Іванківський районний суд Київської області
смт. Іванків, вул. Проскури, 14a, 07201, (04591) 5-16-52
Справа № 2-1011/2010рік
РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 серпня 2010 року Іванківський районний суд Київської області у складі: головуючої судді Грищенко Т.М., при секретарі Євтушенко В.Д.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в: смт. Іванків цивільну справу за позовами ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання здійснити перерахунок основної та додаткової пенсії, стягнення перерахованих коштів -
ВСТАНОВИВ:
11.08.2010 року позивачка звернулася з позовами до управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області, в яких, просить: визнати протиправними дії управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області щодо призначення, перерахунку і сплати належної їй пенсії неправомірними та зобов'язати відповідача зробити перерахунок основної пенсії відповідно до ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та перерахунок щомісячної додаткової пенсії відповідно до ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи з 11.08.2007 року.
Зазначені позови ухвалою суду були об'єднані в одне провадження.
В судове засідання позивачка не з'явилася, у позові просила справу розглянути без її
участі.
Представник відповідача - управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області - у судове засідання не з'явився, про день і час слухання справи повідомлено вчасно, надіслали письмове заперечення проти позову, яке обґрунтовували тим, що управління діяло відповідно до чинного законодавства, постанов КМ України, просили справу розглянути без участі їх представника, при розгляді врахувати строк позовної давності.
Проведення попереднього судового засідання визнано судом недоцільним.
Вивчивши матеріали справи та дослідивши письмові докази, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню виходячи з наступного.
Згідно зі ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Ст. 22 Конституції України встановлено, що конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів на внесенні змін до чинних законів, не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Судом встановлено, що позивачка є потерпілою внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС
категорії 1. що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1. виданим 21.02.1994 року ( а.с.).
Згідно із довідкою МСЕК серії КИО-1 Л° 077325 від 17.12.1998 року позивачку визнано безстроково інвалідом II групи внаслідок професійного захворювання, пов'язаного з роботами по
ЛHA на ЧАЕС ( а.с.). Позивач перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного Фонду в
Іванківському районі Київської області та отримує пенсію відповідно до Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , яка станом на 03.08.2010 року становила 1960 грн. (основна пенсія), 141,80 грн. ( додаткова пенсія).
Відповідно до ст. 50, ч.4 ст. 54 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28.02.2001 року № 796-Х1І в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлений зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими по II групі інвалідності від 8 мінімальних пенсій за віком, а додаткова пенсія - становить 75 % мінімальної пенсії за віком.
Встановленим Законом нормам відповідають положення п. 4 Порядку обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою КМУ від 30.10.1997 року № 523.
Згідно із ч.3 ст. 54 Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи обчислення і призначення пенсій по інвалідність , що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, провадиться відповідно до права та загальних підстав Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуванню який набрав чинності з 01.01.2004 року.
Між тим, Законом України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України до Закону № 796 були внесені зміни, відповідно яких з 01.01.2008 року у всіх випадках пенсії для інвалідів ІІІ, групи, щодо яких в зв'язок з Чорнобильською катастрофою не можуть бути нижчими 200 % прожиткового мін
для осіб, які втратили працездатність, а додаткова пенсія становила інвалідам ІІІ групи 20% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Однак 22.05.2008 року Конституційним Судом України було винесено рішення, яким вищезазначені зміни до Закону № 796 були визнані неконституційними, оскільки відповідно л 22 Конституції України при прийняті нових законів або внесені змін до чинних законі; -с допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Таким чином з 01.01.2004 року до 01.01.2008 року та з 22.05.2008 року у зв'язку набранням чинності рішенням Конституційного Суду України спірні відносини регулюю^:.; відповідно до ст.ст. 50, 54 Закону України Про статус та соціальний захист громадян. постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , згідно з якими у позивача існує праву обчислення та виплату пенсії за вказані періоди у встановленому Законом розмірі.
Проте відповідач протягом всього часу нарахування пенсії керується постановами KMУ 1 від 03.01.2002 року, № 530 від 28.05.2008 року та № 654 від 16.07.2008 року, в яких були визначені мінімальні розміри пенсій, зокрема, встановлено, що особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, пенсія відповідно до Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи обчислювалась виходячи розміру 19,91 грн.
З огляду на положення Конституції України суд не приймає до уваги обґрунтування запереченні відповідача його позиції посиланням на норми підзаконних нормативних актів, a саме визначених цими постановами Кабінету Міністрів розмірів пенсії, виходячи з того, що питання розміру пенсій вирішені Законом України, а тому з огляду на загальні засади пріоритету закон над підзаконними актами при розрахунку підвищення пенсії застосуванню підлягає закон, а постанова.
Відповідно до п.6 ч.1 ст. 92 Конституції України виключно законами визначаються зокрема, основи соціального захисту, а ст. 75 встановлює, що єдиним органом законодавчої влада в Україні є парламент - Верховна Рада України. Конституція не надавала права парламенту делегувати свої повноваження іншим державним органам, а останнім - нормативно-правовими актами змінювати положення законів.
Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи КМУ не уповноважений на свій розсуд змінювати, в т.ч. зменшувати розміри компенсацій, встановлених цим законом.
Такої ж точки зору притримується в своїй практиці і Верховний Суд України в своїй практиці, а саме щодо розмірів нарахування пенсій в порядку, встановленому саме Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильське катастрофи , а не будь-якими іншими нормативними актами.
Крім того, відповідно до ст. 152 Конституції України, ст. 73 Закону України Пре Конституційний Суд України закони та інші правові акти, які за рішенням Конституційного Суду України визнаються неконституційними, оголошуються не чинними і втрачають чинність від дня прийняття Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність. Також в резолютивній частині Рішення від 22.05.2008 року М10-рп/2008 зазначено, що положення Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України (107-17), визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Отже, за конституційними нормами та виходячи із загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, суд дійшов висновку, що при визначенні розміру пенсій позивача застосуванню підлягають ст. 39. ч. 1 ст. 50 та ч. 4 ст. 54 Закону № 796, а не постанови Кабінету Міністрів України, які істотно звужують зміст і обсяг існуючих прав позивача, що є порушенням положень ст. 22 Конституції України.
Виходячи з цього, суд вважає дії відповідача по нарахуванню пенсії в розмірі, встановленому постановами КМУ, неправомірними.
Зі змісту ст.ст. 50 та 54 Закону № 796 випливає, що при визначенні розміру пенсії та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, за основу їх нарахування береться мінімальна пенсія за віком.
За чинним законодавством розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими ч.1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та встановлюються у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
Отже, при нарахуванні пенсії, визначеної ст.ст. 50, 54 Закону № 796, відповідач повинен керуватися ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , де визначається розмір мінімальної пенсії за віком, яка встановлюються у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, оскільки обчислення і призначення державної та додаткової пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, вихідним критерієм для обрахунку пенсії виступає саме мінімальна пенсія за віком, яка визначається лише за правилами, передбаченими ч.1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , і встановлюються у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, виходячи з того, що іншій нормативно-правовий акт, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, відсутній.
Окрім того, відповідно до ч. З ст. 67 Закону № 796 у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до ст. 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю особам, віднесеним до 1,2,3,4 категорій. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.
Аналіз зазначеної норми, яка є імперативною, свідчить про те, що підставою для перерахунку пенсії є встановлення нового розміру прожиткового мінімуму, і цей перерахунок здійснюється з дня встановлення цього мінімуму.
Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування мінімальний розмір пенсій за віком також встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
У відповідності до положень ст. 46 Конституції України прийнято Закон України Про прожитковий мінімум (№ 966-ХІУ від 15.07.1999 року). Закон України Про прожитковий мінімум дає визначення прожитковому мінімуму, закладає правову основу для його встановлення, затвердження та врахування при реалізації державою конституційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень. Зі змісту ст.ст. 1.2 вказаного закону випливає, що прожитковий мінімум є базою для розрахунку мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії за віком, інших соціальних виплат виходячи з вимог Конституції України та законів України, та ґрунтується зокрема на ч. З ст. 46 Конституції, у відповідності до якої пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги не можуть бути нижчими ніж прожитковий мінімум, встановлений законом. Враховуючи викладене, в контексті положень Закону України Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , суд вважає за необхідне застосування для визначення розміру щомісячної пенсії розмір прожиткового мінімуму, оскільки в даному випадку мінімальний розмір пенсії за віком використовується лише як коефіцієнт для визначення розміру щомісячної пенсії, що, на думку суду, не суперечить вимогам ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування .
Таким чином, мінімальний розмір пенсії за віком залежить від розміру прожиткового мінімуму, який встановлюється Законом України Про Державний бюджет , тому при розрахунку державної (основної) та додаткової пенсій, передбачених ст. ст. 50, 54 Закону № 796, має застосовуватись розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого в законі про державний бюджет на відповідний рік, із якого визначається мінімальний розмір пенсії за віком.
Аналізуючи викладене, суд приходить до висновку, що дії відповідача щодо відмови у перерахунку позивачу пенсії відповідно до ст. ст. 50 54 України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1991 року № 796-
XI, є протиправними, оскільки не відповідають вищевказаним вимогам закону, а тому позовних вимоги позивача ґрунтуються на правових нормах і підлягають задоволенню.
Таким чином, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача обґрунтованими та відповідно такими, що підлягають задоволенню частково за період з 11,08.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року з врахуванням здійснених відповідачем за цей період виплат пенсії.
Керуючись Конституцією України, ст. 50, 54 Закону України Про статус і соціальні;.- захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , Законом України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , ст.ст. З, 10-11, 57-60. 88, 197, 209, 212-215 ЦПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Іванківського районі Київської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання здійснити перерахуй основної, додаткової пенсії, доплати за проживання на радіоактивно забрудненій території задовольнити частково.
2.Визнати дії відповідача Управління Пенсійного фонду України в Іванківському район Київської області по призначенню, перерахунку та сплаті основної і додаткової пенсії ОСОБА_1 неправомірними.
3.Зобов'язати Управління пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області зробити перерахунок ОСОБА_1 за період 11.08.2007 року по 31.12.2007 року з 22.05.2008 року відповідно до ст. 50, 54 Закону України Про статус і соціальний громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1991 року .4 796-ХІІ основну державну пенсію, виходячи з розміру 8 мінімальних пенсій за віком, ті щомісячну додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 % мінімальної пенсії віком, розраховуючи з мінімальної пенсії за віком з урахуванням вже виплачених сум та стягнути перераховані кошти.
4.В решті позовних вимог відмовити.
5.Від сплати судового збору сторони звільнити.
Рішення може бути оскаржене до Апеляційного суду Київської області через Іванківської районний суд протягом десяти днів після отримання його копії.
Суддя:
Суд | Іванківський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 25.08.2010 |
Оприлюднено | 04.12.2017 |
Номер документу | 70665598 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Іванківський районний суд Київської області
Грищенко Т. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні