ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 листопада 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/1993/17
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Клочка К.І., розглянувши в порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Попівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Миргородської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
В С Т А Н О В И В:
09 листопада 2017 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (надалі ГУДСУНС у Полтавській області, позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Попівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Миргородської районної ради Полтавської області (надалі Попівська ОСОБА_1 ступенів, відповідач), в якій просило суд:
- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки;
- встановити Попівській ОСОБА_1 ступенів (ідентифікаційний код 23550720) наступний порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом заборони на користування за призначенням будівлею краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2, та відключення її від електропостачання;
- покласти на Миргородський районний відділ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (37600, Полтавська область, м. Миргород, вул. Петрівська, 8) обов'язок контролю за дотриманням Попівською ОСОБА_1 ступенів (ідентифікаційний код 23550720) заборони на користування за призначенням будівлею краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2, та відключення будівлі від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що за результатами перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки суб'єктом господарювання Попівською ОСОБА_1 ступенів зафіксовані порушення останньою вимог нормативно-правових актів з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту щодо експлуатації будівлі краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2. Подальша експлуатація вказаної будівлі створює загрозу життю та здоров'ю людей, а відтак, слід застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації вказаної будівлі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10.11.2017 за вказаним позовом відкрито скорочене провадження.
Попівська ОСОБА_1 ступенів копію ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 10.11.2017 про відкриття скороченого провадження отримала 14.11.2017, що підтверджується зворотним повідомлення про вручення рекомендованого поштового відправлення (а.с. 40), при цьому, заперечень проти позову у строк, встановлений частиною третьою статті 183 2 Кодексу адміністративного судочинства України, остання до суду не направила. Натомість, 23.11.2017 до суду від Попівської ОСОБА_1 ступенів надійшов лист №1-12/113, у якому зазначено, що адміністрація школи позов ГУДСУНС у Полтавській області визнає та вживає заходи по усуненню встановлених порушень (а.с. 47).
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 183 2 Кодексу адміністративного судочинства України справа повинна бути розглянута у порядку скороченого провадження не пізніше наступного дня з дня надходження до суду заяви відповідача про визнання позову.
Дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.
Судом встановлено, що Попівська ОСОБА_1 ступенів (ідентифікаційний код 23550720) 14.08.1997 зареєстрована в якості юридичної особи, номер та дата запису про включення відомостей до ЄДР 15731200000000026 від 14.12.2004 (а.с. 43-44).
29.09.2017 Миргородським районним відділом ГУДСНСУ у Полтавській області видано наказ №7 "Про проведення позапланових перевірок у жовтні 2017 року", яким наказано провести позапланові перевірки стану техногенної і пожежної безпеки дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, закладів охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, закладів відпочинку та оздоровлення державної і комунальної форми власності згідно з додатком (а.с. 16).
Так, згідно Додатку до наказу позаплановій перевірці додержання (виконання) законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, зокрема, підлягає Попівська ОСОБА_1 ступенів (Миргородський район, с. Попівка, вул. Центральна, 102, вул. Степанівська, 2) (а.с. 17-18).
17.10.2017 за підписом начальника Миргородського РВ ГУДСНСУ у Полтавській області ОСОБА_2 на ім'я головного інспектора Миргородського РВ ГУДСНСУ у Полтавській області ОСОБА_3 видано посвідчення на проведення перевірки №258 (а.с. 19).
На підставі наказу від 29.09.2017 №7 "Про проведення позапланових перевірок у жовтні 2017 року", посвідчення на проведення перевірки від 17.10.2017 №258, у період із 17.10.2017 по 27.10.2017 головним інспектором Миргородського РВ ГУДСНСУ у Полтавській області ОСОБА_3 проведено позапланову перевірку Попівської ОСОБА_1 ступенів на предмет додержання останньою вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
За результатами перевірки складено акт від 27.10.2017 №275 (а.с. 20-25), яким зафіксовано порушення вимог нормативно-правових актів з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які мали місце на території будівлі краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2, що перебуває на балансі та обслуговуванні Попівської ОСОБА_1 ступенів (а.с. 15).
Описом виявлених порушень вищезазначеного акту серед інших порушень зафіксовані наступні факти недотримання вимог пожежної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, які мали місце у будівлі краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2, а саме:
- приміщення школи, технічного корпусу та краєзнавчого музею не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56-2014 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту" (Розділ V, п. 1.2 "Правил пожежної безпеки в Україні", введених в дію наказом МВС України від 31.12.2014 №1417);
- не проведено вогнезахисний обробіток дерев'яних несучих конструктивних елементів горищного приміщення будівлі краєзнавчого музею із складанням акту встановленого зразка (Розділ ІІІ, п.2.5 "Правил пожежної безпеки в Україні", введених в дію наказом МВС України від 31.12.2014 №1417);
- приміщення будівлі краєзнавчого музею не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно норм належності (Розділ V, п. 3.6 "Правил пожежної безпеки в Україні", введених в дію наказом МВС України від 31.12.2014 №1417);
- не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання будівлі краєзнавчого музею (Розділ ІV, п. 1.20 "Правил пожежної безпеки в Україні", введених в дію наказом МВС України від 31.12.2014 №1417).
Вважаючи виявлені порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначають Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) та Порядок проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затверджений наказом МВС України від 02.11.2015 №1337 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.11.2015 за №1467/27912.
Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом (стаття 1 Закону №877-V).
Згідно зі статтею 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів, зокрема, є перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю). Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону. Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.
Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, ОСОБА_2 міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності (статті 1 Кодексу цивільного захисту України).
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Також статтею 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Так, враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Перевіркою встановлено, що на території будівлі краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2, що перебуває на балансі та обслуговуванні Попівської ОСОБА_1 ступенів, останнім порушено Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ від 30.12.2014 №1417 (далі - Правила пожежної безпеки).
Згідно пунктів 1,2 Правил пожежної безпеки ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання , органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Серед порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки мають місце недотримання вимог пункту 2.5 Розділу ІІІ, пункту 1.20 Розділу ІV, пунктів 1.2, 3.6 Розділу V Правил пожежної безпеки.
При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки є доцільним у разі допущення порушень, які реально створюють загрозу життю та / або здоров'ю людей.
Відповідач заперечень проти позовних вимог або доказів на підтвердження усунення порушень, наведених в акті перевірки від 27.10.2017 №275, суду не надав. Натомість, 23.11.2017 до суду від Попівської ОСОБА_1 ступенів надійшов лист №1-12/113, у якому остання поінформувала, що будівля музею за призначенням не використовується, на даний час у музеї проводяться ремонтні роботи для відновлення його функціонування, адміністрація школи позов ГУДСУНС у Полтавській області та вживає заходи по усуненню недоліків, наведених у приписі від 27.10.2017 №275 (а.с. 47).
Враховуючи викладене, та зважаючи на не усунення відповідачем встановлених перевіркою порушень, подальша експлуатація будівлі краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2, створює загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
У зв'язку із вищевикладеним, суд дійшов висновку про необхідність застосувати до Попівської ОСОБА_1 ступенів заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Водночас, суд звертає увагу відповідача, що останній не позбавлений права на звернення до суду із заявою про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду цієї справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) в порядку, встановленому статтею 183 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Щодо вимог позивача про покладення на Миргородський РВ ГУДСНСУ у Полтавській області обов'язку щодо здійснення контролю за дотриманням відповідачем заборони користування за призначенням будівлею краєзнавчого музею та відключенням будівлі від електроенергії до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, то суд звертає увагу, що позивач наділений відповідними повноваженнями вживати у порядку та спосіб, визначений чинним законодавством, заходів реагування по відношенню до підконтрольних суб'єктів.
Таким чином, позовні вимоги ГУДСУНС у Полтавській області підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до частини четвертої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 2, 7-11, 17, 71, 158-163, 167, 183 2 , 256 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Попівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Миргородської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити частково.
Застосувати до Попівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Миргородської районної ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23550720) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Встановити Попівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Миргородської районної ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23550720) наступний порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом заборони на користування за призначенням будівлею краєзнавчого музею за адресою: 37633, Полтавська область, Миргородський район, с. Попівка, вул. Степанівська, 2, та відключення її від електропостачання до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова підлягає негайному виконанню.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції.
Суддя К.І. Клочко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2017 |
Оприлюднено | 26.11.2017 |
Номер документу | 70489797 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
К.І. Клочко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні