У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 грудня 2017 р.м.ОдесаСправа № 815/6141/17
Категорія: 1.3 Головуючий в 1 інстанції: Стеценко О. О.
Одеський апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
доповідача, судді: Димерлія О.О.
суддів: Кравця О.О., Крусяна А.В.
за участю секретаря : Осавуляк О.А.
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги кандидата на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 та секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади ОСОБА_2 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2017 року по справі за позовом кандидата на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 до Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади ОСОБА_2, Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідачів - ОСОБА_3, про визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови №55 від 22 листопада 2017 року, визнання незаконною бездіяльності, -
ВСТАНОВИВ:
27 листопада 2017р. кандидат на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1В.) звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з зазначеним адміністративним позовом, в якому просила:
- визнати протиправними дії секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_2 в частині скликання і проведення зборів членів Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області 22 листопада 2017 року;
- визнати протиправними дії секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_2 в частині складання та підписання постанови № 55 від 22 листопада 2017 року «Про реєстрацію обраного селищного голови Цебриківської селищної ради Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області» ;
- визнати протиправною та скасувати постанову Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області № 55 від 22 листопада 2017 року «Про реєстрацію обраного селищного голови Цебриківської селищної ради Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області» ;
- визнати незаконною бездіяльність Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області в частині незабезпечення реагування та нездійснення належного контролю за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори.
В обґрунтування позовних вимог представник позивачів зазначив, що 22 листопада 2017р. з невідомих обставин і причин, секретарем Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області - ОСОБА_2 було скликано першу сесію новообраної Цебриківської селищної ради Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області. Представник позивачів зазначив, що імперативна норма ч.2 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова територіальної виборчої комісії, а не головуючий, заступник голови чи секретар, які таких повноважень не мають, що, на думку позивачів, свідчить про те, що дії секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_2 не передбачені законом та вчиненні з грубим його порушенням. Водночас, представник позивачів зазначив, що згідно відомостей з ЄДРПОУ, керівником Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області є ОСОБА_4 та відповідно до постанови Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області №6 від 21 листопада 2017р. було припинено повноваження ОСОБА_4 в якості голови та одночасно головою призначено ОСОБА_5 Представник позивачів зазначив, що ні ОСОБА_4 ні ОСОБА_5 не вчиняли відповідних дій щодо офіційного скликання першої сесії новообраної Цебриківської селищної ради та у голови Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області є заступник голови, яка також не вчиняла жодних дій щодо скликання першої сесії зазначеної селищної ради.
Разом з тим, позивачем зазначено, що Великомихайлівська районна виборча комісія Одеської області, всупереч вимогам п.п. 3,4 ч.2 ст. 25 Закону України «Про місцеві вибори» , не здійснила жодних дій з усунення зазначених порушень зі сторони підпорядкованих йому Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області, секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади ОСОБА_2, що, на думку представника позивачів, є незаконною бездіяльністю.
За наслідками розгляду зазначеної справи Одеським окружним адміністративним судом 29 листопада 2017 року прийнято постанову про часткове задоволення позовних вимог.
Визнано протиправними дії секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_2 в частині скликання і проведення зборів членів Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області 22 листопада 2017 року.
Визнано протиправними дії секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_2 в частині складання та підписання постанови № 55 від 22 листопада 2017 року «Про реєстрацію обраного селищного голови Цебриківської селищної ради Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області» .
Визнано протиправною та скасовано постанову Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області № 55 від 22 листопада 2017 року «Про реєстрацію обраного селищного голови Цебриківської селищної ради Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області» .
В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що секретар Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_2, приймаючи оскаржену постанову, діяла не у відповідності та не у спосіб, що передбачений вимогами чинного законодавства, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення та вчинення дій, а отже постанова № 55 від 22листопада 2017 року «Про реєстрацію обраного селищного голови Цебриківської селищної ради Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області» є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
Відмовляючи у задоволенні позову в частині визнання незаконною бездіяльності Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області, суд першої інстанції виходив з відсутності фактів порушення Великомихайлівською районною виборчою комісією Одеської області прав, свобод та інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин, та обставин, які б свідчили про протиправну бездіяльность зазначеного відповідача.
Не погоджуючись із зазначеною постановою в частині відмови у задоволенні позову, кандидат на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції, як таке, що прийняте із порушенням норм матеріального та процесуального права, з неповним з'ясуванням обставин справи, та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
В апеляційній скарзі позивач посилається на те, що відсутність реагування Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області на численні порушення, допущені Цебриківською селищною територіальною виборчою комісією Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (надалі - Цебриківською СТВК) та її секретарем Юзик Л.В. за своєю суттю є протиправною бездіяльністю, а тому суд першої інстанції помилково не задовольнив позов в частині визнання бездіяльності незаконною.
Не погоджуючись із зазначеною постановою в частині задоволення позову, секретар Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади ОСОБА_2 подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції, як таке, що прийняте із порушенням норм матеріального та процесуального права, з неповним з'ясуванням обставин справи, та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
В апеляційній скарзі відповідач посилається на те, що за відсутності голови та заступника на засіданні виборчої комісії таке засідання має скликатись саме секретарем, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають .
Суд апеляційної інстанції заслухав суддю-доповідача, розглянув та обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив матеріали справи та вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню.
Перевіряючи повноту з'ясування судом першої інстанції обставин справи та правильність застосування правових норм, апеляційний суд звертає увагу на таке.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що позивач - ОСОБА_1 є кандидатом на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області, що підтверджується копією посвідчення № 18 від 05 жовтня 2017 року (а.с. 15)
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2017 року у справі №815/5746/17 адміністративний позов кандидата на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 задоволений частково: визнані незаконними дії Цебриківської СТВК в частині встановлення результатів виборів Цебриківського селищного голови та складання протоколу про результати виборів Цебриківського селищного голови; визнана незаконною та скасована постанова Цебриківської СТВК «Про визнання обраним Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області» від 03 листопада 2017 року; зобов'язано Цебриківську СТВК скласти протокол про результати виборів Цебриківського селищного голови в порядку, передбаченому Законом України «Про місцеві вибори» . Вказана постанова суду набрала законної сили 14 листопада 2017 року.
19 листопада 2017 року Цебриківською СТВК було прийнято постанову № 33 «Про виконання постанови Одеського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2017 року у справі №815/5746/17» .
20 листопада 2017 року о 19 годин 45 хвилин Цебриківською СТВК складено протокол про підсумки голосування з виборів Цебриківського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, відповідно до якого найбільшу кількість голосів виборців в єдиному одномандатному виборчому окрузі (451 голос) набрала кандидат на посаду Цебриківського селищного голови ОСОБА_3, а ОСОБА_1 зайняла друге місце з відповідним результатом у 436 голоси.
20 листопада 2017 року о 22 годин 15 хвилин Цебриківською СТВК складено протокол про результати виборів Цебриківського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, відповідно до якого найбільшу кількість голосів виборців в єдиному одномандатному виборчому окрузі (451 голос) набрала кандидат на посаду Цебриківського селищного голови ОСОБА_3, а ОСОБА_1 зайняла друге місце з результатом у 436 голоси.
20 листопада 2017 року Цебриківською СТВК було прийнято постанову №36 «Про результати виборів Цебриківського селищного голови» , відповідно до якої визнала ОСОБА_3 обраною Цебриківським селищним головою (а.с. 13).
Як встановлено судом, та не заперечується сторонами по справі, постановою Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №815/6055/17, яка була залишена без змін ухвалою Одеського апеляційного суду від 28 листопада 2017 року було відмовлено у задоволенні позовних вимог кандидата на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 до Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області, Цебриківської СТВК, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів ОСОБА_3, про визнання незаконними дії та бездіяльності, визнання незаконною та скасування постанови №36 від 20.11.2017 року. Ця постанова набрала законної сили 28.11.2017 року.
21 листопада 2017 року постановою Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області №6 «Про зміну в складі Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області» були припинені повноваження голови - ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1; було включено до складу та призначено головою Цебриківської СТВК (а.с 48).
22 листопада 2017 року через засоби масової інформації, а саме оголошення в газеті КП Україна, було сповіщено про результати виборів Цебриківського селищного голови інформація, визнання ОСОБА_3 обраною Цебриківським селищним головою (а.с. 65-65).
22 листопада 2017 року Цебриківською СТВК було прийнято постанову №55 «Про реєстрацію обраного селищного голови Цебриківської селищної ради Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області» , якою було зареєстровано обраною Цебриківським селищним головою ОСОБА_3 (а.с. 12).
Не погоджуючись із постановою №55 « Про реєстрацію обраного селищного голови Цебриківської селищної ради Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області » та вважаючи, що засідання виборчої комісії було проведено з порушенням приписів чинного законодавства України, Позивач звернулась з позовом до суду.
Стосовно наявності підстав для задоволення апеляційної скарги секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади ОСОБА_2, апеляційний суд зазначає наступне.
Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, Законом України «Про місцеві вибори» , а також прийнятими відповідно до них підзаконними актами.
Відповідно до ч.1 ст.20 Закону України «Про місцеві вибори» виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Згідно з ч.3 ст.20 Закону України «Про місцеві вибори» територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії. Таке засідання скликається головою територіальної виборчої комісії і проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.
Частиною 4 ст.20 Закону України «Про місцеві вибори» сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів.
Згідно з ч.1 ст.25 Закону України «Про місцеві вибори» територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та у порядку, передбачених цим та іншими законами України.
Відповідно до ч.2 ст.27 Закону України «Про місцеві вибори» основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов'язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.
Як встановлено судом апеляційної інстанції, постановою Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області №6 від 21 листопада 2017 року «Про зміну в складі Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області» були припинені повноваження голови - ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1; було включено до складу та призначено головою Цебриківської СТВК ОСОБА_5
В судовому засіданні суду першої інстанції встановлено, що ОСОБА_2 була обізнана про факт призначення головою Цебриківської СТВК нової особи, з приводу чого її викликали на засідання Цебриківської СТВК 21 листопада 2017 року.
Не зважаючи на це, 22 листопада 2017 року ОСОБА_2, як секретар Цебриківської СТВК скликала і провела збори членів Цебриківської СТВК.
Відповідно до п. 7.1. Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих, комісіях з місцевих виборів, що є додатком до постанови Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 року № 228 (далі - Порядок), засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі їх відсутності на засіданні виборчої комісії або невиконання ними цієї функції виборча комісія визначає зі свого складу головуючого на засіданні.
Посилаючись на зазначений порядок як на підставу правомірності своїх дій в частині скликання та проведення комісії, відповідач невірно тлумачить норми чинного законодавства, оскільки приписами ч.2 ст.27 Закону України «Про місцеві вибори» передбачено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.
Також апеляційний суд враховує пояснення ОСОБА_5, яка повідомляє, що була обізнана про проведення засідання сесії та прибула до виборчої комісії 22.11.2017 року у 11:00 годині, однак, до виконання своїх обов'язків як голови комісії, не була допущена членами виборчої комісії, що змусило її викликати поліцію. (а.с.78-79)
Ігноруючи той факт, що головою Цебриківської СТВК призначена ОСОБА_5, яка не скликала засідання виборчої комісії, секретар Цебриківської СТВК району Юзик Л.В. у супереч ч.2 ст.27 Закону України «Про місцеві вибори» скликала та провела 22 листопада 2017 року засідання виборчої комісії, отже суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що такі дії ОСОБА_2 є протиправними.
Такого висновку суд першої інстанції дійшов і зважаючи на те, що секретарем Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади ОСОБА_2 повідомлено про одночасне виконання обов'язків головуючого та секретаря комісії під час проведення засідання Цебриківської СТВК від 22 листопада 2017 року.
Відповідно до ч.1 ст.11 Закону України «Про місцеві вибори» виборчий процес здійснюється на засадах: дотримання принципів виборчого права; законності та заборони незаконного втручання будь-кого в цей процес; політичного плюралізму та багатопартійності; публічності і відкритості; свободи передвиборної агітації, рівних можливостей доступу до засобів масової інформації незалежно від форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками (власниками) яких є партії, місцеві організації партій, кандидати; неупередженості органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, судів, підприємств, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до місцевих організацій партій, кандидатів.
Згідно ч.15 статті 22 Закону України «Про місцеві вибори» голова, заступник голови та секретар територіальної виборчої комісії мають призначатися від різних суб'єктів подання, визначених частиною другою цієї статті.
Ураховуючи наведене, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що виконання секретарем Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади ОСОБА_2 функцій і головуючого і секретаря Цебриківської СТВК на засіданні 22 листопада 2017 року, з урахуванням того що секретар і голова (головуючий) по суті представляє один й той самий суб'єкт подання, суперечить принципу політичного плюралізму та багатопартійності.
Відповідно до п. 11.3 Порядку, акти і протоколи виборчої комісії підписуються всіма присутніми на засіданні членами комісії, підписи яких скріплюються печаткою комісії.
Як вбачається зі змісту протоколу №22 засідання Цебриківської СТВК від 22 листопада 2017 року Про реєстрацію обраною Цебриківського селищного голови Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_3 , на засіданні було присутні 9 осіб, серед яких, зокрема, зазначено ОСОБА_6, а підписало зазначений протокол також 9 осіб, проте відсутній підпис ОСОБА_6, натомість наявний підпис ОСОБА_7, що також свідчить про порушення Порядку відносно складення і оформлення документу.
Отже, оскільки судом апеляційної інстанції встановлено, що секретар Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади за наявності голови Цебриківської СТВК ОСОБА_5, не мала права скликати та вести засідання виборчої комісії, з урахуванням низки порушень Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих, комісіях з місцевих виборів, судова колегія вважає, що дії останньої в частині складання та підписання постанови № 55 від 22 листопада 2017 року «Про реєстрацію обраного селищного голови Цебриківської селищної ради Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області» є протиправними.
Також судова колегія зазначає, що постанова Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади, яка є предметом спору, не відповідає вимогам, визначеним Законом та Порядку, зокрема в постанові не зазначено місця, часу її прийняття, відсутня мотивувальна частина з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії.
За таких обставин апеляційний суд дійшов висновку, що рішення суду першої інстанції про визнання постанови № 55 від 22 листопада 2017 року "«Про реєстрацію обраного селищного голови Цебриківської селищної ради Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області» прийнятої за результатами протиправних дій секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_2 протиправною та її скасування є правильним та обґрунтованим.
Щодо вимог апеляційної скарги кандидата на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 про скасування рішення суду першої інстанції та задоволення позову про визнання незаконною бездіяльності Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області в частині незабезпечення реагування та нездійснення належного контролю за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори, апеляційний суд зазначає наступне.
Відповідно до положень п.п. 3,4 ч.2 ст.25 Закону України «Про місцеві вибори» виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна територіальна виборча комісія: здійснює в межах Автономної Республіки Крим, відповідної області, району контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується виборів до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної ради, виборцями, виборчими комісіями, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, підприємствами, установами та організаціями (незалежно від форм власності), їх посадовими особами, місцевими організаціями партій, їх представниками та уповноваженими особами, кандидатами у депутати відповідної ради, їх довіреними особами, офіційними спостерігачами; надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу виборчим комісіям в частині їх діяльності, що стосується виборів відповідної ради, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу.
Так, в апеляційній скарзі позивач посилається на те, що відсутність реагування Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області на численні порушення, допущені Цебриківською селищною територіальною виборчою комісією Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області та її секретарем Юзик Л.В. за своєю суттю є протиправною бездіяльністю, а тому суд першої інстанції помилково не задовольнив позов в частині визнання бездіяльності незаконною.
Апеляційна скарга кандидата на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 не містить інших доводів в обґрунтування помилковості висновків суду першої інстанції.
Апеляційний суд зазначає, що визнати протиправною бездіяльність суб'єкта владних повноважень можна лише у разі, якщо такий суб'єкт повинен був вчинити відповідні дії (або прийняти певне рішення) згідно з законодавством, і не вчинення таких дій (неприйняття рішення) порушує права позивача.
Крім цього, відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Згідно з пунктом 8 частини першої статті 3 КАС України позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду, а також суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду.
Відповідно до частини першої статті 6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Відтак завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи у публічно-правових відносинах, причому захист прав, свобод та інтересів є похідним, тобто передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.
Тобто, адміністративний суд під час розгляду справи повинен встановити факт або обставини, які б свідчили про порушення прав, свобод чи інтересів позивача з боку відповідача - суб'єкта владних повноважень, створення перешкод для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод позивача.
Однак, до суду першої, як і до суду апеляційної інстанцій позивачем не надано доказів порушення Великомихайлівською районною виборчою комісією Одеської області його прав, свобод та інтересів у сфері публічно-правових відносин, та обставин, які б свідчили про протиправність бездіяльності районної комісії, зокрема щодо наявності фактів звернень до Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області з приводу недодержання та неоднакового застосування Цебриківською селищною територіальною виборчою комісією Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області та секретарем Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади ОСОБА_2 законодавства про місцеві вибори .
Таким чином, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відмову у задоволенні позовних вимог щодо визнання незаконною бездіяльності Великомихайлівської районної виборчої комісії Одеської області в частині незабезпечення реагування та нездійснення належного контролю за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори, отже підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим, відповідно до ст. 200 КАС України, апеляційні скарги мають бути залишені без задоволення, а оскаржена постанова - без змін.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст.94 КАС України. Враховуючи те, що за подання апеляційної скарги не було сплачено судовий збір, судовий збір у розмірі 704 грн. підлягає стягненню з кандидата на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 та судовий збір у розмірі 2112 грн. підлягає стягненню з Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області.
Керуючись ст.ст. 172, 177, 185, 195, 196, 198 ч.1 п.1, 200, 205, 206 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу кандидата на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 та апеляційну скаргу секретаря Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади ОСОБА_2 - залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2017 року - без змін.
Стягнути з Цебриківської селищної територіальної виборчої комісії Цебриківської об'єднаної територіальної громади Великомихайлівського району Одеської області (код ЄДРПОУ 34251198) на користь Державної судової адміністрації України на рахунок №:31215256700001, отримувач коштів: ГУК у м.Київ /22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача: ГУДКСУ у м. Києві, МФО: 820019, код ЄДРПОУ 22030106, судовий збір в розмірі 2112 (дві тисячі сто дванадцять) грн.
Стягнути з кандидата на посаду Цебриківського селищного голови Великомихайлівського району Одеської області ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1) на користь Державної судової адміністрації України на рахунок №:31215256700001, отримувач коштів: ГУК у м.Київ /22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача: ГУДКСУ у м. Києві, МФО: 820019, код ЄДРПОУ 22030106, судовий збір в розмірі 704 (сімсот чотири) грн.
Ухвала суду набирає законної сили негайно після її проголошення, є остаточною та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Суддя-доповідач: ОСОБА_8
Суддя: А.В. Крусян
Суддя: О.О. Кравець
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2017 |
Оприлюднено | 03.12.2017 |
Номер документу | 70662814 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Димерлій О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні