ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/1775/17
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді – Слободянюк Н.І., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Полтавського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчук Житлобуд " про відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, -
В С Т А Н О В И В:
10 жовтня 2017 року Полтавське об'єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчук Житлобуд" про відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій,призначених за списком № 2, за період з 01.10.2016 по 25.01.2017 та з 01.07.2017 по 25.09.2017 у загальній сумі 18739,45 грн.
В обґрунтування позовної вимоги позивачем зазначено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчук Житлобуд" не погасило заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених за списком №2, яка за період з 01.10.2016 по 25.01.2017 та з 01.07.2017 по 25.09.2017 склала 18739,45 грн. Оскільки вказана сума витрат не сплачена відповідачем самостійно, ця сума підлягає стягненню у судовому порядку.
Позивач явку уповноваженого представника у судове засідання не забезпечив, заявивши клопотання про розгляд справи без його участі /а.с.167/.
Судова повістка про виклик до суду направлялася відповідачу за адресою: пров. Спортивний, 4, Київський район, м. Полтава, Полтавська область, 36014, яка внесена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та повернулась до суду з відміткою службової особи відділення поштового зв'язку: "за закінченням терміну зберігання"/а.с.75/. З огляду на положення частини 8 статті 35 Кодексу адміністративного судочинства України судова повістка вважається врученою відповідачу .
За змістом частини 4 статті 128 згаданого Кодексу неявка відповідача до суду не є перешкодою для розгляду справи по суті.
Відповідно до частини 6 цієї ж статті якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
З огляду на зазначене та на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд розглядає справу у порядку письмового провадження.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі припису частини 1 статті 41 КАС України.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчук Житлобуд" (ідентифікаційний код 01274136) зареєстроване як юридична особа та перебуває на обліку в Полтавському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Полтавської області з 10.10.2016 /а.с. 4/.
Пунктами "б" - "з" частини 1 статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 №1788-XII визначено підстави та категорії працівників, які мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, на пільгових умовах.
Відповідно до пункту 2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV /в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин/ пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення".
У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Таким чином, відносно осіб, які набули право на отримання пенсій за віком на пільгових умовах, що передбачені статтею 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зберігається той порядок покриття витрат на виплату та доставку пенсій, який діяв до набрання чинності Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", тобто до 01.01.2004.
До набрання чинності Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" діяв Закон України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" від 26.06.1997 №400/97-ВР.
Пунктами 1, 2 статті 1 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" визначено, що платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є: 1) суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників; 2) філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник зборів, територіальної громади.
Згідно з пунктом 1 статті 2 вказаного Закону для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Пунктом 1 статті 4 цього ж Закону встановлено ставку збору на обов'язкове державне пенсійне страхування у розмірі 100 відсотків від об'єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що відповідач віднесений законодавцем до кола осіб, які є платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування та обтяжений обов'язком відшкодовувати територіальним органам Пенсійного фонду України витрати по доставці та виплаті пенсій, що були призначені особам, які знаходились з ним у трудових правовідносинах і внаслідок цього набули та реалізували право на отримання пенсій відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".
Порядок відшкодування страхувальниками витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених на пільгових умовах, визначено Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного Фонду України, затвердженою постановою Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року № 21-1 та зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 року за № 64/8663 (надалі по тексту- Інструкція).
Підпунктом 2.1.1 пункту 2.1 Інструкції визначено, що платниками страхових внесків є: страхувальники - роботодавці: підприємства, установи й організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування - фіксований податок, єдиний податок та фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру.
Згідно з пунктом 6.1 Інструкції відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в таких розмірах: для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Відповідно до пунктів 6.4, 6.7 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій /пункт 6.4/; підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах /пункт 6.7/.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Полтавським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Полтавської області надіслано ТОВ "Кременчук Житлобуд" розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", з травня 2016 року за вих. №3485/10-09 від 16.05.16, з червня 2016 року за вих. №4444/10-23 від 02.06.2016, з жовтня 2016 року за вих. №16148/10-09 від 10.10.2016, з листопада 2016 року за вих. №18021/10-09 від 04.11.2016, з грудня 2016 року за вих. №20670/10-27 від 07.12.2016, за вих. №20684/10-27 від 07.12.2016, з 2017 року за вих. №400/10-27 від 06.01.2017, за вих. №399/10-27 від 06.01.2017, за вих. №397/10-27 від 06.01.2017, за вих. №1769/10-23 від 18.01.2017, з травня 2017 року за вих. №11657/10-1-20 від 13.05.2017, за вих.. №11669/10-1-20 від 13.05.2017, з червня 2017 року за вих. №13382/10.1-20, з серпня 2017 року за вих. №19003/10.1-20 від 10.08.2017 /а.с. 8 - 28, 104, 105, 108, 109, 112-114, 117-120, 123-125, 128 - 133 /.
Вказані розрахунки надсилались відповідачу, однак, поштові відправлення повернуто у зв'язку із відсутністю адресата за місцезнаходженням, внесеним до ЄДР /а.с. 30, 32, 34, 36, 38, 40, 103, 107, 111, 116, 122, 127/.
Відповідно до наведених розрахунків сума фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій працівникам відповідача за жовтень - листопад 2016 року (з урахуванням часткового погашення у сумі 2958,14 грн) склала 2772,60 грн, за грудень 2016 року – 3389,11 грн, за січень 2017 року – 2986,93 грн, за липень 2017 року – 3192,76 грн, за серпень 2017 року – 3192,76 грн, за вересень 2017 року – 3205,29 грн /а.с. 101/.
Правових підстав для сумнівів у правильності обчислення витрат на виплату пенсій суд не має, оскільки визначені суб'єктом владних повноважень у розрахунках місячні розміри плати відповідачем не спростовані, а відомості щодо скасування вказаних розрахунків у судовому порядку матеріали справи не містять.
Судом з'ясовано, що фізичні особи, відносно яких позивачем здійснено розрахунки сум витрат, працювали на підприємстві відповідача. Пенсії працівникам були призначені пенсійним фондом протоколами та розпорядженнями на підставі виданих відповідачем довідок, уточнюючих особливий характер роботи та стаж /а.с.136-143, 146-148,151-153, 156 - 158, 162-166 /.
Докази оплати спірної суми заборгованості у матеріалах справи відсутні.
Натомість, наявність у відповідача спірної суми заборгованості в 18739,45 грн (2772,60 грн + 3389,11 грн + 2986,93 грн + 3192,76 грн + 3192,76 грн + 3205,29 грн) за період з 01.10.2016 по 25.01.2017 та з 01.07.2017 по 25.09.2017 підтверджується витягом з картки особового рахунку по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за списком № 2 /а.с. 168/.
Факт понесення витрат органом Пенсійного фонду підтверджено довідками, наявними у матеріалах справи /134, 135, 144, 145, 149, 150, 154-155, 159-161 /.
Відповідно до частини 15 статті 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" строк давності щодо стягнення недоїмки, пені та штрафів не застосовується.
Верховний Суд України у постанові від 25.11.2015 у справі № 803/2199/14 дійшов висновку, що у разі звернення до суду із позовом про стягнення заборгованості (недоїмки), яка виникла через несвоєчасне нарахування та/або сплату суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, до відносин щодо стягнення такої заборгованості (недоїмки) застосовуються положення частини п'ятнадцятої статті 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Водночас строки звернення до суду із позовом про стягнення цієї заборгованості (недоїмки), передбачені статтею 99 КАС України, не застосовуються.
За змістом абзацу другого частини 1 статті 2442 Кодексу адміністративного судочинства України висновок щодо застосування норм права, викладений у постанові Верховного Суду України, має враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.
За таких обставин та у силу положень статті 23 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" заявлена у позові вимога є обґрунтованою, а відтак підлягає задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 7-11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Полтавського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчук Житлобуд" про відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчук Житлобуд" (код ЄДРПОУ 01274136) на користь Полтавського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області (код ЄДРПОУ 40383769, місцезнаходження – вул. Івана Мазепи, 30, Октябрський район, м. Полтава, Полтавська область, 36040) заборгованість з відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених за списком № 2, за період з 01.10.2016 по 25.01.2017 та з 01.07.2017 по 25.09.2017 у загальній сумі 18739 (вісімнадцять тисяч сімсот тридцять дев`ять ) грн 45 (сорок п`ять ) коп.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2017 |
Оприлюднено | 16.11.2017 |
Номер документу | 70211415 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні