ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 листопада 2017 року Чернігів Справа № 825/1492/17
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючої судді Житняк Л.О.,
за участі секретаря Стасюк Т.В.,
прокурора Трутень О.О.,
представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача-1 ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом заступника прокурора Чернігівської області Юшина І.В. в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області до Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства, Козелецького районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства "Козелецьрайагролісгосп" про визнання незаконним та скасування лісорубного квитка,
В С Т А Н О В И В:
Заступника прокурора Чернігівської області Юшин І.В. в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області (далі - ДЕІ у Чернігівській області) звернувся до суду з адміністративним позовом до Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства (далі - Управління), Козелецького районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства "Козелецьрайагролісгосп" (далі - "Козелецьрайагролісгосп") про визнання незаконним та скасування лісорубного квитка від 02.03.2017 серії 02 ЛКБ № 549609 в частині рубок головного користування в кварталі 74 виділі 14 Козелецького районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства "Козелецьрайагролісгосп", виданий Чернігівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що в ході перевірки Державного підприємства "Остерське лісове господарство" (далі - ДП "Остерське лісове господарство") щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів було встановлено факт незаконної порубки дерев у кварталі 1 виділах 4, 8 Остерського лісництва ДП "Остерське лісове господарство", яке було вчинене посадовими особами "Козелецьрайагролісгоспу". Також вказує, що з 01.01.2017 по 12.05.2017 лісорубні квитки на проведення будь-яких рубок у кварталі 1 виділах 4, 8 Остерського лісництва ДП "Остерське лісове господарство" не видавались, а порубку було здійснено на підставі лісорубного квитка від 02.03.2017 серії 02 ЛКБ № 549609, яким дозволено проведення рубки головного користування на території кварталу 74 виділ 14 "Козелецьрайагролісгосп", та яка є суміжним з ділянкою, на якій здійснена порубка. Зазначає, що оскаржуваний лісорубний квиток виданий Чернігівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства на підставі невірно оформлених матеріалів виділення лісосіки.
Прокурор та представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві, та просили їх задовольнити.
Представник відповідача-1, Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства, в судовому засіданні адміністративний позов визнав.
Представник відповідача-2, Козелецького районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства "Козелецьрайагролісгосп", в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином. Причини неявки суду не повідомив.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Уповноваженою особою органу досудового розслідування Козелецького відділу поліції Ніжинського ВП Головного управління Національної поліції України в Чернігівській області 26.04.2017 внесені відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за фактом незаконної порубки дерев у кварталі 1 виділах 4, 8 Остерського лісництва ДП "Остерське лісове господарство", вчинену посадовими особами "Козелецьрайагролісгоспу", за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ст.246 Кримінального кодексу України.
У ході перевірки встановлено, що дану порубку здійснено "Козелецьрайагролісгоспом" на підставі лісорубного квитка від 02.03.2017 серії 02 ЛКБ № 549609, виданого Чернігівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства.
В рамках кримінального провадження, на підставі Кримінального процесуального кодексу України, призначена перевірка дотримання вимог законодавства при проведенні рубки головного користування "Козелецьрайагролісгосп" на підставі лісорубного квитка від 02.03.2017 серії 2 ЛКБ № 549609.
Відповідно до наказу від 11.05.2017 № 227 та направлення на перевірку від 11.05.2017 № 227 посадовими особами Державної екологічної інспекції у Чернігівській області проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів ДП "Остерське лісове господарство", про що складено акт від 13.05.2017 № 18/06 (а.с.15-24).
У ході перевірки було встановлено факт проведення в кварталі 1 виділах 4, 8 Остерського лісництва ДП "Остерське лісове господарство" незаконної рубки дерев. Згідно протоколу огляду місця події виявлено 441 пнів незаконно зрубаних дерев листяних порід (дуб, осика, вільха, клен, граб, в'яз, ясень. липа) з них 30 пнів сухостійних дерев і 441 пнів ростучих дерев.
Також встановлено, що 02.03.2017 Чернігівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства "Козелецьрайагролісгоспу" було видано лісорубний квиток серії 02 ЛКБ № 549609 яким дозволено проведення рубки головного користування на території кварталу 70 виділи 2, 6 та кварталу 74 виділ 14 (а.с.28-29).
При цьому, 15.06.2017 комісія в складі працівників ДП "Остерське лісове господарство" головного лісничого ОСОБА_3, інженера охорони і захисту лісу ОСОБА_4, лісничого Остерського лісництва ОСОБА_5, інженера лісового господарства ОСОБА_6 в присутності начальника відділу контролю в аграрній галузі, екології та природокористування Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області ОСОБА_7, головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Городнянському, Козелецькому, Куликівському, Менському, Ріпкинському. Чернігівському районах та м.Чернігові управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Дергеокадастру у Чернігівській області ОСОБА_8, представників "Козелецьрайагролісгоспу" майстра лісу ОСОБА_9, інженера охорони захисту лісу ОСОБА_10, слідчого СВ Козелецького ВП Ніжинського ВП ГУНП в Чернігівській області ОСОБА_11 провела фактичне обстеження та інструментальну зйомку за допомогою GPS приладу SOUTH S 750 у кварталі 1 виділ 4.8 на території Остерського лісництва ДП "Остерське лісове господарство" з метою встановлення фактичних меж лісового масиву та встановила, що на території кварталу 1 виділ 4.8 проведені лісозаготівельні роботи, а саме зрубано 441 дерево, внаслідок чого на вищезазначеному лісовому масиві наявні пні різного діаметру та залишки лісопродукції. Крім того зазначено, що квартал 1 виділ 4.8 на території Остерського лісництва ДП "Остерське лісове господарство" суміжний з територією майстерні № 3 кварталу 74 виділ 14 "Козелецьрайагролісгоспу" (а.с.30-31).
В подальшому, Управлінням північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності ДП "Остерське лісове господарство" за період з 01.01.2015 по 30.04.2017, за результатами якої складено акт від 14.07.2017 № 07-30/03, та, зокрема, встановлено, що внаслідок вирубки "Козелецьрайагролісгоспом" дерев без лісорубного квитка на території кварталу 1 виділу 4.8 на території Остерського лісництва ДП "Остерське лісове господарство" державі, як власнику лісових ресурсів завдано збитків на загальну суму 1 151 901,00 грн, що є порушенням ст.ст.19, 67, 69 Лісового кодексу України, п.2 Порядку видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761 (а.с.32-39).
Відповідно до інформації Відділу у Козелецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 10.07.2017 № 8-25-0.27-196/106-17 земельна ділянка, на якій здійснено порубку, знаходиться в постійному користуванні ДП "Остерське лісове господарство" згідно державного акту на право постійного користування ЯЯ № 377457 від 28.10.2012 (кадастровий номер 7422080700:28:166:0001) на території Біликівської сільської ради Козелецького району.
У ході здійснення процесуального керівництва досудовим розслідуванням кримінального провадження за фактом незаконної рубки лісу встановлено, що дана рубка вчинена посадовими особами "Козелецьрайагролісгоспу" у зв'язку з неправильно проведеною бусольною зйомкою працівниками цього ж підприємства, внаслідок чого виникли розбіжності між даними матеріалів виділення лісосіки і даними матеріалів за результатами огляду цієї лісосіки.
При цьому, згідно матеріалів на вказаній території залишається ще 293 дерева призначених у рубку (вимічені але не спиляні), що дає підстави "Козелецьрайагролісгоспу" для подальшого його використання, оскільки лісорубний квиток від 02.03.2017 серії 02 ЛКБ № 549609 не скасований, а строк його дії не закінчився (до 31.12.2017).
Так, 13.10.2017 до Управління від "Козелецьрайагролісгоспу" надійшов лист від 12.10.2017 № 274 про залучення спеціаліста Управління для проведення обстеження для уточнення меж та маси у зв'язку з виявленою помилкою відведення лісосіки головного користування квартал 74 виділ 14, площа 2,8 га лісорубного квитка від 02.03.2017 серії 02 ЛКБ № 549609.
При проведенні натурного обстеження лісосіки головного користування 2017 року вільхової госпсекції у кварталі 74 виділ 14 (2) (виділ 35 - за новим лісовпорядкуванням 2015 року) майстерської дільниці № 3 "Козелецьрайагролісгоспу" начальником відділу лісового господарства Управління ОСОБА_12 в присутності головного лісничого та майстра лісу "Козелецьрайагролісгоспу" ОСОБА_13 та ОСОБА_9 встановлено, що частина лісосіки площею 2,5 га розміщена на території ДП "Остерське лісове господарство" і тільки 0,3 га лісосіки розміщено на території "Козелецьрайагролісгоспу".
Станом на 24.10.2017 на площі лісосіки 0,3 га знаходиться не зрубаних 25 дерев другорядних порід (граб, клен, в'яз, дуб, липа) загальною масою 19 куб.м. Головна порода та цінні породи дуб, ясен зрубані. По площі залишено незроблена вершинна частина дерев та не складені сортименти, які почали втрачати свої технічні та споживчі якості. З наданого пояснення майстра лісу ОСОБА_9 було з'ясовано, що через однорідності насадження та нечіткої границі між лісовими ділянками "Козелецьрайагролісгоспу" та ДП "Остерське лісове господарство" було невірно винесено границі лісосіки в натуру (акт додається).
Тобто, судом встановлено, що "Козелецьрайагролісгосп" внаслідок невірно винесеної границі лісосіки в натурі недостовірно сформував польову перелікову відомість та переліково-оцінювальну відомість, які подавались для видачі лісорубного квитка від 02.03.2017 серії 02 ЛКБ № 549609 в частині рубок головного користування в кварталі 74 виділ 14.
Надаючи оцінку обставинам справи, суд зважає на наступне.
Згідно із ч.3 ст.23 Закону України від 14.10.2014 № 1697 "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів; інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин; в основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо. Під представництвом прокуратурою інтересів держави треба розуміти правовідносини, в яких прокурор, реалізуючи визначені Конституцією України повноваження, вчиняє в суді процесуальні дії з метою захисту інтересів держави з урахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, у зв'язку з чим прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає підстави представництва інтересів держави.
Так, ч.1 ст.4 Закону України від 25.06.1991 № 1264 "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що природні ресурси України є власністю Українського народу. Відповідно до ст.5 цього ж Закону державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси. Ліс, як природний ресурс загальнодержавного значення, підлягає державній охороні і регулюванню використання на території України.
Згідно ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.1 Лісового кодексу України (від 21.01.1994 № 3852) ліси України є її національним багатством. Усі ліси на території України, незалежно від форми власності становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
Основним завданням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, згідно ст.ст.1, 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", є збереження природних ресурсів у тому числі лісів.
Згідно зі ст.94 Лісового кодексу України державний контроль за охороною, захистом, використанням та відтворенням лісів здійснюється Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища, іншими органами виконавчої влади у межах повноважень, визначених законом.
Відповідно до ст.20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів. Державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (ст.35 Закону).
Згідно з Положенням про Державну екологічну інспекцію України, затвердженим Указом Президента України від 13.04.2011 за №4 54/2011, Державна екологічна інспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Державна екологічна інспекція у Чернігівській області, відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Чернігівській області від 12.12.2011 № 136 в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів. Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, вимог законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів (пп.ґ п.4.2 Положення). Також п.6.4, п.6.11 та п.6.17 Положення передбачено, що Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань має право проводити перевірки з питань, що належать до її компетенції, видавати за їх результатами обов'язкові для виконання приписи, розпорядження, розраховувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, виступати позивачем та відповідачем в судах. Враховуючи викладене, на Державну екологічну інспекцію у Чернігівській області покладено повноваження щодо нагляду (контролю) за додержанням суб'єктами господарювання законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів, у тому числі щодо законності порубки дерев. Однак, Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області самостійно не вжито дієвих заходів щодо захисту інтересів держави у сфері охорони навколишнього природного середовища, незаконний лісорубний квиток у судовому порядку не скасовано, що дає підстави "Козелецьрайагролісгоспу" для подальшого його використання.
Таким чином, наведене є підставою для представництва інтересів держави в суді, визначеною ст.23 Закону України "Про прокуратуру".
Так, досліджуючи підстави видачі лісорубного квитка, що є предметом оскарження, суд враховує наступне.
Згідно п.3 ч.2 ст.19 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі зобов'язані дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів; вести лісове господарство на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснювати використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення. При цьому ст.48 Лісового кодексу України визначено, що у матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об'єкта лісовпорядкування. Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію лісовпорядкування. У проекті організації та розвитку лісового господарства визначаються і обґрунтовуються основні напрями організації і розвитку лісового господарства об'єкта лісовпорядкування з урахуванням стану та перспектив економічного і соціального розвитку регіону. Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов'язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів. І оскільки відповідно до ст.65 Лісового кодексу України використання лісових ресурсів може здійснюватися в порядку загального і спеціального використання, тому у порядку спеціального використання можуть здійснюватися такі види використання лісових ресурсів: 1) заготівля деревини; 2) заготівля другорядних лісових матеріалів; 3) побічні лісові користування; 4) використання корисних властивостей лісів для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, потреб мисливського господарства, проведення науково-дослідних робіт (ст.67 Лісового кодексу України). Крім цього ст.69 Лісового кодексу України передбачено, що спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно. Спеціальний дозвіл на заготівлю деревини в порядку рубок головного користування видається органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства. Форми спеціальних дозволів і порядок їх видачі затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Отже, підставою для рубок головного користування є матеріали лісовпорядкування, а дозволом на проведення вказаних рубок є лісорубний квиток. Умови і механізм видачі лісорубного або лісового квитка як спеціального дозволу на використання лісових ресурсів визначає Порядок видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761 (далі - Порядок), де п.2 встановлено, що лісорубний або лісовий квиток є основним документом, на підставі якого: здійснюється спеціальне використання лісових ресурсів; ведеться облік дозволених до відпуску запасів деревини та інших продуктів лісу, встановлюються строки здійснення лісових користувань та вивезення заготовленої продукції, строки і способи очищення лісосік від порубкових решток, а також облік природного поновлення лісу, що підлягає збереженню; ведеться облік плати, нарахованої за використання лісових ресурсів. Лісорубний або лісовий квиток може бути анульований за рішенням органів Держлісагентства, власників лісів або постійних лісокористувачів, які видали квиток, відповідно до закону, а також у випадках, передбачених Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" (п.14 Порядку).
Відповідно до ст.78 Лісового кодексу України право використання лісових ресурсів припиняється в разі: 1) добровільної відмови від використання лісових ресурсів; 2) закінчення строку, на який було надано право використання лісових ресурсів; 3) припинення діяльності лісокористувачів, яким було надано право використання лісових ресурсів; 4) порушення правил і норм, умов спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів; 5) використання лісових ресурсів способами, які негативно впливають на стан і відтворення лісів, призводять до погіршення навколишнього природного середовища; 6) порушення встановлених строків справляння збору за використання лісових ресурсів; 7) використання лісової ділянки не за цільовим призначенням; 8) невідшкодування в установленому порядку збитків, заподіяних лісовому господарству внаслідок порушень лісового законодавства, та невиконання вимог щодо усунення виявлених недоліків. Припинення права використання лісових ресурсів здійснюється в установленому порядку шляхом анулювання лісорубного квитка або лісового квитка тими органами, які їх видали. Законом можуть бути передбачені й інші випадки припинення права використання лісових ресурсів. Відповідно ч.7 ст.4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" передбачено, що дозвільний орган анулює документ дозвільного характеру з таких підстав: звернення суб'єкта господарювання із заявою про анулювання документа дозвільного характеру; наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення та ліквідації, якщо інше не встановлено законом; наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця. Дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
Так, п.132 додатку до Закону України "Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" спеціальний дозвіл на спеціальне використання лісових ресурсів (лісорубний квиток, ордер, лісовий квиток) віднесений до дозвільного документа. Разом з тим, Чернігівське обласне управління лісового та мисливського господарства, яке видало спірний лісорубний квиток, його не анулювало.
Суд зазначає, що при прийнятті рішення про надання дозволу, Чернігівське обласне управління лісового та мисливського господарства повинно керуватися п.2 ст.69 Лісового кодексу України, Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та постановою Кабінету Міністрів України "Про врегулювання питань щодо спеціального використання лісових ресурсів" від 23.05.2007 № 761, де п.4 Порядку видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів, затвердженого даною постановою, для видачі лісорубного квитка власник лісів або постійний лісокористувач подає такі документи: заявку на використання лісових ресурсів під час проведення рубок головного користування (копія додається); відомість чергової лісосіки; польову перелікову відомість; перелікові-оцінювальну відомість; карту технологічного процесу розробки лісосіки; план лісосіки.
Даний перелік є вичерпний та не передбачає надання додаткових матеріалів. Тому на виконання даної норми для отримання лісорубного квитка "Козелецьрайагролісгоспом" були подані оригінали вищезазначених документів, які при видачі лісорубного квитка повертаються лісокористувачу (заява та опис № 1123/1 знаходяться в матеріалах справи).
Матеріали щодо проведення рубок головного користування формуються відповідно до критеріїв визначених в Порядку спеціального використання лісових ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761. Лісокористувачі самі формують вищеперераховані матеріали на основі матеріалів лісовпорядкування та таксації насаджень.
При цьому, матеріали лісовпорядкування підприємств інших лісокористувачів в Управлінні відсутні та зберігання їх не передбачено чинним законодавством.
Для визначення правомірності оформлення поданих до заявки на використання лісових ресурсів під час проведення рубок головного користування документів посадова особа Управління враховує та керується тільки показниками, що зазначає сам лісокористувач в додатках (вік, склад, визначення головної породи, і ін), а також враховує показники сортиментних таблиць та ставки рентної плати. В даному випадку посадова особа з'ясовує, що якщо вказана ділянка (ділянки) призначена до рубки відповідає віку стиглості, категорії лісів, визначеним в таксаційному описі показникам, то там дозволено рубку головного користування і вона оформлена правомірно, тому підстав відмови у проведенні рубки та наданні лісорубного квитка "Козелецьрайагролісгоспу" в Управління не було.
Тобто, станом на момент видачі лісорубного квитка, дані, які занесені до нього, а саме адреса місця розташування: квартал, виділ були вказані вірно, та не мали перевірятися Управлінням.
Проте, 13.10.2017 до Управління від "Козелецьрайагролісгоспу" надійшов лист від 12.10.2017 № 274 про залучення спеціаліста Управління для проведення обстеження для уточнення меж та маси у зв'язку з виявленою помилкою відведення лісосіки головного користування квартал 74 виділ 14, площа 2,8 га лісорубного квитка від 02.03.2017 серії 02 ЛКБ № 549609.
При проведенні натурного обстеження лісосіки головного користування 2017 року вільхової госпсекції у кварталі 74 виділ 14 (2) (виділ 35 - за новим лісовпорядкуванням 2015 року) майстерської дільниці № 3 "Козелецьрайагролісгоспу" начальником відділу лісового господарства Управління ОСОБА_12 в присутності головного лісничого та майстра лісу "Козелецьрайагролісгоспу" ОСОБА_13 та ОСОБА_9 встановлено, що частина лісосіки площею 2,5 га розміщена на території ДП "Остерське лісове господарство" і тільки 0,3 га лісосіки розміщено на території "Козелецьрайагролісгоспу". Станом на 24.10.2017 на площі лісосіки 0,3 га знаходиться не зрубаних 25 дерев другорядних порід (граб, клен, в'яз, дуб, липа) загальною масою 19 куб.м. Головна порода та цінні породи дуб, ясен зрубані. По площі залишено незроблена вершинна частина дерев та не складені сортименти, які почали втрачати свої технічні та споживчі якості. З наданого пояснення майстра лісу ОСОБА_9 було з'ясовано, що через однорідності насадження та нечіткої границі між лісовими ділянками "Козелецьрайагролісгоспу" та ДП "Остерське лісове господарство" було невірно винесено границі лісосіки в натуру.
З наведеного слідує, "Козелецьрайагролісгосп" внаслідок невірно винесеної границі лісосіки в натурі недостовірно сформував польову перелікову відомість та переліково-оцінювальну відомість, які подавались для видачі лісорубного квитка від 02.03.2017 серії 02 ЛКБ № 549609 в частині рубок головного користування в кварталі 74 виділ 14.
Отже, згідно з ч.1 та ч.2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи, що даний адміністративний позов спрямований на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності раціонального і невиснажливого використання лісових ресурсів, а також з метою реалізації принципів лісового законодавства щодо забезпечення гарантії держави на охорону лісу як національного багатства України, оскільки Чернігівське обласне управління лісового та мисливського господарства, яке видало спірний лісорубний квиток, його не анулювало, суд вважає, що за встановленого факту недостовірно сформованих польової перелікової відомості та переліково-оцінювальної відомості "Козелецьрайагролісгоспу", в силу положень ст.69 Лісового кодексу України, п.2 ч.7 ст.4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", лісорубний квиток від 02.03.2017 серії 02 ЛКБ № 549609 в частині рубок головного користування в кварталі 74 виділі 14 Козелецького районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства "Козелецьрайагролісгосп", виданий Чернігівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства належить скасувати.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що адміністративний позов заступника прокурора Чернігівської області Юшина І.В. в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області необхідно задовольнити.
Відповідно до ч.1 ст.94 КАСУ, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 41, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати лісорубний квиток від 02.03.2017 серії 02 ЛКБ № 549609 в частині рубок головного користування в кварталі 74 виділі 14 Козелецького районного дочірнього агролісогосподарського спеціалізованого підприємства "Козелецьрайагролісгосп", виданий Чернігівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства.
Стягнути з Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства (вул. П'ятницька, 8, м.Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 35195025) на користь Прокуратури Чернігівської області (вул. Князя Чорного, 9, м.Чернігів, 14000) 1 600,00 грн (одна тисяча шістсот гривень) судових витрат.
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2017 |
Оприлюднено | 29.11.2017 |
Номер документу | 70546210 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні