ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 листопада 2017 року справа № 813/1949/17
12год. 01хв зал судових засідань № 6
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Гулика А.Г.,
секретар судового засідання Жовковська Ю.В.,
за участю:
представника позивача ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Агрокультура Мостиська» до приватного нотаріуса ОСОБА_2, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, ОСОБА_3, сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Каменяр» про визнання протиправними та скасування рішень, -
в с т а н о в и в:
товариство з обмеженою відповідальністю «Агрокультура Мостиська» (далі - ТзОВ Агрокультура Мостиська ) звернулося до суду з позовом до приватного нотаріуса ОСОБА_2, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні відповідача, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Львівській області), ОСОБА_3, сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Каменяр» (далі - СГ ТзОВ Каменяр ), в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення приватного нотаріуса ОСОБА_2 про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16385481 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 1,603га, кадастровий номер 4622484900:06:000:0028, укладеного між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ «Каменяр» ;
- скасувати державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16385481 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 1,60 га, кадастровий номер 4622484900:06:000:0028, укладеного між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ «Каменяр» ;
- визнати протиправним та скасувати рішення приватного нотаріуса ОСОБА_2 про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16386463 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 0,6189га, кадастровий номер 4622484900:07:000:0098, укладеного між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ «Каменяр» ;
- скасувати державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16386463 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 0,6189га, кадастровий номер 4622484900:07:000:0098, укладеного між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ «Каменяр» .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між позивачем як орендарем та ОСОБА_3 як орендодавцем укладено договори оренди землі від 27.12.2012 щодо земельних ділянок за кадастровими номерами 4622484900:06:000:028 та 4622484900:07:000:0098. Вказані договори не розривались та є чинними. У вересні 2016 року відповідач здійснив державну реєстрацію права оренди щодо вказаних земельних ділянок з іншою юридичною особою-орендарем, а саме СГ ТзОВ Каменяр . Позивач вважає протиправними дії відповідача щодо повторної реєстрації договорів оренди земельних ділянок, а тому, просить суд визнати протиправними та скасувати його рішення про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень.
Відповідач подала до суду заперечення на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову повністю. Заперечення обґрунтовані тим, що на час вчинення реєстраційних дій в державному реєстрі не було інформації про наявність обтяжень права оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 4622484900:06:000:028 та 4622484900:07:000:0098. Просить суд відмовити в задоволенні позову повністю.
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, пояснень чи заперечень по суті спору не надали.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві. Просив суд позовні вимоги задовольнити повністю.
Відповідач в судове засідання не з'явилася, хоча належним чином повідомлялась про дату, час і місце його проведення. Клопотань про розгляд справи без участі відповідача до суду не надходило.
Треті особи, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідача, явку представників в судове засідання не забезпечили, хоча належним чином повідомлялися про дату, час і місце його проведення. Клопотань про розгляд справи без участі представників третіх осіб до суду не надходило.
Заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю, виходячи з наступних підстав.
Між позивачем (орендарем) та ОСОБА_3 (орендодавцем) укладено договори оренди землі від 01.01.2012 (а.с.6-7), відповідно до умов яких орендодавець передала орендарю в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме земельну ділянку площею 1,6029га, кадастровий №4622484900:06:000:028 та земельну ділянку площею 0,6189га, кадастровий №4622484900:07:000:0098, про що 27.12.2012 відділом Держземагенства в Мостиському районі вчинено записи №462240004005277 та №46224000400527, відповідно.
Вказані договори укладені строком на 5 років та набирають чинності після підписання сторонами та їх державної реєстрації.
27.12.2012 відділом Держземагенства в Мостиському районі зареєстровано за позивачем заявлене право оренди вказаних земельних ділянок. Тобто 27.12.2012 вказані договори набрали чинності. Вказаний факт підтверджується долученими до матеріалів справи копіями договорів, а також відповіддю відділу у Мостиському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 09.11.2017 №32-1313-0.2-1638/2-17 (а.с.126), яка підтверджує зареєстроване право оренди на земельні ділянки, розташовані на території Мишлятицької сільської ради Мостиського району Львівської області, дата реєстрації - 27.12.2012, терміном на 5 років за ТзОВ Агрокультура Мостиська .
Суд встановив, що укладені договори сторонами достроково не розривалися та на момент розгляду та вирішення справи в суді є чинними.
26.01.2017 з інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно позивачу стало відомо, що у вересні 2016 року відповідач провів державну реєстрацію права оренди вказаних земельних ділянок, проте з іншою юридичною особою-орендарем СГ ТзОВ Каменяр . Підстава внесення записів - рішення приватного нотаріуса ОСОБА_2 про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16385481 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 1,603га, кадастровий номер 4622484900:06:000:0028, укладеного між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ «Каменяр» та рішення приватного нотаріуса ОСОБА_2 про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16386463 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 0,6189га, кадастровий номер 4622484900:07:000:0098, укладеного між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ «Каменяр» .
Про факт прийняття відповідачем вказаних рішень свідчать копії витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (права оренди землі) за СГ ТзОВ «Каменяр» (а.с.88-89, 96-97).
Не погоджуючись з вказаними рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
При вирішенні спору по суті суд виходить з такого.
Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі та їх реєстрацією на час вчинення відповідачем оскаржених рішень регулювалися Земельним кодексом України, Законом України «Про оренду землі» та Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» .
Відповідно до ч.4 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно із ст.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.
В силу вимог п.1 ч.3 ст.10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації.
У п.3 ч.3 вказаної статті визначено, що під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, державний реєстратор запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.
Державна реєстраційна служба України у своєму листі №2951/05-15-13 від 06.08.2013 «Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними набувачами» роз'яснила, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Згідно з ч.4 ст.18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до п.п.3, 5, 11 ч.1, ч.2 ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: подані документи не відповідають вимогам, встановленим вказаним Законом; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.
Аналіз наведених положень дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Суд враховує, що договори оренди земельних ділянок, укладені між ТзОВ Агрокультура Мостиська та ОСОБА_3 зареєстровані у всановленому законом порядку, а, отже, є чинними. Вказаний факт унеможливлює здійснення державної реєстрації договорів оренди землі, укладених між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ Каменяр у 2016 році, до закінчення строку дії договорів, які укладені у 2012 році з позивачем.
Вказана позиція суду узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, висловленою у постанові від 29.09.2015 (справа №21-760а15), яка відповідно до статті 244 2 Кодексу адміністративного судочинства України є обов'язковою до застосування судом першої інстанції при прийнятті судового рішення.
При цьому, суд враховує, що реєстрація договорів оренди землі з новим орендарем можлива лише після реєстрації угод про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем. Водночас, у ході розгляду справи суд не встановив факту переходу права власності на орендовану земельну ділянку до іншої юридичної особи.
Згідно з ст.31 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 №161-XIV договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 вказаного Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці. Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або вказаним договором.
З огляду на наведене, суд вважає, що відповідача мав підстави для відмови у здійсненні державної реєстрації, визначені у ч.1 ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» . Проте, всупереч наведеному, відповідач здійснив повторну реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, що свідчить про те, що така реєстрація проведена з порушенням вимог чинного законодавства. А саме, відповідач не перевірив належним чином обставини щодо реєстрації права оренди на земельні ділянки, внаслідок чого здійснив повторну реєстрацію договорів оренди одних і тих самих земельних ділянок.
Таким чином, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправними та скасування рішення відповідача про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16385481 від 12.09.2016, прийнятого на підставі договору оренди земельної ділянки площею 1,603га, кадастровий номер 4622484900:06:000:0028, укладеного між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ «Каменяр» , а також рішення про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16386463 від 12.09.2016, прийнятого на підставі договору оренди земельної ділянки площею 0,6189га, кадастровий номер 4622484900:07:000:0098, укладеного між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ «Каменяр» .
З огляду на наведене, суд вважає за необхідне скасувати державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16385481 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 1,60 га, кадастровий номер 4622484900:06:000:0028, укладеного між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ «Каменяр» , а також державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16386463 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 0,6189га, кадастровий номер 4622484900:07:000:0098, укладеного між ОСОБА_3 та СГ ТзОВ «Каменяр» .
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України та ч.3 ст.2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Виходячи зі змісту ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до вимог ст.6 КАС України до адміністративного суду має право звернутись з адміністративним позовом особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.
Згідно з вимогами ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст.86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до ст.94 КАС України на користь позивача необхідно стягнути з відповідача судовий збір у сумі 6400грн., сплачений відповідно до платіжного доручення №4514 від 02.06.2017.
Керуючись ст.ст. 7-11, 14, 69-71, 86, 87, 94, 159, 160-163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення приватного нотаріуса ОСОБА_2 про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16385481 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 1,603га, кадастровий номер 4622484900:06:000:0028, укладеного між ОСОБА_3 та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Каменяр» .
Скасувати державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16385481 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 1,603 га, кадастровий номер 4622484900:06:000:0028, укладеного між ОСОБА_3 та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Каменяр» .
Визнати протиправним та скасувати рішення приватного нотаріуса ОСОБА_2 про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16386463 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 0,6189га, кадастровий номер 4622484900:07:000:0098, укладеного між ОСОБА_3 та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Каменяр» .
Скасувати державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень, номер запису про право 16386463 від 12.09.2016, прийняте на підставі договору оренди земельної ділянки площею 0,6189га, кадастровий номер 4622484900:07:000:0098, укладеного між ОСОБА_3 та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Каменяр» .
Стягнути з приватного нотаріуса ОСОБА_2 на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Агрокультура Мостиська» код ЄДРПОУ 36079170 судовий збір у сумі 6400(шість тисяч чотириста) грн. 00 коп.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя А.Г.Гулик
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2017 |
Оприлюднено | 22.11.2017 |
Номер документу | 70377998 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні