3804-2007
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
Автономна Республіка Крим, 95000, м.Сімферополь, вул. К.Маркса, 18, к.
РІШЕННЯ
Іменем України
20.03.2007Справа №2-15/3804-2007
За позовом Підприємства „Октан-Сервіс” (95017, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Фрунзе, 41, к. 21, код ЄДРПОУ 23434066)
До відповідача Ізобільненської сільської ради м. Алушта АР Крим (98531, АР Крим, м. Алушта, с. Ізобільне, вул. Центральна, б. 1, код ЄДРПОУ 04387364)
Про визнання права власності
Суддя ГС АР Крим І. А. Іщенко
представники:
Від позивача – Денисова В. В., довіреність №17 від 03.01.2007р., у справі
Від відповідача – Чукаткіна Т.В., довіреність б/н від 02.10.2006р., у справі
Обставини справи: Підприємство „Октан-Сервіс” звернулось до господарського суду АР Крим з позовом до Ізобільненської сільської ради м. Алушта АР Крим, в якому просить визнати за Підприємством „Октан-Сервіс” право власності на новозбудоване нерухоме майно – каналізаційно-насосну станцію з вбудованим блоком біологічного очищення кафе європейського типу на 34 км траси Сімферополь – Алушта – Ялта на 70-80 місць.
Позовні вимоги мотивовані тим, що після звернення до відповідача з проханням про призначення державної приймальної комісії з приймання до експлуатації закінченого будівництвом об'єкту - каналізаційної насосної станції з вбудованим блоком біологічного очищення кафе європейського типу на 34 км траси Сімферополь – Алушта – Ялта на 70-80 місць, позивачу було відмовлено від вчинення відповідних дій, чим, на його думку, порушуються права та законні інтереси Підприємства „Октан-Сервіс” як власника новоствореної нерухомої речі.
Представник відповідача у відзиві на позовну заяву від 19.03.2007р. проти позовних вимог не заперечує.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ :
28.05.2004 р. між Радою міністрів Автономної Республіки Крим (Орендодавець) та Підприємством „Октан-Сервіс” (Орендар) був укладений договір оренди землі б/н. (а.с. 19-23)
Договір пройшов державну реєстрацію 10.06.2004 р., про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі № 2 Ізобільненської сільської ради зроблено запис № 6.
Пунктом 1 Договору передбачено, що Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення кафе європейського типу, яка розташована в районі 34 км траси Сімферополь-Ялта-Севастополь.
Пунктом 2 Договору встановлений об'єкт оренди – земельна ділянка загальною площею 0,8538 га, в тому числі земель, які використовуються к комерційних цілях 0,8538 га.
В пункті 6 сторони передбачили, що Договір укладається строком на п'ять років. Після закінчення строк договору Орендар має переважне право на поновлення його на новий строк.
Пункт 12 вищезазначеного Договору передбачає, що земельну ділянку передано в оренду для розміщення кафе європейського типу.
Відповідно до пункту 16 Договору передача Орендодавцем Орендарю земельної ділянки здійснюється протягом 3-х робочих днів після державної реєстрації дійсного Договору, по акту приймання-передачі.
Згідно з актом приймання-передачі від 11.06.2004 р., підписаним обома сторонами, вказана земельна ділянка загальною площею 0,8538 га, в тому числі земель, які використовуються к комерційних цілях 0,8538 га. було передано Радою міністрів Автономної Республіки Крим Підприємству „Октан-Сервіс”. (а.с. 28)
З цього акту вбачається, що підставою передачі земельної ділянки є постанова Ради Міністрів Автономної Республіки Крим № 147 від 13.04.2004 р. «Про передачу земельної ділянки в оренду Підприємству «Октан-Сервіс».
Пунктом 26 Договору передбачено зокрема право Орендаря за письмовим узгодженням з Орендодавцем зводити на земельній ділянці у встановленому законодавством порядку будівлі та споруди.
Все вищенаведене свідчить про наявність згоди власника земельної ділянки на здійснення будівництва на ній об'єктів нерухомого майна.
Керуючись зазначеним правом та з урахуванням такого дозволу Підприємством «Октан-Сервіс» було розроблено Робочий проект каналізаційної насосної станції з вбудованим блоком біологічного очищення кафе європейського типу на 34 км траси Сімферополь-Алушта-Ялта на 70-80 місць, який погоджено з головним архітектором м. Алушта 12.12.2005 р. (а.с. 32-60)
30.01.2006 р. Підприємством «Октан-Сервіс» було отримано дозвіл на виконання будівельних робіт Алуштинської міської інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, згідно якого Підприємству «Октан-Сервіс» було дозволено виконання будівельних робіт з будівництва каналізаційної насосної станції з вбудованим блоком біологічного очищення, розташованої на 34 км траси Сімферополь-Алушта-Ялта відповідно до проектної документації затвердженої та зареєстрованої б/н від 12.12.2005 р.
Строк дії дозволу – один рік, до 30.01.2007 р.
На підставі вищезазначених дозвільних документів Підприємство «Октан-Сервіс» здійснило підрядним способом будівництво каналізаційної насосної станції з вбудованим блоком біологічного очищення.
Так, 05.01.2007 р. між Підприємством «Октан-Сервіс» (Замовник) та КП «Зодчий» (Підрядник) був укладений договір підряду на виконання робіт з будівництва будови очисних споруд № 1. (а.с. 63-64)
Згідно з пунктом 1.1 якого Підрядник зобов'язується в межах договірної ціни здійснити та здати Замовнику роботи з будівництва будови очисних споруд, а Замовник зобов'язується надати Підряднику фронт робіт і своєчасне фінансування робіт, прийняти виконані роботи та оплатити їх.
Джерело фінансування – власні засоби Замовника (пункт 1.3 Договору підряду).
Факт будівництва також підтверджується Локальним кошторисом 6-1-1 на будівництво будівлі очисних споруд (а.с. 65-68), Договірною ціною (а.с. 69-70), Підсумковою відомістю ресурсів (а.с. 71-84), Довідкою про вартість підрядних робіт (а.с. 85-86) та Актом № 1 приймання виконаних підрядних робіт за лютий 2007 р. (87-90), згідно з яким КП «Зодчий» було виконано будівельні роботи на загальну суму 99944,40 грн.
Будівництво було здійснено за рахунок власних коштів Підприємства «Октан-Сервіс», що підтверджується платіжними дорученнями про сплату вартості будівельних робіт. (а.с. 91-92)
Після завершення будівництва Підприємство «Октан-Сервіс» звернулося до Ізобільненської сільської ради із листом № 7 від 22.02.2007 р. з проханням про призначення державної приймальної комісії з приймання до експлуатації закінченого будівництвом об'єкту - каналізаційної насосної станції з вбудованим блоком біологічного очищення кафе європейського типу на 34 км траси Сімферополь-Алушта-Ялта на 70-80 місць. (а.с. 61)
Однак листом № 72/02-17 від 23.02.2007 р. відповідач повідомив, що будівельні роботи, які виконувалися у лютому 2007 р. були самочинними, так як строк дії дозволу, виданого інспекцією ДАБК, скінчився 30.01.2007 р. і він не був перереєстрований. (а.с. 62)
Згідно з частиною 1 статті 181 Цивільного кодексу України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Отже, матеріалами справи підтверджується створення позивачем нового об'єкту нерухомості – каналізаційно-насосної станції з вбудованим блоком біологічного очищення кафе європейського типу на 34 км траси Сімферополь – Алушта – Ялта на 70-80 місць..
Частиною 1 статті 331 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом. Особа, яка виготовила (створила) річ зі своїх матеріалів на підставі договору, є власником цієї речі.
Судом встановлено, що спірне майно безпосередньо створено Підприємством «Октан-Сервіс», яке й понесло витрати, пов'язані з будівництвом і створенням нової речі.
З аналізу наведених норм законодавства та з огляду на обставини справи суд вбачає, що єдиним власником закінченого будівництвом об'єкту нерухомості - каналізаційно-насосної станції з вбудованим блоком біологічного очищення кафе європейського типу на 34 км траси Сімферополь – Алушта – Ялта на 70-80 місць, є саме Підприємство «Октан-Сервіс».
Статтею 376 Цивільного кодексу України встановлено, що житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
Аналогічне положення містить стаття 29 Закону України «Про планування та забудову територій», яка передбачає здійснення будівельних робіт на об'єктах містобудування без дозволу на виконання будівельних робіт або його перереєстрації, а також здійснення не зазначених у дозволі будівельних робіт вважається самовільним будівництвом і тягне за собою відповідальність згідно з законодавством.
Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування" №280/97-ВР від 21.05.1997р. виконавчі органи міських рад поряд з власними (самоврядними) повноваженнями, наділені делегованими повноваженнями.
Делеговані повноваження - це повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законом, а також повноваження органів місцевого самоврядування, які передаються відповідним місцевим державним адміністраціям за рішенням районних, обласних рад (стаття 1 Закону України "Про місцеве самоврядування").
Відповідно до статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, делеговані повноваження щодо надання відповідно до законодавства дозволу на спорудження об'єктів містобудування незалежно від форм власності, тощо.
За таких обставин Ізобільненська сільська рада м. Алушта АР Крим є належним відповідачем у справі.
За загальним правилом особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього. (частина 2 статті 376 Цивільного кодексу України).
Проте, відповідно до частини 5 статті 376 Цивільного кодексу України на вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб..
Враховуючи те, що Підприємство «Октан-Сервіс» на законних підставах згідно Договору оренди б/н від 28.05.2004 р. користується земельною ділянкою площею 0,8538 га в районі 34 км траси Сімферополь-Ялта-Севастополь, земельну ділянку виділено для мети – розміщення кафе європейського типу, спорудження каналізаційно-насосної станції на виділеній Підприємству «Октан-Сервіс» не порушує права інших осіб, перешкод для визнання за ним права власності у судовому порядку немає.
Відповідно до положень пункту 1 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України, пункту 2 статті 20 Господарського кодексу України, статті 1 Господарського процесуального кодексу України захист порушених прав може здійснюватися судом, у тому числі й шляхом визнання цих прав.
Згідно з пунктом 9 Інформаційного листа Вищого арбітражного суду України № 01-8/98 від 31.01.2001р. «Про деякі приписи законодавства, яке регулює питання, пов'язані із здійсненням права власності та його захистом» одним з основних критеріїв визначення законності володіння майном і відображення його на балансі підприємства є джерела фінансування (централізоване або власні кошти підприємства), передача підприємству у володіння майна безпосередньо власником (уповноваженим ним органом) чи підприємством, яке володіє майном на праві повного господарського відання.
Отже, судом встановлено, що всі роботи з будівництва спірного майна фінансувались за власні кошти Підприємства «Октан-Сервіс», що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами.
Згідно зі статтею 49 Закону України «Про власність» володіння майном вважається правомірним, якщо інше не буде встановлено судом, третейським судом. Суду не надано на час розгляду справи суду доказів неправомірності володіння позивачем спірним майном, у той час як відповідно до статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона має довести суду ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень способом, який встановлений законом для доведення такого роду фактів.
Відповідно до статті 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Отже вказана стаття закріплює презумпцію правомірності набуття права власності. Незаконність набуття права власності має бути встановлена рішенням суду. До набрання рішенням суду законної сили право власності вважається набутим правомірно.
Враховуючи відсутність відповідного судового рішення, а також те, що будь-які перешкоди для визнання за позивачем права власності на спірне нерухоме майно відсутні, суд дійшов висновку, що вимоги Підприємства „Октан-Сервіс” є обгрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 33, 34, 35, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати за Підприємством „Октан-Сервіс” (95017, АР Крим, м. Сімферополь, вул. Фрунзе, 41, к. 21, код ЄДРПОУ 23434066) право власності на об'єкт нерухомого майна – каналізаційно-насосну станцію з вбудованим блоком біологічного очищення кафе європейського типу на 34 км траси Сімферополь – Алушта – Ялта на 70-80 місць.
Суддя Господарського суду
Автономної Республіки Крим Іщенко І.А.
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2007 |
Оприлюднено | 20.08.2007 |
Номер документу | 703669 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Іщенко І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні