СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 жовтня 2017 р. Справа № 818/1188/17
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кунець О.М.,
за участю секретаря судового засідання - Токар Ю.В.,
представників відповідача - ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №818/1188/17
за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Промисловий"
до Управління Держпраці у Сумській області
про визнання протиправною та скасування постанови,-
В С Т А Н О В И В:
До суду звернулось Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Промисловий" з адміністративним позовом до Управління Держпраці у Сумській області про визнання протиправною та скасування Постанови Управління Держпраці у Сумській області про накладення штрафу №292/620 від 10.11.2016 відносно ОСББ "Промисловий" в сумі 14500 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем в період з з 18.10.2016 року по 21.10.2016 року була проведена позапланова перевірка згідно Наказу від 17.10.2016 року № 719-ОД. В ході перевірки встановлено ряд порушень, зокрема щодо непроведення в день звільнення ОСОБА_4 всіх належних їй до виплати сум, щодо відсутності у роботодавця особових карток на працівників (- (типова форма № П-2, затверджена наказом Держкомстату та Міністерства оборони України від 25 грудня 2009 р. № 495/656) на працівників та в порушення вимог ч. 12 ст. 10 Закону України Про відпустки не ведеться облік використаних відпусток, що підлягають компенсації вказаному працівнику при звільненні не можливо.
Позивач стверджує, що жодних перевірок відповідачем не проводилось взагалі. Крім цього, просить суд врахувати, що законодавством чітко визначено, що позапланова перевірка територіальним органом Держпраці може бути призначена за наявності двох умов, а саме: звернення фізичних та юридичних осіб і згоди Держпраці України. Такої згоди від Держпраці України на проведення перевірки не було, перевірка за місцем провадження господарської діяльності Позивача не проводилася.
Також позивач в позовній заяві зазначає, що про розгляд справи щодо накладення штрафу уповноважена особа Управління Держпраці в Сумській області позивача не повідомляла, саму постанову про застосування штрафних санкцій на адресу позивача відповідач не надсилав. Таким чином, відповідачем було порушено Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, який затверджено Постановою КМУ від 17.07.2013р. №509.
У судове засідання представник позивача не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. До суду надійшла заява про розгляд справи без участі представника позивача (а.с.90).
Представники відповідача у судовому засіданні заперечили проти позову з підстав викладених у письмових запереченнях (а.с.23-28), зокрема, зазначили, що оскаржувана постанова прийнята на підставі ОСОБА_3 перевірки, яким встановлено ряд порушень законодавства про працю, за які передбачена відповідальність у вигляді штрафу. Таким чином, оскаржувана постанова прийнята відповідно до чинного законодавства.
Суд, заслухавши пояснення представника відповідача, вивчивши матеріали справи, дослідивши письмові докази у їх сукупності, вважає за необхідне відмовити у задоволенні адміністративного позову з наступних підстав.
У судовому засіданні встановлено, що до Управління Держпраці у Сумській області 04.10.2016 надійшла скарга ОСОБА_4 (а.с.29) про затримку виплати заробітної плати при звільненні з ОСББ Промисловий з проханням провести перевірку діяльності ОСББ у зв'язку з порушенням її прав.
11.10.2016 Державною службою з питань праці за №10212/4.1/4.2-ДП-16 надало згоду на проведення позапланової перевірки ОСББ Промисловий (а.с.35).
17.10.2016 в.о.начальника Управління видано наказ №719-ОД про проведення позапланової перевірки з питань додержання законодавства про працю ОСББ Промисловий з 18 по 21 жовтня 2016 (а.с.36).
Відповідно до зазначеного наказу 17.10.2016 в.о.начальника Управління видано направлення №668 на проведення позапланової перевірки на предмет додержання вимог законодавства з питань праці ОСББ Промисловий (а.с.37).
Відповідно до пункту 4 Порядку № 390 інспектор має право на проведення перевірки за наявності у нього службового посвідчення та направлення на перевірку.
Так, 18.10.2016 головний державний інспектор прибув на об'єкт перевірки ОСББ Промисловий . З підставою і предметом позапланової перевірки представник позивача - голова правління ОСОБА_5, був ознайомлений шляхом отримання 18.10.2016 копії направлення про проведення перевірки головою правління ОСББ Промисловий , що засвідчено підписом останнього на оригіналі направлення (а.с.37).
За результатами проведеної позапланової перевірки ОСББ "Промисловий" складено ОСОБА_3 перевірки додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування №620 від 21.10.2016. яким засвідчено порушення вимог законодавства, виявлених під час перевірки, а саме - частини 2 статті 30 Закону України Про оплату праці ; частини 1 статті 116 КЗпП; статті 83 КЗпП України (а.с.38-45).
Перевіркою встановлено, що в ОСББ Промисловий не забезпечено достовірний облік виконуваної працівником роботи. Так, згідно наказу від 27.02.2009 №5 ОСОБА_4 прийнята на посаду двірника (а.с.59). Крім того, ОСОБА_4 згідно наказу від 01.09.2012 №8 працювала на посаді бухгалтера-паспортиста за сумісництвом (а.с.61). Відповідно до норм ст. 102-1 КЗпП України оплата праці за сумісництвом здійснюється за фактично виконану роботу.
Також, перевіркою було встановлено, що наказом ОСББ Промисловий від 15.09.2015 №1/09 ОСОБА_4 звільнена 15.09.2015 з посади бухгалтера-паспортиста та двірника за власним бажанням (а.с.58). При звільнені ОСОБА_4 виплата всіх сум, що належать їй від роботодавця, в день звільнення не проведена.
Так, згідно відомості нарахування заробітної плати за вересень 2015 року №9 (а.с.74) ОСОБА_4 нарахована до виплати заробітна плата у сумі 570,73 грн. В ході перевірки документів, що підтверджують виплату належних коштів працівнику ОСОБА_4 в день звільнення надано не було.
Всупереч вимогам ч. 1 ст. 116 КЗпП України ОСОБА_4 письмово не повідомлена про нараховані суми, належні працівникові при звільненні.
Перевіркою також встановлено, що згідно наказу ОСББ Промисловий від 15.09.2015 № 1\09 ОСОБА_4 звільнена 15.09.2015 з посад бухгалтера-паспортиста та двірника за власним бажанням (а.с.58). Проте вказаному працівнику компенсація за всі дні невикористаної відпустки не нарахована та не виплачена, що підтверджується відомістю нарахування заробітної плати за вересень 2015 №9 (а.с.74). Відповідно до ст. 12 Закону України Про оплату праці оплата щорічних відпусток є мінімальною державною гарантією, таким чином ОСББ Промисловий недотримана мінімальна державна гарантія в оплаті праці стосовно одного працівника.
Акт перевірки надано голові правління ОСББ Промисловий ОСОБА_5, але засвідчити отримання ОСОБА_5 відмовився, що підтверджено свідком (а.с.45).
Керуючись пунктом 7 Порядку № 390. на підставі ОСОБА_3 № 620 було винесено припис №361 від 21.10.2016 про усунення виявлених порушень, який вручено голові правління ОСББ Промисловий ОСОБА_5, засвідчити отримання відмовився, про що зроблено відповідний запис (а.с.46).
Постановою Кабінету Міністрів України №96 від 1 1 лютого 2015 року затверджено Положення про Державну службу України з питань праці (далі Положення).
Згідно пункту 1 даного Положення Державна служба України з питань праці (далі Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 Положення передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Держпраці №8 від 04 лютого 2016 року, затверджено Положення про Управління Держпраці у Сумській області (далі - Управління). Згідно пункту 1 даного Положення. Управління є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Згідно Постанови КМУ №100 від 11 лютого 2015 року Про утворення територіальних органів Державної служби з питань праці та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України , створюються, як юридичні особи публічного права, територіальні органи Державної служби з питань праці, у зв'язку з реорганізацією шляхом злиття територіальних органів Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки і Державної інспекції з питань праці. Відповідно пункту 2 даної Постанови, територіальні органи, які утворюються, є правонаступниками прав та обов'язків територіальних органів Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки і Державної інспекції з питань праці, що реорганізуються.
Згідно частини 1 статті 259 Кодексу законів про працю України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
З метою впорядкування організації та здійснення державного нагляду органами Державної інспекції України з питань праці, відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , було затверджено наказом Мінсоцполітики від 02.07.2012 № 390 Порядок проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів (далі - Порядок № 390), який був чинний на момент перевірки ОСББ "Промисловий", оскільки 16.05.2017 набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №295 "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", якою затверджено новий Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.
Порядок №390 встановлював процедуру проведення Державною інспекцією України з питань праці та її територіальними органами перевірок додержання законодавства з питань праці у межах повноважень, визначених Конвенціями Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованою Законом України від 08 вересня 2004 року № 1985-ІУ, та № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, ратифікованою Законом України від 08 вересня 2004 року № 1986-1V. Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2010 року № 1059 „Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб'єктами господарювання у частині додержання вимог законодавства про працю та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)« . Положенням про Державну інспекцію України з питань праці, затвердженим Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 386.
Відповідно до Порядку №390 право проведення перевірок мають посадові особи Держпраці України та її територіальних органів, які відповідно до своїх посадових обов'язків мають повноваження державного інспектора з питань праці.
Державний інспектор може проводити планові та позапланові перевірки, які можуть здійснюватися за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів або у приміщенні органу державного нагляду (контролю).
Позапланові перевірки за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктами господарювання вимог законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування здійснюються за наявності згоди Держпраці на їх проведення
В подальшому Управлінням були вжиті заходи щодо притягнення до відповідальності ОСББ "Промисловий" згідно із вимогами чинного законодавства.
Відповідно до частини четвертої статті 265 Кодексу законів про працю України та частини дев'ятої статті 53 Закону України Про зайнятість населення . Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №509 затверджено Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення (далі Порядок №509).
Згідно пункту 2 Порядку №509 штрафи накладаються начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками на підставі акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу.
Уповноважена посадова особа не пізніше ніж через 10 днів з дати складення акта приймає рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу (пункт 3 Порядку №509). Справа розглядається у п'ятнадцятиденний строк з дня прийняття рішення про її розгляд (пункт 4 Порядку №509).
31.10.2016 начальником Управління було прийнято рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу на Позивача о 10:40 10.11.2016 шляхом проставлення на акті відповідної резолюції (а.с.47), що відповідає нормам чинного законодавства. Так, згідно пункту 40 Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 №1242, резолюція - це зроблений посадовою особою напис на документі, який містить стислий зміст прийнятого нею рішення щодо виконання документа.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 509 про розгляд справи уповноважені посадові особи письмово повідомляють суб'єктів господарювання та роботодавців не пізніше ніж за п'ять днів до дати розгляду рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом. телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.
Таким чином, уповноваженому представнику позивача, а саме - голові правління ОСББ Промисловий ОСОБА_5, 04.11.2016 було повідомлено про час і місце розгляду справи по телефону. Розгляд справи про накладення штрафу за статтею 265 КЗпП України на ОСББ Промисловий відбувся 10.11.2016.
Відповідно до пункту 7 Порядку № 509 справа розглядається за участю представника суб'єкта господарювання або роботодавця, щодо якою її порушено. Справу може бути розглянуто без участі такого представника у разі, коли його поінформовано відповідно до пункту 6 цього Порядку і від нього не надійшло обгрунтоване клопотання про відкладення її розгляду.
Голову правління ОСББ Промисловий ОСОБА_5 належним чином було поінформовано про час і місце розгляду справи про накладення штрафу на ОСББ Промисловий , проте він не з'явився на розгляд справи та від нього не надійшло обгрунтованого клопотання про відкладення її розгляду. Тому рішення за результатами розгляду справи було прийнято без його участі.
Відповідно до пункту 8 Порядку №509 за результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі акта, зазначеного в пункті 3 цього Порядку, складає постанову про накладення штрафу.
За результатами розгляду справи про накладення штрафу на ОСББ Промисловий винесено постанови про накладення штрафу:
1. №291/620 від 10.11.2016 про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами за порушення частини 2 статті 30 Закону України Про оплату праці , частини 1 статті 116 КЗпП України: не забезпечено достовірний облік виконуваної працівниками роботи, якою накладено на ОСББ "Промисловий" штраф у розмірі 1450 грн. (а.с.18);
2. Постанова №292/620 від 10.11.2016 про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами за порушення статті 83 КЗпП України: не виплачена грошова компенсація за невикористану відпустку при звільненні працівника, якою накладено штраф у розмірі 14500 грн. (а.с.19).
Відповідно до пункту 8 Порядку № 509 постанова про накладення штрафу складається у двох примірниках за формою, встановленою Мінсоцполітитки. один з яких залишається в уповноваженої посадової особи, що розглядала справу, другий - надсилається протягом трьох днів суб'єктові господарювання або роботодавцю, стосовно якого прийнято постанову, або видається його представникові, про що на ньому робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.
Постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами № 291/620 та № 292/620 від 10.11.2016 були направлені Управлінням на адресу ОСББ Промисловий рекомендованим листом за №15-27/5409/1 8 від 11.11.2016 (а.с.56), але позивачем не отримані, згідно довідки поштового відділення про причини повернення поштового відправлення: "за закінченням терміну зберігання" (а.с.76). Таким чином, уповноважена особа позивача свідомо відмовилась отримувати поштове відправлення від Управління Держпраці у Сумській області.
Відповідно до пункту 9 Порядку №509 штраф сплачується протягом одного місяця з дня прийняття постанови про його накладення, про що суб'єкт господарювання або роботодавець повідомляють уповноваженій посадовій особі, яка склала постанов) про накладення штрафу.
Не сплачені у добровільному порядку штрафи стягуються органами державної виконавчої служби (щодо штрафів, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України), відповідно до пункту 11 Порядку № 509.
20.12.2016 Управлінням направлено постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами на ОСББ Промисловий № 291/620 та № 292/620 від 10.11.2016 листом за №15-27/6370/02 для примусового виконання до Ковпаківського відділу державної виконавчої служби м. Суми Головного територіального управління юстиції у Сумській області (а.с.49).
Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених ст. 72 цього Кодексу.
У відповідності до п. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В ході судового розгляду відповідач, як суб'єкт владних повноважень, довів належним чином правомірність прийнятого ним рішення. Враховуючи вищевикладене, постанова №292/620 від 10.11.2016 про накладення штрафу на ОСББ "Промисловий" у розмірі 14500 грн. є обгрунтованою, Управління Держпраці у Сумській області при прийнятті оскажуваної постанови діяло в межах наданих йому повноважень.
Таким чином, суд відмовляє у задоволенні адміністративного позову ОСББ "Промисловий" у зв"язку з його необґрунтованістю та безпідставністю.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Промисловий" до Управління Держпраці у Сумській області про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити в повному обсязі.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії повного тексту постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлено 01.11.2017 року.
Суддя О.М. Кунець
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2017 |
Оприлюднено | 19.11.2017 |
Номер документу | 70322650 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.М. Кунець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні