Іванківський районний суд Київської області
смт. Іванків, вул. Проскури, 14a, 07201, (04591) 5-16-52
Справа 2-952/10.
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 серпня 2010 року Іванківський районний суд Київської області у складі головуючої судці Грищенко Т.М., при секретарі Євтушенко В.Д., розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Іванків Київської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області про визнання дій відповідача незаконними та зобов'язання здійснити перерахунок розміру додаткової пенсії по інвалідності,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до відповідача з позовом про визнання дій відповідача неправомірними, зобов'язання відповідача перерахувати та виплатити йому додаткову пенсію з 01.07.2007 року відповідно до ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .
Позивач посилається на те, що він є інвалідом 2 групи, учасником JIHA на ЧАЕС, потерпілим категорії 1 внаслідок захворювання, пов'язаного з ЛНА на ЧАЕС.
Відповідно до ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров*ю, особам, віднесеним до категорії 1 (інвалідам 2 групи) відповідно до ст. 50 цього ж закону складає 75% мінімальної пенсії за віком.
Позивач вважає відмову відповідача у перерахуванні та виплаті недоотриманих сум відповідно до визначених Законом розмірів незаконними, просить визнати такі дії протиправними, зобов'язати відповідача провести перерахунок та стягнути недотриману додаткову пенсію відповідно до вимог ст. 50 зазначеного Закону.
Позивач у судове засідання не з*явився, у позові просив справу розглянути без його участі на підставі наявних доказів.
Представник відповідача у судове засідання не з*явився, про день і час слухання справи повідомлений вчасно, надіслали суду письмове заперечення, в якому позов не визнають, посилаючись на те, що управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі діяло в межах чинного законодавства України.
Проте, ч.З ст. 28 Закону України „ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» визначено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом 1 цієї статті, застосовується виключно для визначення пенсій, призначених згідно із цим законом, а тому щодо пенсіонерів, яким призначена пенсія за іншими законами, він не застосовується. Законом України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначено пенсії, виходячи з мінімальної пенсії за віком, який для цієї категорії пенсіонерів законодавчо встановлений не був. Відповідач діяв у межах бюджетного законодавства, постанов КМ України, якому відповідно до ст. 62 Закону України Поро статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи надано право роз'яснення порядку застосування цього закону. Відповідач наполягає на застосування трирічного строку позовної давності.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є учасником ЛНА на ЧАЕС, потерпілим 1
категорії, інвалідом 2 групи, що підтверджено відповідним посвідченням, довідкою МСЕК ( а.с.
Позивач, проживаючи в ІНФОРМАЦІЯ_1, отримує нараховану відповідачем пенсію: основний розмір пенсії у розмірі 1346,57 грн. Додаткова пенсія з січня 2007 року 14,93 грн., з 01.01.2008 року - 94 грн., з 01.04.2008 року - 96,20 грн., з 01.07.2008 року - 96,40 грн., з 01.10.2009 року - 99,60 грн., а з 01.11.2009 року - 114,60 грн., з 01.01.2010 року - 139 грн., з 01.04.2010 року - 141,20 грн. (а.с.
Відповідно до ст. 50 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров*ю, у розмірах ... інвалідам 2 групи - 75% мінімальної пенсії за віком.
Позовні вимоги позивача в частині перерахунку пенсії з 01.01.2008 року по 22.05.2009 року задоволенню не підлягають, оскільки Законом України Про державний бюджет України на 2007 рік ст. 54 було викладено в новій редакції, відповідно до якої і проводились виплати відповідачем 22.05.2008 року зазначені зміни рішенням Конституційного Суду України було визнано неконституційними, і з цього часу зазначена норма втратила силу, і застосуванню підлягала раніше діюча норма, отже за період з 01.01.2008 року до 22.05.2010 року позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Посилання відповідача на те, що ст. 28 Закону України „ Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування » щодо розміру мінімальної пенсії за віком не може застосовуватися до визначення розміру пенсії, призначеної за Законом України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , суд вважає некоректним, оскільки в останньому визначено за базу для обрахування пенсії саме мінімальну пенсію за віком.
Додаткова пенсія позивачу нараховувалася та виплачувалася саме відповідачем, а тому посилання на те, що вони не є розпорядниками коштів Фонду, з якого виплачуються такі видатки, є некоректним, як і посилання на те, що коштів на такі виплати Пенсійний фонд немає, оскільки вони не фінансуються з коштів пенсійного фонду. Так, Європейський Суд з прав людини у рішенні від 08.11.2005 року по справі „Кечко проти України» в п.23 зазначив „ суд зауважує, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїх робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовити у цих виплатах доки відповідні положення є чинними. П. 26 Суд не приймає до уваги аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань
З ст. 62 Закону слідує, що Кабінет Міністрів України дає роз'яснення порядку застосування Закону, і аж ніяк не встановлює розмір компенсацій, чи змінює той, що вже вказаний в Законі. А отже постанови КМ України, на які посилається у своєму запереченні відповідач, як на підставу відповідності своїх дій чинному законодавству (№ 523 від 30.05.1997 року, № 530 від 28.05.2008 року, № 654 від 16.07.2008 року) є такими, що не відповідають нормам ст. 50 та ч.4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , що визначав за базу обрахунку пенс:! таким особам з розрахунку мінімальної пенсії за віком.
В даному випадку мають враховуватися засади пріоритетності Законів України над урядовими, нормативними актами та вимоги ст. 92 Конституції України, згідно якої виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина ( п. 1) та основи соціального захисту (п.6).
Згідно з ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади й органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачено Конституцією і законами України. Виплата коштів у розмірі, який значно менший ніж той, що встановленні ст. 50, 54 Закону, є неправомірною.
Відповідно до положень Конституції України, найвищою соціальною цінністю України є людина, її і права і свободи та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, а їх утвердження іі забезпечення є головним обов'язком держави (ст.З), права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними ( ст. 21 ), їх зміст і обсяг при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не; може бути звужений (ст.22).
Окрім того, встановлений ч,2 ст. 95 Конституції України , ч.2 ст. 38 Бюджетного Кодексу У країни" перелік правовідносин, які регулюються Законом про Державний бюджет України, є вичерпним, а тому цей закон не може скасовувати чи змінювати обсяг прав і обов'язків , пільг, компенсацій і гарантій, передбачених іншими законами України, зокрема, Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , та не може будь-яким чином змінювати визначене іншими законами України правове регулювання суспільних відносин.
За змістом положень ч.2 та 3 ст. 22 Конституції України конституційні права гарантуються, а держава повинна утримуватися від прийняття будь-яких актів, які призводили б до скасування чи звуження змісту та обсяг існуючих прав і свобод.
Таким чином, враховуючи те, що зазначені вище зміни до ст. 50 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» 22.05.2008 рокул визнані неконституційними, а отже втратили чинність саме з цього дня, відповідно чинними на з того ж дня і по даний час є попередня редакція цих статей, тому позов слід задовольнити частково: визнати дії відповідача неправомірними та зобов'язати відповідача провести перерахунок та стягнути на користь позивача недоплачені суми додаткової пенсій у розмірах, визначених цими статтями за період з 04.08. 2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року. Подальший перерахунок та виплата додаткової пенсії позивачу має проводитись відповідачем з урахуванням вимог Закону України Про статус і соціальний! захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та зміни мінімальної пенсії віком.
На підставі викладеного, ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , керуючись ст. 5, 10, 57, 60, 64, 197, 212-215 України, ст. 4 п. 18, 34 Декрету Кабінету Міністрів України „Про Державне мито» , суд
ВИРІШИВ:
Цивільний позов задовольнити частково.
Визнати дії відповідача щодо нарахування та виплати додаткової пенсії ОСОБА_1 Васильовичу у розмірах, менших, ніж передбачено ст. 50 Закону України Про соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи неправомірними.
Зобов*язати відповідача - управління Пенсійного фонду України в Іванківському Київської області зробити ОСОБА_1 перерахунок додаткової пенсії згідно ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за шкоду, заподіяну здоров*ю, встановленого розміру 75% мінімальної пенсії за віком за період з 04.08.2007 року та з 22.05.2008 року та стягнути перераховані недоплачені кошти з виплачених сум.
4. В решті позовних вимог відмовити.
5.Від сплати судового збору сторони звільнити.
Рішення може бути оскаржене в Апеляційний суд Київської області через Іванківський районний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з моменту його проголошення.
Суддя:
Суд | Іванківський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 16.08.2010 |
Оприлюднено | 29.11.2017 |
Номер документу | 70565110 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Іванківський районний суд Київської області
Грищенко Т. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні