення до суду лише у березні 2017 році та у зв'язку з бездіяльністю державних органів - Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області та Хмельницької обласної державної адміністрації, а отже причини пропуску прокурором строку позовної давності для звернення до суду є поважними.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю, просив їх задовольнити, з вищенаведених підстав.
Відповідач ОСОБА_3 позов не визнав, заперечив проти його задоволення та пояснив, що він займається вирощуванням риби та орендує земельну ділянку на законних підставах і с своєчасно сплачує орендну плату.
Представник відповідача ОСОБА_4 районної державної адміністрації позов не визнав, заперечив проти його задоволення та пояснив, що нормативно грошова оцінка була проведена перед укладенням договору оренди земельної ділянки і підстав для визнання недійсним договору оренди земельної ділянки - не має.
Суд заслухавши пояснення сторін, дослідивши докази у справі, прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Так, судом встановлено що 28 вересня 1995 року розпорядженням голови Хмельницької обласної державної адміністрації №67-р до складу природно-заповідного фонду Хмельницької області включено гідрологічний заказник місцевого значення Старокостянтинівський , розташований за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області.
10 жовтня 1995 року державним управлінням екологічної безпеки у Хмельницькій області було видано охоронне зобов'язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження вказаного об'єкту.
Також, Хмельницьким філіалом ДП Поділлягеодезкартографія у 2008 році виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж заказника в натурі та згідно розробленої технічної документації визначено в натурі межі та площу гідрологічного заказника. Розташування погоджено начальником управлінням Держкомзему у ОСОБА_4 районі, начальником Держуправління ОНПС у Хмельницькій області, сільськими головами та директором Хмельницького філіалу ДП Поділлягеодезкартографія .
Актом визначено в натурі на місцевості межі земельної ділянки гідрологічного заказника, згідно якого Миролюбненський сільський голова прийняв на зберігання межові знаки.
Також, судом встановлено, що розпорядженням голови ОСОБА_4 районної державної адміністрації від 26.03.2007 №107/2007-р ОСОБА_3 передано в оренду земельну ділянку водного фонду площею 4,373 га, розташовану за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради для рибогосподарських потреб.
17 вересня 2007 між ОСОБА_4 районною державною адміністрацією та ОСОБА_3 було укладено договір оренди, вищевказаної земельної ділянки водного фонду загальною площею 4,373 га, розташованої за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради для рибогосподарських потреб і ОСОБА_4 районним центром Державного земельного кадастру вчинено запис у книзі державної реєстрації договорів оренди землі від 03.10.2007 за №040774700142 про реєстрацію вказаного договору та присвоєно кадастровий номер №6824285600:06:070:0035.
Разом з тим, судом встановлено, що розпорядження голови ОСОБА_4 райдержадміністрації та договір оренди від 17.09.2007, виданні та укладено з порушенням діючого законодавства, тому підлягають визнанню незаконними, недійсними з наступних підстав.
Так, згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею першою Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Статтею тринадцятою Закону передбачено, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є обов'язковим, а згідно з ст.18 вказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Аналогічна правова позиція, що нормативно-грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності викладена в постанові Верховного Суду України від 08.04.2015 у справі №3-41гс15.
Тому видання головою ОСОБА_4 РДА розпорядження про надання в оренду ОСОБА_3 земельної ділянки загальною площею 4,373 га без проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок суперечить вищевказаним положенням Закону України Про оцінку земель .
Відсутність у ОСОБА_3 нормативної грошової оцінки земельної ділянки підтверджується поясненнями представника позивача та даними повідомлення управління Держгеокадастру у ОСОБА_4 районі №10-2203-99.8-254/2-17 від 13.02.2017р.
Положеннями ст.13 ЗУ Про оренду землі передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку
відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства та відповідно до ст.15 цього Закону однією із істотних умов договору оренди є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Разом з тим, частиною ч.2 ст.15 ЗУ Про оренду землі визначено, що відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Враховуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку, що договір оренди земельної ділянки загальною площею 4,373 га, укладений 17 вересня 2007 року між ОСОБА_4 районною державною адміністрацією Хмельницької області та ОСОБА_3, зареєстрований ОСОБА_4 районним центром Державного земельного кадастру, про що у книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 03 жовтня 2007 року за №040774700142 суперечить приписам чинного законодавства.
Також, відповідно до ч.1 ст.203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам та відповідно до ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
А ч.2 ст.15 ЗУ Про оренду землі крім відсутності однієї чи кількох з істотних умов в договорі оренди встановлює таку підставу для визнання його недійсним, як порушення вимог ст.ст.4 - 6 цього Закону та ч.1 ст.6 ЗУ Про оренду землі передбачає, що право оренди набувається на підставах та в порядку, передбачених цим та іншими законами.
Тобто обов'язок зі сплати орендної плати є нормативно регульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням з порушенням умов та порядку, передбачених чинним законодавством; дотримання порядку визначення орендної плати відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки є чинником економічного регулювання земельних відносин, визначення економічно обґрунтованих надходжень до місцевих бюджетів та можливості подальшої індексації відповідних надходжень, виконання вимог ст.627 ЦК України щодо справедливості укладеного договору шляхом забезпечення застосування рівного підходу при визначенні орендної плати незалежно від особи - учасника правовідносин та порушення цього порядку суперечить положенням ч.1 ст.13 ЗУ Про оцінку земель .
Оскільки при укладенні оспорюваного договору оренди землі сторонами не дотримано вимог ст.13 ЗУ Про оцінку земель , тому відсутність нормативної грошової оцінки земельних ділянок на час укладення договору оренди від 17 вересня 2007 є підставою для визнання даного договору оренди землі недійсним відповідно до ч.1 ст.203, ч.1 ст.215 ЦК України.
Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного суду України від 11.05.2016р. у справі № 6-824цс16 відповідно до якої обов'язок зі сплати орендної плати є нормативно регульованим і не може визначатись, змінюватись та припинятись сторонами договору за власним волевиявленням з порушенням умов та порядку, передбачених чинним законодавством; дотримання порядку визначення орендної плати відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки є чинником економічного регулювання земельних відносин, визначення економічно обґрунтованих надходжень до місцевих бюджетів та можливості подальшої індексації відповідних надходжень, виконання вимог щодо справедливості укладеного договору шляхом забезпечення застосування рівного підходу при визначенні орендної плати незалежно від особи - учасника правовідносин; порушення цього порядку суперечить частині першій статті 13 Закону України Про оцінку земель , частині першій пункту 289.1 статті 289 ПК України.
У даній правовій позиції Верховний суд України дійшов до висновку, що помилково вважати факт непроведення нормативної грошової оцінки, у порядку встановленому законодавством, суто формальною підставою для визнання спірного договору недійсним.
Також, відповідно до ч.2 ст.43 ЗК України (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин) та ст.7 ЗУ Про природно-заповідний фонд України (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин) землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об'єктами, що мають особливу природоохоронну,
екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об'єктів природно-заповідного фонду та ст.44 Закону визначено, що до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об'єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам'ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об'єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам'ятки садово-паркового мистецтва).
Окрім того, ч.ч. 3,7 ст.7 Закону забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на їх стан чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. На використання земельної ділянки або її частини в межах природно-заповідного фонду може бути встановлено обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором. Обмеження (обтяження) підлягає державній реєстрації і діє протягом строку, встановленого законом або договором.
З вищенаведеного вбачається, що землі природно-заповідного фонду є землями з особливим режимом їх охорони і використання, повністю або частково вилучені з господарського обороту та статтею дев'ятою Закону визначено види використання територій та об'єктів природно-заповідного фонду, які можуть здійснюватися лише за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню територій та об'єктів природно-заповідного фонду, встановленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів та окремих об'єктів та ст.25 Закону України Про оренду землі визначено обов'язок орендаря дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.
Тому при передачі в оренду земельної ділянки природно-заповідного фонду мав бути врахованих режим охорони об'єкту природно-заповідного фонду та визначено види її використання, що не суперечить її цільовому призначенню.
Разом з тим, повноваження щодо передачі таких земель в оренду, в силу ст. ст. 123, 124 ЗК України (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин) належали до компетенції Хмельницької обласної державної адміністрації.
Положеннями ст.54 Закону передбачено, що зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об'єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 цього Закону та ст.22 Земельного кодексу України за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на підставі відповідного експертного висновку.
Частиною першою статті двадцятої ЗК України визначено, що зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення, а частиною сьомою цієї ж статті передбачено, що зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній та комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст.21 ЗК України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною; притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
Згідно інформації Департаменту екології та природних ресурсів Хмельницької облдержадміністрації, зазначена вище земельна ділянка знаходиться в межах гідрологічного заказника місцевого значення Старокостянтинівський .
Перебування земельної ділянки в межах об'єкту природно-заповідного фонду підтверджується також накладками координат, виконаними ПП Обрій .
Крім цього, виходячи з принципу ЗК України щодо раціонального використання та охорони земель, зміна виду використання землі повинна проводитися у порядку, встановленому для зміни цільового призначення землі.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду України від 08.04.2015 у справі №6-32цс15.
Однак, незважаючи на те, що вказана земельна ділянка перебуває в межах об'єкту природно-заповідного фонду, вона була передана у користування без зміни цільового призначення як об'єкт водного фонду для рибогосподарських потреб.
Отже, враховуючи, що розпорядження ОСОБА_4 РДА від 26 березня 2007 року №107/2007-р. про передачу ОСОБА_3 в оренду земельної ділянки водного фонду площею 4,373 га, розташованої за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району для рибогосподарських потреб прийняте не уповноваженим органом, з грубими порушеннями вимог природоохоронного законодавства (в частині особливого режиму охорони та використання) та земельного законодавства (не дотримано вимог щодо цільового використання земельної ділянки), тому воно підлягає визнанню незаконним та скасуванню.
Частинами першою та третьою ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні: майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Статтею 16 ЦК України передбачено, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути визнання правочину недійсним та відновлення становища, яке існувало до порушення.
Таким чином, спірне нерухоме майно - земельна ділянка вибула з власності держави, шляхом укладення цивільно-правової угоди із порушенням вимог чинного законодавства, а тому існують всі правові підстави для повернення спірного майна у власність Хмельницької обласної державної адміністрації.
Також, відповідно до ст.88 ЦПК України слід стягнути з відповідачів ОСОБА_4 РДА та ОСОБА_3, з кожного, по 2400 грн. судових витрат на користь прокуратури Хмельницької області.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.3, 10, 60, 208, 209, 212 - 215 ЦПК України, суд,
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити. Визнати незаконним та скасувати розпорядження ОСОБА_4 районної державної адміністрації Хмельницької області від 26 березня 2007 року №107/2007-р. про передачу ОСОБА_3 в оренду земельної ділянки водного фонду площею 4,373 га, розташованої за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області для рибогосподарських потреб.
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 4,373 га, укладений 17 вересня 2007 року між ОСОБА_4 районною державною адміністрацією Хмельницької області та ОСОБА_3, який зареєстрований ОСОБА_4 районним центром Державного земельного кадастру, про що у книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 03 жовтня 2007 року за №040774700142.
ОСОБА_3 повернути Хмельницькій обласній державній адміністрації земельну ділянку водного фонду площею 4,373 га, розташовану за межами населених пунктів Миролюбненської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області.
Стягнути з ОСОБА_4 районної державної адміністрації Хмельницької області та ОСОБА_3, з кожного, по 2400 грн. судових витрат на користь прокуратури Хмельницької області р/р35218028002814, код ЄДРПОУ 02911102, ОСОБА_5 казначейська служба України в м.Києві, МФО 820172, одержувач прокуратура Хмельницької області, код 2800.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до апеляційного суду Хмельницької області через Старокостянтинівський районний суд шляхом подання в десятиденний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Суддя:
Суд | Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2017 |
Оприлюднено | 09.11.2017 |
Номер документу | 70092623 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області
Андрощук Є. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні