ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 серпня 2017 р.Справа №804/4291/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Грей-Форт до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
6 липня 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю Грей-Форт звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області із позовними вимогами про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень 21 червня 2017 року №0007321419, №0007331419.
В обґрунтування позову зазначено наступне:
- при формуванні висновків викладених у акті перевірки №5968/04-36-14-19/35164761 від 07.06.2017 року посадовою особою податкового органу не враховано той факт, що право користування (оренди) земельною ділянкою кадастровий номер 1221482000:02:067:0010, площею 8,5 га, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, Горківська сільська рада, виникло у ТОВ Грей-Форт лише 28.10.2016 року;
- право оренди землі ТОВ Грей-Форт , визначене договором оренди землі від 19.11.2009 року, зареєстрованим в реєстрі за №2821 та інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, яке було зареєстроване в електронному реєстрі прав власності на нерухоме майно 28.10.2016 року за №17200784 є підставою для нарахування орендної плати;
- позивач не був суб'єктом сплати земельного податку, так як не був ані власником зазначеної земельної ділянки, ані постійним її землекористувачем. Отже, у ТОВ Грей-Форт не виникло обов'язку як щодо здійснення платежів пов'язаних із земельним податком так і щодо подання щорічних податкових декларацій з плати за землю за місцезнаходженням земельної ділянки до 27.10.2016 року;
- позивач вважає, що висновки викладені заступником начальника відділу аудиту платників території обслуговування Західно-Донбаської ОДПІ управління аудиту ГУ ДФС України у Дніпропетровській області ОСОБА_1 в акті перевірки №5968/04-36-14-19/35164761 від 07.06.2017 року не відповідають дійсності, фактичним обставинам та сформульовані на підставі суб'єктивних припущень, а прийняті без достатніх підстав податкові повідомлення-рішення від 21.06.2017 року №0007321419 та №0007331419 є необґрунтованими, безпідставними та такими, що не відповідають нормам діючого законодавства.
Судом неодноразово зупинялось провадження з метою витребування додаткових доказів по справі.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню, виходячи із наступного.
З матеріалів справи вбачається, що ухвалою слідчого судді Дніпропетровського районного суду Дніпропетровської області Шабанова А.М. від 20.04.2017 року у справі №175/996/17, провадження №175/371/17:
- надано дозвіл слідчому СВ Дніпровського РВП ДВП ГУНП в Дніпропетровській області на проведення у кримінальному провадженні №42017041440000015 від 28 лютого 2017 документальної позапланової перевірки фінансово-господарської діяльності ТОВ Грей-Форт (код ЄДРПОУ 35164761), яке перебуває на податковому обліку у Західно-Донбаській ОДПI ГУ ДФС У Дніпропетровській області, з питань дотримання вимог податкового законодавства при нарахуванні та сплаті плати за землю за використання земельної ділянки кадастровий номер 1221482000:02:067:0010, площею 8,5 га, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, Горьківська сільська рада, за період з 19.11.2009 року по теперішній час;
- вказано окремим розділом акту визначити втрати бюджету окремо за 2009-2016 роки (з 19.11.2009 року по теперішній час), вразі несплати ТОВ Грей-Форт (код ЄДРПОУ 35164761) плати за землю за користування вказаною земельною ділянкою відповідно до вимог договору землі №2821 від 19.11.2009 року;
- проведення перевірки доручено Головному управлінню ДФС у Дніпропетровській області (а.с. 36-37).
На підставі наказу від 16.05.2017 року №2475-п та направлення від 17.05.2017 року №8134, виданого Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області, ОСОБА_1, заступником начальника відділу аудиту платників території обслуговування Західно-Донбаської ОДПІ управління аудиту ГУ ДФС у Дніпропетровській області, радником податковою та митною справи II рангу, згідно із підпунктом 19-1.1.1 пунктом 19-1.1 статті 191, підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, статті 75, підпункту 78.1.11, пункту 78.1 статті 78, пункту 82.2 статті 82 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року, у зв'язку з надходженням ухвали судді Дніпропетровського районного суду Дніпропетровській області Шабанова А.М. у справі №175/996/17, провадження №175/371/17 від 20.04.2017 року, проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ Грей-Форт (код ЄДРПОУ 35164761) з питань дотримання вимог податкового законодавства при нарахуванні та сплаті плати за землю за використання земельної ділянки кадастровий номер 1221482000:02:067:0010, площею 8,5 га, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Горьківська сільська рада, за період з 19.11.2009 року по 21.05.2017 року.
Копія наказу про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ Грей-Форт від 16.05.2017 року № 2475-п та направлення від 17.05.2017 року № 8134, вручені 22.05.2017 року під розписку директору підприємства ТОВ Грей-Форт ОСОБА_2.
За результатами перевірки 07.06.2017 року складений акт Про результати позапланової документальної виїзної перевірки ТОВ Грей-Форт (код ЄДРПОУ 35164761) з питань дотримання вимог податкового законодавства при нарахуванні та сплаті плати за землю за використання земельної ділянки кадастровий номер 1221482000:02:067:0010, площею 8,5 га, що розташована за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Горьківська сільська рада, за період з 19.11.2009 року по 21.05.2017 року №5968/04-36-14-19/35164761 (а.с.8-10).
Згідно висновку акту перевірки від 07.06.2017 року №5968/04-36-14-19/35164761, перевіркою встановлені наступні порушення:
1) пункту 49.2, пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу України в частині неподання щороку податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за місцезнаходженням земельної ділянки за податкові (звітні) періоди за 2009 рік, починаючи з 19.11.2009 року, за 2010 рік, за 2011 рік, за 2012 рік, за 2013 рік, за 2014 рік, за 2015 рік, а також несвоєчасного подання за 2016 рік;
2) пункту 286.2 статті 286, пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України, оскільки не обчислено та не сплачено суми податкових зобов'язань земельного податку, що призвело до заниження податкових зобов'язань земельного податку за період з 19.11.2009 року по 27.10.2016 року на суму 59348,08 грн. (а.с. 8-10).
21 червня 2017 року на підставі акту перевірки від 07.06.2017 року №5968/04-36-14-19/35164761 ГУ ДФС у Дніпропетровській області винесено оскаржувані податкові повідомлення-рішення:
- №0007321419, яким платнику податків збільшено суми грошового зобов'язання за платежем земельний податок з юридичних осіб на суму 74185,10 грн., з них за основним платежем 59348,08 грн., за штрафними санкціями 14837,02 грн.;
- №0007331419, яким до платника податків застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1360 грн. за платежем земельний податок з юридичних осіб.
Актом перевірки встановлено наступне:
- на підставі договору оренди землі від 19.11.2009 року за №2821 та інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, зареєстровано в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно 28.10.2016 року за №17200784, передано ТОВ Грей-Форт земельну ділянку в оренду строком на 49 років загальною площею 8,5 га, яка розташована за межами населеного пункту на території Горьківської сільської ради Дніпровського району (с. Шевченко, вул. Нова, 1а) для комерційного використання (будівництво та обслуговування складських приміщень), за рахунок земель, які знаходяться в оренді ПП Мороз ОСОБА_3, з орендною платою в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки зазначеної в пункті 5 договору оренди (3915950 грн.);
- пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для зарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки;
- статтями 125, 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Права власності користування земельною ділянкою оформлюються відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ;
- частиною 5 статті 6 Закону України Про оренду землі встановлено, що право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону;
- статтею 18 Закону України Про оренду землі зазначено, що договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації;
- отже, у ТОВ Грей-Форт право оренди земельної ділянки виникло з моменту державної реєстрації договору оренди, а саме з 28.10.2016 року;
- згідно Наказу Міністерства фінансів України від 16.06.2015 року №560 Про затвердження форми податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) та пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу України за податкові (звітні) періоди з 28.10.2016 року по 31.12.2016 року та з 01.01.2017 року по 31.12.2017 року ТОВ Грей-Форт щороку подано до Дніпровської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області податкові декларації з плати за землю, згідно яких: за 2016 рік №1600012387 від 15.11.2016 року сума орендної плати 65843,47 грн.; за 2017 рік №9023774574 від 20.02.2017 року сума орендної плати 393384,82 грн.;
- перевіркою повноти визначення сум податкових зобов'язань з орендної плати земельну ділянку за податкові (звітні) періоди з 28.10.2016 року по 31.12.2016 року та з 01.01.2017 року по 31.12.2017 року не встановлено їх заниження або завищення;
- ТОВ Грей-Форт визначені податкові зобов'язання з орендної плати сплачені своєчасно в повному обсязі, а саме: за податковий (звітний) період з 28.10.2016 року по 31.12.2016 року в сумі 65843,47 грн.; за податковий (звітний) період з 01.01.2017 року по 31.12.2017 року станом на 21.05.2017 року в сумі 98346,21 грн.;
- відповідно до статті 15, статті 17 Закону України Про оренду землі невід'ємною частиною договору оренди землі є акт приймання-передачі об'єкта оренди та передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі;
- згідно пункту 20 договору оренди зазначено, що передача земельної ділянки орендарю ТОВ Грей-Форт здійснюється у тижневий строк після державної реєстрації цього договору актом приймання - передачі. В акті про передачу та прийом земельної ділянки в натурі наданої в оренду ТОВ Грей-Форт від 2009 року здійснено передачу та прийом земельної ділянки, наданої в оренду площею 8,5000 га Товариству з обмеженою відповідальністю Грей-Форт для комерційного використання (будівництво та обслуговування складських приміщень) за межами населеного пункту на території Горьківської сільської ради Дніпровського району;
- до матеріалів перевірки отримано ОСОБА_4 відділу Дніпровського району Головного управління ОСОБА_4 у Дніпропетровській області від 25.05.2017 року №0-40.21-374/104-17, в якому повідомлено, що станом на 25.05.2017 року нормативно - грошова оцінка за межами населеного пункту не проведена, а земельна ділянка ТОВ Грей-Форт знаходиться за межами населеного пункту;
- відповідно до підпункту 1.4.5 пункту 1.4 Рішення Горьківської сільської ради Дніпропетровського району у Дніпропетровській області 30 сесії VI скликання від 30.01.2015 року Про встановлення ставок з місцевих податків і зборів на території Горьківської сільської ради на 2015 рік та до підпункту 3.6.1, підпункту 3.6.2 пункту 3.6 Рішення Горьківської сільської ради Дніпропетровського району Дніпропетровській області 5 сесії VII скликання від 15.01.2016 року Про податок на майно Горьківської сільської ради встановлено ставку податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;
- згідно статті 8 Закону України Про плату на землю та статті 277 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативно - грошову оцінку яких не проведено, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;
- на підставі даних, викладених у ОСОБА_4 встановлено розміри нормативних грошових оцінок одиниці площі ріллі за 1 га по Дніпропетровській області з урахуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель, а саме станом на: 01.01.2009 року - 11669,40 грн.; 01.01.2010 року - 12358,40 грн.; 01.01.2011 року - 12358,40 грн.; 01.01.2012 року - 21701,35 грн.; 01.01.2013 року - 21701,35 грн.; 01.01.2014 року - 21701,35 грн.; 01.01.2015 року - 21704,99 грн., 01.01.2016 року - 32525,99 грн.;
- в порушення пункту 49.2, пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу України ТОВ Грей-Форт не подані щороку до Дніпровської ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за місцезнаходженням земельної ділянки за податкові (звітні) періоди за 2009 рік, починаючи з 19.11.2009 року, за 2010 рік, за 2011 рік, за 2012 рік, за 2013 рік, за 2014 рік, за 2015 рік, а також несвоєчасного подання за 2016 рік;
- пунктом 49.2 статті 49 Податкового кодексу України, до 01.01.2015 року, було визначено, що платник податків зобов'язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є, відповідно до цього Кодексу незалежно від того, чи провадив такий платник податку господарську діяльність у звітному періоді;
- пунктом 49.2 статті 49 Податкового кодексу України з 01.01.2015 року визначено, що платник податків зобов'язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об'єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності;
- пунктом 286.2 статті 286 Податкового кодексу України зазначено, що платники плати за землю платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі;
- в порушення пункту 286.2 статті 286, пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України ТОВ Грей-Форт не обчислені та не сплачені суми податкових зобов'язань земельного податку в загальній сумі 59348,08 грн. за періоди:
1) з 19.11.2009 року по 31.12.2009 року = 578,65 грн.;
- - 11 669,40 грн. х 8,5 га х 5% = 4959,50 грн. (річна сума земельного податку);
- - 4 959,50 грн. / 12 місяців = 413,29 грн. (за місяць);
- - 413,29 грн. / 30 днів (листопад 2009 року) = 13,78 грн. (за день);
- - 13,78 грн. х 12 днів = 165,36 грн. (з 19.11.2009 року по 30.11.2009 року);
- - 165,36 грн. (з 19.11.2009 року по 30.11.2009 року) + 413,29 грн. (за грудень 2009 року) = 578,65 грн. (з 19.11.2009 року по 31.12.2009 року);
2) з 01.01.2010 року по 31.12.2010 року - 12358,40 грн. х 8,5 га х 5% = 5252,32 грн.;
3) з 01.01.2011 року по 31.12.2011 року - 12358,40 грн. х 8,5 га х 5% = 5252,32 грн.;
4) з 01.01.2012 року по 31.12.2012 року - 21701,35 грн. х 8,5 га х 5% = 9223,07 грн.;
5) з 01.01.2013 року по 31.12.2013 року - 21701,35 грн. х 8,5 га х 5% = 9223,07 грн.;
6) з 01.01.2014 року по 31.12.2014 року - 21701,35 грн. х 8,5 га х 5% = 9223,07 грн.;
7) з 01.01.2015 року по 31.12.2015 року - 21704,99 грн. х 8,5 га х 5% = 9224,62 грн.;
8) з 01.01.2016 року по 27.10.2016 року = 11370,96 грн.
- - 32 525,99 грн. х 8,5 га х 5% = 13 823,55 грн. (річна сума земельного податку);
- - 13823,55 грн. /12 місяців = 1151,96 грн. (за місяць);
- - 1151,96 грн./31 день (жовтень 2016 року) = 37,16 грн. (за день);
- - 37,16 грн. х 27 днів = 1003,32 грн. (з 01.10.2016 року по 27.10.2016 року);
- - 1151,96 грн. (за місяць) х 9 місяців 2016 року + 1003,32 грн. (з 01.10.2016 року по 27.10.2016 року) = 11370,96 грн.
- пунктом 287.1 статті 287 Податкового кодексу України вказано, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою;
- перевіркою повноти визначення сум податкових зобов'язань земельного податку за земельну ділянку ТОВ Грей-Форт встановлено заниження податкових зобов'язань земельного податку за період з 19.11.2009 року по 27.10.2016 року в розмірі 59348,08 грн.
Судом встановлено, з матеріалів справи вбачається, що 4 квітня 2008 року між ОСОБА_5 (продавець) та товариством з обмеженою відповідальністю Грей-Форт (покупець) було укладено договір купівлі-продажу підсобного господарства, відповідно до якого продавець продав, а покупець купив належне продавцю на підставі права власності підсобне господарство, що розташоване за адресою: Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, селище Шевченко, вул. Нова, буд. №1а, а саме:
- літера А - телятник (шлакобетон) 200,9 кв.м, літера В - свинарник №1 (шлакобетон) 311,5 кв.м., літера В - свинарник №2 (шлакоблок) 524,2 кв.м., літера Г - кузня з прибудовами г , г' (шлакоблок) 152,4 кв.м., літера Д - вбиральня (шлакоблок), літера Е - сарай (дерево) 119,6 кв.м., зливна яма (з.б. кільця), огорожа (метал, з.б. плити), замощення (бетон, щебінь).
- площа земельної ділянки: 87486 кв.м. - держфонд.
Договір купівлі продажу посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського нотаріального округу Дніпропетровської області ОСОБА_6, зареєстровано за реєстровим №893 (а.с.115-116).
Розпорядженням Дніпропетровської районної державної адміністрації від 09.10.2009 року №3605-р визначено:
- продовжити термін дії розпорядження голови райдержадміністрації №2044-р від 27.05.2008 року терміном на один рік з моменту реєстрації даного розпорядження;
- на підставі заяви приватного підприємця ОСОБА_5 від 28.09.2009 року, посвідченої приватним нотаріусом Дніпропетровського нотаріального округу ОСОБА_7, зареєстрованої в реєстрі за №4342 від 28.09.2009 року, вважати договір оренди землі №040812000356 від 05.05.2008 року розірваним за згодою сторін, згідно статті 31 Закону України Про оренду землі ;
- зобов'язати приватного підприємця ОСОБА_5 укласти з райдержадміністрацією угоду про розірвання договору оренди землі №040812000356 від 05.05.2008 року;
- затвердити технічну документацію із землеустрою, щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку (с. Шевченко, вул. Нова, 1- а ) товариству з обмеженою відповідальністю Грей-Форт для комерційного використання (будівництво та обслуговування складських приміщень);
- передати товариству з обмеженою відповідальністю Грей-Форт земельну ділянку (с. Шевченко, вул. Нова, 1- а ) в оренду строком на 49 років загальною площею 8,5000 га для комерційного використання (будівництво та обслуговування складських приміщень) з орендною платою в розмірі 5% від грошової вартості земельної ділянки за рахунок земель, які знаходяться в оренді ОСОБА_5 за межами населеного пункту території Горьківської сільської ради;
- зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю Грей-Форт укласти договір оренди з Дніпропетровською райдержадміністрацією та забезпечити його державну реєстрацію; у разі зміни назви землекористувача придбання або відчуження будівель та споруд протягом місяця з моменту настання таких змін звернутись до райдержадміністрації для внесення відповідних змін договору оренди землі; використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням відповідно до вимог чинного законодавства; дотримуватись вимог відведення викладених у висновках відповідних служб; невиконання вимог цього розпорядження з вини замовника тягне за собою втрату чинності розпорядження в цілому;
- відділу держкомзему внести зміни в земельно-кадастрові документи району, Дніпропетровському відділу ДРФ ДП Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України забезпечити реєстрацію договору оренди землі;
- координацію роботи щодо виконання цього розпорядження покласти на заступника голови райдержадміністрації ОСОБА_8, контроль залишено за головою райдержадміністрації ОСОБА_9 (а.с.31).
19 листопада 2009 року між Дніпропетровською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області (орендодавець) та ТОВ Грей-Форт (орендар) було укладено договір оренди землі, яким визначено, що:
- орендодавець надає, орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання (будівництво та обслуговування складських приміщень) за рахунок земель які знаходяться в оренді ПП Мороз ОСОБА_3 (розпорядження голови райдержадміністрації від 09.10.2009 року №3605-р), яка знаходиться за межами населеного пункту на території Горьківської сільської ради;
- в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8,5000 га, у тому числі: 8,5000 га забудовані землі комерційного та іншого використання;
- орендна плата вноситься орендарем у розмірі 3915950,00 х 5% = 195797,50 грн., без ПДВ в рік.;
- орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, в сумі 16316,46 грн. без ПДВ на п/р №33212812700085 в Управлінні Державного казначейства України у Дніпропетровській області, МФО 805012, код платежу 13050200, отримувач: відділення Державного казначейства України у Дніпропетровському районі, код ЄДРПОУ 24237480.
Договір зареєстровано в реєстрі за №2821 та посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського нотаріального округу Дніпропетровської області ОСОБА_10 (а.с.11-13).
Згідно пункту 3 договору оренди землі від 19.11.2009 року на земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: підсобне господарство, які належать орендарю на підставі договору купівлі-продажу підсобного господарства (серія ВКК №242418), посвідченого приватним нотаріусом ДМНО ОСОБА_6 04.04.2008 року, за реєстровим №893. Витяг з Державного реєстру правочинів, номер витягу:5730954, виданий приватним нотаріусом ДМНО ОСОБА_6 04.04.2008 року, номер правочину: 2813054. Зареєстровано в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно 08.04.2008 року. Витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно (серія ССІ №440808), номер витягу 18420343, виданий Дніпропетровським районним комунальним підприємством Бюро технічної інвентаризації 08.04.2008 року, реєстраційний номер 11512132 (а.с.111).
Пунктом 5 договору оренди встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становить 3915950 грн., що також зазначено в листі Головного управління ОСОБА_4 у Дніпропетровській області від 25.05.2017 року №0-4-0.21-374/104-17 (а.с. 24).
Згідно акту про передачу та прийом земельної ділянки в натурі наданої в оренду ТОВ Грей-Форт від 2009 року (без визначення календарного дня та місяця), здійснено передачу та прийом наданої в оренду земельної ділянки площею 8,5000 га товариству з обмеженою відповідальністю Грей-Форт для комерційного використання (будівництво та обслуговування складських приміщень) за межами населеного пункту на території Горьківської сільської ради.
На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: підсобне господарство: літера А - телятник (шлакобетон), літера В - свинарник №2 (шлакоблок), літера Г - кузня з прибудовами г , г' (шлакоблок), літера Д - вбиральня (шлакоблок), літера Е - сарай (дерево), а також інші об'єкти інфраструктури: зливна яма (з.б. кільця), огорожа (метал, з.б. плити), замощення (бетон, щебінь).
Межі земельної ділянки закріплені межовими знаками, які передані під охорону орендатору земельної ділянки. Земельну ділянку передано головою Дніпропетровської райдержадміністрації ОСОБА_9 директору ТОВ Грей-Форт ОСОБА_11, що засвідчено їхніми підписами (а.с. 38).
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна №71924460 від 01.11.2016 року державна реєстрація права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 1221482000:02:067:0010 була здійснена 28.10.2016 року на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 32146562 від 01.11.2016 року, підстава виникнення іншого речового права договір оренди землі, вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки (а.с.39).
Вирішуючи спір по суті, суд виходить із того, що з 2009 року по теперішній час справляння плати за землю було врегульовано різними нормативними актами, які правильно застосовані контролюючим органом.
Статтею 657 Цивільного кодексу України передбачено, що договір купівлі-продажу нерухомого майна укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню та державній реєстрації.
Право власності на підсобне господарство, як об'єкт нерухомого майна, що розташовано на земельній ділянці, виникло у позивача 08.04.2008 року, що є датою державної реєстрації такого права.
Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти.
Частиною 2 статті 377 Цивільного кодексу України передбачено, якщо будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то у разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.
Частиною 2 статті 120 Земельного кодексу України також встановлено, що якщо будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то в разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.
При цьому, частинами 3 та 4 статті 415 глави 43 Право користування чужою земельною ділянкою для забудови Цивільного кодексу України встановлено наступне:
- особа, до якої перейшло право власності на будівлі (споруди), набуває право користування земельною ділянкою на тих же умовах і в тому ж обсязі, що й попередній власник будівлі (споруди);
- землекористувач зобов'язаний вносити плату за користування земельною ділянкою, наданою йому для забудови, а також інші платежі, встановлені законом.
Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.
Відповідно до Закону України Про плату за землю , який з 1 січня 2011 року втратив чинність у зв'язку із набранням чинності Податковим кодексом України, податок це обов'язковий платіж, що справляється з юридичних і фізичних осіб за користування земельними ділянками.
Статтями 2, 3, 5 Закону України Про плату за землю було передбачено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом.
Об'єктом плати за землю є земельна ділянка, а також земельна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди.
Суб'єктом плати за землю (платником) є власник земельної ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач, у тому числі орендар.
Відповідно до статті 8 Закону України Про плату за землю , яка застосована контролюючим органом за період до 01.01.2011 року, податок за земельні ділянки, надані для підприємств промисловості, транспорту, зв'язку та іншого призначення, справляється з розрахунку 5 відсотків від грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.
З 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, яким врегульовано порядок внесення плати за землю, у тому числі віднесено плату за землю до загальнодержавного податку, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Статтею 269 Податкового кодексу України встановлено, що платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Згідно із підпунктом 14.1.130 пункту 14.1 статті 14, статті 269 Податкового кодексу України об'єктами оподаткування є, зокрема, земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, одиниця площі оподатковуваної земельної ділянки:
- у межах населеного пункту - 1 (один) метр квадратний (кв. метр);
- за межами населеного пункту - 1 (один) гектар (га).
Базою оподаткування є, зокрема, площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Відповідно до статті 278 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, надані підприємствам промисловості, транспорту (крім земель залізничного транспорту в межах смуг відведення), зв'язку, енергетики, а також підприємствам і організаціям, що здійснюють експлуатацію ліній електропередач (крім сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення), встановлюється у розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, при цьому відповідні органи виконавчої влади з питань земельних ресурсів за запитом відповідного органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій.
Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Згідно із пунктом 287.6 статті 287 Податкового кодексу України, в редакції з 01.01.2011 року по 31.12.2014 року, при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.
Оскільки користування будівлею (спорудою) неможливо без користування земельною ділянкою, на якій вона розташована, а плата за землю справляється саме за користування земельною ділянкою, обов'язок щодо сплати сум податкових зобов'язань із земельного податку у нового власника будівлі (споруди) виникає не з дати оформлення права землекористування, а з дати фактичного користування земельною ділянкою.
Аналогічну правову позицію висловив Вищий адміністративний суд України в ухвалі від 22.04.2010 по справі №К-13021/07 (А27/132) за позовом ВАТ Завод Дніпропрес до Спеціалізованої ДПІ по роботі з великими платниками податків у м. Дніпропетровську про скасування податкових повідомлень-рішень.
Верховний Суд України в постанові від 24.12.2010 року по справі №21-59а10 за позовом ТОВ Європа-вікно до Калуської ОДПІ Івано-Франківської області про визнання недійсним податкового повідомлення-рішення зазначає, що залишаючи в силі рішення суду першої інстанції про задоволення позову, касаційний суд виходив із того, що право власності чи право користування земельною ділянкою виникає лише після державної реєстрації документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, а також державної реєстрації договору оренди. Цей висновок є наслідком порушення правил застосування норм права: перевагу було надано положенням Закону України Про плату за землю та Земельному кодексу України (статті 125, 126), які регулюють випадки набуття права власності чи права користування на земельну ділянку, як окремий об'єкт та які щодо спірних відносин є загальними. У той же час перевагу мають спеціальні норми, що регулюють випадки набуття права власності на землю чи права користування нею внаслідок придбання споруди, розміщеної на земельній ділянці, за наведених обставин, стаття 120 Земельного кодексу України та стаття 377 Цивільного кодексу України.
Таким чином, з моменту набуття права власності позивачем за договором купівлі-продажу від 4 квітня 2008 року об'єктів нерухомого майна, які знаходились на земельній ділянці площею 8,5 га та до дати реєстрації договору оренди земельної ділянки, саме позивач повинен був сплачувати земельний податок за користування земельною ділянкою.
Відповідно до пунктів 102.1 та 102.2 статті 102 Податкового кодексу України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов'язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації.
Грошове зобов'язання може бути нараховане або провадження у справі про стягнення такого податку може бути розпочате без дотримання строку давності, визначеного в абзаці першому пункту 102.1 цієї статті, якщо податкову декларацію за період, протягом якого виникло податкове зобов'язання, не було подано.
Отже, контролюючий орган при здійсненні нарахування податкових зобов'язань зі сплати земельного податку за період з 19.11.2009 року по 27.10.2016 року діяв у межах та у спосіб, встановлений земельним та податковим законодавством, правомірно встановив факти ненадання річної звітності за 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 роки та несвоєчасність подання звіту за 2016 рік, застосувавши за кожне порушення штраф у розмірі 170 грн., разом на суму 1360 грн.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З системного аналізу матеріалів справи на наведених норм законодавства, суд дійшов висновку про обґрунтованість висновків перевірки та правомірність винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, що є підставою для відмови у задоволенні адміністративного позову.
Керуючись статтями 128, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Грей-Форт до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити повністю.
Постанова суду набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя ОСОБА_12
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2017 |
Оприлюднено | 14.11.2017 |
Номер документу | 70184627 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Олефіренко Н.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні