Постанова
від 06.12.2017 по справі 812/1732/17
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

5.1.2

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

06 грудня 2017 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1732/17

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Борзаниця С.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Аргон про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 14.01.2013 № 5701,-

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі за текстом - Держгеонадра України, Позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю Аргон (далі за текстом - ТОВ Аргон , Відповідач) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 14.01.2013 № 5701.

В обґрунтування вимог зазначено, що ТОВ Аргон виданий спеціальний дозвіл на користування надрами від 14.01.2013 № 5701, невід'ємною частиною якого є Угода про умови користування надрами від 14.01.2013.

З моменту отримання спеціального дозволу у користувача надр виникають права та обов'язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615.

Посилаючись на статтю 24 Кодексу України про надра та Угоду про умови користування надрами, позивач стверджує, що відповідач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України (далі - ДНВП Геоінформ України ) щорічні звіти, як підтвердження експлуатації корисних копалин.

ДНВП Геоінформ України листами від 07.04.2015 № 02/302-0972 та від 26.04.2016 № 02/302-1493 надало до позивача перелік суб'єктів господарювання, які не звітували щодо руху запасів за формою № 5-гр за 2014 рік та 2015 рік, серед яких є ТОВ Аргон .

За результатами опрацювання вказаного листа установлено, що ТОВ Аргон у порушення вимог Угоди про умови користування надрами та статті 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014 рік та 2015 рік.

У зв'язку з цим та з метою запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра як орган, що здійснює державний геологічний контроль, відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294, видало наказ від 19.05.2015 № 122 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Цим наказом встановлений строк для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів.

У зв'язку з тим, що УДППЗ Укрпошта не здійснюються поштові відправлення до населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, у зв'язку з проведенням антитерористичної операції, Державною службою геології та надр України подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур'єр щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за 2014 рік.

Окрім цього, наказом Держгеонадр від 16.08.2016 № 257 встановлено ТОВ Аргон додатковий (10 календарних днів) термін для усунення вищенаведених порушень.

Наказом Держгеонадр від 10.01.2017 № 1 повторно встановлено ТОВ Аргон додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування.

Після спливу зазначеного строку жодної відповіді від відповідача не надходило.

Діючи на підставі пункту 6 статті 24 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, Держгеонадра розглянули питання щодо подальшої дії спеціального дозволу, виданого відповідачу, який не вжив заходів до усунення порушень, що стали підставою для зупинення дії дозволу.

Враховуючи, що відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування, оскільки не подав звітність, передбачену Угодою, позивач дійшов висновку про наявність підстав для анулювання дозволу від 14.01.2013 № 5701 згідно зі статтею 26 Кодексу законів про надра України та пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.

16.05.2017 в офіційному виданні Урядовий кур'єр за № 88 Держгеонадра оприлюднили оголошення з проханням повідомити у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку з порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом.

Позивач зазначив, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило.

На підставі викладеного просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 14.01.2013 № 5701, наданого відповідачу.

Представник позивача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, подав клопотання про розгляд адміністративної справи у письмовому провадженні (арк. спр. 47, 52).

У зв'язку з загостренням суспільно-політичної ситуації на території Донецької та Луганської областей, проведенням бойових дій в зоні антитерористичної операції, підвищення ризику виникнення загрози життю і здоров'ю працівників поштового зв'язку, блокуванням шляхів проїзду до м. Донецьк та м. Луганськ незаконними озброєними угрупованнями, неможливо надіслати поштове відправлення у даній адміністративній справі відповідачу, зареєстрованому за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1. 94696, оскільки згідно з листом в.о. директора ЛД УДППЗ Укрпошта від 26.10.2017 № 594 з 07 листопада 2014 року УДППЗ Укрпошта (з урахуванням оновленої інформації) не здійснює пересилання пошти та тимчасово послуги поштового зв'язку не надаються у Луганській області до/з міст обласного значення, зокрема, с. Вишневе Антрацитівського району, про що складено відповідну довідку від 22.11.2017 (арк. спр. 45).

Отже, надіслання судом процесуальних документів відповідачу за його місцезнаходженням рекомендованим листом з повідомленням про вручення є неможливим з огляду на певні загальновідомі обставини.

Суд вважає за необхідне застосувати постанову Верховної Ради України від 21.05.2015 № 462-VIII Про Заяву Верховної Ради України Про відступ України від окремих зобов'язань, визначених Міжнародним пактом про громадянські і політичні права та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод , яка, серед іншого, передбачає відступ від зобов'язань України за статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 № ETS N005 (ратифікована Законом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР), яка гарантує право на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Відповідно до частини першої статті 39 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання (перебування) відповідача, третіх осіб, свідків невідоме, суд може здійснити їх виклик через засоби масової інформації за останнім відомим місцем їхнього проживання (перебування) на території України.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 972-р друкованим засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, в якому у 2017 році розміщуються оголошення про виклик до суду відповідача, третіх осіб, свідків, місце фактичного проживання (перебування) яких невідоме, повістки про виклик підозрюваного, обвинуваченого та інформація про процесуальні документи, є газета Урядовий кур'єр , а друкованим засобом масової інформації місцевої сфери розповсюдження визначені: в Луганській області Вісті Луганщини .

Враховуючи положення статті 39 КАС України, судом у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження в Луганській області - в газеті Вісті Луганщини від 29.11.2017 № 39 (45) було опубліковане оголошення про виклик ТОВ Аргон в судове засідання 06.12.2017 на 11 год. 30 хв. (арк. спр. 48).

Повідомлення відповідача відбувалось також шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду adm.lg.court.gov.ua: інформації про відкриття провадження у даній адміністративній справі, повідомлення про виклик відповідача у судове засідання.

Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце судового розгляду справи.

Згідно з частиною четвертою статті 128 КАС України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Відповідно до частини шостої статті 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи положення частини шостої статті 128 КАС України, суд вважає за можливе розглянути дану адміністративну справу у письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 69-72 КАС України, суд встановив таке.

За даними витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 21.11.2017 за № НОМЕР_1 ТОВ Аргон , ідентифікаційний код 30091317, зареєстроване як юридична особа з 10.02.1999, 14.10.2005 за № 13621200000000217, у стані припинення не перебуває, місцезнаходження юридичної особи: вулиця Свердлова, буд. 4, с. Вишневе, Антрацитівський район, Луганська область. 94696 (арк. спр. 39-42).

ТОВ Аргон надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5701 від 14.01.2013 з метою видобування кам'яного вугілля - антрациту в межах поля діючої шахти ім. Ф.Е. Дзержинського (закрита шахта №56) та закритої шахти № 57, пласт h8, терміном дії на 8 років (арк.спр.9).

До Спеціального дозволу Відповідачем з Міністерством охорони навколишнього природного середовища України укладена Угода № 5701 про умови користування надрами з метою видобування від 14.01.2013, якою визначені умови, на яких Надрокористувач буде здійснювати користування надрами, а саме: технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні зобов'язання сторін та порядок регулювання відносин між ними в процесі користування надрами на даній ділянці.

Угодою передбачена обов'язкова програма робіт Надрокористувача, визначені істотні умови користування ділянкою надр, визначений порядок здійснення контролю за виконанням умов Дозволу, передбачений обов'язок надання щорічної звітності, визначені умови продовження, зупинення, поновлення дії та анулювання Дозволу тощо (арк.спр.10-15).

Невід'ємною частиною цієї Угоди є Додаток № 2 - Програма робіт, якою визначено види робіт, їх кошторисна вартість, обсяги робіт та терміни їх виконання - з І кварталу 2013 року по IV квартал 2015 року (арк.спр.16).

Згідно листів Державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України №02/302-0972 від 07.04.2015 та №02/302-1493 від 26.04.2016 надано перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей інформація щодо руху запасів за формою ф. 5-гр за 2014 рік та 2015 рік до ДЕБІТ Геоінформ України не надходила (арк. спр. 17-19, 23-29).

На підставі наказу Державної служби геології та надр України від 19.05.2015 № 122 зупинена дія спеціального дозволу на користування надрами, яким встановлений термін для усунення порушень законодавства про надра з боку Відповідача - 30 календарних днів (арк. спр. 20)

Позивачем подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур'єр (№101 від 09.06.2015) щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання ЗО календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за 2014 рік (арк. спр. 22,23).

Наказом Держгеонадр України № 257 від 16.08.2016, встановлено ТОВ Аргон додатковий (10 календарних днів) термін для усунення вищенаведених порушень (арк. спр. 30,31).

Наказом Держгеонадр України № 1 від 10.01.2017, повторно встановлено ТОВ Аргон додатковий (до 01.03.2017) термін для усунення порушень у сфері надрокористування (арк.спр. 32,33).

Держгеонадрами України подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур'єр (№88 від 16.05.2017) з проханням надати до Держгеонадр України у 15- денний строк, з моменту опублікування оголошення, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку з порушення вимог передбачених спеціальним дозволом (арк. спр.34).

Статтею 2 КУ №132/94 (Завдання Кодексу України про надра) встановлено, що завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Відповідно до статті 3 КУ №132/94 (Законодавство про надра) гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.

Частиною 2 статті 24 КУ №132/94 визначені наступні обов'язки користувачів надр:

1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;

2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;

3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;

4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;

41) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;

5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

Статтею 26 КУ №132/94 (Припинення права користування надрами) передбачено, що право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Порядок розробки родовищ корисних копалин та переробки мінеральної сировини визначено статтею 51 КУ №132/94, відповідно до якої розробка родовищ твердих, рідких і газоподібних корисних копалин та переробка мінеральної сировини провадяться згідно з затвердженими проектами та планами робіт, правилами технічної експлуатації та охорони надр.

Правила технічної експлуатації, проекти і плани розробки родовищ корисних копалин та переробки мінеральної сировини погоджуються користувачами надр з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, в частині додержання вимог законодавства про надра.

Частиною 2 статті 26 КУ №132/94 встановлено, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

У зв'язку з чим Кодексом України про надра прямо встановлено, що у випадку, передбаченому пунктом 5 статті 26 цього Кодексу, право користування надрами припиняється не органом, який надав надра у користування, а у судовому порядку лише за умови незгоди користувача (Відповідача по справі при даних спірних правовідносинах).

Однак Позивачем не надано, а судом не виявлено доказів незгоди ТОВ Аргон на припинення права користування надрами відповідно до Спеціального дозволу № 5701 від 14.01.2013.

Відсутність будь-яких відомостей відносно розміщеної Позивачем інформації в оголошенні у газеті «Урядовий кур'єр» (№101 від 09.06.2015) щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за 2014 рік та в оголошенні у газеті Урядовий кур'єр (№88 від 16.05.2017) з проханням надати до Держгеонадр України у 15- денний строк, з моменту опублікування оголошення, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, у зв'язку з порушення вимог передбачених спеціальним дозволом, не може бути визнана як незгода ТОВ Аргон з припиненням його права користування надрами на підставі Спеціального дозволу № 5701 від 14.01.2013, оскільки такої процедури не передбачено Кодексом України про надра. Також такої процедури не передбачено ані Конституцією України, ані Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» , ані іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до зазначених Законів, на підставі яких відповідно до статті 3 КУ №132/94 (Законодавство про надра) регулюються гірничі відносини в Україні.

Також Позивачем зовсім не зазначено, а судом не виявлено інших передбачених законодавством України випадків, які б слугували підставами для припинення у судовому порядку наданого Відповідачу права користування надрами відповідно до Спеціального дозволу № 5701 від 14.01.2013.

Таким чином, в судовому засіданні встановлено, що Відповідач не висловлював незгоду на припинення права користування надрами згідно Спеціального дозволу № 5701 від 14.01.2013, у зв'язку з чим відсутні підстави для припинення цього права користування у судовому порядку відповідно до ч. 2 ст. 26 КУ №132/94, що є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 9, 10, 11, 17, 18, 71, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Аргон про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами 14.01.2013 № 5701 з метою видобування кам'яного вугілля - антрациту в межах поля діючої шахти ім. Ф.Е. Дзержинського (закрита шахта №56) та закритої шахти № 57, пласт h8, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Аргон , відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.

Суддя ОСОБА_1

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2017
Оприлюднено12.12.2017
Номер документу70792187
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1732/17

Постанова від 23.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 28.03.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 03.03.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 03.03.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 06.02.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Постанова від 06.12.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 22.11.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні