Постанова
від 06.12.2017 по справі 819/1477/17
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/1477/17

06 грудня 2017 р.м.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:

головуючої судді Дерех Н.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Тернополі адміністративну справу за позовом Державної служба геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "МАВА" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4416 від 08.10.2007 року,

ВСТАНОВИВ:

          Державна служба геології та надр України (надалі позивач) звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «МАВА» (надалі відповідач, ТОВ «МАВА»), в якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4416 від 08.10.2007 року виданого Товариству з обмеженою відповідальністю «МАВА».          

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач порушив умови користування спеціальним дозволом на користування надрами в частині неподання до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційних геологічний фонд України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин. Так як, відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування та не усунув порушення, а також оскільки законодавчо необхідної за наведених умов згоди від відповідача на припинення користування надрами не отримано, то позивач звернувся з позовом про анулювання наданого відповідачу спеціального дозволу в судовому порядку.

Представник позивача у судове засідання не прибув, подав письмове клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження на підстав наданих Державною службою геології та надр України матеріалів та з метою захисту інтересів держави, у письмовій позовній заяві позовні вимоги підтримує, просить позов задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання повторно не прибув, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи. У порядку, передбаченому ст.33 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України), рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення надсилалися судом за адресою місцезнаходження відповідача, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 14.09.2017 року, 26.10.2017 року, 09.11.2017 року.

          Частинною 6 статті 128 КАС України, визначено, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі – Положення №1174).

У відповідності до п.п.9,10,12 п.4 Положення №1174, Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) та зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення, а також здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

До того ж, підпунктом 12 пункту 4 Положення № 1174, Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

У відповідності до ст. 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615 чинного на час виникнення спірних правовідносин).

Судом встановлено, що ТОВ «МАВА» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4416 від 08.10.2016 року з метою видобування гіпсу, придатного для виробництва будівельного гіпсу і перегородних плит. Як додаток до спеціального дозволу між Міністерством охорони навколишнього середовища України та користувачем надр ТОВ «МАВА» укладено угоду про умови користування надрами.

Відповідно до п.10 Порядку №615 невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр.

          Відсутність у підприємств, установ, організацій і громадян спеціального дозволу на користування надрами та належним чином оформлених усіх дозвільних документів не дає права здійснювати геологічне вивчення корисних копалин, які є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.

          З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені кодексом України про надра, Порядком №615 тощо.

          Так, відповідно до ст. 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.

          Пунктом 3 ст. 53 Кодексу України про надра визначено, що при розробці родовищ корисних копалин повинні забезпечуватися облік стану і руху запасів, втрат і погіршення якості корисних копалин, а також подання до статистичних та інших державних органів встановленої законодавством звітності.

У ст.13 Угоди, укладеної між Міністерством охорони навколишнього середовища України та ТОВ «МАВА» визначено, що підприємство зобов'язане щорічно подавати Міністерству інформацію щодо стану виконання Програми робіт та надавати відповідні пояснення з питань, що входять до компетенції Міністерства. Підприємство зобов'язане в установленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти про рух запасів відповідно до форм державної звітності (5-гр).

Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційних геологічний фонд України» листом від 24.01.2017 року № 03/303-0296 повідомив, що інформація, в тому числі від надрокористувача ТОВ «МАВА» щодо руху запасів не надходила.

          Наказом №257 від 16.08.2016 року у зв'язку із невиконанням відповідачем спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№5-гр, 6-гр,7-гр, за 2015 рік, встановлено термін 10 календарних днів для усунення порушень, про що на адресу державної реєстрації Відповідача направлено лист №15491/13/14-16 від 31.08.2016 року.

          На підставі виявленого порушення Державною службою геології та надр України винесено наказ №431 від 16.11.2016 року щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, та встановлено термін для усунення порушення законодавства про надра з боку відповідача – 30 календарних днів, про що повідомлено відповідача листом № 23473/13/14-16 від 19.12.2016 року.

          У відповідності до листа Державної служби геології та надр № 5184/13/14-17 від 03.03.2017 року, позивач, у зв'язку із не усуненням причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4416 від 08.10.2007 року, наданого ТОВ «МАВА», розглянуто питання щодо подальшої дії зазначеного спеціального дозволу. У даному листі також зазначено щодо надання до Держгеонадр у 15-денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами родовища Нирківське 1.

          Листом №2/04-17 ТОВ «МАВА» повідомлено Державну службу з геології та надр України про їх незгоду припинення права користування надрами родовища Нирківське 1, оскільки відповідачу відновлено дію ліцензії в квітні 2016 року, відтак не вбачають порушення пунктів 4,5,6 статті 26 Кодексу України про надра.

          Відповідно до п.22 Порядку №615, дія спецдозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; виникнення внаслідок проведення робіт, пов'язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров'ю працівників або населення; наявності заборгованості із сплати загальнодержавних податків та зборів; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 26 Кодексу про надра України, право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється за наявності підстав, визначених ст.26 Кодексу України про надра.

При цьому, законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Частиною 2 ст.7 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності№2806 від 06.09.2005 (надалі Закон №2806) визначено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходів реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

          Приписами вищенаведених статей Закону №2806 чітко визначені порушення, за допущення яких дозвільний орган має право анулювати документ дозвільного характеру, при цьому звернення до суду із відповідним позовом можливо, якщо суб'єкт господарювання не виконав припис про усунення порушень.

          Матеріалами справи підтверджено, що позивачем вжито усіх необхідних заходів для повідомлення позивача щодо усунення порушень вимог законодавства про надра, однак останнім таких порушень не усунуто.

          При цьому, судом не здобуто, а відповідачем не подано до суду доказів у розумінні ст..70 КАС України, усунення порушень у сфері користування надрами

          Відтак, на думку суду, відповідачем порушені умови угоди, яка є невід'ємним додатком до спеціального дозволу на користування надрами, а тому наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами. Неподання звітності передбаченої Угодою та не проведення повторної державної експертизи та оцінки запасів родовищ корисних копалин є порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом та законами України. Суд підкреслює, що надрокористувач наділений не правом, а обов'язком вчасно усунути виявлені порушення.

Зважаючи на наведене вище, повно та всебічно дослідивши матеріали справи, суд приходить до переконання, що позовні вимоги Державної служби геології та надр України підлягають до задоволення.

Керуючись ст.ст. 94, 158-167 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4416 від 08.10.2007 року виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "МАВА" (Тернопільська область, Заліщицький район, село Нагоряни, вул.Поле,1, код ЄДРПОУ 33361008).

Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України та набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Копію постанови надіслати сторонам у справі.

Головуючий суддя                                                                      Дерех Н.В.

копія вірна

Суддя                                                                                          Дерех Н.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2017
Оприлюднено12.12.2017
Номер документу70792707
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/1477/17

Постанова від 06.12.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 23.10.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 01.10.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 02.10.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 11.09.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні