ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 листопада 2017 року м. Чернігів Справа № 825/1755/17
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Падій В.В.,
за участю секретаря Кондратенко О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду, в порядку скороченого провадження, справу за адміністративним позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
В С Т А Н О В И В:
06.11.2016 Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області звернулось до суду з адміністративним позовом до Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області, в якому просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області у вигляді повного зупинення експлуатації будівель майстерні та їдальні Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області за адресою: вул. Промислова, 29, с. Ловинь, Ріпкинський район, Чернігівська область шляхом відключення будівель від електропостачання на електричному щитку та його опечатування.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що під час проведення перевірки Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області було виявлено ряд порушень правил техногенної і пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей. Виявлені порушення, за переконанням позивача, свідчать про необхідність повного зупинення подальшої експлуатації будівель майстерні та їдальні Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області шляхом відключення будівель від електропостачання на електричному щитку та його опечатування. З метою попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об'єкті відповідача порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, позивач звернувся до суду із позовом про застосування заходів реагування.
Відповідно до частини 3 статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України суд вжив всі належні заходи для повідомлення відповідача рекомендованим листом за адресою, вказаною у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, про відкриття скороченого провадження.
Заперечень проти позову чи клопотань процесуального характеру від відповідача, у встановлений ухвалою суду строк, в канцелярію суду не надійшло. За таких обставин, суд, на підставі статті 183-2 КАС України, розглянув справу у порядку скороченого провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Так, судом встановлено, що Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, на підставі наказу від 26.09.2017 №4 та посвідчення на перевірку від 10.10.2017 №54 (а.с.20,21), у період з 10.10.2017 по 24.10.2017 проведено позапланову перевірку щодо додержання суб'єктом господарювання - Ловинською загальноосвітньою школою І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки від 24.10.2017 № 177, який підписано без зауважень керівником Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області ОСОБА_1 і один примірник якого отримано останньою 24.10.2017 (а.с.22-28).
Під час проведення перевірки посадовими особами Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області встановлено наступні порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, зокрема:
- будівлі майстерні та їдальні не обладнано системою пожежної сигналізації, чим порушено пункти 1.2., 1.4. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні та пункт 7.3. табл. А.1. додатку А ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
- будівлі майстерні та їдальні не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей типу СО-3, чим порушено пункти 1.2., 1.4. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні та пункт 5.1. табл. Б.1. додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
- будівлі майстерні та їдальні не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, чим порушено пункт 1.21. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні ;
- у будівлях майстерні та їдальні електричні проводи встановлені на горючих основах, чим порушено пункт 1.12. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні ;
- у будівлях майстерні та їдальні електричні вимикачі та електророзетки встановлені на горючій основі (конструкції), чим порушено пункти 1.12., 1.17. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні ;
- будівлі майстерні та їдальні не забезпечено первинними засобами пожежогасіння, згідно норм належності, чим порушено пункти 3.6., 3.9. розділу V Правил пожежної безпеки в Україні ;
- у будівлях майстерні та їдальні використовуються світильники з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків), чим порушено пункт 1.18. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні ;
- у будівлях майстерні та їдальні з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів та кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання або затискачів, чим порушено пункт 1.6. розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні .
Вважаючи наявність усіх підстав для зупинення експлуатації будівель майстерні та їдальні Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області шляхом відключення будівель від електропостачання на електричному щитку та його опечатування, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Так, у відповідності до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
У свою чергу, статтею 55 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI (далі - Кодекс № 5403-VI) передбачені заходи щодо забезпечення пожежної безпеки, відповідно до частини першої якої забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законівта інших нормативно-правових актів.
Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях (частина друга статті 55 Кодексу № 5403-V.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 №877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон № 877-V).
Частиною 4 статті 4 Закону №877-V передбачено, що вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності встановлюється виключно законами.
Згідно з частиною 5 статті 4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
У свою чергу, статтею 66 Кодексу № 5403-VI передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства. В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду (частина 6,7 статті 7 Закону №877-V).
При цьому, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей (частина 1 статті 67 Кодексу № 5403-VI).
Відповідно до частин 1, 2 статті 68 Кодексу № 5403-VI посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як визначено у частині 1 статті 70 Кодексу № 5403-VI підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів може бути недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу № 5403-VI повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Таким чином, вищенаведеними положеннями законодавства встановлено, що у разі встановлення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) застосовуються виключно за рішенням адміністративного суду, що свідчить про те, що позивач звернувся до суду у межах наданих йому повноважень та з дотриманням законодавства України.
У свою чергу, станом на дату розгляду даної справи, доказів усунення порушень, які були підставою для застосування заходів реагування, відповідачем суду не надано.
Також, відповідачем не надано до суду жодних доказів, що зазначені у акті перевірки порушення не створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
За таких обставин та з урахуванням того, що на час розгляду судом справи порушення, встановлені у акті перевірки від 24.10.2017 № 177, позивачем не усунуті, суд вважає, що подальша експлуатація будівель майстерні та їдальні Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області створює загрозу життю та здоров'ю людей, внаслідок чого є підстави для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель майстерні та їдальні Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області за адресою: вул. Промислова, 29, с. Ловинь, Ріпкинський район, Чернігівська область шляхом відключення будівель від електропостачання на електричному щитку та його опечатування та задоволення позовних вимог Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області у повному обсязі.
У свою чергу, суд вважає за необхідне зазначити, що, у відповідності до частини 12 статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Отже, після усунення порушень, зафіксованих в акті перевірки від 24.10.2017 № 177, відповідач має право звернутись до Чернігівського окружного адміністративного суду із заявою про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду даної справи.
Водночас, пунктом 10 частини 1 статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі-будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до частини 2 статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне, звернути дану постанову суду до негайного виконання.
Керуючись статтями 122, 158 - 163, 167, 183-2, 256, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області - задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області (код ЄДРПОУ 33409311) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель майстерні та їдальні Ловинської загальноосвітньої школи І ступеня Ріпкинської районної ради Чернігівської області за адресою: вул. Промислова, 29, с. Ловинь, Ріпкинський район, Чернігівська область шляхом відключення будівель від електропостачання на електричному щитку та його опечатування.
Постанова суду підлягає негайному виконанню.
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2017 |
Оприлюднено | 29.11.2017 |
Номер документу | 70545778 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні