Постанова
від 20.11.2017 по справі 822/3057/17
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/3057/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 листопада 2017 року 12:05м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі:головуючого-суддіОСОБА_1 при секретаріОСОБА_2 за участі:представників позивача: ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Державного підприємства "Новоушицьке лісове господарство" до Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області про визнання недійсним та скасування припису, -

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство "Новоушицьке лісове господарство" звернулося до Хмельницького адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, в якому просить суд визнати недійсними та скасувати пункти 9 та 10 Припису № 595/03 від 24.10.2017, виданого посадовими особами Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатами проведеної перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, що проводилася з 11 по 23 жовтня 2017, посадовими особами Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами №595/03.

Позивач зазначає, що за результатами проведеної перевірки відповідачем відносно Державного підприємства "Новоушицьке лісове господарство" видано Припис №595/03 від 24.10.2017. Згідно з п. 9 та п. 10 вищевказаного Припису №595/03 від 24.10.2017 Державне підприємство "Новоушицьке лісове господарство" зобов'язано: Браїлівське лісництво квартал 35 виділ 53 площа 1,2140 га вжити заходів щодо припинення нецільового використання земельної ділянки лісогосподарського призначення; Браїлівське лісництво квартал 35 виділ 53 площа 1,2140 га вжити заходів щодо недопущення засмічення земельної ділянки лісогосподарського призначення.

Позивач не погоджується із п. 9 та п. 10 вищевказаного Припису № 595/03 від 24.10.2017, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, а тому звернувся із даним адміністративним позовом до суду.

Відповідач, належним чином повідомлений, про дату, час і місце судового розгляду в судове засідання не з'явився, причини неявки суду не повідомив, заперечень на адміністративний позов, клопотань про відкладення розгляду справи чи про розгляд справи за його відсутності до суду не подав.

Згідно з п. 4 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Враховуючи те, що суд не визнавав явку представника відповідача обов'язковою, суд ухвалив розглянути справу за його відсутності.

Заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. ст. 69-72 КАС України, суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що на підставі наказу №766 від 02.10.2017 та направлення на перевірку №630/03 від 09.10.2017, в період з 11.10.2017 по 23.10.2017, посадовими особами Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами.

За результатами проведеної перевірки складено Акт №595/03 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 23.10.2017. Серед іншого, відповідачем зазначено у акті: "у кварталі 35 виділі 53 на території Браїлівського лісництва (землі Новоушицької об'єднаної територіальної громади за межами населеного пункту) виявлено засмічення земельної ділянки на площі 1,2140 га. Згідно проекту організації та розвитку лісового господарства ДП "Новоушицький лісгосп" Браїлівське лісництво "таксаційний опис, відомості квартальних підсумків" зазначено - площа 1,3 га, інші нелісопридатні землі, заказник місцевого значення, ландшафтний. Приналежність вказаної ділянки до земель лісогосподарського призначення підтверджується планшетом №6 лісовпорядкування, який оновлений станом на 01.01.2015 року".

Не погодившись із зазначеними недоліками, викладеними у вищевказаному Акті, позивачем подано заперечення до акта №595/03 від 23.10.2017.

Однак Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області заперечення на акт перевірки до уваги взяті не були.

За наслідками проведеної перевірки відповідачем відносно Державного підприємства "Новоушицьке лісове господарство" видано Припис №595/03 від 24.10.2017.

Пунктами 9 та 10 Припису Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 24 жовтня 2017 року №595/03 зобов'язано Державне підприємство "Новоушицьке лісове господарство": Браїлівське лісництво квартал 35 виділ 53 площа 1,2140 га вжити заходів щодо припинення нецільового використання земельної ділянки лісогосподарського призначення; Браїлівське лісництво квартал 35 виділ 53 площа 1,2140 га вжити заходів щодо недопущення засмічення земельної ділянки лісогосподарського призначення.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об'єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії.

Статтею 19 ЗК України визначені категорії земель.

У відповідності до ч.1 ст.19 ЗК України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Згідно з ч. 1 ст. 55 ЗК України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.

Частиною 1 ст. 56 ЗК України передбачено, що землі лісогосподарського призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Приписами ст. 57 ЗК України визначено, що земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.

Порядок використання земель лісогосподарського призначення визначається законом.

Лісові відносини в Україні регулюються Лісовим Кодексом України (далі - ЛК України).

Статтею 7 ЛК України визначено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу.

Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності.

Суб'єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.

Відповідно до ст. 16 ЛК України право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами.

Згідно зі ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

В ході судового розгляду суд встановив, що на підставі Розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації від 14.06.2013 №179/2013-Р "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок ДП "Новоушицьке лісове господарство" розроблено технічну документацію на земельну ділянку з кадастровим номером 6823355100:07:001:0166 площею 58,5040 га., що розташована на території Новоушицької селищної ради.

Пунктом 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з п. 1, 4 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема: гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно індексний номер витягу 27237831 від 24.09.2014, стверджується, що на підставі Рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 16019455 від 24.09.2014 за позивачем зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 58,5040 га, що розташована на території Новоушицької селищної ради (підстава виникнення іншого речового права - розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації "Про передачу в постійне користування земельних ділянок ДП "Новоушицьке лісове господарство" №281/2013-р від 10 вересня 2013 року").

Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень ЛК України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Отже, судом встановлено, що під час проведення лісовпорядкування земельна ділянка, що розташована на території Новоушицької селищної ради, яка використовується як сміттєзвалище, була помилково включена відповідачем до складу кварталу 35 Браїлівського лісництва як виділ 53, що підтверджується картографічними матеріалами лісовпорядкування (копії яких містяться в матеріалах справи). Використання зазначеної ділянки у якості сміттєзвалища підтверджується наявною у матеріалах справи копією паспорту сміттєзвалища (сторінка 17 справи).

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 71 КАС України), а згідно зі ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

В той же час згідно з ч. 2 ст. 71 цього Кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про правомірність його рішень.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені під час судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що після оформлення позивачем права постійного користування земельною ділянкою, саме матеріали кадастрової документації є підтвердженням меж земельної ділянки, при цьому планово-картографічні матеріали лісовпорядкування не можуть вже підтверджувати право постійного користування на раніше надані землі, у зв'язку з чим, пункти 9, 10 Припису Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 24 жовтня 2017 року №595/03 необхідно визнати протиправними та скасувати.

Відтак позовні вимоги Державного підприємства "Новоушицьке лісове господарство" є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд керувався наступним.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

За подання адміністративного позову позивачем сплачено 1600,00 грн. судових витрат.

З врахуванням положень ст. 94 КАС України, у зв'язку з задоволенням позовних вимог в повному обсязі, на користь Державного підприємства "Новоушицьке лісове господарство" необхідно стягнути 1600,00 грн. судових витрат.

Керуючись ст. ст. 158-163 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги Державного підприємства "Новоушицьке лісове господарство" до Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати пункти 9, 10 Припису Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 24 жовтня 2017 року №595/03.

Стягнути на користь Державного підприємства "Новоушицьке лісове господарство" судові витрати в сумі 1600 грн. (одну тисячу шістсот гривень 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області.

Повний текст постанови буде виготовлений до 24 листопада 2017 року.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 23 листопада 2017 року 17:00

Суддя /підпис/ОСОБА_1 "Згідно з оригіналом" Суддя

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2017
Оприлюднено24.11.2017
Номер документу70446655
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/3057/17

Постанова від 20.11.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 07.11.2017

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні