ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 листопада 2017 р. Справа № 909/644/17 Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Калашник В.О.
секретаря судового засідання Ломей Л.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Івано-Франківської обласної організації Українського товариства мисливців і рибалок, вул. Саєвича, 5-А, м. Івано-Франківськ, 76018
до відповідача: Косівської міської ради, майдан Незалежності, 11, м. Косів, Івано-Франківська область, 78600
про визнання незаконним та скасування рішення відповідача, Косівської міської ради № 2.20.15 від 17.02.17 в частині надання дозволу Косівській територіальній громаді на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовної площі 3,03 га із земель комунальної власності, а також визнання незаконним та скасування рішення Косівської міської ради № 2.45-18 від 16.06.17 в частині надання Івано-Франківській обласній організації УТМР дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовною площею 0,04 га для обслуговування будівель та споруд із земель комунальної власності.
за участю:
Від відповідача: ОСОБА_1 - спеціаліст ІІ категорії з питань захисту майнових прав і договірних відносин, (посвідчення № 1, доручення № 544 від 26.05.17)
Від позивача: ОСОБА_2 - адвокат, (договір про надання правових послуг від 21.08.17; довіреність від 21.08.17)
Від позивача: ОСОБА_3 - представник, (довіреність від 15.08.17)
Встановив:
Позивач, Івано-Франківська обласна організація Українського товариства мисливців і рибалок, звернулась до Господарського суду Івано-Франківської області з позовною заявою про визнання незаконним та скасування рішення відповідача, Косівської міської ради № 2.20.15 від 17.02.17 в частині надання дозволу Косівській територіальній громаді на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовної площі 3,03 га із земель комунальної власності.
В процесі розгляду судом спору позивачем подано суду заяву від 01.08.17 про збільшення розміру позовних вимог, в якій поставив додаткову позову вимогу, а саме: визнання незаконним та скасування рішення Косівської міської ради №2.45-18 від 16.06.2017 в частині надання Івано-Франківській обласній організації УТМР дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовною площею 0,04 га для обслуговування будівель та споруд із земель комунальної власності.
Суд вважає за доцільне прийняти її до розгляду .
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено в судовому засіданні, рішенням Косівської міської ради №4.25-21/2008 від 06.03.2008 , Косівському Українському товариству мисливців та рибалок передано в оренду земельну ділянку площею 3.03 га по вул.Дружби, 76 для обслуговування будинку та ставків. Також вказаним рішенням зобов"язано Косівське УТМР укласти з міською радою договір оренди земельної ділянки.
На підставі вказаного рішення, 10.03.2008, між Косівською міською радою та Обласною організацією УТМР укладено договір оренди землі , згідно умов якого в оренду передана земельна ділянка площею 3,03 га.
Даний договір зареєстровано у Косівській міській раді, про що у книзі реєстрації договорів оренди вчинено запис від 10.03.08 за №169.
Відповідно до п.6 договору, договір укладено на 25 років. Договір набирає чинності з дати його реєстрації у Косівській міській раді.
Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у день реєстрації цього договору в Косівській міській раді за актом її приймання передачі.(п.16 договору).
Факт передачі орендованої земельної ділянки підтверджується актом приймання-передачі від 10.03.08, який підписаний уповноваженими представниками сторін.
Проте, Косівською міською радою, 17.02.17, прийнято рішення № 2.20.15 про надання дозволу Косівській територіальній громаді на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовної площі 3,03 га із земель комунальної власності, а також рішення Косівської міської ради від 16.06.17 № 2.45-18 про надання Івано-Франківській обласній організації УТМР дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовною площею 0,04 га для обслуговування будівель та споруд із земель комунальної власності.
Оскільки позивач на законних підставах користується наданою йому згідно договору оренди землі від 10.03.2008 земельною ділянкою площею 3,03 га. по вул. Дружби, 76, останній вважає, що Косівська міська рада прийнявши спірні рішення порушила його право як землекористувача.
Вказані обставини стали причиною звернення позивача до господарського суду з позовною заявою за захистом свого порушеного права з вимогами про визнання незаконними спірних рішеннь Косівської міської ради № 2.20.15 від 17.02.17 в частині надання дозволу Косівській територіальній громаді на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовної площі 3,03 га із земель комунальної власності, та № 2.45-18 від 16.06.17 в частині надання Івано-Франківській обласній організації УТМР дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовною площею 0,04 га для обслуговування будівель та споруд із земель комунальної власності.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві та письмових поясненнях, просять суд позов задовольнити.
Представник відповідача, позовні вимоги не визнав, вважає їх безпідставними, свої заперечення виклав у відзиві на позов №812 від 24.07.17, а також у письмових поясненях. Зокрема, представник відповідача в судовому засіданні вказав, що рішенням Косівської міської ради №4.25-21/2008 від 06.03.2008 , Косівському Українському товариству мисливців та рибалок передано в оренду земельну ділянку площею 3.03 га по вул.Дружби, 76 для обслуговування будинку та ставків строком на 364 дні, однак договір оренди укладено строком на 25 років.
Представник відповідача вважає, що вказаний договір по своїй суті є нікчемним , таким, що не пройшов державної реєстрації, а тому не створює ніяких договірних відносин. Зважаючи на вказані обставини, винесені Косівською міською радою рішення жодним чином не порушуть права позивача.
Враховуючи викладені обставини представник відповідача просить суд в задоволенні позову відмовити.
Представник позивача спростував доводи відповідача в заперечення позовних вимог та вказав, що спірний договір оренди землі відповідно до його умов зареєстровано у Косівській міській раді, про що у книзі реєстрації договорів оренди вчинено запис від 10.03.08 за №169. Крім того, представник позивача зазначив, що вказаний договір є чинним, між сторонами діють договірні відносини, як доказ чого останнім надано суду податкові декларації про сплату орендної плати , яку отримує відповідач без жодних зауважень. Також, в підтвердження чинності договору оренди позивачем надано суду реєстраційні справи про реєстрацію спірного договору оренди землі за попередні роки.
Враховуючи викладені обставини представник позивача вважає доводи відповідача в заперечення позовних вимог безпідставними та необгрунтованими.
Заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін , дослідивши обставини у справі і подані докази, оцінивши їх відповідно до ст.43 ГПК України, суд вважає позовні вимоги обгрунтованими і такими, що підлягають задоволенню із слідуючих підстав:
Згідно ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Аналогічні визначення містить норма статті 373 Цивільного кодексу України.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальної власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 ЗК України).
Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ч. 2 ст. 125 ЗК України).
Згідно ст. 126 ЗК України, право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Законом України "Про оренду землі" визначаються умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі.
Відповідно ст. 13 Закону України "Про оренду землі", під договором оренди землі розуміється договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Рішенням Косівської міської ради №4.25-21/2008 від 06.03.2008 , Косівському Українському товариству мисливців та рибалок передано в оренду земельну ділянку площею 3.03 га по вул.Дружби, 76 для обслуговування будинку та ставків. Також, вказаним рішенням зобов"язано Косівське УТМР укласти з міською радою договір оренди земельної ділянки.
На підставі вказаного рішення, 10.03.2008, між Косівською міською радою та Обласною організацією УТМР укладено договір оренди землі , згідно умов якого в оренду передана земельна ділянка площею 3,03 га.
Даний договір зареєстровано у Косівській міській раді, про що у книзі реєстрації договорів оренди вчинено запис від 10.03.08 за №169.
Відповідно до п.6 договору, договір укладено на 25 років. Договір набирає чинності з дати його реєстрації у Косівській міській раді.
Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у день реєстрації цього договору в Косівській міській раді за актом її приймання передачі.(п.16 договору).
Факт передачі орендованої земельної ділянки підтверджується актом приймання-передачі від 10.03.08, який підписаний уповноваженими представниками сторін.
Проте, Косівською міською радою, 17.02.17, прийнято рішення № 2.20.15 про надання дозволу Косівській територіальній громаді на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовної площі 3,03 га із земель комунальної власності, а також рішення Косівської міської ради від 16.06.17 № 2.45-18 в частині надання Івано-Франківській обласній організації УТМР дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовною площею 0,04 га для обслуговування будівель та споруд із земель комунальної власності.
Судом встановлено, що договір оренди землі підписаний уповноваженими представниками обох осіб та зареєстрований у Косівській міській раді, про що у книзі реєстрації договорів оренди вчинено запис від 10.03.08 за №169 . Орендар від початку дії договору і по теперішній час сплачує орендодавцю орендну плату , а тому він є добросовісним орендарем, який в передбачений законом спосіб користується земельною ділянкою, а договір оренди є чинним. Доказів про визнання недійсним вказаного договору оренди сторонами не надано.
Відповідно ст. 140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Статтею 144 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Частиною 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу ст. 19 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії (ст. 8 Конституції України), органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України. Дана вимога стосується не тільки діяльності рад як суб'єктів владних повноважень, але й реалізації їх компетенції в цивільних (господарських) правовідносинах. Воля територіальної громади як власника може виражатися лише в таких діях органу місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства. Приймаючи будь-яке рішення, рада повинна діяти відповідно до встановленої процедури, яка покликана не допустити порушення законних прав та інтересів осіб.
Правова позиція щодо скасування актів органів місцевого самоврядування надана в рішенні Конституційного Суду України № 7-рп/2009 від 16.04.2009 у справі 1-9/2009.
Із змісту Рішення Конституційного Суду України та наведених норм Закону вбачається, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і Законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Відповідно до ч.2 ст. 95 Земельного кодексу України, порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Статтею 152 ЗК України передбачені способи захисту прав на земельні ділянки. Зокрема, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Крім цього, частиною 1 ст. 155 Земельного кодексу України передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акту, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Враховуючи викладені обставини суд вважає, Косівська міська рада, 17.02.17, прийняла рішення № 2.20.15 про надання дозволу Косівській територіальній громаді на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовної площі 3,03 га із земель комунальної власності, а також рішення Косівської міської ради від 16.06.17 № 2.45-18 в частині надання Івано-Франківській обласній організації УТМР дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовною площею 0,04 га для обслуговування будівель та споруд із земель комунальної власності , що суперечать вимогам чинного законодавства та порушують право позивача як належного користувача земельною ділянкою, що є об'єктом договору оренди земельної ділянки від 10.03.08 , а тому вказані рішення слід визнати недійсними.
Статтею 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до положень п. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" , акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
З огляду на викладені обставини, суд вважає позовні вимоги обгрунтованими і такими що підлягають задоволенню, у спосіб визначений наведеними вище нормами закону.
Відповідно до ст. 49 ГПК України, судові витрати слід стягнути з відповідача на користь позивача.
На підставі викладеного , відповідно до ст. 124 Конституції України, ст.78, 95, 116, 124, 125, 126, 155, 159 Земельного кодексу України, ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 21 ЦК України, керуючись ст. 33 ,43, 49, ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Задовольнити позов Івано-Франківської обласної організації Українського товариства мисливців і рибалок до відповідача, Косівської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення відповідача, Косівської міської ради № 2.20.15 від 17.02.17 в частині надання дозволу Косівській територіальній громаді на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовної площі 3,03 га із земель комунальної власності, а також визнання незаконним та скасування рішення Косівської міської ради № 2.45-18 від 16.06.17 в частині надання Івано-Франківській обласній організації УТМР дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовною площею 0,04 га для обслуговування будівель та споруд із земель комунальної власності.
Визнати незаконним та скасувати рішення Косівської міської ради № 2.20.15 від 17.02.17 в частині надання дозволу Косівській територіальній громаді на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовної площі 3,03 га із земель комунальної власності.
Визнати незаконним та скасувати рішення Косівської міської ради № 2.45-18 від 16.06.17 в частині надання Івано-Франківській обласній організації УТМР дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди по вул. Дружби, 76 в м. Косів, орієнтовною площею 0,04 га для обслуговування будівель та споруд із земель комунальної власності.
Стягнути з відповідача, Косівської міської ради ( Івано-Франківська обл., м. Косів, майдан Незалежності, 11, код ЄДРПОУ 04054228) на користь позивача, Івано-Франківської обласної організації Українського товариства мисливців і рибалок (вул. Саєвича, 5-А, м. Івано-Франківськ, код 03928330) - 3200,00грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили та направити позивачу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 17.11.17
Суддя Калашник В.О.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2017 |
Оприлюднено | 19.11.2017 |
Номер документу | 70319722 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Плотніцький Борис Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні