Рішення
від 28.11.2017 по справі 581/441/17
ЛИПОВОДОЛИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 581/441/17

Провадження № 2/581/184/17

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

28 листопада 2017 року Липоводолинський районний суд Сумської області в складі:

головуючого судді Кузьмінського О.В.,

за участю секретаря судового засідання Мазур О.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області до ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Сумській області, ОСОБА_2,

про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди

в с т а н о в и в :

26 червня 2017 року керівник Роменської місцевої прокуратури Сумської області в інтересах держави звернувся до суду із позовом та просив суд визнати незаконними та скасувати :

- 14 наказів ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Сумській області від 10 липня 2015 року №18-714/32-15-СГ, №18-715/32-15-СГ, №18-716/32-15-СГ, №18-717/32-15-СГ, №18-718/32-15-СГ, №18-719/32-15-СГ, №18-720/32-15-СГ, №18-721/32-15-СГ, №18-722/32-15-СГ, №18-723/32-15-СГ, №18-724/32-15-СГ, №18-725/32-15-СГ, №18-726/32-15-СГ, №18-727/32-15-СГ, якими ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки

- 14 наказів ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Сумській області від 2 березня 2016 року №18-73/16-16-СГ, №18-74/16-16-СГ, №18-75/16-16-СГ, №18-76/16-16-СГ, №18-77/16-16-СГ, №18-78/16-16-СГ, №18-79/16-16-СГ, №18-80/16-16-СГ, від 5 квітня 2016 року №18-483/16-16-СГ, №18-490/16-16-СГ, №18-491/16-16-СГ, №18-492/16-16-СГ, №18-493/16-16-СГ, №18-494/16-16-СГ про передачу ОСОБА_2 земельних ділянок для ведення фермерського господарства на території Синівської, Подільківської та Підставської сільських рад Липоводолинського району.

Також просив визнати недійсними 14 договорів оренди земельних ділянок від 4 травня 2016 року, укладених між ОСОБА_1 управлінням Держгеокадастру у Сумській області та ОСОБА_2

Свої вимоги мотивував тим, що ОСОБА_2 у заявах від 29 березня 2015 року, наданих до ОСОБА_1 управління Дсржгеокадастру, виявив бажання займатись фермерським господарством. Разом з тим він належним чином не обґрунтував перспектив діяльності фермерського господарства, не вказав про свої трудові, матеріальні та фінансові можливості для ведення фермерського господарства, не зазначив яким чином буде займатись фермерством на території Липоводолинського району, проживаючи в ІНФОРМАЦІЯ_1. У зв'язку з цим із заяв неможливо пересвідчитись про можливість ведення ОСОБА_2 фермерського господарства.

ОСОБА_2 всупереч встановленій процедурі набуття права оренди на земельні ділянки не зазначено дані про кількість членів фермерського господарства, наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок, не наведено даних про наявність сільськогосподарської техніки та інших засобів для обробітку землі, не надано документів про досвід роботи у сільському господарстві.

У свою чергу ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Сумській області відповідні заяви ОСОБА_2 розглянуло формально, ретельно не перевіривши та не надавши правову оцінку його реальним намірам щодо використання цих земельних ділянок саме для ведення фермерського господарства.

Крім того, рішеннями Подільківської та Підставської сільських рад відмовлено ОСОБА_1 управлінню Держгеокадастру у Сумській області у погодженні дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_2

Також ОСОБА_2 на праві власності належить земельна ділянка площею 1,1444 га, що розташована на території Межиріцької сільської ради Лебединського району і яка обробляється ПрАТ Райз-Максимко , що підтверджує факт відсутності наміру ОСОБА_2 займатися фермерським господарством.

Оскаржувані накази ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Сумській області мають бути визнані незаконними та скасовані на підставі ст. 21 Цивільного кодексу України, а укладені договори недійсними на підставі ст. 203, 215 Цивільного кодексу України, оскільки вони суперечать Конституції України, Земельному кодексу України, іншим актам цивільного законодавства, порушують цивільні права або інтереси.

Прокурор зазначив, що в спірних правовідносинах відсутній орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції, та на його думку вбачається порушення інтересів держави, що полягають у протиправному набутті фізичною особою прав на земельні ділянки державної форми власності всупереч вимогам закону, у зв'язку з чим він набуває статусу позивача.

Відповідач ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Сумській області в поданих до суду письмових запереченнях просило в задоволенні позову відмовити з тих підстав, що управлінням не було порушено порядок передачі земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства, оскільки ОСОБА_2 при зверненні з заявами про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою надавав обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, надавав копію диплому про здобуту освіту в аграрному навчальному закладі, факт проживання ОСОБА_2 в м. Суми не вказує на відсутність наміру займатися фермерським господарством, оскільки законодавством не передбачений обов'язок фермера проживати на території, де ведеться фермерське господарство.

Земельні ділянки, передані в оренду ОСОБА_2 не були зарезервовані учасникам АТО. Позивачем не доведено факту порушення інтересів держави у зв'язку з прийняттям оскаржуваних наказів, оскільки передані земельні ділянки і надалі залишаються у державній власності, а ОСОБА_2 на підставі оскаржуваних договорів вони передані лише у строкове платне користування.

Згідно письмових заперечень на позовну заяву ОСОБА_2, він заперечує проти позовних вимог з посиланням на те, що ним до заяв про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою подавались відповідні обґрунтування та містились зазначення необхідної площі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, обґрунтовувались розміри земельних ділянок з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, а законодавством не визначені вимоги щодо відомостей, які мають містити вказані обґрунтування. Ним надавалась копія диплому про освіту, здобутої в аграрному навчальному закладі, а законодавством визначена альтернатива надання - або диплому про освіту, або документів, що підтверджують досвід роботи в сільському господарстві. Відмова сільських рад у погодженні дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_2 не є підставою для відмови у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою. Використання у фермерському господарстві належної земельної ділянки, що розташована на території Межиріцької сільської ради є економічно недоцільним у зв'язку з її незначним розміром, розташуванням серед масиву та відсутністю фактичного доступу. Проживання в м. Суми не може вказувати на відсутність наміру займатися фермерським господарством, оскільки відстань до земельних ділянок є незначною, наявністю у користуванні транспортного засобу, а особливості ведення фермерського господарства (вирощування кукурудзи та інших культур) не потребує щоденної присутності поблизу земельних ділянок.

Створене фермерське господарство ТРІБ є власником тракторів, які використовуються.

Вважає, що задоволення позову суперечитиме висновкам Європейського суду з прав людини і становитиме непропорційне втручання в його право на мирне володіння майном, оскільки він вчинив необхідні дії для правомірного набуття в оренду земельних ділянок і створив фермерське господарство на них, не допустивши зі свого боку протиправних дій. Земельні ділянки використовуються за цільовим призначенням за його особистої та безпосередньої участі, фермерським господарством придбана вартісна техніка, понесені витрати на посів земель, обробку культур, сплачується орендна плата, податки, надана спонсорська допомога громаді с. Синівка.

В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_4 позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити. Ще однією підставою для задоволення позовних вимог відповідно ст. 203, 215 Цивільного кодексу України зазначив відсутність нормативної грошової оцінки землі станом на момент укладення договорів оренди, яка є предметом договорів оренди землі.

Представник відповідача ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Сумській області ОСОБА_5 просила відмовити в задоволенні позову з підстав, викладених у запереченнях.

Відповідач ОСОБА_2 та його представник ОСОБА_6 в судовому засіданні просили в задоволенні позову відмовити з підстав, викладених у запереченнях.

Допитаний в якості свідка ОСОБА_7 дав показання, що з весни 2017 року офіційно працює на посаді тракториста в фермерському господарстві ТРІБ . Має необхідну освіту та досвід роботи. Необхідні сільськогосподарські роботи на тракторі проводить за дорученням ОСОБА_2 на землях, орендованих останнім поблизу сел Синівка, Подільки та Підставки Липоводолинського району. Техніка зберігається в с. Синівка. ОСОБА_2 під час виконання робіт особисто підвозив посівний матеріал, пальне.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення, судом встановлено таке.

ОСОБА_2 звернувся до ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Сумській області із 3-ма клопотаннями, які були зареєстровані 16 червня 2015 року, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу йому у користування 14-ти земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства на території Липоводолинського району Сумської області:

- 2-х земельних ділянок за межами населеного пункту на території Підставської сільської ради площею 9,7 га, 4,8 га;

- 3-х земельних ділянок за межами населеного пункту на території Подільківської сільської ради площею 5,6 га, 25,9 га, 31,2 га;

- 9-ти земельних ділянок за межами населеного пункту на території Синівської сільської ради площею 3,32 га, 13 га, 6,4 га, 20 га, 7,18 га, 7,23 га, 4,05 га, 28 га, 4,7 га. (т. 1, а.с. 20-22).

До кожного з клопотань були додані викопіювання земельних ділянок, копія паспорта ОСОБА_2, копія диплома магістра з відзнакою про закінчення у 2009 році ОСОБА_2 Сумського національного аграрного університету і отримання повної вищої освіти за спеціальністю Агрономія та здобуття кваліфікації магістра дослідника з агрономії. Також до кожного з клопотань були додані обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в яких зазначено, що ОСОБА_2 має намір взяти в оренду земельні ділянки, для ведення фермерського господарства вказаної площі по кожній сільській раді строком на 7 років, фермерське господарство планується створити згідно ст. 8 Закону України Про фермерське господарство після укладення договору оренди земельних ділянок та його державної реєстрації. Земельні ділянки планується використовувати для ведення фермерського господарства (виробництва технічних, олійних зерно-бобових культур тощо) з використанням сівозмін та додержанням технології вирощування сільськогосподарських культур з постійним підвищенням родючості ґрунтів, шляхом внесення органічних та мінеральних добрив і також з використанням нано-технологій, а саме біорегуляторів росту рослин. З технологією, яку планується використовувати суттєво покращується урожайність, підвищується родючість ґрунтів та позитивно впливає даний процес на екологічні фактори. Маються технічні можливості для обробітку землі та ведення сільськогосподарського виробництва. Зернозбиральні комбайни, у випадку необхідності, додаткову техніку, планується брати в оренду на момент збирання врожаю. У процесі діяльності фермерського господарства до місцевого бюджету будуть своєчасно сплачуватися орендна плата за користування землею та податки (т. 1 а.с. 190, т. 2, а.с. 16, 37).

Наказами ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Сумській області від 10 липня 2015 року Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки надано дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства:

наказом № 18-714/32-15-СГ - земельної ділянки площею 5,60 га, що знаходиться на території Подільківської сільської ради (т. 2, а.с. 38),

наказом № 18-715/32-15-СГ - земельної ділянки площею 25,9 га, що знаходиться на території Подільківської сільської ради (т. 2, а.с. 39),

наказом № 18-716/32-15-СГ - земельної ділянки площею 31,2 га, що знаходиться на території Подільківської сільської ради (т. 2, а.с. 40),

наказом № 18-717/32-15-СГ - земельної ділянки площею 4,3 га, що знаходиться на території Підставської сільської ради (т. 2, а.с. 17),

наказом № 18-718/32-15-СГ - земельної ділянки площею 9,7 га, що знаходиться на території Підставської сільської ради (т. 2, а.с. 17),

наказом № 18-719/32-15-СГ - земельної ділянки площею 4,05 га, що знаходиться на території Синівської сільської ради (т. 2, а.с. 89),

наказом № 18-720/32-15-СГ - земельної ділянки площею 6,4 га, що знаходиться на території Синівської сільської ради (т. 2, а.с. 90),

наказом № 18-721/32-15-СГ - земельної ділянки площею 20 га, що знаходиться на території Синівської сільської ради (т. 2, а.с. 91),

наказом № 18-722/32-15-СГ - земельної ділянки площею 38 га, що знаходиться на території Синівської сільської ради (т. 2, а.с. 92),

наказом № 18-723/32-15-СГ - земельної ділянки площею 7,18 га, що знаходиться на території Синівської сільської ради (т. 2, а.с. 93),

наказом № 18-724/32-15-СГ - земельної ділянки площею 4,7 га, що знаходиться на території Синівської сільської ради (т. 2, а.с. 94),

наказом № 18-725/32-15-СГ - земельної ділянки площею 3,32 га, що знаходиться на території Синівської сільської ради (т. 2, а.с. 95),

наказом № 18-726/32-15-СГ - земельної ділянки площею 13 га, що знаходиться на території Синівської сільської ради (т. 2, а.с. 96),

наказом № 18-727/32-15-СГ - земельної ділянки площею 7,23 га, що знаходиться на території Синівської сільської ради (т. 2, а.с. 97).

На підставі заяв ОСОБА_2 наказами ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Сумській області від 2 березня 2016 року та від 5 квітня 2016 року Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду та Про надання земельної ділянки в оренду були затверджені проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_2, що знаходяться на території Синівської, Підставської та Подільківської сільських рад, та надано йому в оренду із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства:

наказом №18-73/16-16-СГ - земельну ділянку площею 25,5499 га (т. 2, а.с. 132),

наказом №18-74/16-16-СГ - земельну ділянку площею 4,3959 га (т. 2, а.с. 137),

наказом №18-75/16-16-СГ - земельну ділянку площею 4,0488 га (т. 1, а.с. 37),

наказом №18-76/16-16-СГ - земельну ділянку площею 7,2394 га (т. 2, а.с. 122),

наказом №18-77/16-16-СГ - земельну ділянку площею 7,1799 га (т. 2, а.с. 117),

наказом №18-78/16-16-СГ - земельну ділянку площею 7,7409 га (т. 2, а.с. 102),

наказом №18-79/16-16-СГ - земельну ділянку площею 30,9324 га (т. 2, а.с. 112),

наказом №18-80/16-16-СГ - земельну ділянку площею 13 га (т. 2, а.с. 107),

наказом №18-483/16-16-СГ - земельну ділянку площею 9,7048 (т. 1, а.с. 40),

наказом №18-490/16-16-СГ - земельну ділянку площею 3,3098 (т. 1, а.с. 37 зворот),

наказом №18-491/16-16-СГ - земельну ділянку площею 20,4508 (т. 1, а.с. 39 зворот),

наказом №18-492/16-16-СГ - земельну ділянку площею 4,1574 (т. 1, а.с. 41),

наказом №18-493/16-16-СГ - земельну ділянку площею 5,5189 (т. 1, а.с. 46),

наказом №18-494/16-16-СГ - земельну ділянку площею 24,1149 (т. 1, а.с. 43).

7 квітня 2016 року ОСОБА_2 уклав договори з ПП Ромни-проект на виробництво проектно-вишукувальної документації по виготовленню технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають у користуванні ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту на території Подільківської сільської ради загальною площею 55,1837 га, Підставської сільської ради загальною площею 14,1007 га, Синівської сільської ради Липоводолинського району загальною площею 95,0594 га (т. 2, а.с. 200-205).

Відповідно до укладених між ОСОБА_1 управлінням Держгеокадастру у Сумській області та ОСОБА_2 договорів оренди землі від 4 травня 2016 року останній отримав в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства,що знаходяться на території Синівської сільської ради Липоводолинського району:

- площею 4,7409 га під кадастровим номером 5923286800:03:003:0905 (т. 1, а.с. 49),

- площею 13,0000 га під кадастровим номером 5923286800:01:002:0373 (т. 1, а.с. 52),

- площею 4,1574 га під кадастровим номером 5923586700:02:001:0289 (т. 1, а.с. 64),

- площею 7,1799 га під кадастровим номером 5923286800:03:003:0907 (т. 1, а.с. 67),

- площею 20,4508 га під кадастровим номером 5923586700:02:002:0348 (т. 1, а.с. 70),

- площею 3,3098 га під кадастровим номером 5923586700:03:003:0903 (т. 1, а.с. 73),

- площею 7,2394 га під кадастровим номером 5923286800:03:003:0908 (т. 1, а.с. 76),

- площею 4,0488 га під кадастровим номером 5923286800:03:003:0911 (т. 1, а.с. 79),

- площею 30,9324 га під кадастровим номером 5923286800:03:002:0501 (т. 1, а.с. 82),

що знаходяться на території Подільківської сільської ради Липоводолинського району:

- площею 5,5189 га під кадастровим номером 5923284400:01:004:0268 (т. 1, а.с. 55),

- площею 25,5499 га під кадастровим номером 5923284400:03:002:1107 (т. 1, а.с. 58),

- площею 24,1149 га під кадастровим номером 5923284400:01:004:0273 (т. 1, а.с. 61),

що знаходяться на території Підтавської сільської ради Липоводолинського району:

- площею 9,7048 га під кадастровим номером 5923284400:01:003:0234 (т. 1, а.с. 86),

- площею 4,3959 га під кадастровим номером 5923284800:01:003:0228 (т. 1, а.с. 90).

Договори укладено на сім років. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі безготівково у розмірі 8 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік. Договір набирає чинності після підписання сторонами та проведення державної реєстрації.

Відповідно до п. 5 договорів нормативна грошова оцінка земельних ділянок підлягає проведенню на замовлення та за рахунок орендаря у тримісячний строк з моменту державної реєстрації права користування земельною ділянкою із поданням орендарем у встановленому законом порядку впродовж цього ж строку технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на розгляд та затвердження відповідному органу місцевого самоврядування.

До моменту набрання чинності рішенням відповідного органу місцевого самоврядування, яким вперше затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначення суми орендної плати, що вноситься орендарем згідно договорів, здійснюється за даними про середній розмір нормативної грошової оцінки одиниці площі сіножатей по області.

Сторони дійшли згоди, що якщо розмір орендної плати, що визначений за даними затвердженої вперше технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, є більшим за розмір орендної плати, що був визначений згідно даного пункту договору, то сплачена орендарем сума різниці між вказаними розмірами підлягає сплаті орендарем до відповідного бюджету у місячний строк з дня набрання чинності рішенням органу місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Право оренди земельних ділянок на підставі вказаних договорів зареєстровано приватним нотаріусом Сумського міського нотаріального округу ОСОБА_8 12 серпня, 15 серпня, 16 серпня 2016 року (т. 2, а.с. 161-188).

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії 2 вересня 2016 року здійснено запис за № 16321020000013972 про реєстрацію фермерського господарства ТРІБ , засновником якого є ОСОБА_2 (т. 1, а.с. 206-213).

Господарству на праві власності належать трактор колісний реєстраційний номер 19016ВМ марки ХТА-200 2015 року випуску та трактор колісний реєстраційний номер 19017ВМ марки КИЙ-14102 2017 року випуску (т. 1, а.с. 215). До них були придбані необхідні оприскувач, борона, сівалка та інше (т. 1, а.с. 235-244).

В фермерському господарстві ТРІБ працює трактористом-машиністом ОСОБА_7 (т. 1, а.с. 257, 258).

Рішеннями Липоводолинської районної ради від 15 березня 2017 року затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають у користуванні ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту на території Подільківської сільської ради загальною площею 55,1837 га, Підставської сільської ради загальною площею 14,1007 га, Синівської сільської ради Липоводолинського району загальною площею 95,0594 га (т. 1, а.с. 227-229).

Відповідно до інформації, наданої Підставською та Подільківською сільськими радами, на орендованих ОСОБА_2 землях Підставської сільської ради вирощувались в 2016 році соняшник, кукурудза, в 2017 році - озима пшениця, кукурудза, Подільківської сільської ради в 2017 році - соняшник. (т. 1, а.с. 230-232).

Згідно наданою Синівською сільською радою інформації, в період 2016-2017 р. на території ради фермерським господарством ТРІБ орендовані земельні ділянки використовуються за цільовим призначенням, в обробці земель особисто бере участь ОСОБА_2 Фермерським господарством надано допомогу по оснащенню та благоустрою об'єктів соціального призначення: придбанні ліхтарів для вуличного освітлення, дверей та меблів в дитячий садок, огорожі, дерев для висадки (т. 1, а.с. 217).

Згідно наданої копії довідки Липоводолинського відділення Роменської об'єднаної податкової інспекції ГУ ДФС у Сумській області ОСОБА_2 сплачено орендної плати по Підставській сільській раді в 2016 році 11790,63 грн., в 2017 році 39377,16 грн., Подільківській сільській раді в 2016 році 46142,80 грн., в 2017 році 143129,23 грн., по Синівській сільській раді в 2016 році 22879,01 грн., в 2017 році 64415,23 грн., а всього 327734,06 грн. Заборгованість по земельному податку з фізичних осіб відсутня (т. 1, а.с. 233, 234).

13 листопада 2017 року ОСОБА_2 звернувся до ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Сумській області із заявами про внесення змін до укладених договорів оренди у зв'язку з затвердженням технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають у користуванні ОСОБА_2 (т. 2, а.с. 217).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 3 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб, або державні чи суспільні інтереси.

Згідно вимог ст. 10 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 2 ст. 45 ЦПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві (заяві) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до ст. 213 ЦПК України рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відносини, пов'язані з орендою землі для ведення фермерського господарства регулюються відповідними нормами Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, законами України Про фермерське господарство , Про оренду землі та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до положень статей 22, 31, 93, 124 ЗК України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди. За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України територіальні органи центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, яким є ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Сумській області, повноважні передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у користування для всіх потреб.

Частинами другою та третьою статті 134 ЗК України визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться при передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.

Отже, стаття 123 ЗК України врегульовує загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати інші, ніж установлені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.

Разом з тим відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються крім ЗК України Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2). У таких правовідносинах Закон України Про фермерське господарство є спеціальним нормативно-правовим актом, а ЗК України - загальним.

Так, згідно з абзацом 1 частини першої статті 7 Закону України Про фермерське господарство (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (абзац 2 частини першої статті 7 Закону).

Крім того, за змістом статей 1, 7, 8 цього Закону заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна відповідати вимогам, передбаченим частиною першою статті 7 цього Закону. У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на судовий розгляд спору - суд) повинен дати оцінку зазначеним у заяві обставинам і фактам, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив розвитку фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів.

За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. Натомість відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.

Згідно вимог ч. 1 ст. 8 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.

Передача в оренду земельних ділянок здійснюється за договором оренди.

Відповідно до статті 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з частиною першою статті 15 Закону України Про оренду землі однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Частиною першою статті 13 Закону України Про оцінку земель передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов'язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ).

Нормативна грошова оцінка - конкретна вартісна характеристика, яка містить низку етапів, передбачених чинним законодавством. Зокрема, це прийняття уповноваженим органом влади рішення щодо проведення нормативної грошової оцінки земель, розробка технічної документації грошової оцінки спеціальною установою, погодження технічної документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про затвердження технічної документації.

Визнання угоди недійсною є одним зі способів захисту прав на землю, передбаченим частиною третьою статті 152 ЗК України.

За положеннями частини першої статті 203, частини першої статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно з ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Вирішуючи спір, суд приходить до висновку про відсутність підстав для його задоволення виходячи з такого.

ОСОБА_2, звертаючись із клопотаннями до ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Сумській області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу йому у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства на території Липоводолинського району Сумської області, дотримався вимог ч. 1 статті 7 Закону України Про фермерське господарство , оскільки клопотання містили інформацію про бажаний розмір і місце розташування земельних ділянок, було обґрунтовано необхідність одержання земель у зазначених ним розмірах - для ведення фермерського господарства. Суд також зазначає, що окремого письмового викладення конкретних перспектив діяльності фермерського господарства закон від заявника не вимагає.

Оскільки ОСОБА_2 відповідно до ст. 8 Закону України Про фермерське господарство тільки після укладення договорів оренди земель зареєстрував фермерське господарство особисто на себе, він не міг в клопотанні вказати кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність.

Доводи позивача про відсутність даних про наявність сільськогосподарської техніки та інших засобів для обробітку землі в ОСОБА_2 спростовується наявними в матеріалах справи доказами перебування у власності фермерського господарства ТРІБ тракторів. Крім того, закон не вимагає від особи, що претендує на отримання земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства, станом на час звернення мати у власності техніку.

До клопотань ОСОБА_2 також додавались копії дипломів про освіту, здобуту в аграрному навчальному закладі, що відповідає вимогам Закону, оскільки встановлена альтернатива - або документи про досвід роботи у сільському господарстві, або диплом про освіту, здобуту в аграрному навчальному закладі.

Рішення Подільківської та Підставської сільських рад, якими відмовлено Держгеокадастру у погодженні дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_2, не мають ніякого доказового значення, оскільки сільські ради не наділені повноваженнями розпоряджатись переданими ОСОБА_2 землями.

Належність на праві власності ОСОБА_2 земельної ділянки площею 1,1444 га, що розташована на території Межиріцької сільської ради Лебединського району, переданої для обробітку ПрАТ Райз-Максимко , не могла підтверджувати факт відсутності наміру займатися фермерським господарством.

Також закон не передбачає обов'язку фермера проживати за місцем знаходження земель, при цьому, враховуючи наявність на праві користування у ОСОБА_2 транспортного засобу, необґрунтованими є доводи позивача про те, що ОСОБА_2 не може займатись фермерством на території Липоводолинського району, проживаючи в ІНФОРМАЦІЯ_1.

Щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок суд зазначає таке.

На момент укладення спірних договорів оренди земельних ділянок не було проведено нормативної грошової оцінки цих земельних ділянок, але сторони договору домовились, що вона підлягає проведенню на замовлення та за рахунок орендаря у тримісячний строк з моменту державної реєстрації права користування земельною ділянкою із поданням орендарем у встановленому законом порядку впродовж цього ж строку технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на розгляд та затвердження відповідному органу місцевого самоврядування.

ОСОБА_2 цей обов'язок виконав, уклавши відповідні договори з ПП Ромни-проект на виробництво проектно-вишукувальної документації, подавши на затвердження до Липоводолинської районної ради, рішеннями якої від 15 березня 2017 року технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок і була затверджена.

Порушення строку виготовлення та затвердження технічної документації сталося не з вини ОСОБА_2, оскільки проведення робіт та ухвалення рішень належить до повноважень відповідних установ.

Крім того, після затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок ОСОБА_2 провів доплату орендної плати за користування землею на території Подільківської та Підставської сільських рад за 2016 рік у зв'язку зі збільшенням вартості орендованих ділянок (т. 2 а.с. 206). Орендна плата за 2017 рік сплачена орендарем виходячи з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

В то же час, згідно нормативної грошової оцінки земельних ділянок на території Синівської сільської ради їх вартість зменшилась, при цьому орендна плата орендарю не поверталась.

Важливим в цьому питанні є відсутність порушених прав орендодавців чи держави, а навпаки, укладення договорів оренди земельних ділянок після затвердження нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а саме після 15 березня 2017 року, мало б наслідком недоотримання орендодавцями орендної плати за 2016 рік та за декілька місяців 2017 року.

На переконання суду, проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок після укладення договорів оренди землі за умови, що договори містять відповідні домовленості, не суперечить вимогам ст. 632 ЦК України та Закону України Про оцінку земель .

Також суд зазначає, що з метою приведення укладених договорів оренди до вимог законодавства ОСОБА_2 13 листопада 2017 року направив до ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Сумській області пропозиції про внесення змін до договорів щодо зазначення в них саме нормативної грошової оцінки земельних ділянок (т. 2, а.с. 217).

При цьому судом враховані висновки Верховного Суду України, викладені в постановах від 13 березня 2017 року у справі № 6-2195цс16, від 14 червня 2017 року у справі №6-2354цс16.

Таким чином, під час розгляду справи були встановлені обставини, що вказують на те, що ОСОБА_2 правомірно, на підставі відповідних необхідних документів, у встановленому порядку отримав земельні ділянки у користування. В свою чергу, ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Сумській області пересвідчившись в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства, видало оскаржувані накази та уклало оскаржувані договори.

Істотними для даної справи суд також вважає встановлені обставини: реєстрація фермерського господарства ТРІБ , головою якого є ОСОБА_2, наявність у нього трудових і матеріальних ресурсів, використання орендованих земельних ділянок за призначенням, своєчасна, у повному обсязі, сплата орендної плати, затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, надання допомоги ОСОБА_2 по оснащенню та благоустрою об'єктів соціального призначення Синівської сільської ради.

Вказані обставини підтверджують наявність реальних намірів ОСОБА_2 використовувати земельні ділянки саме для ведення фермерського господарства.

Оскаржувані накази та договори не можуть бути визнані незаконним та недійсними відповідно, оскільки вони не суперечать актам законодавства України, не порушують цивільних прав або інтересів.

Отже, оскільки під час розгляду справи не знайшли свого підтвердження доводи, на які позивач посилався як на підставу своїх вимог, в задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Керуючись ст. 10, 11, 60, 208-210, 212-215, 218 ЦПК України, суд

в и р і ш и в :

У задоволенні позову керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржено до апеляційного суду Сумської області через Липоводолинський районний суд протягом 10 днів із дня його проголошення, а особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, мають право подати апеляційну скаргу протягом 10 днів з дня отримання копії цього рішення.

Суддя О. В. Кузьмінський

Повний текст рішення складений 1 грудня 2017 року

СудЛиповодолинський районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення28.11.2017
Оприлюднено01.12.2017
Номер документу70634924
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —581/441/17

Рішення від 28.11.2017

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Кузьмінський О. В.

Рішення від 28.11.2017

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Кузьмінський О. В.

Ухвала від 02.11.2017

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Кузьмінський О. В.

Ухвала від 04.08.2017

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Кузьмінський О. В.

Ухвала від 14.07.2017

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Кузьмінський О. В.

Ухвала від 29.06.2017

Цивільне

Липоводолинський районний суд Сумської області

Кузьмінський О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні