ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"07" листопада 2017 р. м. Київ К/800/3931/17
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Головуючого судді - Черпіцької Л.Т. Суддів -Гончар Л.Я. Шведа Е.Ю. при секретарі -Гуловій О.І. за участю представників:позивача - ОСОБА_5 відповідача - Дзюбан Н.Ю. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за касаційною скаргоюОСОБА_7 нана постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19.01.2017р. у справі№ 369/8578/16-а за позовомОСОБА_7 доЧеркаської митниці ДФС проскасування постанови у справі про порушення митних правил
ВСТАНОВИЛА:
ОСОБА_7 звернувся до суду з позовом до Черкаської митниці ДФС, в якому просив скасувати постанову у справі про порушення митних правил від 19.07.2016р. № 58/90200/16, винесену заступником начальника митниці - начальником відділу боротьби з митними правопорушеннями Черкаської митниці ДФС Шульгою Д.О. відносно громадянина України ОСОБА_9 щодо вчинення правопорушення, передбаченого статті 485 Митного кодексу України та накладення адміністративного стягнення у розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів на суму 525495,90 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем незаконно, з численними порушенням вимог законодавства, зокрема, з порушенням строку на притягнення до відповідальності, без належного виклику позивача на розгляд справи про адміністративне правопорушення, без дослідження всіх обставин справи накладено на ОСОБА_7 штрафні санкції на суму 525 495,90 грн.
Постановою Києво-Святошинського районного суду Київської області від 21 жовтня 2016 року позовні вимоги задоволено в повному обсязі: скасовано постанову у справі про порушення митних правил від 19.07.2016№58/90200/16, винесену заступником начальника митниці - начальником відділу боротьби з митними правопорушеннями Черкаської митниці ДФС Шульгою Д.О. відносно громадянина України ОСОБА_9 щодо вчинення правопорушення, передбаченого статею 485 Митного кодексу України та накладення адміністративного стягнення в розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів на суму 525 495,90 грн. та закрито провадження у справі.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 січня 2017 року рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.
На судові рішення суду апеляційної інстанції надійшла касаційна скарга Хом'яка.C., в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, ставиться питання про скасування рішення суду апеляційної інстанції та залишення в силі рішення суду першої інстанції.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 26 березня 2015 року ТОВ Грін Експрес до митного поста Умань Черкаської митниці ДФС подано митну декларацію №902030000/2015/301161 на 2 товари, з яких товар №1 - Поверхнево-активна речовина (прилипач) Frendo ЕС ( Френдо ). в кількості 45 900 л., код УКТЗЕД 3402 11 90 00, ставка ввізного мита 2%.
На підтвердження митної вартості товару, митному органу митним брокером ТОВ Агроальянс надано документи, які передбачені частинами першою та другою ст. 53 МК України, перелік яких наведений у графі 44 митної декларації, а саме: інвойс (комерційний рахунок) № 01972200-01 від 12.02.2015 (код 3105); пакувальний лист б/н від 12.02.2015 (код 3141); контракт № 120115 від 12.01.2015 (код 4100); додаток №1 до контракту 120115 від 12.01.2015 (код 4103); договір про надання брокерських послуг №6б від 29.01.2014 (код 4207); сертифікат відповідності № UA1.028.X008206-12 від 10.08.2012 (код 5111); інформація про позитивні результати здійснення екологічного контролю товару (наявність на товаросупровідних документах відбитку штампу Радіологічний контроль ввіз/вивіз дозволено ) №2761 від 16.02.2015 (код 5502); інформація про позитивні результати здійснення радіологічного контролю товару (наявність на товаросупровідних документах відбитку штампу Радіологічний контроль ввіз/вивіз дозволено ) № 2761 від 16.02.2015 (код 5504); інформація про дотримання вимог законодавства щодо організації збирання, заготівлі та утилізації використаних тари та пакувальних матеріалів; сертифікат погодження №ССРІТЗІЗ 1500556603 15С3205А0594/00022 від 14.02.2015 (код 7011); підтвердження країни походження (інвойс № 01972200-01 від 12.02.2015) (код 7014); сертифікат аналізу б/н від 12.02.2015 (код 9000) (а.с. 26).
Відповідно до графи 33 митної декларації №902030000/2015/301178, визназначений товар заявлено за кодом згідно УКТЗЕД 3402119000 (ставка ввізного мита 2%), при цьому згідно графи 47 нараховано та сплачено митні платежі на суму 921239,71 грн.
Під час здійснення процедур з митного контролю 26.03.2015р. за МД №902030000/2015/301161 у зв'язку із спрацюванням системи аналізу ризиків посадовою особою, яка виконувала митні формальності згідно з частиною п'ятою ст. 69 МК України було ініційовано запит до спеціалізованого підрозділу митниці - відділу адміністрування митних платежів та митно-тарифного регулювання, у зв'язку із тим, що віднесення товарів, задекларовано за МД № 301161, до певних угрупувань згідно з УКТЗЕД залежить від хімічного складу та фізичних властивостей.
26 березня 2015 року за тимчасовою митною декларацією № 902030000/2015/301178 задекларовано та випущено у вільний обіг товар №1 Поверхнево-активна речовина (прилипач) Frendo ЕС ( Френдо ) в кількості 45 900 л. Концентрат емульсії, аніонний, на основі пентил дігідроген фосфату в номінальній концентрації 300 г/л. CAS № 2382-76-5, хімічна формула С5Н1304Р. Прилипач призначений для застосування у сільському господарстві тільки разом з гербіцидом Грамідін : дозволяє знижувати поверхневий натяг поверхні рослини й краще проникати препарату в середину.
З метою встановлення характеристик, визначальних для класифікації товарів згідно УКТЗЕД були відібрані зразки зазначених товарів та згідно запиту про проведення досліджень від 30.03.2015р. № 261/7/23-70-25-41, відправлено до Спеціалізованої лабораторії з питань експертиз та досліджень Міндоходів.
До запиту на проведення досліджень додані зразки оцінюваних товарів, товаросупровідні документи та фотографії.
Спеціалізована лабораторія з питань експертиз та досліджень Міндоходів листом від 16.04.2015р. №2415/94-94-57-04-4 направила митному органу Висновок про проведене дослідження від 16.04.2015р. № 142005704-0065. Вказаним Висновком дослідження підтверджено функціональну дію товару № 2 Грамідін та констатовано, що останній виявляє гербіцидну дію. Щодо товару №1 Frendo, то Висновок дослідження містить інформацію, що зразок містить аніонні фосфорні ефіри, які виявляють поверхнево-активні властивості, та метилові ефіри насичених та ненасичених них кислот.
27 квітня 2015 року Черкаською митницею ДФС прийнято класифікаційне рішення № КТ- 902000000-0012-2015, згідно якого для товару ПАР Frendo встановлено код згідно УКТ ЗЕД - 340220200 (ставка ввізного мита 6,5 %), та підлягають до сплати митні платежі на суму 1 096 406 грн 01 коп.
Тобто, позивач повинен був доплатити до Державного бюджету України митних платежів на суму 175 165,30 грн.
05 липня 2016 року головним державним інспектором сектору провадження у справах про порушення митних правил відділу боротьби з митними правопорушеннями Черкаської митниці ДФС Харенко Єгором Сергійовичем складено адміністративний протокол № 58/90200/16 про порушення позивачем митних правил в частині порушення строків визначених ст. 260 МК України для подання додаткової митної декларації, яка містить точні відомості про товар № 1, задекларований за тимчасовою митною декларацією TH IM 40 № 902030000/2015/301178, чим порушено вимоги п. 5 частини першої ст. 266 МК України та спричинено несплату до Державного бюджету України митних платежів на суму 175 165,30 грн.
Листом від 06.07.2016р. №768/10/23-70-20-43 відповідач направив на адресу ТОВ Грін Експрес примірник протоколу від 05.07.2016 № 58/90200/16 про порушення позивачем митних правил та повідомив, що розгляд справи відбудеться 19.07.2016р. о 10 год. 00 хв. у приміщенні Черкаської митниці ДФС за адресою: м. Черкаси, вул. Дашкевича, 76, к.113.
У подальшому, заступником начальника митниці - начальником відділу боротьби з митними правопорушеннями Черкаської митниці ДФС Шульгою Д.О. винесено постанову у справі про порушення митних правил від 19 липня 2016 року № 58/90200/16 про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_7 за вчинення правопорушення, передбаченого ст. 485 Митного кодексу України та накладено штраф в розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів на суму 525 495,90 грн.
Вважаючи постанову відповідача від 19 липня 2016 року № 58/90200/16 незаконною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Розглядаючи справу та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, вмотивував свої висновки тим, що протиправність дій позивача ОСОБА_7 та наявність в його діях складу порушення митних правил, передбаченого ст. 485 Митного кодексу України, відповідачем не доведені. Оскаржувана постанова винесена без повного та всебічного з'ясування обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, та правильної кваліфікації вчиненого правопорушення, без доведення наявності у позивача умислу на вчинення такого діяння та наявності мети, зазначеної у ст.485 Митного кодексу України, а також із порушенням принципів законності та презумпції невинуватості, передбачених п.3 ч.1 ст.8 Митного кодексу України.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції вказав, що в діях ОСОБА_7 наявний склад порушення митних правил, передбаченого ст. 485 Митного кодексу України, оскільки він як посадова особа ТОВ Грін Експрес додаткової митної декларації щодо задекларованого товару не подав, митні платежі до Державного бюджету України в повному обсязі не сплатив.
Однак колегія суддів не погоджується з такими висновками суду апеляційної інстанції, враховуючи наступне.
Відповідно до статті 260 Митного кодексу України якщо декларант або уповноважена ним особа не володіє точними відомостями про характеристики товарів, необхідні для заповнення митної декларації у звичайному порядку, вона може подати органу доходів і зборів тимчасову митну декларацію на такі товари за умови, що вона містить дані, достатні для поміщення їх у заявлений митний режим, та під зобов'язання про подання додаткової декларації у строк не більше 45 днів з дати оформлення тимчасової митної декларації.
Згідно з ч. 1 статті 261 Митного кодексу України у разі подання відповідно до статей 259 і 260 цього Кодексу попередньої, тимчасової або періодичної митної декларації декларант або уповноважена ним особа повинні протягом строків, визначених відповідно до цього Кодексу, подати органу доходів і зборів додаткову декларацію, яка містить точні відомості про товари, задекларовані за попередньою, тимчасовою або періодичною митною декларацією, що подавалися б у разі декларування цих товарів за митною декларацією, заповненою у звичайному порядку.
Відповідно до статті 297 Митного кодексу України у разі ввезення товарів на митну територію України суми митних платежів, нараховані органом доходів і зборів, підлягають сплаті до Державного бюджету України платником податків до або на день подання органу доходів і зборів митної декларації для митного оформлення, крім випадків, якщо відповідно до цього Кодексу товари ввозяться на митну територію України із звільненням від оподаткування митними платежами.
Аналіз зазначених норм дає підстави вважати, що строк для подання додаткової декларації та, відповідно, сплати додаткових митних платежів (у разі необхідності) є безальтернативним, складає 45 днів та не може бути продовжений чи скорочений.
У справі, що розглядається ТОВ Грін Експрес подало тимчасову митну декларацію № 902030000/2015/301178 26 березня 2015 року.
Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, у зв'язку з тим, що у віднесення товарів, ввезених ТОВ Грін Експрес , до певних угрупувань згідно з УКТЗЕД залежить від хімічного складу та фізичних властивостей, митним органом було ініційовано запит до спеціалізовано підрозділу митниці - відділу адміністрування митних платежів та митно-тарифного регулювання з метою встановлення належного коду УКТЗЕД.
При цьому, ввезені ТОВ Грін Експрес товари були випущені митницею у вільних обіг на підставі тимчасової митної декларації.
На підставі висновку зазначеного дослідження митницею прийнято рішення про визначення коду товару від 27.04.2015р. №902000000-0012-2015, згідно якого товар №1, задекларований за №301161, - поверхнево-активна речовина (приліпач) FRENDO ЕС ФРЕНДО ) - Віднесено до коду 3402 20 20 00 згідно з УКТЗЕД.
З урахуванням наведених вище положень Митного кодексу ТОВ Грін Експрес у строк до 11 травня 2015 року (45 днів з моменту подання тимчасової декларації) зобов'язано було подати додаткову декларацію та сплатити відповідні митні платежі.
Рішення про визначення коду товару, ввезеного ТОВ Грін Експрес , винесено митницею в межах зазначеного 45-ти денного строку, що свідчить про наявність у ТОВ Грін Експрес можливості виконати вимоги законодавства в частині обов'язку подання додаткової декларації з уточненими даними.
Поряд з цим, у визначений Митним кодексом України строк ТОВ Грін Експрес не подано додаткової декларації щодо товару, задекларованого за тимчасовою митною декларацією від 26.03.2016р. №902030000/2015/301178, чим спричинено несплату до Державного бюджету України митних платежів на суму 175 165,30 грн.
За змістом статті 485 Митного кодексу України несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів.
Відповідно до ч.1 статті 467 Митного кодексу України якщо справи про порушення митних правил відповідно до статті 522 цього Кодексу розглядаються органами доходів і зборів, адміністративне стягнення за порушення митних правил може бути накладено не пізніше, ніж через шість місяців з дня вчинення правопорушення, а у разі розгляду органами доходів і зборів справ про триваючі порушення митних правил, у тому числі передбачені статтями 469, 477 - 481, 485 цього Кодексу, - не пізніше, ніж через шість місяців з дня виявлення цих правопорушень.
Суд апеляційної інстанції зазначив, що згідно службової записки відділу адміністрування митних платежів Черкаської митниці ДФС від 17.06.2016 №258/23-70-19 виявлено, що з урахуванням кваліфікаційного рішення від 27.04.2015р. №КТ-902000000-0012-2015, при митному оформленні товару №1 заявленого за тимчасовою МД №902030000/2015/301178, ТОВ Грін Експрес до Державного бюджету України не сплачено митних платежів на суму 175 165,30 грн.
На підставі зазначеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що оскаржувана постанова у справі про порушення митних правил від 19.07.2016р. №58/90200/16 винесена у строки, передбачені статтею 467 Митного кодексу України (шість місяців з моменту виявлення правопорушення).
Проте, колегія суддів не погоджується з таким твердженням суду апеляційної інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до статей 467, 485 Митного кодексу України вчинене позивачем правопорушення є триваючим і строк притягнення до відповідальністю за вчинення такого правопорушення складає шість місяців з моменту виявлення.
Як вже зазначено вище, відповідно до положень статті 260 Митного кодексу України ТОВ Грін Експрес мало 45 днів для подання додаткової декларації до тимчасової декларації від 26.03.2016 №902030000/2015/301178.
ТОВ Грін Експрес додаткової декларації не подало та додаткові митні платежі не сплатило.
При цьому, митний орган об'єктивно був обізнаний про обов'язок ТОВ Грін Експрес подати додаткову декларацію та сплатити митні платежу, оскільки відповідачем самостійно приймалось рішення про визначення коду товару від 27.04.2015р. №902000000-0012-2015.
Також, як встановлено судами попередніх інстанцій рішення про визначення коду товару від 27.04.2015р. №902000000-0012-2015 оскаржувалось ТОВ Грін Експрес до суду. Так, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 серпня 2015 року було відкрито провадження у справі №826/14371/15 за позовом ТОВ Грін Експрес Черкаської митниці ДФС про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії.
Проте, оскарження в судовому порядку рішення про визначення коду товару від 27.04.2015р. №902000000-0012-2015 не зупиняє його дію та жодним чином не впливає на визначений статтею 260 Митного кодексу України обов'язок ТОВ Грін Експрес подати додатку декларацію у 45-ти денний строк з моменту подання тимчасової.
З урахуванням викладеного, колегія суддів вказує, що шестимісячний строк на притягнення позивача, як посадову особу ТОВ Грін Експрес , до адміністративної відповідальності за порушення вимог статті 485 Митного кодексу України слід рахувати з моменту закінчення у 45-ти денного строку на подання ТОВ Грін Експрес додаткової декларації, тобто, з 11 травня 2015 року.
При цьому, оскаржуване рішення прийнято митним органом у липні 2016 року. Тобто, через більше ніж 12 місяців, з моменту вчинення позивачем адміністративного правопорушення та виявлення даного факту відповідачем.
За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржувана постанова є протиправною, оскільки винесена поза межами строків, передбачених статтею 467 Митного кодексу України, що у свою чергу виключає можливість притягнення позивача до адміністративної відповідальності за порушення митних правил та накладення на нього адміністративного стягнення.
Таким чином, рішення суду апеляційної інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог про скасування постанови порушення митних правил від 19.07.2016р. № 58/90200/16 є незаконним та підлягає скасуванню.
Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов до помилкового висновку щодо не обґрунтованості позовних вимог.
З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції щодо задоволення позовних вимог, але з інших підстав.
Керуючись ст.ст. 220, 223, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу ОСОБА_7 задовольнити.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19.01.2017 року скасувати.
Постанову Києво-Святошинського районного суду Київської області від 21.10.2016 року залишити в силі.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235-239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2017 |
Оприлюднено | 11.11.2017 |
Номер документу | 70163670 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Черпіцька Л.Т.
Адміністративне
Києво-Святошинський районний суд Київської області
Волчко А. Я.
Адміністративне
Києво-Святошинський районний суд Київської області
Волчко А. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні