Постанова
від 07.12.2017 по справі 816/2103/17
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/2103/17

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Полтавській області до Духівської загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів імені ОСОБА_1 Лубенської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

В С Т А Н О В И В:

24 листопада 2017 року Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Полтавській області звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Духівської загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів імені ОСОБА_1 Лубенської районної ради Полтавської області, у якій просив:

- застосувати до Духівської загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів імені ОСОБА_1 Лубенської районної ради Полтавської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки;

- встановити Духівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів імені ОСОБА_1 Лубенської районної ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23547209) порядок і спосіб виконання судового рішення - шляхом заборони на користування за призначенням та відключення від електропостачання будівлі сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А.

- покласти на Лубенський районний відділ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (37600, Полтавська область, м. Лубни, вул.Я.Мудрого, 27/2) обов'язок контролю за дотриманням Духівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів імені ОСОБА_1 Лубенської районної ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23547209) заборони на користування за призначенням та відключенням від електропостачання будівлі сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що за результатами перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту суб'єктом господарювання Духівською ОСОБА_2 ступенів ім. П.М. Рака зафіксовано низку порушень відповідачем вимог нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту, виявлених під час перевірки, до усунення яких експлуатація будівлі сараю з льохом є неможливою, оскільки створює загрозу життю та здоров'ю людей, а відтак, слід застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації вказаної будівлі.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, надав клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Відповідач в судове засідання явку свого уповноваженого представника не забезпечив, надіслав клопотання про розгляд справи без його участі, при цьому зазначив про відсутність заперечень проти позову.

За приписами частини четвертої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час та місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатись і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Згідно частини шостої статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

З огляду на зазначене, суд ухвалив розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі доказами.

Вивчивши та дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що Духівська ОСОБА_2 ступенів ім. П.М. Рака (ідентифікаційний код 23547209) 14.08.1997 зареєстрована в якості юридичної особи /а.с. 12/.

Довідкою Духівської ОСОБА_2 ступенів ім. П.М. Рака № 04-03-144 від 16.11.2017 підтверджено, що будівля сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А, знаходиться на балансі та використовується Духівською ОСОБА_2 ступенів ім. П.М. Рака /а.с. 22/.

02.11.2017 Лубенським районним відділом ГУДСНСУ у Полтавській області видано наказ №7 "Про проведення позапланових перевірок", яким наказано провести позапланові перевірки виконання приписів та стану техногенної і пожежної безпеки у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, закладах охорони здоров'я із стаціонарним лікуванням, згідно додатку 1 /а.с. 23/.

Так, згідно Додатку до наказу позаплановій перевірці додержання (виконання) законодавства з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, зокрема, підлягає Духівська ОСОБА_2 ступенів ім. П.М. Рака (Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А) /а.с. 24-27/.

13.11.2017 за підписом заступника начальника Лубенського РВ ГУДСНСУ у Полтавській області ОСОБА_3 на ім'я провідного інспектора Лубенського РВ ГУДСНСУ у Полтавській області ОСОБА_4 видано посвідчення на проведення перевірки №168 /а.с. 28/.

На підставі наказу від 02.11.2017 №7 "Про проведення позапланових перевірок", посвідчення на проведення перевірки від 13.11.2017 №168, у період із 13.11.2017 по 17.11.2017 провідним інспектором Лубенського РВ ГУДСНСУ у Полтавській області ОСОБА_4 проведено позапланову перевірку Духівської ОСОБА_2 ступенів ім. П.М. Рака на предмет додержання останньою вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

За результатами перевірки складено акт від 17.11.2017 №159 /а.с. 29-36/, яким зафіксовано порушення вимог нормативно-правових актів з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які мали місце на території будівлі сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А, що перебуває на балансі та обслуговуванні Духівської ОСОБА_2 ступенів ім. П.М. Рака.

Перевіркою встановлено та зафіксовано у акті перевірки від 17.11.2017 № 159, серед іншого, порушення нормативно-правових актів, що мали місце у будівлі сараю з льохом, а саме:

- з'єднання відгалуження та окінцювання жил проводів в будівлі здійснено за допомогою скруток (розділ IV п.1.6 НАПБ А.01.001-2014);

- для приміщень не розроблені інструкції про заходи пожежної безпеки (розділ II пункт 4 НАПБ А.01.001-2014);

- підвішування світильника в приміщенні сараю виконано безпосередньо на струмопровідний провід (розділ IV пункт 1.18 НАПБ А.01.001-2014);

- електророзетка в приміщенні сараю встановлена на горючу основу без підкладання під неї суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (розділ IV пункт 1.17 НАПБ А.01.001-2014);

- використовується пошкоджена розетка в приміщенні сараю (розділ IV пункт 1.18 НАПБ А.01.001-2014);

- будівля не забезпечена первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) (додатку 2 пункт 3 до розділу VI пункту 8 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974 та зареєстрованих в Мінюсті України 08 вересня 2016 р. за № 1229/29359);

- для будівлі не визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення (розділ III пункт 2.9 НАПБА.01.001-2014);

- замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання для даної будівлі не проводились (розділ IV пункт 1.20 НАПБ А.01.001-2014).

Встановлення зазначених вище порушень стало підставою для звернення позивача до адміністративного суду з даним позовом.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначають Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) та Порядок проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затверджений наказом МВС України від 02.11.2015 №1337 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.11.2015 за №1467/27912.

Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом (стаття 1 Закону №877-V).

Згідно зі статтею 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів, зокрема, є перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю). Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону. Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.

Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності (статті 1 Кодексу цивільного захисту України).

Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Також статтею 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Так, враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Перевіркою встановлено, що у будівлі сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А, що перебуває на балансі та обслуговуванні Духівської ОСОБА_2 ступенів ім. П.М. Рака, останньою порушено НАПБА.01.001-2014 Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ від 30.12.2014 №1417.

Згідно пунктів 1,2 Правил пожежної безпеки ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Серед порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки мають місце недотримання вимог пунктів 3, 4, 16 Розділу ІІ, пунктів 2.5, 2.9 Розділу ІІІ, пунктів 1.6, 1.17, 1.18, 1.20 Розділу ІV Правил пожежної безпеки, пункту 3 додатку 2 до пункту 8 Розділу VІ Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України №974 від 15.08.2016.

Відповідно до пунктів 3, 4, 16 Розділу ІІ Правил пожежної безпеки На кожному об'єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; місця для зберігання і допустиму кількість сировини, напівфабрикатів та готової продукції, що можуть одночасно знаходитися у приміщеннях і на території; порядок прибирання горючого пилу й відходів, зберігання промасленого спецодягу та ганчір'я, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок збирання членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони та посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки. При розробленні інструкцій дій у разі виникнення (виявлення) пожежі необхідно використовувати розділ VIII цих Правил.

Працівники об'єкта мають бути ознайомлені з цими вимогами на інструктажах або під час проходження пожежно-технічного мінімуму.

Для кожного приміщення об'єкта мають бути розроблені та затверджені керівником об'єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки.

У цих інструкціях повинні вказуватися: категорія приміщення з вибухопожежної та пожежної небезпеки (для виробничих, складських приміщень та лабораторій); вимоги щодо утримання евакуаційних шляхів та виходів; спеціальні місця для куріння та вимоги до них; порядок утримання приміщень, робочих місць; порядок зберігання та застосування легкозаймистих рідин, горючих рідин (далі - ЛЗР, ГР), пожежовибухонебезпечних речовин і матеріалів; порядок прибирання робочих місць, збирання, зберігання та видалення горючих відходів, промасленого ганчір'я; порядок утримання та зберігання спецодягу; місця, порядок та норми одночасного зберігання в приміщенні сировини, напівфабрикатів та готової продукції; порядок проведення зварювальних та інших вогневих робіт; порядок огляду, вимкнення електроустановок, приведення в пожежобезпечний стан приміщень та робочих місць, закриття приміщень після закінчення роботи; заходи пожежної безпеки при роботі на технологічних установках та апаратах, які мають підвищену пожежну небезпеку; граничні показання контрольно-вимірювальних приладів, відхилення від яких можуть викликати пожежу або вибух; обов'язки та дії працівників у разі виникнення пожежі.

Ці інструкції мають вивчатися під час проведення протипожежних інструктажів, проходження навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму, а також в системі виробничого навчання і вивішуватися на видимих місцях.

Посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року N 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях".

Пунктом 2.5 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні передбачено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев'яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев'яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

Згідно пункту 2.9 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення повинні бути визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 "Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою", а також клас зони згідно з "Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок" (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні.

Відповідно до пунктів 1.6, 1.17, 1.18, 1.20 Розділу ІV Правил пожежної безпеки, з'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з'єднання жил проводів і кабелів, а також з'єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.

Електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати повинні встановлюватися на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра.

Забороняється: проходження повітряних ліній електропередач та зовнішніх електропроводок над горючими покрівлями, навісами, штабелями лісу, складами пально-мастильних матеріалів, торфу, дров та інших горючих матеріалів; відкрите прокладання електропроводів і кабелів транзитом через пожежонебезпечні і вибухонебезпечні зони будь-якого класу і ближче 1 м і 5 м від них відповідно, а також у сходових клітках; експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією; застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред'являються до переносних (пересувних) електропроводок; застосування для опалення приміщення нестандартного (саморобного) електронагрівального обладнання; користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з'єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами; підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, обгортання електроламп і світильників папером, тканиною та іншими горючими матеріалами, експлуатація їх зі знятими ковпаками (розсіювачами); використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків), а також з відбивачами і розсіювачами, виготовленими з горючих матеріалів; складування горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електроустаткування та під електрощитами; використання побутових електронагрівальних приладів з порушенням встановлених їх виробником правил експлуатації та в місцях (приміщеннях), де їх застосування заборонено; прокладання в сходових клітках електропроводів і кабелів незалежно від їх напруги, крім електропроводки для освітлення звичайних сходових кліток; розміщення в кабельних спорудах будь-яких тимчасових пристроїв, зберігання в них матеріалів та устаткування.

Замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.

Пунктом 8 Розділу VІ Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України №974 від 15.08.2016 встановлено, що усі будівлі закладів та установ мають бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, іншим пожежним інструментом.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач не дотримав вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, у зв'язку з чим подальша експлуатація будівлі сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А, створює загрозу життю та здоров'ю людей.

Встановлені перевіркою та зафіксовані у акті перевірки № 159 від 17.11.2017 порушення, як окремо, так і в сукупності, можуть призвести до виникнення пожежі, яка створить загрозу життю та здоров'ю людей своїми небезпечними чинниками, такими як: токсичні продукти горіння, вогонь, висока температура навколишнього середовища, дим, знижена концентрація кисню, вибухи, руйнування будівельних конструкцій.

Відсутність планів евакуації та інструкцій дій персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей призведе до несвоєчасної або неповної евакуації людей з приміщень у випадку виникнення пожежі. Встановлення електровимикачів та розеток на горючі основи призведе до виникнення пожежі. Не проведені заміри опору ізоляції та перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання може призвести до аварійних режимів роботи електромережі, та як наслідок, до виникнення пожежі.

Не забезпеченість первинними засобами пожежогасіння зумовлює відсутність можливості гасіння пожежі на початковій стадії її виникнення. Відсутність інструкцій про заходи пожежної безпеки для кожного приміщення об'єкта може призвести до виникнення пожежі. Відсутність вогнезахисного обробляння дерев'яних конструкцій дахового приміщення зумовлює підвищення її протипожежного навантаження та швидке розповсюдження пожежі по всій площі будівлі. Захаращення шляхів евакуації з будівлі та приміщень унеможливлює евакуацію людей та зумовлює швидкий розвиток пожежі.

З огляду на викладені обставини, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, беручи до уваги виникнення загрози життю та/або здоров'ю людей та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, не надання відповідачем доказів на підтвердження усунення порушень, встановлених в ході проведення позапланової перевірки та враховуючи заяву представника відповідача про визнання позову, суд приходить до висновку про необхідність застосування до Духівської загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів імені ОСОБА_1 Лубенської районної ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23547209) заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Таким чином, позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.

При цьому суд зазначає, що згідно частини 12 статті 183 2 Кодексу адміністративного судочинства України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).

Стосовно встановлення порядку та способу виконання даного рішення, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною 1 статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб'єктів владних повноважень можуть бути покладені обов'язки щодо забезпечення виконання рішення.

Щодо клопотання позивача про покладення на Лубенський районний відділ Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (37600, Полтавська область, м. Лубни, вул.Я.Мудрого, 27/2) обов'язок контролю за дотриманням Духівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів імені ОСОБА_1 Лубенської районної ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23547209) заборони на користування за призначенням та відключенням від електропостачання будівлі сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки суд зауважує, що позивач не потребує покладення на нього обов'язку з контролю виконання судового рішення, оскільки Головне управління та його структурні підрозділи наділені відповідними повноваженнями вживати у порядку та спосіб, визначений чинним законодавством, заходів реагування по відношенню до підконтрольних суб'єктів, а тому у задоволенні вказаного клопотання слід відмовити.

Водночас, суд вважає за доцільне встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом відключення від електропостачання будівлі сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А та заборони Духівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів імені ОСОБА_1 Лубенської районної ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23547209) здійснювати користування за призначенням будівлею сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Отже, адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 4 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Полтавській області до Духівської загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів імені ОСОБА_1 Лубенської районної ради Полтавської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.

Застосувати до Духівської загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів імені ОСОБА_1 Лубенської районної ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23547209) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Встановити порядок і спосіб виконання судового рішення шляхом відключення від електропостачання будівлі сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А та заборони Духівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів імені ОСОБА_1 Лубенської районної ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23547209) здійснювати користування за призначенням будівлею сараю з льохом за адресою: Полтавська область, Лубенський район, с. Духове, вул. Центральна, 38А, - до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.12.2017
Оприлюднено12.12.2017
Номер документу70792642
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/2103/17

Постанова від 07.12.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Постанова від 07.12.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 27.11.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 27.11.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні