ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" листопада 2017 р.Справа № 922/3466/17
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Присяжнюка О.О.
при секретарі судового засідання Косма К.І.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Льодинка ЛТД", м. Харків про зобов'язання вчинити певні дії за участю представників:
позивача - ОСОБА_1 (дов.№08-11/8/2-17 від 03.01.17);
відповідача - не з'явився.
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Льодинка-ЛТД", в якому просить зобов'язати ТОВ Фірма "Льодинка-ЛТД" протягом трьох місяців з моменту вступу в закону силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0115 га по вул. Полтавський шлях, 3 у м. Харкові та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі. Судові витрати позивач також просить покласти на відповідача.
Позовні вимоги вмотивовано ухиленням відповідача від виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, що унеможливлює внесення змін до договору № 853 на право тимчасового користування землею від 10.01.1997 року, укладеного між позивачем та відповідачем, в частині розрахунку орендної платні, розмір якої визначається за розрахунком Департаментом земельних відносин за витягом з технічної документації Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у відповідності з нормативною грошовою оцінкою земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 13.10.17 прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі та призначено розгляд на 07.11.2017 об 10:30.
07.11.2017 представником позивача до канцелярії суду подана заява за вх. №36709 про долучення до матеріалів справи документів на виконання вимог ухвали суду. Надані до суду документи долучені до матеріалів справи.
Ухвалою господарського суду від 07.11.2017 року, розгляд справи відкладено до 22.11.2017 року, у зв'язку із неявкою в судове засідання представника відповідача.
В призначене судове засідання 22 листопада 2017 року з'явився представник позивача, просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Відповідач свого представника в призначене судове засідання не направив, про причини неявки суд не повідомив, відзив на позов не надав. Ухвала про порушення провадження у справі від 13.10.2017, яка була надіслана на адресу відповідача, повернулась до суду з позначкою пошти "За закінченням терміну зберігання".
Судом перевірено адресу відповідача, згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, та встановлено, що станом на час розгляду справи, місцезнаходженням відповідача є - 61012, Харківська область, м. Харків, вул. Полтавський шлях, буд.3 та саме на цю адресу судом надсилались процесуальні документи, а позивачем позовна заява.
Відповідно до вимог частин 1, 3 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців", якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Як визначено у п. 3.9.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 року, особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Таким чином, суд вважає, що ним вжито всі заходи для належного повідомлення відповідача про час та місце розгляду справи.
Враховуючи те, що норми ст. 38 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, п.4 ч.3 ст.129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом в межах наданих ним повноважень створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає, згідно ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, за можливе розгляд справи за позовною заявою позивача за наявними у справі і додатково наданими на вимогу суду матеріалами і документами.
Розглянувши матеріали справи, повно та всебічно дослідивши обставини та докази на їх підтвердження, вислухавши пояснення представника позивача, судом встановлено наступне.
10.01.1997 на підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 11.12.1996 № 1219 між Виконавчим комітетом Харківської міської ради (позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Фірма "Льодинка ЛТД", м. Харків (відповідач) було укладено Договір на право тимчасового користування землею, згідно п. 1.1. якого позивач надав, а відповідач прийняв в тимчасове користування земельну ділянку, за адресою: м. Харків, вул. Полтавський шлях,3 загальною площею 0,0115 га (у тому числі інших угідь 0,0115 га), згідно з планом користування.
Як вбачається зі змісту п. 1.2. Договору, земельну ділянку надано у тимчасове користування строком на двадцять п*ять років для експлуатації та обслуговування приміщення.
Відповідно до п. 2.1. Договору, плата за землю вноситься землекористувачем щомісячно у вигляді орендної плати у розмірі 22,62 грн.
Договір набуває чинності з моменту його реєстрації.
Даний Договір зареєстровано в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 10.01.1997 за № 853 виконкомом Харківської міської ради народних депутатів м. Харкова.
Додатковою угодою від 15.10.1997 р. до договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди зареєстрованого 10 січня 1997 за №853, сторонами викладено п.2.1. договору в наступній редакції:
Плата за землю вноситься землекористувачем, щомісячно з 01.09.1997 р. у вигляді орендної плати у розмірі 40,94 гривень на рахунок міськфінуправління №001130002 МФО 351641 у АКІБ "УкрСіббанк" код ОКПО 02316291, 070, розділ 37, § 3, не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця.
Додатковою угодою від 27.08.1999р. до договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди зареєстрованого 10 січня 1997 за №853, сторонами викладено п.2.1. договору в наступній редакції:
Плата за землю вноситься землекористувачем щомісячно з 01.03.99 р. у вигляді плати у розмірі 45,03 грн. на рахунок № 25420250055102, МФО 351641 у АКІБ "УкрСіббанк", код ЗКПО 02316291*, код платежу 22710469,13050100,01, не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця.
Додатковою угодою від 17.05.2000р. до договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди зареєстрованого 10 січня 1997 за №853, сторонами викладено п.2.1. договору в наступній редакції:
Плата за землю вноситься землекористувачем щомісячно з 01.04.2000 р. у вигляді плати у розмірі 54,04 грн. на міськфінуправління № 25420250055102, МФО 351641 у АКБ "УкрСіббанк", код 02316291, код платежу *, 22710469, 13050100, 01, не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця.
Додатковою угодою від 29.08.2001р. до договору на право тимчасового користування землею на умовах оренди зареєстрованого 10 січня 1997 за №853, сторонами викладено п.2.1. договору в наступній редакції:
Плата за землю у вигляді орендної плати вноситься землекористувачем щомісячно з 2000 р. до 31.12.2001 р. у розмірі 136,28 грн. а 01.01.2002 р. на рівні 200,39 грн. на рахунок міськфінуправління 20250055102, МФО 351641 у ХФ АКБ "УкрСіббанк" "ХРУ", код ЗКПО 02316291, код *,22710469 13050100,01, не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Пунктом 1.1. вищевказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014.
Згідно п.п. 2, 3 Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013", плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13, управління Держземагентства у м.Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Пунктом 4 вищевказаного рішення зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок:
- укласти із розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру);
- забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим Рішенням;
- не пізніше 31.12.2013 року вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагентства у м. Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель);
- повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долученням копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки.
Пунктом 5 Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Згідно п. 16.4 вказаного Порядку, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
На виконання вказаних вимог Рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Департаментом земельних відносин на адресу відповідача був направлений лист-попередження № 2079/0/225-13 від 08.10.2013, в якому повідомлено про необхідність в строк до 01.12.2013 - забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); в строк не пізніше 31.12.2013 - подати складену (розроблену) технічну документацію щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру; в строк до 01.01.2014 - повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки; в строк до 01.02.2014 - привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Крім того, Департамент земельних відносин попередив відповідача про те, що у разі невиконання зазначених дій у встановлений строк, Департаментом буде підготовлена пропозиція до Юридичного департаменту для вжиття заходів щодо спонукання до здійснення дій стосовно реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.
Одержання вказаного листа відповідачем підтверджується копією відповідного повідомлення про вручення поштового відправлення, яка міститься в матеріалах справи.
Враховуючи невиконання відповідачем вищевказаних рішень Харківської міської ради та не вчинення ним дій, необхідних для приведення Договору у відповідність з вимогами чинного законодавства, позивач звернувся до господарського суду з даним позовом.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за ЇЇ несплату.
Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Положеннями підпункту 14.1.72 пункту 1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Згідно зі статтею 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування".
Відповідач не є власником земельної ділянки і не може бути постійним землекористувачем, оскільки не відноситься до осіб визначених статтею 92 Земельного кодексу України, а тому сплата ним плати за землю у вигляді земельного податку не відповідає положенням підпункту 14.1.72 пункту 1 статті 14 ПК України.
Згідно підпункту 14.1.147 пункту 1 ст. 14 та пункту 288.1 ст. 288 ПК України плата за землю повинна здійснюватися відповідачем саме у формі орендної плати за землю, розмір якої визначається укладеним між сторонами договором оренди землі на підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки, як то передбачено пунктом 288.1 ст.288 ПК України.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. та визначено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн.
У зв'язку з чим до зазначеного договору на право тимчасового користування землею повинні бути внесені зміни щодо розміру орендної плати, який визначається згідно розрахунку розміру орендної плати виконаного Департаментом земельних відносин на підставі витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який надається відділом у м. Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківської області згідно статті 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр" та рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013".
Виходячи з положень статті 79-1 Земельного кодексу України та статей 10, 15, 20, 21 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" нормативна грошова оцінка земельної відноситься до відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі.
Внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру є обов'язковим.
Після внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку їй присвоюється кадастровий номер.
Наявність реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі дає можливість отримати витяг про її нормативну грошову оцінку та розрахувати розмір орендної плати за землю і укласти угоду до договору про зміну розміру орендної плати за землю.
Згідно статті 22 Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою, на підставі якої вносяться відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру, виготовляється землевпорядними організаціями на підставі укладених договорів із її розробниками і носить платний характер.
Відповідно до статті 67 Закону України "Про землеустрій" на землях комунальної власності за рахунок коштів місцевих бюджетів фінансуються роботи із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань з використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, інвентаризації земель.
Отже, фінансування органами місцевого самоврядування робіт, пов'язаних з виготовленням документації із землеустрою на окрему земельну ділянку, діючим законодавством не передбачено, а тому зазначені дії повинні здійснюватися землевласниками та землекористувачами.
Таким чином, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі, на підставі якої вносяться відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру повинна бути виготовлена за рахунок відповідача.
Ухилення орендаря від виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі унеможливлює отримання Департаментом земельних відносин у Відділі у м.Харкові Головного управління Держгеокадастру у Харківській області витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконати розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку та вчинити дії щодо складання та підписання додаткової угоди до існуючого договору в частині зміни розміру орендної плати земельної ділянки у відповідності з нормативною грошовою оцінкою земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Згідно статті 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.
Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Положеннями статті 16 ЦК України визначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, у тому числі, примусове виконання обов'язку в натурі.
З урахуванням викладеного, суд вважає позовні вимоги законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю Фірму "Льодинка-ЛТД" протягом трьох місяців з моменту вступу в закону силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,0115 га по вул. Полтавський шлях, 3 у м. Харкові та зареєструвати зазначену земельну ділянку в Державному земельному кадастрі.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Фірму "Льодинка-ЛТД" (61012, Харківська область, м. Харків, вул. Полтавський шлях,буд.3, код 22710469) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, майдан Конституції, 7, код 04059243) - 3200,00грн. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення через місцевий господарський суд.
Повне рішення складено 23.11.2017 р.
Суддя ОСОБА_2
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2017 |
Оприлюднено | 24.11.2017 |
Номер документу | 70448822 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Присяжнюк О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні