РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
14 листопада 2017 р. Р і в н е 817/1320/17
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Жуковської Л.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
Державної податкової інспекції у м. Рівному Головного управління ДФС у Рівненській області
до Головного територіального управління юстиції у м. Києві,
Центру надання адміністративних послуг у м. Рівному,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ДБК Київбуд"
про скасування державної реєстрації,
В С Т А Н О В И В:
Державна податкова інспекція у м. Рівному Головного управління ДФС у Рівненській області звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного територіального управління юстиції у м. Києві, Центру надання адміністративних послуг у м. Рівному, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ДБК Київбуд" про зобов'язання скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ДБК Київбуд" про зміну місцезнаходження з м. Києва, Подільський район, вул. Світлицького, буд. 53, на м. Рівне, вул. Словацького, 4/6.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що внаслідок зміни місцезнаходження ТОВ "ДБК Київбуд", останнє переведене на податковий облік до Державної податкової інспекції у м. Рівному Головного управління ДФС у Рівненській області. Проте, за наслідками здійснених позивачем заходів, виявлено, що за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, 4/6 ТОВ "ДБК Київбуд" фактично не знаходиться, тому контролюючий орган позбавлений можливості забезпечити належний облік та виконання своїх повноважень по відношенню до даного платника податків. Позивач посилається на те, що відомості, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань мають статус офіційних, тому повинні відповідати критеріям правомірності. Натомість, зареєстровані відповідачем 1 відомості щодо місцезнаходження ТОВ "ДБК Київбуд" не відповідають дійсним обставинам справи, тому їх державну реєстрацію слід скасувати.
Просить адміністративний позов задовольнити повністю.
Відповідачами заперечень на адміністративний позов не подано.
У судове засідання особи, які беруть участь у справі, не прибули, про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином, позивачем та відповідачем 2 подано заяви про розгляд справи за їх відсутності.
З урахуванням положень ч. 4 ст. 122, ч. 6 ст. 128 КАС України, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи у порядку письмового провадження, за відсутності осіб, які беруть участь у справі, на основі наявних у матеріалах справи доказів.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 з обмежено. відповідальністю "ДБК Київбуд" (код ЄДРПОУ 39356208) зареєстроване в якості юридичної особи з 19.08.2014 та перебувало на обліку як платник податків у Державній податковій інспекції у Подільському районі Головного управління ДФС у м. Києві (а.с. 6, 95-128).
Рішенням загальних зборів учасників ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ДБК Київбуд", що оформлене протоколом від 25.04.2016 №5, змінено місцезнаходження з: 04112, м. Київ, вул. Степана Руданського, 3-А на: 33028, м. Рівне, вул. Словацького, буд. 4-6 (а.с. 203).
27.04.2016 державним реєстратором Головного територіального управління юстиції у м. Києві, на підставі заяви ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ДБК Київбуд", проведено державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємств та громадських формувань, в частині зміни місцезнаходження юридичної особи (а.с. 194-218).
Листом від 03.06.2016 №60 Відділом з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Подільської районної в місті Києві державної адміністрації надіслано реєстраційну справу ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ДБК Київбуд" до Управління забезпечення надання адміністративних послуг Рівненської міської ради разом з актом прийому-передачі від 03.06.2016 №60, які отримані останнім 10.06.2017 (а.с. 220-225).
У зв'язку зі зміною місцезнаходження, ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ДБК Київбуд" переведене на облік як платник податків до Державної податкової інспекції у м. Рівному Головного управління ДФС у Рівненській області (а.с. 6).
Старшим оперуповноваженим з ОВС ОУ ГУ ДФС у Рівненській області ОСОБА_2 подано рапорт на ім'я начальника оперативного управління Головного управління ДФС у Рівненській області ОСОБА_3 від 29.07.2016, в якому повідомлено, що за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, буд. 4-6 ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ДБК Київбуд" не знаходиться, зі слів адміністратора торгівельно-офісного центру ніяких договорів оренди офісних приміщень з даним товариством не укладалось (а.с. 3).
Листом від 03.08.2016 №15/16 ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Словацьке" повідомило ОСОБА_3 управління ДФС у Рівненській області у відповідь на запит від 01.08.2016 №1845/10/17-00-71-03, що ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ДБК Київбуд" не орендує офісних чи складських приміщень за адресою: м. Рівне, вул. Словацького, буд. 4-6 (а.с. 4-5).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Частина 2 статті 19 Конституції України гарантує, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" №755-IV від 15.05.2003 (надалі - Закон України №755-IV).
За приписами пункту 10 частини 2 статті 9 Закону України №755-IV, в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб - місцезнаходження юридичної особи.
Відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону України №755-IV (в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин), для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (надалі - Єдиний державний реєстр), у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:
1)заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
2)примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою;
3)примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) протоколу засідання керівного органу громадського формування, на якому відповідно до установчого документа було скликано засідання вищого органу управління, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
4)документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
5)відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
6)документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
7)документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;
8)установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
9)примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
10)примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 25 Закону України №755-IV, державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться, серед іншого, на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Частинами 3-4 статті 35 Закону України №755-IV передбачано, що засновники (учасники) юридичної особи несуть відповідальність за відповідність установчих документів законодавству, а також за відповідність перекладу тексту документів у випадках, визначених пунктом 1 частини першої статті 15 цього Закону. Особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, що подаються для державної реєстрації, завідомо неправдивих відомостей, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, несуть відповідальність, встановлену законом.
Частиною 2 статті 25 Закону України №755-IV (в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:
1)заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);
2)прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;
3)виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;
4)внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;
5)перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
6)перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;
7)прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання;
8)проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
9)формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи.
При цьому, підстави для зупинення та/або відмови у державній реєстрації перелічені у статтях 27, 28 Закону України №755-IV.
З матеріалів реєстраційної справи вбачається, що у державного реєстратора Головного територіального управління юстиції у м. Києві були відсутні визначені законом підстави для зупинення чи відмови у проведенні державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо зміни місцезнаходження ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ДБК Київбуд".
У свою чергу, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 25 Закону України №755-IV, державна реєстрація та інші реєстраційні дії також проводяться на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі або заборону (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій, а також надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження".
Згідно з п. 67.2 ст. 67 Податкового кодексу України, контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Отже, Податковий кодекс України надає право органу державної фіскальної служби, як контролюючому органу, звертатись до суду з позовом про скасування державної реєстрації змін до установчих документів. З урахуванням принципів, закріплених у частині 2 статті 19 Конституції України, підстави для звернення контролюючого органу до суду з таким позовом мають бути прямо передбачені чинним законодавством України.
Частиною 1 статті 1 Закону України №755-IV визначено, що державною реєстрацією юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців - є офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Відтак, державна реєстрація зміни відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, по своїй суті, є лише засвідченням державою певних юридичних фактів, що виникають з рішення її засновників (учасників) про внесення змін до установчих документів.
Підпунктом 20.1.37 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення фізичною особою - підприємцем підприємницької діяльності та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновків, що контролюючий орган може звертатися до суду з позовом про скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи виключно у тому разі, якщо ці установчі документи або рішення про внесення змін до них були визнані недійсними та скасовані у встановленому законом порядку, зокрема, і за наслідками розгляду судом позову контролюючого органу.
Разом з тим, встановлення контролюючим органом факту відсутності юридичної особи за зареєстрованим місцезнаходженням саме по собі не є законодавчо визначеною підставою для скасування державної реєстрації змін до її установчих документів у розумінні чинного законодавства.
За наведених обставин, позовні вимоги не знаходять свого підтвердження достатніми належними і допустимими доказами, тому у їх задоволенні суд відмовляє.
Як передбачено ст. 94 КАС України, судові витрати сторонам не присуджуються.
Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позивачу - Державній податковій інспекції у м. Рівному Головного управління ДФС у Рівненській області в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Жуковська Л.А.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2017 |
Оприлюднено | 15.11.2017 |
Номер документу | 70238903 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Жуковська Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні