12/661-НМ
УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський,3/65
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "07" червня 2007 р. Справа № 12/661-НМ
Господарський суд Житомирської області у складі:
Судді Сікорська Н.А.
при секретарі Біленька Ю.П.
за участю представників сторін
від позивача Ковальчук А.М доруч. № 7581-10/п-12д/110 від 29.12.06р.
від відповідача Савчук Н.В., доруч. № 675/40 від 28.04.2007 р.
від третьої особи: Воліченко В.І. - прив.підприємець (паспорт серії ВН № 345679 від 07.04.06р.)
прокурор: Новотурова С.В. - посв. №28
свідок: Вигівський О.В. - дов. № 11-299/01 від 02.03.07р.
Розглянув у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі справу за позовом Житомирського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Житомирської обласної державної адміністрації
до Ружинської районної державної адміністрації (смт. Ружин)
про скасування розпорядження №199 від 24.03.05р.
Житомирським міжрайонним прокурором подано адміністративний позов в інтересах Житомирської обласної державної адміністрації до Ружинської райдержадміністрації про скасування розпорядження голови Ружинської РДА від 24.11.05 № 119 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду для надання її в оренду" .
До участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача суд залучив ПП Воліченка В.І.
Представник прокурора та представник позивача позовні вимоги підтримали.
Представник відповідача та третя особа заперечують проти позовних вимог.
В процесі розгляду справи, представник відповідача повідомила про усунення недоліків та зауважень, які вказані у висновку державної землевпорядної експертизи від 03.10.05, а тому просить в позові відмовити.
В судовому засіданні заслуховувались показання свідка Вигівського О.В. - працівника Житомирського головного управління земельних ресурсів.
Заслухавши пояснення прокурора, представників сторін, третьої особи та свідка, всебічно, повно та об'єктивно дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням голови Ружинської РДА від 24.03.05 № 119 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду для надання її в оренду" затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду для надання її в оренду Воліченко В.І. площею 2,5652 га, надано її в оренду та встановлено орендну плату в розмірі за перші два роки 50,00 грн. за 1 га, а в послідуючі роки по 120,00 грн. за 1 га.
Прокурор вважає вказане розпорядження незаконним і таким, що підлягає скасуванню із слідуючих підстав:
- проект відведення земельної ділянки, який затверджений розпорядження Ружинської РДА № 119 від 24.03.05 не відповідає вимогам чинного законодавства, про що свідчать висновки та зауваження , які вказані у Висновку державної землевпорядної експертизи від 03.10.05;
- зазначена в розпорядженні орендна плата може застосовуватись до оренди водного об'єкту, однак вона суперечить вимогам земельного законодавства і не може застосовуватись для оренди земель водного фонду, оскільки ст. 21 Закону України "Про оренду земель" передбачена нормативна грошова оцінка земель державної власності, згідно якої орендна плата не може перевищувати 10% їх нормативної грошової оцінки. Проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є обов'язковим.
Як вбачається з матеріалів справи, 07.02.07 Житомирською міжрайонною природоохоронною прокуратурою на розпорядження голови Ружинської РДА від 24.03.05 № 119 було внесено протест з вимогою його скасування (а.с.9). Листом від 19.02.07 № 273/35 (а.с.10) відповідач на протест прокуратури повідомив про недоцільність скасування вищевказаного розпорядження .
Перевіркою Житомирського обласного головного управління земельних ресурсів підтвердився факт невиправлення зауважень та пропозицій вказаних у Висновку державної землевпорядної експертизи від 03.10.05 (а.с.12).
В судовому засіданні прокурор та представник Житомирської обласної державної адміністрації позовні вимоги підтримали.
Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав, які викладені у відзиві на позов (а.с.31-33 т.1), а саме:
- згідно планово-картографічних матеріалів земельна ділянка, яка надана в оренду ПП Воліченку В.І. відноситься до земель водного фонду, що вказує на відсутність зміни цільового призначення;
- проект із землеустрою пройшов державну землевпорядну експертизу і містить позитивний висновок хоча і має певні зауваження;
- чинне законодавство не забороняє укладати єдиний договір оренди як водного об'єкту так і земельної ділянки водного фонду;
- нормативна грошова оцінка земельної ділянки земельної ділянки не була проведена за відсутності коштів у райдержадміністрації, а тому ПП Воліченку В.І. було рекомендовано замовити нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Як пояснила представник відповідача та підтвердила відповідними доказами, на день вирішення спору усунуті зауваження та виконано пропозиції, що викладені у Висновку державної землевпорядної експертизи від 03.10.05 (а.с. 46-49, 57, 58).
Оцінивши в сукупності докази по справі, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню, враховуючи наступне.
Відповідно до п. б) ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України, районні державні адміністрації на їх території надають земельні ділянки із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для ведення водного господарства.
Передача земельної ділянки в оренду здійснюється в порядку, передбаченому процесуальними нормами, встановленими ст. 124 ЗК України.
Підставою для укладення договору оренди є рішення відповідного компетентного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Надання земельної ділянки в оренду здійснюється за проектом відведення.
Як вбачається з матеріалів справи, проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду (ставу) загальною площею 2,5652 га для надання її в оренду для риборозведення гр. Воліченко Василю Івановичу із земель Зарудинецької сільської ради за межами с. Зарудинці, Ружинського району Житомирської області строком на 5 (п'ять) років був затверджений розпорядженням голови Ружинської районної державної адміністрації № 119 від 24.03.05.
Відповідно до п. 3 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 р. N 677, проект відведення земельної ділянки розробляється, зокрема, на підставі рішення районної держадміністрації.
За приписами п. п. 9, 10, 11 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 р. N 677, проект відведення земельної ділянки погоджується із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини.
Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства. п. 10 погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства.
Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається, зокрема, районною держадміністрацією та затверджується нею.
Державна експертиза землевпорядної документації, як зазаначено в ст. 1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" № 1808 від 17.06.04, це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обгрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.
Результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи ( ст. 35 Закону України № 1808 від 17.06.04).
У висновку державної землевпорядної експертизи від 03.10.05, яка здійснена управлінням державної землевпорядної експертизи, нормування і ліцензування робіт (а.с. 11) вказані зауваження та пропозиції до проектних матеріалів.
Відповідно до п. 3.5.8, та п. 3.5.9. Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженої наказом Держкомзему України № 391 від 03.12.04, усунення зауважень та внесення виправлень, виявлених в результаті державної експертизи, здійснюють розробники землевпорядної документації та інші суб'єкти, що припустили порушення вимог чинного законодавства України, встановлених норм і правил при підготовці об'єкта державної експертизи або його окремих складових частин.
Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій посвідчується відповідним записом на висновку експертизи керівника експертного підрозділу або керівника підпорядкованого територіального органу земельних ресурсів, на якого покладено контроль за усуненням зауважень державної експертизи.
Висновок державної землевпорядної експертизи від 03.10.05 не містить відповідного запису про виправлення зауважень. Затверджуючи проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, Ружинською РДА не враховано факт наявності недоліків та зауважень, та відсутність їх виправлень.
Відповідно до ст.ст. 13, 21 Закону України "Про оренду земель" від 6 жовтня 1998 року № 161, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Стаття 13 Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року 1378-IV, визначає обов'язкове проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Всупереч зазначеного, розпорядженням голови Ружинської РДА від 24.03.05 № 119 визначено розмір орендної плати без проведення нормативної грошової оцінки землі.
В судовому засіданні представник відповідача повідомила, що зауваження та пропозиції, які були викладені у Висновку державної землевпорядної експертизи від 03.10.05 частково виконані.
Однак, як встановив суд, вказані дії були вчинені після прийняття розпорядження Ружинською РДА від 24.03.05 № 119 та після винесення прокурором протесту від 07.02.07, а також після відкриття провадження в данній адміністративній справі.
Відповідно до ст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
За приписами ст.ст. 1, 2 Закону України Про місцеві державні адміністрації" від 09 квітня 1999 року N 586-XIV , місцеві державні адміністрації в межах своїх повноважень здійснюють виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізують повноваження, делеговані їм відповідною радою.
Місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня, законність і правопорядок, додержання прав і свобод громадян.
Оскільки при винесенні розпорядження від 24.03.05 № 119 Ружинською райдержадміністрацією допущено порушення норм чинного законодавства, тому вказане розпорядження слід визнати незаконним та скасувати.
Враховуючи вищевикладене адміністративний позов підлягає задоволенню.
На підставі ст. 14 Конституції України, Земельного кодексу України, Постанови Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 р. N 677 "Про порядок розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року 1378-IV, ст.ст. 1, 2 Закону України Про місцеві державні адміністрації" від 09 квітня 1999 року N 586-XIV, ст.ст. 13, 21 Закону України "Про оренду земель" від 6 жовтня 1998 року № 161, ст. 1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" № 1808 від 17.06.04, п. 3.5.8, та п. 3.5.9. Методики проведення держаної експертизи землевпорядної документації, затвердженої наказом Держкомзему України № 391 від 03.12.04, керуючись ст.ст. 94, 158-163, 167 КАС України, господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Ружинської районної державної адміністрації від 24.03.05 № 119 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки водного фонду для надання її в оренду"
Постанова господарського суду Житомирської області набирає законної сили в строки, встановлені ст.254 КАСУ.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду шляхом подання заяви про апеляційне оскарження протягом десяти днів з дня викладення постанови в повному обсязі та подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя
Віддрукувати:
1 - в справу
2 - позивачу;
3 - відповідачу;
4- третя особа,
5,6- прокурор.
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2007 |
Оприлюднено | 22.08.2007 |
Номер документу | 704435 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Сікорська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні