Рішення
від 01.09.2010 по справі 2-1091/10-1012
ІВАНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Іванківський районний суд Київської області

смт. Іванків, вул. Проскури, 14a, 07201, (04591) 5-16-52

РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

1 вересня 2010 року Іванківський районний суд Київської області судді Грищенко Т.М, при секретарі Євтушенко В.Д., розглянувши в засіданні в смт. Іванків Київської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Управління Пенсійного Фонду Іванківському районі Київської області про визнання дій відповідача незаконними та гобой зробити перерахунок та виплату додаткової пенсії,

ВСТАНОВИВ:

Позивачі звернулися до відповідача з позовами про визнання дій відповідача незаконні зобов'язання відповідача перерахувати та виплатити їм додаткову пенсію з 11,08.2007 року відповідно до ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Позивачі посилаються на те, що вони є інвалідами 2 групи, потерпілими внаслідок Чорнобильської катастрофи і категорії, учасниками ЛHA на ЧАЕС.

Відповідно до ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи в усіх випадках розміри додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорії і (інвалідам 2 групи) складає 75% мінімальної пенсії за віком.

Позивачі вважають відмову відповідача у перерахуванні та виплаті недоотриманих сум відповідно до визначених Законом розмірів незаконними, просять визнати такі дії незаконними, зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплатити недотриману пенсію відповідно до вимог ст. 39. 50 зазначеного Закону.

Позови 13.08.2010 року об'єднані в одне провадження.

Позивачі у судове засідання не з'явилися, у позовах просили справу розглянути без їх

участі.

Представник відповідача у судове засідання не заявився, про день і час слухання справи повідомлений вчасно, надіслали суду письмове заперечення, в якому позов не визнають, посилаючись на те. що управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі діяло в межах чинного законодавства України.

Ч.З ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування визначено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзацом 1 цієї статті, застосовується виключно для визначення пенсій, призначених згідно із цим законом, а тому щодо пенсіонерів, яким призначена пенсія за іншими законами, він не застосовується. Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи визначено пенсії, виходячи з мінімальної пенсії за віком, який для цієї категорії пенсіонерів законодавчо встановлений не був. Відповідач діяв у межах бюджетного законодавства, постанов КМ України, якому відповідно до ст. 62 Закону України Поро статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи надано право роз'яснення порядку застосування цього закону. Відповідач просить у задоволенні позову відмовити. Також наполягають на застосування строку позовної давності - три роки.

Судом встановлено, що позивачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 є учасниками ЛНА на ЧАЕС. потерпілими і категорії, інвалідами 2 групи, що підтверджено відповідними

посвідченнями, довідками MCF.K ( а.с.). Як вбачається з заперечення відповідача, наданих суду довідок про розмір додаткової пенсії, позивачі отримували додаткову пенсію, нараховану відповідачем: з липня 2007 року отримувала 12,47 грн., з січня 2008 року - 94 грн., з квітня 2008 року - 96,20 грн., з липня 2008 року - 96,40 грн., з жовтня 2008 року - 99,60 грн., з листопада 2009 року - 114, 60 грн., з січня 2010 року - 139 грн., з квітня 2010 року - 141 , 20 грн., з липня 2010 року - 141,80 грн. Позивачі постійно проживають в смт. Іванків, яке відноситься до З зони радіоактивного забруднення - зони добровільного гарантованого відселення. Позивачам, як пенсіонерам, які проживають у вищезазначеній зоні радіоактивного забруднення з 2007 року відповідачем виплачувалися кошти, передбачені ст. 39 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи виходячи з суми 10 гривень 50 копійок, встановленої Постановою Кабінету Міністрів України № 836 від 26 липня 1996 року, що підтверджується довідками, виданими відповідачем (а.с.


).

Відповідно до ст. 50 Закону України ..Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров*ю, у розмірах ... інвалідам

2групи - 75% мінімальної пенсії за віком.

Відповідно до ст. 39 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , як пенсіонеру, який постійно проживав на території добровільного гарантованого відселення повинен на виплачуватися доплата у розмір 2 мінімальних заробітних плат щомісяця.

Позов поданий 13 серпня 2010 року, тобто межі строку позовної давності - з 13.08.2007 року.

Позовні вимоги позивачів в частині перерахунку пенсії з 01.01.2008 року по 22.05.2008 р^т задоволенню не підлягають, оскільки Законами України Про державний бюджет України на 200 ' рік ст. 39,50 було викладено в новій редакції, відповідно до яких і проводились виплати відповідачем 22.05.2008 року зазначені зміни рішенням Конституційного Суду України б. по визнано неконституційними, і з цього часу зазначена норма втратила силу, і застосуванню підлягала раніше діюча норма.

Посилання відповідача на те, що ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування щодо розміру мінімальної пенсії за віком не може застосовуватися до визначення розміру пенсії, призначеної за Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , суд вважає некоректним, оскільки в останньому визначено за базу для обрахування пенсії саме мінімальну пенсію за віком.

Основна пенсія позивачам нараховувалася та виплачувалася саме відповідачем, а тому, посилання на те, що вони не є розпорядниками коштів Фонду, з якого виплачуються такі видатки некоректним, як і посилання на те, що коштів на такі виплати Пенсійний фонд немає, оскільки вони не фінансуються з коштів пенсійного фонду. Так, Європейський Суд з прав людині у рішенні від 08.11.2005 року по справі Кечко проти України в п.23 зазначив „ суд зауважує, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїх робітникам з державно бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовити у цих виплатах доки відповідні положення є чинними. П. 26 Суд не приймає до уваги аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можу посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань ".

З ст. 62 Закону слідує, що Кабінет Міністрів України дає роз'яснення порядку застосувань: s Закону, і аж ніяк не встановлює розмір компенсацій, чи змінює той, що вже вказаний в Законі. отже постанови КМ України, на які посилається у своєму запереченні відповідач, як на підстав) відповідності своїх дій чинному законодавству (№ 523 від 30.05.1997 року, № 530 від 28.05.2008 року, № 654 від 16.07.2008 року) є такими, що не відповідають нормам ст. 50 Закону України Пре статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи . визначав за базу обрахунку пенсії таким особам з розрахунку мінімальної пенсії за віком.

В даному випадку мають враховуватися засади пріоритетності Законів України на. урядовими нормативними актами та вимоги ст. 92 Конституції України, згідно якої виключні законами України визначаються права і свободи людини і громадянина ( п.1) та основі соціального захисту ( п.6).

Згідно з ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади й органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією і законами України. Виплата коштів у розмірі, який значить, менший ніж той, що встановлений ст. 50 Закону, є неправомірною.

Відповідно до положень Конституції України, найвищою соціальною цінністю України людина, її права і свободи та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, а ї утвердження і забезпечення є головним обов'язком держави (ст.3), права і свободи людини невідчужуваними та непорушними ( ст. 21), їх зміст і обсяг при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не може бути звужений ( ст.22).

Окрім того, встановлений ч.2 ст. 95 Конституції України , ч.2 ст. 38 Бюджетного Кодекс України перелік правовідносин, які регулюються Законом про Державний бюджет України, вичерпним, а тому цей закон не може скасовувати чи змінювати обсяг прав і обов'язків , пільг компенсацій і гарантій, передбачених іншими законами України, зокрема. Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , т не може будь-яким чином змінювати визначене іншими законами України правове регулювання суспільних відносин.

За змістом положень ч.2 та 3 ст. 22 Конституції України конституційні права гарантуються, держава повинна утримуватися від прийняття будь-яких актів, які призводили б до скасування ч звуження змісту та обсяг існуючих прав і свобод.

Таким чином, враховуючи те, що зазначені вище зміни до ст. 39, 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофа 22.05.2008 року визнані неконституційними, а отже втратили чинність саме з цього дня, відповідно чинними на з того ж дня і по даний час о попередня редакція цих статей, тому позов. слід задовольнити частково: визнати дії відповідача неправомірними та зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплату позивачам недоплачених сум додаткової пенсії та доплати за проживання на радіоактивно забрудненій території у розмірах, визначених цими статтями за період з 13.08.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року. Подальший перерахунок та виплата пенсії та доплати позивачам має проводитись відповідачем з урахуванням вимог Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та зміни мінімальної пенсії за віком.

На підставі викладеного, ст. 39. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , керуючись ст. 5, 10, 57, 60, 64, 197, 212-215 ЦГ1К України, ст. 4 Декрету Кабінету Міністрів України Про Державне мито , суд

ВИРІШИВ:

Цивільний позов задовольнити частково.

Визнати дії відповідача щодо нарахування та виплати додаткової пенсії ОСОБА_1, ОСОБА_2 у розмірах, менших, ніж передбачено ст. 39. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи незаконними.

Зобов'язати відповідача - управління Пенсійного фонду України в Іванківському рай:-, київської області зробити ОСОБА_1, ОСОБА_2 перерахунок додаткової пенсії, виходячи з встановленого розміру 75% від мінімальної пенсії за віком згідно ст. 50 Закону України Про статус і соціальний • громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , розраховуючи з мінімальної пенсії за віком в розмірі не менше встановленого законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, діючого на момент нарахування пенсії за період з 13.08.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року.

Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області зробити ОСОБА_1, ОСОБА_2 перерахунок доплати, передбаченої ст. 39 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , виходячи з розміру двох мінімальних заробітних плат щомісячно за період з 13.08.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року з урахуванням вже виплачених сум та стягнути перераховані кошти.

В решті позовних вимог відмовити.

Від сплати судового збору сторони звільнити.

Суддя:

СудІванківський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення01.09.2010
Оприлюднено04.12.2017
Номер документу70665615
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-1091/10-1012

Ухвала від 13.08.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Грищенко Т. М.

Ухвала від 13.08.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Грищенко Т. М.

Ухвала від 13.08.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Грищенко Т. М.

Рішення від 01.09.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Грищенко Т. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні