АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Провадження № 22-ц/774/6300/17 Справа № 200/8919/17 Головуючий у 1 й інстанції - ОСОБА_1 Доповідач - Максюта Ж.І.
Категорія
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2017 року Апеляційний суд Дніпропетровської області у складі:
головуючого-судді: Максюти Ж.І.,
суддів: Демченко Е.В., Куценко Т.Р.
за участі секретаря: Черкас Є.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро
апеляційну скаргу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Дніпро Дніпропетровської області
на ухвалу Бабушкінського районного суду м.Дніпропетровська від 01 червня 2017 року про відмову у відкритті провадження,-
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Бабушкінського районного суду м.Дніпропетровська від 01 червня 2017 року було відмовлено відкритті провадження у справі за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Дніпро Дніпропетровської області до Головного управління Державної служби України з питань праці у Дніпропетровській області, третя особа ОСОБА_2 про визнання висновку протиправним та скасування акту, зобов'язання вчинити певні дії.
З такою ухвалою не погодився позивач, подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм процесуального права, просив її скасувати та передати питання про відкриття провадження у справі на новий розгляд до суду першої інстанції.
Перевіривши законність та обґрунтованість ухвали суду, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відмовляючи у відкритті провадження у справі, суд першої інстанції дійшов висновку, що даний спір відноситься до компетенції адміністративного суду.
Однак з таким висновком суду погодитись не можна з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів, у травні 2017 року Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у місті Дніпро звернулось до суду з позовом про визнання висновку протиправним, скасування акту та зобов'язання провести повторне спеціальне розслідування.
В оскаржуваній ухвалі суд зазначає, що відповідач у справі є. суб'єктом владних повноважень, який у спірних правовідносинах здійснює владні управлінські функції, а Акт за формою Н-1 про нещасний випадок, пов'язаний з виробництвом, затверджений відповідачем, є, на думку суду, актом індивідуальної правової дії.
Апеляційний суд не погоджується з таким висновком місцевого суду з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
У пункті 7 частини першої статті 3 КАС зазначено, що суб'єкт владних повноважень орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до частини першої статті 17 КАС юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку із здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.
Пунктом першим частини першої статті 15 Цивільного процесуального кодексу України встановлено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин.
Як убачається зі справи, що розглядається, оспорюваний акт складено спеціальною комісією з розслідування нещасного випадку, утвореною роботодавцем, до складу якої увійшли не лише представники органів державної влади. При цьому вказана комісія не здійснювала владні управлінські функції на основі законодавства, а розслідувала нещасний випадок на виробництві та склала відповідні акти, тому вони не можуть бути предметом оскарження в адміністративному суді.
Аналогічна правова позиція була викладена у постанові ВСУ від 26 квітня 2016 року у справі № 805/3980/15-а.
Окрім того, згідно з статтею З КАС України справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Таким чином, спір набуває ознак публічно-правового за умов не лише наявності серед суб'єктів спору публічного органу чи посадової особи, а й здійснення ним (ними) у цих відносинах владних управлінських функцій.
За змістом ч.2 ст.4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.
Також судом не враховано приписів п.10 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 01.03.2013 року №3, у відповідності до якого справи про оскарження актів розслідування нещасних випадків й хронічних професійних захворювань підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства, оскільки спір стосується здоров'я фізичної особи, що є її особистим немайновим правом, захист якого здійснюється, зокрема, за нормами цивільного законодавства (стаття 275 ЦК), або виникають із трудових правовідносин.
Також суд не прийняв до уваги рекомендації п.21 цієї Постанови, згідно з яким, якщо орган державної влади та/або орган місцевого самоврядування (суб'єкт владних повноважень) бере участь у справі не на виконання своїх владних повноважень, а з інших правових підстав; не здійснює владних управлінських функцій щодо іншого учасника спору, то залежно від змісту вимог і суб'єктного складу сторін справа підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства відповідно до вимог статті 15 ЦПК.
За таких обставин суд першої інстанції дійшов невірного висновку про те, що даний спір належить розглядати в порядку адміністративного, а не цивільного судочинства, та помилково відмовив у відкритті провадження у даній справі, а тому враховуючи наведене, ухвала Бабушкінського районного суду м.Дніпропетровська від 01 червня 2017 року про відмову у відкритті провадження у справі постановлена з порушенням норм процесуального права, а тому підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст.303, 307, 312 ЦПК України, апеляційний суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Дніпро Дніпропетровської області - задовольнити .
Ухвалу Бабушкінського районного суду м.Дніпропетровська від 01 червня 2017 року про відмову у відкритті провадження - скасувати та направити питання на новий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Головуючий: Ж.І Максюта
Судді: Е.Л.Демченко
ОСОБА_3
Суд | Апеляційний суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2017 |
Оприлюднено | 22.11.2017 |
Номер документу | 70382349 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Дніпропетровської області
Максюта Ж. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні