ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013, м. Рівне, вул. Набережна, 26А
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" листопада 2017 р. Справа № 918/704/17
Господарський суд Рівненської області в складі головуючого судді Політики Н.А. , при секретарі судового засідання Фаєвській Л.Ю. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду матеріали справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю компанії "ОСОБА_1 УКРАЇНА"
до Державного підприємства "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою",
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області,
про визнання недійсними результатів торгів,
за участі представників сторін:
від позивача - ОСОБА_2, довіреність від 9 листопада 2017 року № 3;
від відповідача-1 - ОСОБА_3, довіреність від 6 жовтня 2017 року № 07/2925-1;
від третьої особи - не з'явився.
У судовому засіданні 20 листопада 2017 року, відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
5 жовтня 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю компанія "ОСОБА_1 УКРАЇНА" (далі - Товариство) звернулося до Господарського суду Рівненської області з позовом до Державного підприємства "Рівненський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (далі - Підприємство) про визнання недійсними результатів земельних торгів у формі аукціону № 8953, виконавцем яких є відповідач, а організатором - Головне Управління Держгеокадастру у Рівненській області (далі - Управління), проведених 25 вересня 2017 року об 11 год. 00 хв., місце проведення: Рівненська область, місто Рівне, вулиця Симона Петлюри, будинок 37, оформлених протоколами земельних торгів (аукціону) по лотам №№ 17173, 17174,17177, 17178, 17180, 17183, 17185, 17188, 171903, а саме: земельним ділянкам сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер 5622283600:07:000:0398 площею 3.3761 га, кадастровий номер 5622283200:08:000:0115 площею 23.8008 га, кадастровий номер 5622283200:08:000:0110 площею 33.7015 га, кадастровий номер 5622283200:08:000:0111 площею 32.9518 га, кадастровий номер 5622283200:11:000:0012 площею 28.2274 га, кадастровий номер 5622283200:11:000:0011 площею 30.9908 га, кадастровий номер 5622283600:06:000:0426 площею 105.6235 га, кадастровий номер 5622283600:07:000:0397 площею 41.6549 га, кадастровий номер 5622283600:06:000:0425 площею 103.0125 га.
В обгрунтування своїх вимог Товариство посилалося на те, що відповідачем в порушення вимог чинного законодавства, зокрема, частини 8 статті 137 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), неправомірно було не допущено позивача до проведення спірних земельних торгів шляхом відмови заносити Товариство до книги реєстрації учасників торгів та відмови у видачі позивачу довідки про отримання поданих ним документів для участі в торгах, вхідного квитка, інформаційної картки на лот та картки учасника, що позбавило Товариство законного права брати участь у спірних торгах з метою отримання права оренди відповідних земельних ділянок.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 9 жовтня 2017 року позовну заяву Товариства від 3 жовтня 2017 року було прийнято до розгляду, порушено провадження у справі № 918/704/17 та призначено її до розгляду на 19 жовтня 2017 року. Крім того, цією ухвалою до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, було залучено Управління.
13 жовтня 2017 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшов відзив Підприємства на позовну заяву (а.с. 56-61), в якому останнє заперечило проти задоволення вимог Товариства з огляду на те, що останнім в порушення імперативних приписів чинного законодавства, зокрема, статті 137 ЗК України та положень Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 вересня 2012 року № 580 "Про затвердження форм документів, необхідних для проведення земельних торгів", для участі у проведенні спірного аукціону було подано неналежним чином оформлені документи, у зв'язку з чим листом відповідача від 18 вересня 2017 року № 07/2730 наведені документи було повернуто на адресу позивача та відмовлено останньому в реєстрації учасником даного аукціону. Враховуючи відсутність порушень чинного законодавства при проведенні оскаржуваних земельних торгів, відповідач просив суд відмовити Товариству в задоволенні його вимог.
До початку призначеного судового засідання 19 жовтня 2017 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшли письмові пояснення Управління (а.с. 109-110), в яких останнє зазначило про відсутність правових підстав для задоволення позову Товариства.
У судовому засіданні 19 жовтня 2017 року оголошувалася перерва до 20 листопада 2017 року.
У судовому засіданні 20 листопада 2017 року представник позивача підтримав вимоги, викладені у позовній заяві, та наполягав на їх задоволенні.
Представник відповідача у даному судовому засіданні проти задоволення позову заперечив з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.
Управління про дату, час і місце розгляду справи було повідомлене належним чином, що підтверджується особистим власноручним підписом уповноваженої особи Управління у розписці про оголошення перерви у судовому засіданні 19 жовтня 2017 року (а.с. 180), проте явку свого повноваженого представника у судове засідання 20 листопада 2017 року не забезпечило.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність наявних у матеріалах справи копій документів поданим учасниками процесу оригіналам цих документів, оглянувши диск відеозапису спірного аукціону від 25 вересня 2017 року № 8953, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, згідно із статтею 134 ЗК України підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
За приписом статті 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб'єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення. Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.
Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.
Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів. Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем. Фінансування організації та проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору, укладеного між ними, у тому числі за рахунок реєстраційних внесків учасників земельних торгів. Розмір реєстраційного внеску визначається виконавцем і не може перевищувати 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати на дату публікації оголошення про проведення земельних торгів. Розмір гарантійного внеску за лотом становить 5 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки або стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою (у разі продажу прав на земельну ділянку (оренди, суперфіцію, емфітевзису). Реєстраційний та гарантійний внески сплачуються учасниками земельних торгів на окремі рахунки виконавця земельних торгів, відкриті в банку. Сплачені суми реєстраційних внесків поверненню не підлягають, крім випадку, визначеного частиною третьою статті 138 цього Кодексу. Умови, оголошені перед проведенням земельних торгів, не підлягають зміні під час укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням конкурсної комісії Управління з відбору виконавців земельних торгів на конкурентних засадах, оформленим протоколом засідання цієї комісії від 9 червня 2017 року № 1 (а.с. 120-122), переможцем конкурсу визнано Підприємство.
Наказами Управління від 19 серпня 2017 року "Про затвердження проекту землеустрою та проведення земельних торгів у формі аукціону" було затверджено, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 23,8008 га, 33,7015 га, 32,9518 га, 28,2274 га, 30,9908 га, 3,3761 га, 105,6235 га, 41,6549 га, 103,0125 га, розташованих на території Неньковицької та Морочненської сільської ради Зарічненського району Рівненської області, встановлено стартові розміри річної орендної плати за користування цими земельними ділянками, значення кроку торгів, а також проекти відповідних договорів оренди землі.
Враховуючи наведені обставини, 23 серпня 2017 року між Підприємством та Управлінням були укладені договори надання послуг з проведення земельних торгів (аукціону) № 277, № 278, № 279, № 280, № 281, № 282, № 283, № 284, № 285 (а.с. 88-105), за умовами яких відповідач взяв на себе зобов'язання надати третій особі послуги по проведенню земельних торгів з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, а саме: земельну ділянку орієнтовною площею 23,8008 га, кадастровий номер: 5622283200:08:000:0115, розташовану на території Морочненської сільської ради Зарічненського району Рівненської області; земельну ділянку орієнтовною площею 33,7015 га, кадастровий номер: 5622283200:08:000:0110, розташовану на території Морочненської сільської ради Зарічненського району Рівненської області, земельну ділянку орієнтовною площею 32,9518 га, кадастровий номер: 5622283200:08:000:0111, розташовану на території Морочненської сільської ради Зарічненського району Рівненської області; земельну ділянку орієнтовною площею 28,2274 га, кадастровий номер: 5622283200:08:000:0012, розташовану на території Морочненської сільської ради Зарічненського району Рівненської області; земельну ділянку орієнтовною площею 30,9908 га, кадастровий номер: 5622283200:08:000:0011, розташовану на території Морочненської сільської ради Зарічненського району Рівненської області; земельну ділянку орієнтовною площею 3,3761 га, кадастровий номер: 5622283600:07:000:0398, розташовану на території Неньковицької сільської ради Зарічненського району Рівненської області; земельну ділянку орієнтовною площею 105,6235 га, кадастровий номер: 5622283600:06:000:0426, розташовану на території Неньковицької сільської ради Зарічненського району Рівненської області; земельну ділянку орієнтовною площею 41,6549 га, кадастровий номер: 5622283600:07:000:0397, розташовану на території Неньковицької сільської ради Зарічненського району Рівненської області; земельну ділянку орієнтовною площею 103,0125 га, кадастровий номер: 5622283600:06:000:0425, розташовану на території Неньковицької сільської ради Зарічненського району Рівненської області.
Наведені правочини підписані уповноваженими представниками їх сторін та скріплені печатками цих юридичних осіб.
За змістом пункту 1.3 зазначених угод замовник уповноважує виконавця виконати, зокрема, наступні дії: опублікувати на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, оголошення із зазначенням дати проведення торгів та переліку лотів; здійснити пошук потенційних учасників, надати консультації потенційним учасникам щодо умов продажу права оренди на земельні ділянки і проведення земельних аукціонів.
Вищезазначені договори вступають в дію з моменту їх підписання та діють до 31 грудня 2017 року або до повного виконання сторонами своїх зобов'язань (пункт 6.1 цих правочинів).
Як встановлено судом, на виконання умов вищевказаних договорів Підприємством на сайті http://torgy.land.gov.ua/auction/lots/8953?sort=id&dr=0 було розміщено оголошення про проведення 25 вересня 2017 року об 11 год. 00 хв. земельних торгів у формі аукціону з продажу майнових прав (права оренди) на певні земельні ділянки, у тому числі лоти:
№ 17173 (земельна ділянка 23,8008 га, кадастровий номер: 5622283200:08:000:0115, розташована на території Морочненської сільської ради Зарічненського району Рівненської області);
№ 17174 (земельна ділянка 33,7015 га, кадастровий номер: 5622283200:08:000:0110, розташована на території Морочненської сільської ради Зарічненського району Рівненської області);
№ 17177 (земельна ділянка 32,9518 га, кадастровий номер: 5622283200:08:000:0111, розташована на території Морочненської сільської ради Зарічненського району Рівненської області);
№ 17178 (земельна ділянка 28,2274 га, кадастровий номер: 5622283200:08:000:0012, розташована на території Морочненської сільської ради Зарічненського району Рівненської області);
№ 17180 (земельна ділянка 30,9908 га, кадастровий номер: 5622283200:08:000:0011, розташована на території Морочненської сільської ради Зарічненського району Рівненської області);
№ 17183 (земельна ділянка 3,3761 га, кадастровий номер: 5622283600:07:000:0398, розташована на території Неньковицької сільської ради Зарічненського району Рівненської області);
№ 17185 (земельна ділянка 105,6235 га, кадастровий номер: 5622283600:06:000:0426, розташована на території Неньковицької сільської ради Зарічненського району Рівненської області);
№ 17188 (земельна ділянка 41,6549 га, кадастровий номер: 5622283600:07:000:0397, розташована на території Неньковицької сільської ради Зарічненського району Рівненської області);
№ 17190 (земельна ділянка 103,0125 га, кадастровий номер: 5622283600:06:000:0425, розташована на території Неньковицької сільської ради Зарічненського району Рівненської області).
В оголошенні було розміщено інформацію про найменування організатора земельних торгів, місце розташування, площу земельних ділянок та їх кадастровий номер, а також іншу передбачену частиною 4 статті 137 ЗК України необхідну інформацію.
Так, згідно вказаного оголошення організатором земельних торгів аукціону № 8953 є Управління, час проведення земельних торгів: 25 вересня 2017 року об 11:00 год., місце проведення земельних торгів: Рівненська область, Рівненський район, місто Рівне, вулиця С. Петлюри, будинок 37. Також у зазначеному оголошенні було вказано, зокрема, місце розташування, площа відповідних земельних ділянок та їх кадастрові номери, цільове призначення, умови договору оренди, який укладається на земельних торгах, стартовий розмір річної плати за користування земельними ділянками, розміри відповідних реєстраційних та гарантійних внесків, які сплачуються учасниками, порядок їх сплати, містобудівні умови земельних ділянок, номери рахунків виконавця земельних торгів, відкритих у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків, найменування та адреса виконавця земельних торгів. Крім того, за змістом даного оголошення, ОСОБА_4 була визначена особою, в якої можна ознайомитися з документами на вищенаведені лоти, де також було зазначено номер телефону цієї особи.
У статті 137 ЗК України визначено порядок підготовки до проведення та проведення земельних торгів.
Зокрема, особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, не пізніше ніж за три робочі дні до їх проведення подає виконавцю земельних торгів: заяву про участь у земельних торгах; інформацію про найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України, інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу; документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків). Представник фізичної чи юридичної особи подає також документи, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів.
Виконавець земельних торгів приймає документи в учасників - фізичних осіб та представників учасників - юридичних осіб. Виконавець земельних торгів після отримання документів, заносить до книги реєстрації учасників торгів порядковий номер учасника і номер лота, який він виявив бажання придбати, та видає учаснику (його представнику) довідку про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідний квиток, інформаційну картку на лот та картку учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів).
Відповідно до частини 8 статті 137 ЗК України виконавець земельних торгів після отримання документів, зазначених у частині першій цієї статті, заносить до книги реєстрації учасників торгів порядковий номер учасника і номер лота, який він виявив бажання придбати, та видає учаснику (його представнику) довідку про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідний квиток, інформаційну картку на лот та картку учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів).
До книги реєстрації учасників земельних торгів вноситься інформація, зазначена в абзаці другому цієї частини, а також: для фізичних осіб - прізвище, ім'я та по батькові, зареєстроване місце проживання (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків; для юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, - найменування, місцезнаходження, ідентифікаційний код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України, для юридичних осіб, у статутному (складеному) капіталі яких є частка іноземного капіталу, - також інформація про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання іноземні засновники (учасники); в) для іноземних громадян та осіб без громадянства - громадянство (підданство) іншої держави, прізвище, ім'я та по батькові, постійне місце проживання в країні, громадянином (підданим) якої є особа; для іноземних юридичних осіб - найменування, місцезнаходження та держава, в якій зареєстрована така юридична особа.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач посилався на те, що 14 вересня 2017 року директором Товариства було подано Підприємству заяву на участь у спірному аукціоні № 8953 щодо кожного з лотів у кількості 9 шт., копію статуту Товариства, копію виписки з ЄДРПОУ, копію свідоцтва платника єдиного податку, копію наказу про призначення керівника (директора) Товариства, копію паспорту директора позивача, копію довідки з банківської установи про відкриття рахунку, копії платіжних доручень про сплату гарантійних внесків за участь в аукціоні № 8953 по кожному з лотів у кількості 9 шт., копії платіжних доручень про сплату реєстраційних внесків за участь в аукціоні № 8953 по кожному з лотів у кількості 9 шт., рішення щодо набуття права оренди. Проте в порушення встановленого статтею 137 ЗК України представник Підприємства ОСОБА_4 (контактна особа згідно оголошення про проведення торгів) неправомірно, на думку позивача, відмовилася заносити Товариство до книги реєстрації учасників та видати довідку про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідний квиток, інформаційну картку на лот та картку учасника.
Проте вищенаведені посилання позивача не беруться судом до уваги з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, юрист Панасюк Я.І., тобто уповноважена особа відповідача, відповідальна за реєстрацію учасників земельних торгів у формі аукціону, що проводяться Підприємством, з 1 серпня 2017 року та до моменту, зокрема, оголошення спірного аукціону, реєстрації на участь у проведенні оскаржуваних торгів та їх проведення включно, перебувала на лікарняному, що підтверджується копією відповідного листка непрацездатності (а.с. 87).
Враховуючи наведене, а також беручи до уваги відсутність у матеріалах справи доказів покладення обов'язків ОСОБА_5 щодо реєстрації учасників спірних земельних торгів у формі аукціону на іншу особу, обов'язки, зокрема, щодо прийняття документів та реєстрації учасників аукціону покладено на директора Підприємства - ОСОБА_6 Відтак, саме керівник відповідача ОСОБА_6 на час реєстрації учасників спірного аукціону був уповноваженою особою Підприємства на прийняття від них документів, їх опрацювання, занесення до книги реєстрації учасників відповідних відомостей, видачу довідок про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідного квитка, інформаційної картки на лот та картки учасника.
За таких обставин посилання Товариства на неправомірну, на його думку, відмову працівника відповідача ОСОБА_4 від занесення Товариства до книги реєстрації учасників та видачі довідки про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідного квитка, інформаційної картки на лот та картки учасника оцінюються судом критично, оскільки на час звернення позивача до Підприємства з відповідними документами про участь в аукціоні уповноваженою особою відповідача на їх отримання, реєстрацію та опрацювання, а також на занесення до книги реєстрації учасників відповідних відомостей, видачу довідок про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідного квитка, інформаційної картки на лот та картки учасника був директор Підприємства ОСОБА_6
Слід зазначити, що ОСОБА_4 була визначена відповідачем як особа, в якої можна ознайомитися з документами аукціону, як це зазначено на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, а не як особа, уповноважена виконавцем на занесення до книги реєстрації учасників торгів порядкового номера учасника і номера лота, який він виявив бажання придбати, видачі учаснику (його представнику) довідки про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідного квитка, інформаційної картки на лот та картки учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів).
У той же час суд зазначає, що з 14 по 15 вересня 2017 року директор Підприємства ОСОБА_6 перебував у відрядженні, що підтверджується наявною у матеріалах справи копією табелю обліку використаного робочого часу Підприємства (а.с. 71).
Як було зазначено вище, 14 вересня 2017 року директором Товариства було подано Підприємству заяву на участь у спірному аукціоні № 8953 щодо кожного з лотів у кількості 9 шт.
Так, у матеріалах справи наявні копії вищенаведених заяв позивача про участь у спірному аукціоні № 8953 (а.с. 183-191).
Проте зі змісту наведених документів вбачається, що останні не відповідають вимогам частини 7 статті 137 ЗК України щодо зазначення у вказаних заявках, зокрема, інформації про найменування, місцезнаходження та ідентифікаційного коду юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України, інформації про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу, а також положенням Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 вересня 2012 року № 580 "Про затвердження форм документів, необхідних для проведення земельних торгів" щодо форми вказаної заявки. Крім того, у матеріалах справи відсутні належні докази, які підтверджують долучення позивачем копій усіх необхідних додатків до вищенаведених заявок.
У зв'язку з наведеними обставинами листом від 18 вересня 2017 року № 07/2730, складеним та підписаним директором відповідача на наступний робочий день після закінчення терміну його відрядження, Підприємство повідомило позивача про відмову в реєстрації Товариства учасником спірних земельних торгів у зв'язку з неналежним поданням останнім усіх необхідних документів (а.с. 32).
Враховуючи вищевказане, за твердженням позивача, 18 вересня 2017 року Товариство повторно направило на адресу Підприємства наведені заявки та пакет документів, необхідних для участі у спірному аукціоні. На підтвердження даних обставин позивачем до матеріалів справи було долучено копію фіскального чека від 18 вересня 2017 року (а.с. 30).
Проте Товариством не було надано суду належних доказів, які б підтверджували конкретний перелік направлених 18 вересня 2017 року на адресу відповідача документів.
Більше того, зі змісту відомостей, розміщених на веб-сайті державного підприємства "Укрпошта" (http://ukrposhta.ua/en/vidslidkuvati-forma-poshuku), при здійсненні пошуку за реквізитами вищезазначеного фіскального чеку, вбачається, що це відправлення було здійснено Товариством 18 вересня 2017 року об 11:10 год. та отримано Підприємством 21 вересня 2017 року об 11:16 год.
Водночас, як було зазначено вище, за змістом частини 7 статті 137 ЗК України документи на участь у земельних торгах подаються виконавцю земельних торгів не пізніше, ніж за три робочі дні до їх проведення.
Враховуючи, що проведення спірних земельних торгів було призначено на 25 вересня 2017 року, кінцевим терміном подання відповідних документів з урахуванням вищенаведених положень є 19 вересня 2017 року.
Разом з тим, як зазначалося вище, документи Товариства, відправлені на адресу Підприємства 18 вересня 2017 року з метою участі в земельних торгах, були отримані відповідачем лише 21 вересня 2017 року, тобто поза межами встановленого законом строку для їх подання.
Обґрунтовуючи вчасність звернення позивача до Підприємства з вищенаведеними документами, Товариство посилалося на частину 4 статті 51 ГПК України, за змістом якої процесуальна дія, для якої встановлено строк, може бути вчинена до 24-ї години останнього дня строку. Якщо позовну заяву, відзив на позовну заяву, заяву про перегляд рішення та інші документи здано на пошту чи телеграф до 24-ї години останнього дня строку, строк не вважається пропущеним.
Однак наведені посилання не беруться судом до уваги з огляду на те, що частина 4 статті 51 ГПК України є нормою процесуального права, регулює строки подання до суду процесуальних документів, проте не регулює суспільні відносини у сфері підготовки та проведення земельних торгів, що відноситься до матеріального права.
Крім того, на переконання суду, момент подання особою виконавцю земельних торгів документів на участь у земельних торгах в розумінні статті 137 ЗК України є саме моментом отримання останнім таких документів, оскільки термін пересилання поштових повідомлень навіть в межах країни може перевищувати три робочі дні, що також свідчить про необґрунтованість тверджень позивача.
Абзацом 4 частини 9 статті 137 ЗК України встановлено, що незареєстровані особи до участі у торгах не допускаються.
Відтак, листом від 25 вересня 2017 року № 07/2819 (а.с. 43) Підприємство законно та обґрунтовано відмовило Товариству в задоволенні його вимоги від 25 вересня 2017 року № 24/09 (а.с. 42) про внесення позивача до книги реєстрації учасників спірних торгів, надання йому довідки про отримання документів із зазначенням їх переліку, надання вхідного квитка на торги, інформаційної картки на спірні лоти, картки учасника земельних торгів та реєстрацію і допуск Товариства до участі у наведених торгах, а також правомірно не допустило представників позивача до участі в оскаржуваних земельних торгах.
Згідно статті 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до статті 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Згідно статті 34 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (стаття 43 ГПК України).
Зважаючи на все вищенаведене, а також враховуючи, що позивачем не було доведено належними і допустимими доказами тих обставин, на які він посилався як на підставу своїх вимог до Підприємства, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення даного позову Товариства.
Судові витрати згідно статті 49 ГПК України залишаються за позивачем.
Керуючись статтями 1, 12, 32-34, 43, 49, 81-1, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повний текст рішення складено та підписано 23 листопада 2017 року.
Суддя Політика Н.А.
Віддруковано 4 примірники:
1- до справи;
2 - позивачу рекомендованим (09100, АДРЕСА_1);
3 - відповідачу рекомендованим (33028, м. Рівне, вул. С. Петлюри, буд. 37);
4 - третій особі рекомендованим (33028, м. Рівне, вул. С. Петлюри, 37)
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2017 |
Оприлюднено | 24.11.2017 |
Номер документу | 70448620 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Політика Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні