Рішення
від 21.11.2017 по справі 903/769/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

21 листопада 2017 р. Справа № 903/769/17

за позовом Державної екологічної інспекції у Волинській області

до відповідача ОСОБА_1 сільської ради

про стягнення 5 937 грн. 46 коп.

Суддя Слободян О.Г.

Представники :

від позивача: ОСОБА_2, довіреність від 11.07.2017р., ОСОБА_3, довіреність від 26.12.2017р.

від відповідача: н/з

Представникам позивача роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.22 ГПК України.

Заяви про відвід судді та фіксацію судового процесу технічними засобами не поступило.

В судовому засіданні відповідно до ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: позивач - Державна екологічна інспекція у Волинській області звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з відповідача - ОСОБА_1 сільської ради 5937грн. 46коп. шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що Державною екологічною інспекцією у Волинській області в період з 20.02.2017р. по 24.02.2017р. проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства, під час якої виявлено факт засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами площею 0,01 га., об'єм засмічення 100 м 3 ., дане засмічення розміщене на землях сільськогосподарського призначення, за межами с.Холонів Горохівського району, на території господарського двору колишнього сільгосппідприємства для утримання ВРХ.

22.02.2017 року позивачем складено акт обстеження засміченої земельної ділянки, акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства та план - схему земельної ділянки. Акти перевірки відповідачем підписані, що підтверджує правомірність зафіксованих порушень.

Ухвалою суду про порушення провадження у справі від 06.10.2017р. зобов'язано позивача надати суду оригінали документів, доданих до позовної заяви, для огляду в судовому засіданні, відповідача - відзив на позовну заяву (доводи і заперечення).

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали, надали суду копію листа Державної екологічної інспекції від 16.11.2017р. №9/2569, копію відповіді Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 17.11.2017р. №8-3-0.2-8260/2-17 та копію кадастрової карти ОСОБА_1 сільської ради.

Також, представники позивача подали додаткові пояснення (вх. № 01-54/10508/17 від 21.11.2017р.) та зазначили, що 16.11.2017р. Державною екологічною інспекцією у Волинській області подано запит щодо встановлення, чи входить у межі ОСОБА_1 сільської ради Горохівського району земельна ділянка, на якій виявлено несанкціоноване звалище відходів.

17.11.2017р. Головне управління Держгеокадастру у Волинській області надало відповідь та підтвердило, що земельна ділянка, на якій виявлено несанкціоноване сміттєзвалище, відноситься до ОСОБА_1 сільської ради Горохівського району.

Відповідач в судове засідання не з'явився, відзиву на позовну заяву (доводів та заперечень) суду не надав.

Відповідно до ст.75 ГПК України, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи та подані докази, оцінивши їх в сукупності, заслухавши пояснення представників позивача, господарський суд встановив наступне.

Позивачем- Державною екологічною інспекцією у Волинській області за період з 20.02.2017р. по 24.02.2017р. проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства, під час якої виявлено факт засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами площею 0,01 га., об'єм засмічення 100 м 3 ., дане засмічення розміщене на землях сільськогосподарського призначення, за межами с.Холонів Горохівського району, на території господарського двору колишнього сільгосппідприємства для утримання ВРХ.

За результатами перевірки 20-24 лютого 2017 року складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства.

22.02.2017 року в присутності сільського голови ОСОБА_1 сільської ради Горохівського району складено акт обстеження засміченої земельної ділянки (до акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства) та план - схему земельної ділянки. Вищевказані акти відповідачем підписані.

Згідно з п. 1.4. Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища 10.09.2008 року № 464, акт перевірки - документ, який фіксує факт проведення перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявленні порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання.

Відповідно до Наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України № 171 від 21.10.1997р. Про затвердження методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства (із відповідними змінами), відповідно до пункту 3.2. вказаної Методики землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні стороні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

Позивачем- Державною екологічною інспекцією у Волинській області відповідачу 24.02.2017р. було видано припис №000019, яким визначено дії, які необхідно вчинити для усунення порушень екологічного законодавства. Припис був прийнятий до виконання ОСОБА_1 сільським головою та не оскаржений.

У відповідності до Інструкції з оформлення Державною екологічною інспекцією України та її територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, позивачем- Державною екологічною інспекцією у Волинській області 21 лютого 2017 року було складено протоколи про адміністративне правопорушення №001083 та №000025 на ОСОБА_4- голову ОСОБА_1 сільської ради, щодо вчинення ним адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.48 КУпАП.

24 лютого 2017 року Державною екологічною інспекцією у Волинській області було винесено постанову №000022 про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_4

На виконання даної постанови, ОСОБА_4 06.03.2017р. сплатив адміністративний штраф у розмірі 102 гри. в користь держави, що підтверджується квитанцією №0.0.720000171.2 від 06.03.2017р.

Державною екологічною інспекцією у Волинській області здійснено розрахунки розміру шкоди зумовленої засміченням земельних ресурсів та самовільним зайняттям земельної ділянки у відповідності до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997р. №171. із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 04.04.2007р. №149 та Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963.

За даними головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 04.02.2017р. №11-3-7777.7-1044/2-16 та листа відділу Держгеокадастру у Горохівському районі від 21.03.2017р. №8-305-99.1-342/2- 17 нормативна грошова оцінка вищезазначеної земельної ділянки із застосуванням відповідних понижувальних коефіцієнтів згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, становить - 39583,07 грн./га.

В результаті самовільного розміщення відходів у не передбачених для цього місцях, державі завдано шкоду на суму 5937,46 грн.

01.06.2017 позивачем- Державною екологічною інспекцією у Волинській області надіслано відповідачу- Холонівській сільській раді претензію, якою відповідача зобов'язано сплатити нанесені державі збитки на суму 5937,46 грн., однак вимоги претензії не виконані.

Екологічними правопорушеннями називаються протиправні діяння, порушень природоохоронного законодавства, які заподіюють шкоду навколишньому природному середовищу і здоров'ю людини.

Правопорушення екологічне - винне протиправне діяння (дія або бездіяльність), що порушує природоохоронне законодавство України і заподіює шкоду навколишньому середовищу і здоров'ю людини; передбачається Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» .

Згідно ст. 19 Закону України Про охорону земель державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержання вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища .

Стаття 41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлює економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, зокрема передбачає відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства, що регулює вказані правовідносини.

Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов'язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням; додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом.

Згідно ст. 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Відповідно до ч. 4 ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язанні відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Згідно ст. 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідно до ст. 56 Закону України "Про охорону земель", юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Відповідно до вимог ст. 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правом фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Частина 4 ст.42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , встановлює, що сільський, селищний, міський голова забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади.

З огляду на зазначене, позовна вимога про стягнення з відповідача 5937грн. 46коп. шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів твердими побутовими відходами, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища на ділянці площею 0,01 га., об'єм засмічення 100 м 3 ., підставна та підлягає до задоволення.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір покладається при задоволенні позову на відповідача.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з ОСОБА_1 сільської ради Горохівського району Волинської області (45740, Волинська область, Горохівський район, с. Холонів, вул. Центральна, 20, код ЄДРПОУ 04335157) на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області (43025, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Степана Бандери, 20, код ЄДРПОУ 38009738) до спеціального фонду бюджету ОСОБА_1 сільської ради (р/р 33111331700067, код платежу 24062100, код отримувача коштів 38031391, банк ГУДКСУ у Волинській області, МФО 803014) 5937грн. 46коп. шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

3. Стягнути з ОСОБА_1 сільської ради Горохівського району Волинської області (45740, Волинська область, Горохівський район, с. Холонів, вул. Центральна, 20, код ЄДРПОУ 04335157) на користь Державної екологічної інспекції у Волинській області (43025, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Степана Бандери, 20, код ЄДРПОУ 38009738, р/р 35211044081139, МФО 820172 в ДКСУ м. Києва ) 1600 грн. витрат по сплаті судового збору.

Повне рішення складено 27.11.2017р.

Суддя О. Г. Слободян

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення21.11.2017
Оприлюднено29.11.2017
Номер документу70555983
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/769/17

Судовий наказ від 08.12.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Судовий наказ від 08.12.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Рішення від 21.11.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 06.10.2017

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні