Рішення
від 27.11.2017 по справі 916/2553/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" листопада 2017 р.Справа № 916/2553/17

Господарський суд Одеської області у складі :

судді Никифорчука М.І.

при секретареві Аганіні В.Ю.

за участю представників сторін :

від позивача: ОСОБА_1 за довіреністю від 14.03.2017р.;

від відповідача: ОСОБА_2, адвокат;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу №916/2553/17:

за позовом: Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі філії "Дельта-лоцман" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України";

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Глобал";

про стягнення 516,80 дол. США, -

в с т а н о в и в :

Державне підприємство «Адміністрація морських портів України» в особі філії "Дельта-лоцман" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" (далі - Позивач) звернувся до Товариства з обмеженою відповідальністю "Глобал" (далі - Відповідач) із позовом про стягнення 516,80 дол. США посилаючись на неналежне виконання Відповідачем умов Договору №118-П-АМПУ-15, укладеного між сторонами у справі.

З посиланням на приписи ст. 193 ГК України, ст.ст. 526, 530, 610, 611 ЦК України, ст.ст. 84, 106, 115 КТМ України, Позивач просить позов задовольнити.

Відповідач з вимогами не згоден з підстав, викладених у відзиві на позов.

В засіданнях суду 15.11.2017р. та 22.11.2017р. оголошено перерви за правилами ст.77 ГПК України.

В засіданні суду 27.11.2017 р. за правилами ст. 85 ГПК України, у присутності представників обох сторін, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін, суд встановив наступне.

02.12.2015 року між сторонами у справі укладено договір № 118-П-АМПУ-15 (далі - Договір), за п. 1.1. якого, Підприємство (Позивач) зобов'язується за заявками агента (Відповідача) надавати (забезпечувати):

- послуги з лоцманського проведення суден (лоцманський збір);

- послуги з регулювання руху суден у зонах дії центрів і постів регулювання руху суден (далі - ЦРРС/ПРРС/) (збір за послуги служби регулювання руху суден);

- проходження суднам по Бузько-Дніпровсько-лиманському, Херсонському морському каналам та каналом Дунай-чорне море на баровій частині гирла Новостамбульське (бистре) (далі-БДЛК, ХМК та ГСХ) (канальний збір);

- послуги швартовної бригади з швартування, відшвартування, перетягування і перешвартування суден в морському порту Южний (згідно розцінок Підприємтва);

- послуги м/б Гайдамака та інших плавзасобів (згідно розцінок Підприємтва);

- інформаційні послуги при проходженні судном ГСХ (згідно розцінок Підприємства), далі за текстом іменовані послуги (термін послуги використовується також для позначення окремої складової послуг), а ОСОБА_2 зобов'язується замовити, прийняти і оплатити надані послуги.

При цьому споживачем послуг підприємства є судновласник (в розумінні ст. 20 КТМ України), від імені якого виступає ОСОБА_2.

Відповідно до договору, укладеного сторонами, позивач на підставі заявки відповідача, в якій відповідач гарантував оплату наданих послуг, в липні 2017 надав лоцманські послуги та послуги СРРС, право проходження каналом судну LADY DEBORA , яке знаходилось під агентуванням відповідача.

Фактичне надання позивачем послуг підтверджується квитанціями служби регулювання руху суден, лоцманськими квитанціями.

Відповідно до п. 2.1.2. Договору, Підприємство зобов'язується надавати Агенту рахунки для сплати зборів і платежів за користування зазначеними послугами, які оформлені на підставі встановлених цін і державних тарифів, розцінок Підприємства та вимог цього Договору.

Пунктом 2.3.3. Договору передбачено, що відповідач зобов'язаний робити своєчасну оплату відповідно до умов цього Договору по суднах, що плавають під іноземним прапором - у ВКВ, а під прапором України - у національній валюті України, вказувати в банківських документах необхідну розшифровку платежу по кожному судну.

Для оплати наданих послуг, на виконання п. 2.1.2 Договору, відповідачу було направлено поштою рахунок МР-03114 від 31.07.2017 на загальну суму 5498,24 дол. США, який був оплачений частково в розмірі 4987,04 дол. США. Неоплаченою залишилась сума у розмірі 511,20 дол. США, яка є окремою винагородою за затримку морського лоцмана (ст. 107 КТМ України).

Так, 25.07.2017 ТОВ Глобал надало філії Дельта-лоцман заявку на лоцманське проведення судна та надання послуг СРРС з проханням забезпечити 26.07.2017 лоцманське проведення та швартування від рейду порту Южний до причалу порту Херсон судна LADY DEBORA .

Відповідно до ст. 99 КТМ України, у разі виклику лоцмана підприємство, що надає лоцманські послуги, зобов'язане негайно направити на судно морського лоцмана, сповістивши про це капітана судна.

Відповідно до п. 4.1. Положення про морських лоцманів, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 08.05.2013 № 292, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.06.2013 за № 920/23452 (далі-Положення № 292), лоцман направляється на судно лоцманським підприємством на підставі заявки капітана судна та/або морського агенту уповноваженого судновласником. У разі виклику лоцмана лоцманське підприємство зобов'язане негайно направити лоцмана на судно та сповістити про це капітана судна.

Відповідно до п. 3.2.1 Правил плавання і лоцманського проведення суден у північно- західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морському каналах, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 01.08.2007 № 655, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.10.2007 за № 1150/14417 (далі - Правила плавання), кожне судно, яке прямує до БДЛК і/або ХМК, повинно одержати дозвіл на плавання в зоні дії PC PPC.

Відповідно до п. 3.2.2, 3.2.5 Правил плавання, заявка на рух судна в зоні дії PC PPC та надання послуг СРРС подається до Оперативно-координаційного центру PC PPC через суднового агента не менше ніж за 24 години до передбачуваного входу в зону дії PC PPC, а для суден, які прямують у БДЛК і ХМК з портів ПЗЧЧМ, безпосередньо після виходу з порту відправлення. Для суден, яким потрібен лоцман, заявка на рух суден та надання послуг СРРС може бути подана одночасно з заявкою на лоцманське обслуговування. Не менш ніж за 30 хвилин до передбачуваного входу в зону дії PC PPC судно повинно встановити зв'язок з відповідним ЦРРС/ПРРС та одержати дозвіл на рух.

Відповідно до інформації PC PPC судно LADY DEBORA 26.07.2017 о 05:29 з моря зайшло до зони дії ПРРС Южний , доповіло, що прямує в точку прийому лоцмана, та отримало дозвіл від PC PPC.

Приблизно в 6:50 26.07.2017 судно LADY DEBORA прибуло в точку прийому лоцмана та в 07:00 26.07.2017 лінійний лоцман піднявся на борт судна й доповів, що судно прямує на Херсон.

26.07.2017 о 08:20 год. Капітаном було отримано відмову порту Херсон на захід судна LADY DEBORA до порту.

26.07.2017 о 09:05 год. капітан зупинив судно і став на якір до входу в канал на координатах: північна широта: 46°34' 7, східна довжина: 031°28' 1.

Відповідно до п. 4.3.3 Правил плавання, у разі закриття руху каналами БДЛК і ХМК з метеорологічних причин або інших особливих обставин, або відмови від прийому судна портом призначення судно повинно стати на якір у районі якірної стоянки, яка буде зазначена ПРРС Южний , або на іншій якірній стоянці, одержавши попередньо дозвіл ПРРС, у зоні дії якого ця стоянка знаходиться.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 58 КТМ України, на капітана судна покладається управління судном, у тому числі судноводіння, вжиття всіх заходів, необхідних для забезпечення безпеки плавання.

Відповідно до ч. 1 ст. 97 КТМ України, присутність на судні морського лоцмана не звільняє капітана від відповідальності за управління судном.

Отже, капітан судна отримавши відмову порту Херсон на прийом судна прийняв рішення зупинити судно та стати на якір в безпечному місці.

27.07.2017 о 06:00 год. порт Херсон та ТОВ Глобал надали підтвердження судну для входу до каналу та швартування до причалу порту 28.07.2017 в 06:00.

28.07.2017 о 06:10 год. судно рушило до порту Херсон та о 11.20 год. лоцманське проведення було завершено, судно пришвартовано до причалу.

Вказані обставини підтверджуються лоцманською квитанцією, в тому числі примітками капітана судна.

Відповідно до ст. 101 КТМ України, прибулий на судно морський лоцман зобов'язаний вручити капітану лоцманську квитанцію встановленого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту, зразка. У квитанцію капітан судна вносить такі відомості: найменування судна, прапор держави, під яким плаває судно, осадка, довжина, ширина, чиста місткість, а також місце і час прийому морського лоцмана. Капітан відмічає у квитанції місце і час закінчення лоцманського проведення, а в разі необхідності вносить зауваження щодо проведення судна морським лоцманом. Внесені у квитанцію відомості та зауваження капітан судна засвідчує своїм підписом.

Відповідно до п. 4.10. Положення № 292, лоцманська квитанція заповнюється і підписується капітаном судна та є документом, що підтверджує факт надання лоцманських послуг. У квитанцію капітан судна вносить відомості, які визначені у формі лоцманської квитанції. Капітан судна в разі необхідності вносить зауваження щодо лоцманського проведення. Внесені у квитанцію відомості та зауваження капітан судна засвідчує своїм підписом та печаткою судна.

Відповідно до лоцманської квитанції № 3027 від 28.07.2017р., капітан судна особисто зазначив (підтвердив) факт затримки лоцмана (з зазначенням дати, часу призупинення лоцманського проведення) та причини такої затримки (які мали місце на його думку) з одночасним відхиленням особливих відміток лоцмана.

Таким чином, в лоцманській квитанції капітаном судна за його підписом та печаткою судна зафіксовано факт та причини затримки лоцмана. Також слід зазначити, що в лоцманській квитанції вказано маршрут лоцманського проведення Южний - Херсон. Тобто, капітан судна підтвердив, що лоцманське проведення не було завершене в точці зупинки судна 26.07.2017 о 08:20 год., а було призупинене, тобто мала місце ситуація затримки лоцмана на судні.

При цьому, філія Дельта-лоцман ДП АМПУ не мала змоги ані 26.07.217, ані 27.08.2017 відкликати лоцмана згідно п. 4.14 Положення № 292 через не виконання капітаном п. 4.13 Положення № 292, а саме через не підписання капітаном судна лоцманської квитанції.

Натомість, капітан судна підписав лоцманську квитанцію лише 28.07.2017 з маршрутом лоцманського проведення Южний - Херсон та відповідними особливими відмітками, після чого лоцман покинув борт судна Lady Debora .

Відповідно до ст. 107 КТМ України, якщо морський лоцман затримується на судні більше двох годин через необхідність довантаження чи розвантаження судна, несправність суднових механізмів, перебування судна в карантині та інші обставини, якщо вони не викликані діями непереборної сили, капітан судна зобов'язаний сплатити підприємству, де працює лоцман, окрему винагороду в розмірі, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту.

Відповідно до п. 4.13. Положення № 292, якщо лоцман затримується на судні більше двох годин через необхідність довантаження чи розвантаження судна, несправність суднових механізмів, перебування судна в карантині та інші обставини, якщо вони не викликані діями непереборної сили, капітан судна зобов'язаний підписати лоцманську квитанцію, вказати на зворотній стороні лоцманської квитанції причину затримки лоцмана на судні та сплатити лоцманському підприємству окрему винагороду в розмірі, встановленому відповідно до статті 106 Кодексу торговельного мореплавства України.

Відповідно до п. 2.9 Тарифів на послуги з забезпечення лоцманського проведення суден, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 03.12.2013 № 965, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.12.2013 за № 2138/24670, затримка лоцмана на судні закордонного плавання більше 2 годин через необхідність довантаження чи розвантаження судна, несправність суднових механізмів, перебування судна в карантині та інші обставини, якщо вони не викликані діями непереборної сили, оплачуються за такими тарифами:142 долари США за першу добу, 284 долари США за кожну наступну добу.

Підставою для стягнення тарифу за затримку лоцмана на судні є зафіксоване капітаном судна в лоцманській квитанції підтвердження факту та причин затримки судна.

Відповідно до п. 2.3.4 відповідач повинен сплачувати рахунки позивача у строки, визначені цим договором.

Відповідно до п. 5.5. Договору „Агент» несе повну матеріальну відповідальність перед „Підприємством» за повноту та своєчасність оплати наданих послуг по розрахунках як у національній валюті, так і в ВКВ.

Згідно з п.6 ст.231 Господарського кодексу України та п.5.4 Договору, в разі порушення строків здійснення остаточного розрахунку, ОСОБА_2, за вимогою Підприємства, несе перед останнім відповідальність у вигляді сплати пені у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від несплаченої вартості послуг за кожний день прострочення.

Як зазначає Позивач, на адресу Відповідача були направлені претензії № 3510 від 04.09.2017, № 3913 від 28.09.2017, які залишились без задоволення з боку Відповідача.

Згідно ч. 1, 2 ст. 193 ГК України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов'язань є підставою хтя застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Відповідно до ст. 526 ЦК України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін) (ч. 1 ст. 530 ЦК України).

Згідно статті 610 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

У разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки (ст. 611 ЦК України).

Проаналізувавши надані докази суд приймає їх до уваги та вважає належними доказами у справі. Підстав сумніву у цих доказах у суду не має.

Перевіривши та проаналізувавши наданий позивачем розрахунок сум стягнення суд приймає його до уваги та вважає правильним.

Зворотнього відповідач, на думку суду, в порядку ст. 33 ГПК України не довів.

За таких обставин, аналізуючи викладене господарський суд вважає вимоги позивача такими, що відповідають наявним у справі доказами, є обґрунтованими, законними і тому підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України судові витрати покладаються на Відповідача.

Керуючись ст. ст. 32,33,43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов - задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Глобал" (65058, м. Одеса, вул. Маршала Говорова, буд. 15, офіс 2, код ЄДРПОУ 31430446) на користь Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» (01135, м. Київ, проспект Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 38727770) в особі філії "Дельта-лоцман" Державного підприємства "Адміністрація морських портів України"(54017, м. Миколаїв, вул.Лягіна, буд. 27, код ЄДРПОУ 38728507) заборгованість у розмірі 516 (п'ятсот шістнадцять) дол. США 80 центів, що в еквіваленті по офіційному курсу Національного Банку України становить 13656 (тринадцять тисяч шістсот п'ятдесят шість) грн. 68 коп. та судовий збір у сумі 1600 (одна тисяча шістсот) грн.

Рішення господарського суду Одеської області набирає чинності у порядку ст. 85 ГПК України.

Повний текст рішення складено та підписано 04 грудня 2017 р.

Суддя М.І. Никифорчук

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення27.11.2017
Оприлюднено06.12.2017
Номер документу70714808
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2553/17

Постанова від 21.02.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 06.02.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 22.01.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Ухвала від 26.12.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Богацька Н.С.

Рішення від 27.11.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 26.10.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні