Рішення
від 21.11.2017 по справі 904/8720/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

21.11.2017 Справа № 904/8720/17 За позовом Кам'янської міської ради Дніпропетровської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРРІСОН ОЙЛ ІМПЕКС"

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Юзіков С.Г.

Представники:

Позивача - не з'явився (про час і місце засідання суду сповіщений належно)

Відповідача - не з'явився (про час і місце засідання суду сповіщений належно)

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить внести зміни до договору оренди земельної ділянки, укладеного з Відповідачем.

Відповідач явку повноважного представника у судове засідання не забезпечив, відзив на позов, документи витребувані судом на час розгляду справи господарському суду не надав.

Відповідач про засідання суду повідомлявся належно, до суду повернулися поштові повідомлення про вручення поштових відправлень №0103261867692 та №0103262881605.

Від Позивача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника Позивача.

Стаття 22 ГПК України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.

Статтею 77 ГПК України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.

Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Оскільки явка у судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.

Розгляд справи відкладався.

Справа, згідно зі ст. 75 ГПК України, розглядається за наявними у ній матеріалами.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

02.06.15р. сторонами укладено договір оренди земельної ділянки № 14029 (далі Договір), за п.1.1. якого Орендодавець (Позивач) надає, а Орендар (Відповідач) приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: Єлизаветівське шосе, 27, м. Дніпродзержинськ, кадастровий номер 1210400000:01:011:0439 згідно з планом земельної ділянки, що додається (п. 1.1 Договору).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3315 га для розміщення багатопаливного автозаправного комплексу (п.2.1. Договору).

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.11.09р. № 821-44/V (п. 1.2 Договору).

Відповідно до п. 2.2 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 19.05.15р. становить 2 107 812,65 грн.

Договір укладається строком до 24.04.25р. (п.3.1. Договору).

У п. 4.1 Договору сторонами погоджено, що орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 63 234,38 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.13р. №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 26.12.14р. №1168-58/VI "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.13р. №842-38/VI" Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ".

Пунктом 4.4 Договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі: підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (п.4.4.3. Договору).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3315 га для розміщення багатопаливного автозаправного комплексу, в тому числі: 0,0840 га - під будівлею та спорудою; 0,0722 га - під зеленими насадженнями; 0,1753 га - під проїздами, проходами та площадками (п.5.1. Договору).

У випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати Орендар протягом місяця з моменту прийняття такого рішення Орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов'язаний звернутися до Орендодавця із заявою про внесення змін до п.4.1. Договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим Договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів (п.9.6.14. Договору).

12.07.13р. Дніпродзержинська міська рада Дніпропетровської області прийняла рішення №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська", яким вирішила:

- затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 м 2 в розмірі 199,64 грн., та ввести її в дію з 01.01.14р. (п.1 рішення).

За даними Позивача, рішення Дніпродзержинської міської ради №842-38/VI від 12.07.13р. офіційно оприлюднене в засобах масової інформації, що є підставою вважати, що громадяни міста та інші особи, які використовують земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності, обізнані про зміну нормативної грошової оцінки земельних ділянок та, відповідно до цього, і про необхідність переукласти свої договори оренди земельних ділянок.

30.09.16р. Позивачем прийнято рішення №349-10/ VI "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.13р. №842-38/VI зі змінами". Пункт 2 рішення міської ради від 12.07.13р. №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" (зі змінами, внесеними рішенням міської ради від 26.12.14р. №1168-58/ VI) викласти у наступній редакції: 12 відсотків - для землекористувачів, які використовують земельні ділянки для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом.

24.02.17р. Позивачем прийнято рішення №621-14/ VIІ Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.13р. №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" зі змінами. Пункт 2 рішення міської ради від 12.07.13р. №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" (зі змінами, внесеними рішенням міської ради від 30.09.16р. №3349-10/VIІ) викласти у наступній редакції:… 12 відсотків - для землекористувачів, які використовують земельні ділянки для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним, паливом та для землекористувачів, які використовують земельні ділянки для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Рішення Кам'янської міської ради від 30.09.16р. №3349-10/ VIІ "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.13р. №842-38/VI зі змінами" вважати таким, що втратить чинність з 01.04.17р.

На виконання рішення адміністративної колегії Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.03.17р. №4/01-14/04-17, відповідно до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році від 20.12.16р. №1791- VIІ прийнято рішення міської ради від 23.06.17р. №725-17- VIІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста.

Відповідно до п.3. рішення міської ради №725-17/VIІ від 23.06.17р. вважати такими, що втратять чинність п.2,3,4 рішення міської ради від 12.07.13р. №842-38/VI з 01.07.17р.

Пункти 5-9 рішення міської ради від 12.07.13р. №842-38/VI вважати п.2-6 та змінити нумерацію підпунктів відповідно.

Згідно з п. 5 Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста (від 23.06.17р.) розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме: ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки, ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 3,5 % від нормативної грошової оцінки, ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12 % від нормативної грошової оцінки.

29.09.17р. Кам'янською міською радою прийнято рішення №816-19/VIІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста. Дане рішення набирає чинності з 01.10.17р.

Відповідно до п.3. рішення міської ради №816-19/VIІ від 29.09.17р. вважати таким, що втратить чинність п.1 рішення міської ради від 23.06.17р. №725-17/VIІ з 01.10.17р.

Згідно з п.5. Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста (від 29.09.17р.) розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме: п.5.1. визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки; п.5.2. визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4 % від нормативної грошової оцінки; п.5.3. визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12 % від нормативної грошової оцінки.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Кам'янське, Єлизаветівське шосе,27, загальною площею 0,3315 га, станом на 31.03.17р. нормативна грошова оцінка становить 3 201 390,16 грн.

Орендна плата розраховується так: 3 201 390,16 грн.х12%=384 166,82 грн./рік.

Позивач вважає, що з урахуванням чинного законодавства і прийнятого міською радою рішення, яким внесено зміни до розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до Договору.

Не звернення Відповідачем до Позивача за внесенням змін до Договору стало причиною звернення Позивачем з позовом.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).

Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Договір оренди землі укладається у письмовій формі. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України (ст. 14 Закону України "Про оренду землі").

Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (з відповідними змінами) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до п. 5, 9 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.04р. №220 (далі Типовий договір), договір оренди землі повинен містити відомості про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки; форми та розміру орендної плати, при цьому розмір орендної плати: грошової - у гривнях із зазначенням способів внесення, а за земельні ділянки комунальної власності також із зазначенням відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст.14.1.147. Податкового кодексу України).

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата) (ст. 14.1.136. Податкового кодексу України).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ст. 14.1.125. Податкового кодексу України).

Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (ст.271.1.1. Податкового кодексу України).

Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель").

Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

У п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно з ч.2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідач не надав доказів внесення змін до Договору, заперечень на позов, не надав доказів оскарження та скасування рішень Дніпродзержинської (Кам'янської) міської ради стосовно грошової оцінки земель, порядку обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста.

Згідно з Договором та планом земельної ділянки, загальна площа орендованої земельної ділянки (кадастровий номер 1210400000:01:011:0439) становить 0,3315 га.

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за адресою: м. Кам'янське, Єлизаветівське шосе,27, яка знаходиться у користуванні ТОВ "ХАРРІСОН ОЙЛ ІМПЕКС", площею 0,3315 га, станом на 31.03.17р. становить 3 201 390,16 грн., тому орендна плата становить 3 201 390,16 грн. х 12% = 384 166,82 грн./рік.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.

Відповідно до статті 49 ГПК України судові витрати слід покласти на Відповідача.

Керуючись ст. 33, 34, 44, 49, 82-84, 115-117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Внести зміни до п. 2.2. Договору оренди земельної ділянки від 02.06.15р. №14029 (державна реєстрація від 22.07.15р. №10575183), укладеного Дніпродзержинською міською радою Дніпропетровської області (код 24604168) з Товариством з обмеженою відповідальністю "ХАРРІСОН ОЙЛ ІМПЕКС" (код 36282228), виклавши його в наступній редакції: "2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 31.03.17р. становить 3 201 390,16 грн.".

Внести зміни до п.4.1 Договору оренди земельної ділянки від 02.06.15р. №14029 (державна реєстрація від 22.07.15р. №10575183), укладеного Дніпродзержинською міською радою Дніпропетровської області (код 24604168) з Товариством з обмеженою відповідальністю "ХАРРІСОН ОЙЛ ІМПЕКС" (код 36282228) виклавши його в наступній редакції: "п.4.1 Оренда плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 384 166,82 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до Рішення міської ради від 29.09.17р. №816-19/VIІ "Про затвердження положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРРІСОН ОЙЛ ІМПЕКС", 01032, Київська область, м. Київ, вул. Старовокзальна, 13, (код 36282228), на користь Кам'янської міської ради, 51931, Дніпропетровська область, м. Кам'янське, майдан ОСОБА_1, 2, (код 24604168) 1 600,00 грн. - судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання його повного тексту, якщо не буде оскаржено в апеляційному порядку.

Повний текст рішення виготовлено 27.11.2017

Суддя С.Г. Юзіков

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення21.11.2017
Оприлюднено29.11.2017
Номер документу70554101
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/8720/17

Ухвала від 05.02.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Рішення від 21.11.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 31.10.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 05.10.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні