ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
22.11.2017З Справа № 920/676/17
За позовом Сумської міської ради, м. Суми,
до відповідачів: 1)Управління Центр надання адміністративних послуг у м. Суми Сумської міської ради, м. Суми
2)Товариства з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 , м. Суми
про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень і скасування запису
Головуючий суддя Котельницька В.Л.
Судді: Костенко Л.А.
ОСОБА_1
За участю представників сторін:
від позивача - ОСОБА_2 (довіреність № 3327/03.02.02.17 від 28.12.2016)
від 1-го відповідача - ОСОБА_3 (довіреність № 1606/03.02.02.17 від 08.08.2017)
від 2-го відповідача - ОСОБА_4 (довіреність № 84 від 18.08.2017), ОСОБА_5 (директор)
при секретарі судового засідання Пономаренко Т.М.
Суть спору: позивач звернувся до господарського суду з позовною заявою, в якій просить суд скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 32247368 від 07.11.2016, прийняте державним реєстратором Управління Центр надання адміністративних послуг у м. Суми Сумської міської ради ОСОБА_3 про державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою площею 5,2218 га по вул. Роменська, 79 в м. Суми за Товариством з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 та скасувати запис № 17308763 від 03.22.2016 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою площею 5,2218 га по вул. Роменська, 79 в м. Суми, кадастровий номер - 5910136600:23:037:0011, за Товариством з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 .
Представник позивача протягом розгляду справи подавав клопотання про долучення до її матеріалів додаткових документів на підтвердження заявлених вимог. Зазначені документи оглянуті судом у судовому засіданні та долучені до матеріалів справи.
Відповідач - Управління Центр надання адміністративних послуг у м. Суми подав відзив №2465/14.01-13 від 03.08.2017, проти позову заперечує, просить суд відмовити позивачу в задоволенні його позовних вимог.
Відповідач - ТОВ Сумське автотранспортне підприємство 15954 у поданих до суду запереченнях вимоги позивача вважає необґрунтованими та просить відмовити у їх задоволенні. Також другий відповідач подав доповнення до заперечень від 23.10.2017, у яких навів додаткові обґрунтування безпідставності позовних вимог.
08.09.2017 від другого відповідача до суду надійшло клопотання про витребування доказів у порядку ст. 38 Господарського процесуального кодексу України. Дане клопотання було задоволено судом та судовою ухвалою від 19.09.2017 було зобов'язано позивача подати суду належним чином завірену копію рішення XVI сесії XXII скликання Сумської міської Ради народних депутатів від 19.12.1996 про надання Сумському державному автотранспортному підприємству 15954, м. Суми, вул. Роменська, 79 у постійне користування землю площею 5,2218 га для розміщення виробничої бази; належним чином завірені копії документів, що стали підставою для прийняття рішення XVI сесії XXII скликання Сумської міської Ради народних депутатів від 19.12.1996, а саме: копію заяви Сумського державного автотранспортного підприємства 15954 про надання землі у постійне користування та копію плану землекористування.
Витребувані документи були надані позивачем до суду за клопотанням № 429/17ДП від 04.10.2017, а також повідомлено про неможливість подати належним чином завірені копії документів, що стали підставою для прийняття рішення XVI сесії XXII скликання Сумської міської Ради народних депутатів від 19.12.1996, а саме: копію заяви Сумського державного автотранспортного підприємства 15954 про надання землі у постійне користування та копію плану землекористування через її відсутність.
Представники сторін, присутні у судовому засіданні, підтримали свої позиції, викладені раніше у поданих ними до суду документах.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши подані докази та заслухавши пояснення присутніх представників, суд встановив:
За змістом статей 1 та 2 Господарського процесуального кодексу України підприємства та організації мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.
У відповідності до положень ч. 1 ст. 12 ГПК України господарським судам підвідомчі:
1) справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні господарських договорів, у тому числі щодо приватизації майна, та з інших підстав, крім: спорів про приватизацію державного житлового фонду; спорів, що виникають при погодженні стандартів та технічних умов; спорів про встановлення цін на продукцію (товари), а також тарифів на послуги (виконання робіт), якщо ці ціни і тарифи відповідно до законодавства не можуть бути встановлені за угодою сторін; спорів, що виникають із публічно-правових відносин та віднесені до компетенції Конституційного Суду України та адміністративних судів; інших спорів, вирішення яких відповідно до законів України та міжнародних договорів України віднесено до відання інших органів;
2) справи про банкрутство;
3) справи за заявами органів Антимонопольного комітету України, Рахункової палати з питань, віднесених законодавчими актами до їх компетенції;
4) справи, що виникають з корпоративних відносин у спорах між юридичною особою та її учасниками (засновниками, акціонерами, членами), у тому числі учасником, який вибув, а також між учасниками (засновниками, акціонерами, членами) юридичної особи, пов'язаними із створенням, діяльністю, управлінням та припиненням діяльності такої особи, правами та обов'язками учасників (засновників, акціонерів, членів) такої особи, крім трудових спорів;
4 1 ) справи у спорах між господарським товариством та його посадовою особою (у тому числі посадовою особою, повноваження якої припинені) про відшкодування збитків, завданих такою посадовою особою господарському товариству її діями (бездіяльністю);
5) справи у спорах щодо обліку прав на цінні папери;
6) справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів;
7) справи у спорах з майновими вимогами до боржника, стосовно якого порушено справу про банкрутство, у тому числі справи у спорах про визнання недійсними будь-яких правочинів (договорів), укладених боржником; стягнення заробітної плати; поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника, за винятком спорів, пов'язаних із визначенням та сплатою (стягненням) грошових зобов'язань (податкового боргу), визначених відповідно до Податкового кодексу України, а також справ у спорах про визнання недійсними правочинів (договорів), якщо з відповідним позовом звертається на виконання своїх повноважень контролюючий орган, визначений Податковим кодексом України;
8) справи за заявами про затвердження планів санації боржника до порушення справи про банкрутство;
9) справи у спорах, підвідомчих господарським судам, щодо порушення прав інтелектуальної власності з використанням мережі Інтернет.
Господарські суди розглядають справи в порядку позовного провадження, коли склад учасників спору відповідає приписам статті 1 Господарського процесуального кодексу України, а правовідносини, з яких виник спір, мають господарський характер. У вирішенні питання про те, чи є правовідносини господарськими, а спір - господарським, слід виходити з визначень, наведених у статті 3 Господарського кодексу України; господарський спір підвідомчий господарському суду, зокрема, за таких умов, як участь у спорі відповідних суб'єктів, наявність між сторонами, по-перше, господарських відносин, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, і, по-друге, спору про право, що виникає з відповідних відносин.
За змістом статті 1 Цивільного кодексу України цивільним законодавством регулюються цивільні відносини, тобто, відносини, засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників, що й визначає правовий статус та відносини сторін, у яких існує спір про право в цивільних відносинах.
В свою чергу, правовідносини, які є публічно-правовими належать до юрисдикції адміністративних судів. Так, відповідно до пункту 1 частини другої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Вжитий у цій процесуальній нормі термін суб'єкт владних повноважень позначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої Кодексу адміністративного судочинства).
Отже, визначальним принципом здійснення правосуддя в господарських судах є принцип змагальності сторін та наявність спору про право, в той час як визначальним принципом адміністративного судочинства є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі та обов'язок суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень.
Як вже зазначалось, за змістом статті 12 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи, якщо спірні правовідносини виникли у зв'язку з невиконанням умов цивільно-правових угод, тобто наявності спору про право.
Відповідно господарські суди розглядають вчинені реєстраційні дії в межах спору про право не у зв'язку з формальними порушеннями вимог Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , допущеними при здійсненні реєстраційних дій, а з метою приведення цих дій та записів у реєстрах у відповідність до встановлених ними прав суб'єктів спору про право.
Спір у справі, що розглядається, стосується суб'єктивного цивільного права щодо володіння і користування земельною ділянкою, відтак, суд зазначає про те, що даний спір підлягає розгляду за правилами господарського судочинства.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі Державного акта на право постійного користування землею І-СМ № 002672 від 12.05.1997, виданого Сумському автотранспортному підприємству 15954, у останнього у постійному користуванні перебувала земельна ділянка розміром 5,2218 га, розташована по вул. Роменській, 79 у м. Суми. Дана земельна ділянка надана користувачу під розміщення виробничої бази відповідно до рішення XVI сесії ХХІІ скликання Сумської міської ради народних депутатів від 18.12.1996.
Із установчих документів вищезазначеного підприємства вбачається, що його повним найменуванням є Сумське державне автотранспортне підприємство 15954, скороченим - Сумське АТП-15954, місцезнаходження - м. Суми, вул. Роменська, 79. Згідно з п. 8 Статуту Сумського АТП-152954 ліквідація та реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) підприємства здійснюється за рішенням органу управління майном або арбітражним судом згідно з чинним законодавством.
Як встановлено судом, відповідно до вимог Законів України Про приватизацію державного майна , Про господарські товариства , Державної програми приватизації на 1998 рік та Порядку перетворення у процесі приватизації державних, орендних підприємств із змішаною формою власності у відкриті акціонерні товариства, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1099 від 11.09.1996, згідно з Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Сумській області № 177 від 29.06.1998 шляхом перетворення Сумського державного автотранспортного підприємства 15954 було створене Відкрите акціонерне товариство Сумське автотранспортне підприємство 15954 . Згідно з п. 3.3 Статуту ВАТ Сумське АТП 15954 воно є правонаступником Сумського державного автотранспортного підприємства 15954.
Свідоцтвом про власність від 28.12.2000 (реєстраційний № 376-А) також підтверджується, що ВАТ Сумське АТП 15954 є правонаступником прав та обов'язків Сумського державного автотранспортного підприємства 15954, а також засвідчується, що майно зазначеного товариства є колективною власністю акціонерів товариства, які придбали акції відповідно до Закону України Про приватизацію державного майна .
Відповідно до протоколу загальних зборів ВАТ Сумське АТП 15954 № 16 від 29.03.2011 у зв'язку з приведенням діяльності товариства у відповідність до Закону України Про акціонерні товариства було прийнято рішення про зміну найменування товариства , та перейменовано його на Приватне акціонерне товариство Сумське автотранспортне підприємство 15954 , оскільки кількість акціонерів за даними останнього зведеного облікового реєстру товариства відповідає даному типу акціонерного товариства.
Відповідно до п. 1.1 Статуту ПрАТ Сумське АТП 15954 зміна типу товариства з відкритого у приватне не є його перетворенням.
Відповідно до рішення позачергових загальних зборів акціонерів ПрАТ Сумське АТП 15954 , оформленого протоколом № 23 від 16.10.2015 вирішено припинити Приватне акціонерне товариство Сумське автотранспортне підприємство 15954 шляхом перетворення у Товариство з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 та затверджено план перетворення. При перетворенні Приватного акціонерного товариства Сумське автотранспортне підприємство 15954 вирішено, що всі його майнові права, грошові кошти, зобов'язання та інші права та обов'язки, які йому належать, переходять до його правонаступника - Товариства з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 .
Відповідно до протоколу № 1 Установчих зборів засновників (учасників) Товариства з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 від 25.12.2015 вирішено створити Товариство з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 , яке утворюється внаслідок припинення Приватного акціонерного товариства Сумське автотранспортне підприємство 15954 шляхом його перетворення та є повним правонаступником усього майна, всіх прав та обов'язків Приватного акціонерного товариства Сумське автотранспортне підприємство 15954 . Аналогічні положення містяться у п. 1.2 Статуту Товариства з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 .
З усіх вище перелічених документів вбачається, що всі вказані у них товариства мають один код ЄДРПОУ - 05495928.
Таким чином, суд зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 є правонаступником Сумського державного автотранспортного підприємства 15954, у тому числі і щодо спірного права постійного користування земельною ділянкою 5,2218 га, розташованою по вул. Роменській, 79 у м. Суми.
Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування ; ґ) заклади освіти незалежно від форми власності; д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку. Право постійного користування земельними ділянками може вноситися державою до статутного капіталу публічного акціонерного товариства залізничного транспорту, утвореного відповідно до Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування .
За положеннями ч. 1 та 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Частиною 1 ст. 125 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, частиною 1 ст. 126 цього Кодексу передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
27.04.2005 Сумською міською радою було прийняте рішення № 1193-МР Про припинення та перехід права користування земельними ділянками та внесення змін до рішень Сумської міської ради , відповідно до якого в т.ч. ВАТ Сумське АТП 15954 було припинено право постійного користування земельною ділянко площею 5,2218 га за адресою вул. Роменська, 79 в м. Суми та надано право на оренду даної земельної ділянки.
Підстави припинення права користування земельною ділянкою містить стаття 141 Земельного кодексу України. Так, підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом;
в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.
Відповідно до ч. 3 ст. 142 Земельного кодексу України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки.
Так у поясненнях, поданих позивачем у судовому засіданні від 22.11.2017 (вх. № 10234 від 22.11.2017), останній повідомив суд, що не має можливості надати належним чином завірені копії документів, що стали підставою для прийняття рішення від 27.04.2005 № 1193-МР, а саме: копію клопотання ВАТ Сумського автотранспортного підприємства 15954 від 21.01.2005 про припинення права постійного користування земельною ділянкою та клопотання про надання земельної ділянки у оренду - через їх відсутність, оскільки дані документи разом із іншими документами зберігались лише на період дії IV скликання ХХVІ сесії Сумської міської ради.
Як вбачається з матеріалів справи, а саме з копії витягів із рішення від 27.04.20005 № 1193-МР, наданих позивачем як додатки до позовної заяви, вищезазначені клопотання ВАТ Сумське АТП 15954 існували, про що зазначено в самих витягах із додатку № 1 та № 2 до зазначеного рішення Сумської міської ради та стали підставою для його прийняття.
Слід зазначити також, що відповідно до листа від 31.10.2016 ТОВ Сумське АТП 15954 гарантувало власнику земельної ділянки (Сумській міській раді) провести переоформлення з постійного користування у оренду земельної ділянки за адресою: вул. Роменська, 79 в м. Суми, кадастровий номер 5910136600:23:037:0011, але на даний час не вчинило будь-яких дій та не надало суду будь-яких доказів щодо укладення відповідного договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до п. 4 ч. ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.
За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав (ч. 2 ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ).
Абзацом 1 частини 2 статті 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Таким чином, враховуючи вищезазначене, у зв'язку із відсутністю у ТОВ Сумське АТП 15954 права постійного користування земельною ділянкою, як правонаступника ВАТ Сумське АТП 15954 , яке було припинено згідно рішення Сумської міської ради від 27.04.2005 № 1193-МР, позовні вимоги визнаються судом законними та обґрунтованими, а рішення державного реєстратора Управління Центр надання адміністративних послуг у м. Суми Сумської міської ради ОСОБА_3 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 32247368 від 07.11.2016 про державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою площею 5,2218 га по вул. Роменська, 79 в м. Суми за Товариством з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 (код ЄДРПОУ 05495928) та запис № 17308763 від 03.11.2016 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою площею 5,2218 га по вул. Роменська, 79 в м. Суми, кадастровий номер - 5910136600:23:037:0011, за Товариством з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 підлягають скасуванню.
Згідно ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України, оскільки суд дійшов висновку, що спір виник саме з вини другого відповідача, суд відшкодовує позивачу за рахунок другого відповідача витрати по сплаті судового збору.
На підставі зазначеного, ст. ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 32247368 від 07.11.2016, прийняте ОСОБА_3 - державним реєстратором Управління Центр надання адміністративних послуг у м. Суми Сумської міської ради (40004, м. Суми, вул. Горького, 21, код ЄДРПОУ ) про державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою площею 5,2218 га по вул. Роменська, 79 в м. Суми за Товариством з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 (40002, м. Суми, вул. Роменська, 79, код ЄДРПОУ 05495928).
3. Скасувати запис № 17308763 від 03.11.2016 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно щодо державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою площею 5,2218 га по вул. Роменська, 79 в м. Суми, кадастровий номер - 5910136600:23:037:0011, за Товариством з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 (40002, м. Суми, вул. Роменська, 79, код ЄДРПОУ 05495928).
4. Стягнути Товариства з обмеженою відповідальністю Сумське автотранспортне підприємство 15954 (40002, м. Суми, вул. Роменська, 79, код ЄДРПОУ 05495928) на користь Сумської міської ради в особі Департаменту забезпечення ресурсних платежів Сумської міської ради (40009, м. Суми, вул. Садова, 33, код ЄДРПОУ 40456009) 3200 грн. 00 коп. судового збору.
5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 27.11.2017.
головуючий Суддя В.Л.Котельницька
судді о.ю.соп'яненко
ОСОБА_6
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2017 |
Оприлюднено | 04.12.2017 |
Номер документу | 70586744 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Котельницька Вікторія Леонідівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні