УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
про закриття провадження
м. Черкаси
24 листопада 2017 року справа № 701/805/17-а
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Тимошенко В.П.,
за участю секретаря судового засідання - Цаплі І.Ю.,
позивача - ОСОБА_1,
представника позивача - ОСОБА_2 (за довіреністю),
представника відповідача - ОСОБА_3 (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа - Іванківська сільська рада Маньківського району Черкаської області про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
30 серпня 2017 року до Маньківського районного суду Черкаської області з позовною заявою звернувся ОСОБА_1, в якій просить визнати незаконним розрахунок нормативно-грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, кадастровий номер 7123182500:02:001:0010 та скасувати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 149/0/198-17 від 17.08.2017.
Позов мотивовано тим, що оскаржуваний витяг є незаконним, оскільки на його підставі позивачу нараховується орендна плата на земельну ділянку у розмірі, встановленому законодавством. У зв'язку з цим, на думку позивача, спірний витяг порушує права позивача. Тому просив задовольнити позов.
Відповідач проти позову заперечував з тих підстав, що відповідач у межах своїх повноважень видає лише витяг, як інформацію, з документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка розробляється землевпорядною організацією. Тому, просив відмовити у задоволенні позову.
Третя особа проти задоволення позову заперечувала з підстав викладениху запереченні від 21.11.2017.
Заслухавши пояснення та доводи представників сторін, дослідивши письмові докази, судом встановлено таке.
Між ОСОБА_1 та Іваньківською сільською радою, укладено договір оренди водоймища, який зареєстрований 26.06.2005 у відділі Черкаської регіональної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України за № 865 (а.с. 7-8).
Відповідно до умов Договору позивачу передано в строкове платне користування терміном на 20 років, водоймище, розташоване на земельні ділянці площею 7,2395 га. В вежах населеного пункту села Іваньки, Маньківського району, Черкаської області. Кадастровий номер земельної ділянки 7123182500:01:001:0115.
Рішенням Іванівської сільської ради Маньківського району Черкаської області від 18.10.2012 №21-14/VI затверджено матеріали технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Іваньки та с. Тимошівка Іванівської сільської ради Маньківського району Черкаської області.
17.08.2017 відділом Держгеокадастру Маньківського району Черкаської області видано позивачу ОСОБА_4 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 149/0/198-17 (а.с.9), з яким позивач не погоджується, оскільки коефіцієнти зазначені в даному витязі можуть застосовуватись лише при визначенні нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.
Вирішуючи спір по суті суд зазначає таке
Відповідно до положень статті 5 Закону України Про оцінку земель залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Статтею 15 Закону України Про оцінку земель встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина перша, друга статті 20 Закону України Про оцінку земель ).
Відповідно до ст. 23 Закону України Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. ОСОБА_4 з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з п.3.3. Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 №508, результати нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки на замовлення фізичної або юридичної особи видаються відповідним територіальним органом Держземагентства України як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель району.
З системного аналізу викладених норм вбачається, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель є документом, який фіксує інформацію щодо розрахунку нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки із застосуванням значень факторів, що характеризують відповідну земельну ділянку, та не є правовстановлюючим документом, не є "рішенням", оскільки не породжує жодних прав, обов'язків, правових наслідків для позивача у розумінні ст.17 КАС України.
Доводи позивача, що оскаржуваний витяг є незаконним, оскільки на його підставі позивачу нараховується орендна плата на земельну ділянку у розмірі, встановленому законодавством, є безпідставними, оскільки, як зазначено вище, витяг це одна з форм надання інформації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.
Суд звертає увагу позивача, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, на підставі якої здійснюється нарахування орендної плати, затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, а отже рішенням, що впливає на права та обов'язки позивача є саме рішення Іванівської сільської ради Маньківського району Черкаської області від 18.10.2012 №21-14/VI, яким затверджено матеріали технічної документації з нормативної грошової оцінки земель с. Іваньки та с. Тимошівка Іванівської сільської ради Маньківського району Черкаської області.
Ч.2 ст.17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Перелік позовних вимог, які може містити позов, зазначені в ч.4 ст.105 КАС України і не передбачає оскарження актів суб'єкта владних повноважень, що не є рішеннями за правовою природою.
Конституційний Суд України у рішенні від 23 червня 1997 року (справа щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень підпункту 2 пункту З розділу IV Закону України "Про Конституційний Суд України" стосовно правових актів органів Верховної Ради України акцентував увагу на тому, що правові акти індивідуальної дії - рішення, які встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовуються одноразово й після реалізації вичерпують свою дію.
Юридичною формою рішення державного чи іншого органу є виданий ним акт (офіційний письмовий документ), що породжує певні правові наслідки та спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.
Ч.2 ст.124 Конституції України встановлено, що юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Оскільки оскаржуваний витяг не є рішеннями, який би впливав на права позивача, врахувавши завдання адміністративного суду згідно з вимогами КАС України щодо захисту саме від порушень суб'єкта владних повноважень у сфері їх владної управлінської діяльності, яка реалізується шляхом вчинення дій, допущення бездіяльності та/або прийняттям рішень, суд дійшов висновку, що позовна вимога про скасування витягу не може бути розглянута за правилами КАС України. За суттю правовідносин вона також не підлягає розгляду у порядку господарського судочинства за правилами ГПК України.
Відповідно до ч.1 ст.15 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин та інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства. Отже за вказаною диспозицією в Україні встановлено презумпцію цивільного процесу. З огляду на це суд дійшов висновку про підвідомчість справи про скасування акта, який не є рішенням суб'єкта владних повноважень, місцевому загальному суду в порядку цивільного судочинства.
П.1 ч.1 ст.157 КАС України встановлений обов'язок суду закрити провадження у справі, якщо її не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Тому суд дійшов висновку закрити провадження у справі та на підставі ч.2 ст.157 КАС України роз'яснити, що відповідні позовні вимоги підлягають розгляду судом, юрисдикція якого поширюється на вирішення цивільного спору.
Керуючись ст. 157, ст. ст. 160, 165 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа - Іванківська сільська рада Маньківського району Черкаської області про визнання протиправним та скасування рішення - закрити.
Роз'яснити позивачу, що даний спір підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом п'яти днів з дня проголошення ухвали. У разі проголошення вступної та резолютивної частини ухвали апеляційна скарга подається протягом п'яти днів з дня отримання копії повного тексту ухвали.
Суддя В.П. Тимошенко
Повний текст ухвали виготовлено 29.11.2017
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2017 |
Оприлюднено | 04.12.2017 |
Номер документу | 70596701 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.П. Тимошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні