Постанова
від 13.11.2017 по справі 826/20101/16
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

13 листопада 2017 року 09:30 № 826/20101/16

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: Головуючого - судді Дегтярьової О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовомГоловного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві до Приватного акціонерного товариства Видубичі про зобов?язання вчинити дії, - В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулося Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві (далі також - позивач, ГУ ДСНС України у м. Києві) з позовом до Приватного акціонерного товариства Видубичі (далі також - відповідач, ПрАТ Видубичі ), в якому просить зобов?язати відповідача допустити до приміщень та території підприємства за адресою: вул. Інженерна, 1А у місті Києві, для проведення ГУ ДСНС України у м. Києві перевірки щодо додержання суб?єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначає, що всупереч пред'явлених (направлених) всіх необхідних та належним чином оформлених документів (наказу на проведення планової перевірки, повідомлення про проведення такої перевірки та посвідчення на проведення перевірки), що дають право на проведення планової перевірки, та за наявності законних підстав для проведення такої перевірки, посадова особа ПрАТ Видубичі за адресою: м. Київ, вул. Інженерна, 1а, неправомірно відмовилося допустити державних інспекторів до проведення перевірки з питань дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. У зв'язку з цим позивач позбавлений можливості встановити наявність або відсутність порушень вимог вказаного законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на підприємстві, що можуть створювати реальну загрозу життю та здоров'ю людей, які працюють, перебувають, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі.

Відповідач проти позову заперечував, надавши до суду письмові заперечення від 13.02.2017 року, 30.10.2017 року і додаткові документи. В обґрунтування своїх заперечень представник відповідача посилався на факт проведення працівником Управління з надзвичайних ситуацій у Голосіївському районі ГУ ДСНС України у м. Києві у лютому 2017 року на ПрАТ Видубичі позапланової перевірки з питань додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за результатами чого складений акт від 23.02.2017 року № 1. Вказана позапланова перевірка була ініційована та проведена на підставі письмового звернення ПрАТ Видубичі від 06.02.2017 року № 75 (вх. № 827 від 10.02.2017 року). За наведених обставин, на думку відповідача, потреба у проведенні позивачем планової перевірки на акціонерному товаристві відпала.

У судове засідання 31.10.2017 року позивач явку свого представника не забезпечив, належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання, та подав до суду письмові пояснення та заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.

Представник відповідача у призначеному судовому засіданні заперечував проти позову та просив суд відмовити в його задоволенні.

31.10.2017 року в судовому засіданні судом було ухвалено перейти до письмового провадження.

Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог з огляду на таке.

Судом встановлено, що ГУ ДСНС України у м. Києві на виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 02.11.2015 року № 1337 (зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 25.11.2015 року за № 1467/27912), та згідно Плану комплексних планових заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2016 рік, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 30.11.2015 року № 1553 з урахуванням змін внесених наказом Мінекономрозвитку України від 01.02.2016 року № 141, видано наказ Про проведення планових перевірок від 15.09.2016 року № 421.

Зокрема, п. 2 Додатку 2 до вказаного Наказу від 15.09.2016 року № 421 відповідному начальнику районного управління Головного управління ДСНС України у м. Києві доручено організувати та провести у жовтні 2016 року планову перевірку з питань додержання суб'єктом господарювання - ПрАТ Видубичі (код ЄДРПОУ 04012129, адреса провадження господарської діяльності: м. Київ, вул. Інженерна, 1а) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

На підставі Наказу від 15.09.2016 року № 421 видано посвідчення від 03.10.2016 року № 942 на проведення державними інспекторами перевірки ПрАТ Видубичі (код ЄДРПОУ 04012129), розташованого за адресою: м. Київ, вул. Інженерна, 1а.

Повідомлення від 21.09.2016 року № 2570 про проведення планової перевірки додержання (виконання) вимог нормативно - правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, приміщень ПрАТ Видубичі за адресою: м. Київ, вул. Інженерна, 1а вручено уповноваженій особі, а саме: голові правління Іродовській З.Ю., про що свідчить відмітка у повідомленні.

Перед початком здійснення перевірки державним інспектором надано/пред'явлено працівникам товариства службове посвідчення, що засвідчує особу перевіряючого та посвідчення № 942.

Проте, всупереч пред'явлених документів та законних підстав для проведення перевірки, 25.10.2016 року та 28.10.2016 року охоронці акціонерного товариства ОСОБА_2 відмовилися допустити державного інспектора до перевірки приміщень за адресою: вул. Інженерна, 1а у місті Києві, обґрунтувавши тим, що керівник ПрАТ Видубичі або інша уповноважена особа на той момент на підприємстві відсутні.

За фактами недопущення до перевірки державним інспектором складені акти про недопущення до проведення планової перевірки від 25.10.2016 року та 28.10.2016 року. Вказані акти підписані охоронцем ОСОБА_2 та начальником зміни охорони ОСОБА_3, а примірники цих актів вручені названим працівникам ПрАТ Видубичі , про що свідчать відповідні відмітки в актах).

Наведене зумовило звернення позивача до суду з даним позовом, при вирішенні якого суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Такий центральний орган виконавчої влади в силу норми ч. 2 ст. 64 зазначеного Кодексу реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно з ч. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року № 1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра Внутрішніх Справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Відповідно до п. 2 ч. 3 зазначеного Положення основними завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Згідно з п. 39 ч. 4 цього ж Положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 7 Положення).

Зокрема, згідно з Положенням про Головне управління ДСНС України у м. Києві, затвердженого наказом ДСНС України від 13.04.2016 року № 175, Головне управління ДСНС України у м. Києві (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами господарювання (п. 27 ч. 4 Положення про Головне управління ДСНС України у м. Києві).

Відповідно до ст.ст. 66, 67 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі за текстом - Закон № 877-V).

Статтею 1 цього Закону (в чинній редакції) визначено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 4, ч.ч. 1, 4 і 5 ст. 5, ч. 1 - 6 ст. 7 Закон № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Загальні засади призначення та проведення планових заходів здійснення державного нагляду визначені у ст. 5 цього Закону. Зокрема, планові заходи здійснюються відповідно до річних або квартальних планів, які затверджуються органом державного нагляду (контролю) до 1 грудня року, що передує плановому, або до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.

Органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю).

Повідомлення надсилається рекомендованим листом чи телефонограмою за рахунок коштів органу державного нагляду (контролю) або вручається особисто керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання під розписку.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується печаткою.

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу, на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).

Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.

Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб'єкта господарювання.

Суб'єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред'явили документів, передбачених цією статтею.

Аналогічно у п.п. 6, 8 і 9 розд. ІІ Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки (далі - Порядок № 1337), затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України 02.11.2015 року № 1337, передбачено, що відповідно до затвердженого у встановленому порядку плану перевірок для здійснення планової перевірки ДСНС України або її територіальними органами видається наказ про проведення перевірки.

На підставі наказу на проведення перевірки оформлюється посвідчення на проведення перевірки (додаток 1). Посвідчення на проведення перевірки суб'єктів господарювання, що здійснюється посадовими особами територіального органу ДСНС України на території відповідної адміністративної одиниці, оформлюється на бланку територіального органу ДСНС України для загального листування за підписом керівника цього територіального органу або його заступника, до повноважень якого відповідно до розподілу обов'язків віднесено питання державного нагляду (контролю), та скріплюється гербовою печаткою.

ДСНС України або її територіальний орган здійснює планову перевірку за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планової перевірки не пізніше ніж за десять днів до дня її здійснення.

Відповідно до п. 3 розд. ІІІ Порядку № 1337 перед початком перевірки посадові особи, які будуть її здійснювати, зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі посвідчення на проведення перевірки та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу, і надати суб'єкту господарювання копію посвідчення на проведення перевірки.

В силу норм ч. 1 ст. 8 Закон № 877-V орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб'єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю).

Згідно з п. 9 розд. ІІІ Порядку № 1337 посадові особи ДСНС України або її територіальних органів під час здійснення перевірок мають право, зокрема, звертатися у встановленому законом порядку до суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки в цілому чи до окремих приміщень об'єкта перевірки, яка здійснюється в установленому законодавством порядку, з вимогою щодо зобов'язання суб'єкта господарювання забезпечити допуск до здійснення перевірки в цілому або частини приміщень об'єкта перевірки.

Таким чином, планові перевірки суб'єктів господарювання у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки можуть проводитися лише на підставі наказу про проведення перевірки виданого ДСНС України або її територіальними органами (в тому числі через підпорядкований йому підрозділ). При цьому, такі органи можуть звертатися у встановленому законом порядку до адміністративного суду у випадку недопущення посадових осіб ДСНС України або її територіальних органів до проведення перевірки.

Судом встановлено, що підставою для звернення ГУ ДСНС України у м. Києві до суду з даним адміністративним позовом став факт недопуск у жовтні 2016 року державних інспекторів до проведення планової перевірки території та приміщень ПрАТ Видубичі за адресою: м. Київ, вул. Інженерна, 1а.

В той же час, у матеріалах справи наявні копія звернення відповідача (лист від 06.02.2017 року № 75, вх. № 827 від 10.02.2017 року) до ГУ ДСНС України у м. Києві з проханням про проведення на акціонерному товаристві перевірки протипожежного стану та матеріали перевірки ПрАТ Видубичі з питань дотримання законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту (наказ ГУ ДСНС України у м. Києві від 15.02.2016 року № 53 Про проведення позапланових перевірок , посвідчення № 46 від 16.02.2017 року на проведення позапланової перевірки ПрАТ Видубичі , акта перевірки від 23.02.2017 року № 1), а також копія припису Голосіївського районного управління ГУ ДСНС України у м. Києві про усунення порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 25.02.2017 року, адресованого ПрАТ Видубичі .

Обставини щодо допуску державного інспектора органу ДСНС та проведення позапланової перевірки з питань дотримання законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки на ПрАТ Видубичі за адресою: м. Київ, вул. Інженерна, 1а у період з 21.02.2017 року по 23.02.2017 року визнаються представниками обох сторін в тексті своїх письмових пояснень, а тому в силу норми ч. 3 ст. 72 Кодексу адміністративного кодексу України не підлягають доведенню у межах цього спору.

Таким чином, наявними матеріалами справи підтверджуються факт виконання органом ДСНС свого обов'язку з проведення перевірки з питань дотримання ПрАТ Видубичі вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у лютому 2017 року.

За таких обставин, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог шляхом зобов'язання ПрАТ Видубичі допустити ГУ ДСНС України у м. Києві до здійснення перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, розташованих за адресою: м. Київ, вул. Інженерна, 1а, оскільки станом на момент розгляду даної справи в суді така необхідність відпала.

В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України).

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та наданих сторонами доказів, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Керуючись ст. 2, ст. 9, ст. ст. 69 - 71, ст. 94, ст. ст. 158-163, ст. 167, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена за правилами, встановленими в ст. ст. 185 - 187 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно.

Суддя О.В. Дегтярьова

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення13.11.2017
Оприлюднено14.11.2017
Номер документу70186256
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/20101/16

Постанова від 13.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Дегтярьова О.В.

Ухвала від 19.10.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Дегтярьова О.В.

Ухвала від 14.02.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 26.01.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 26.12.2016

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні