Червоноармійський районний суд Житомирської області
Справа № 292/1070/17
Номер провадження 2-а/292/22/17
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 грудня 2017 року смт.Пулини
Червоноармійський районний суд Житомирської області в складі:
головуючої судді Рябенької Т.С.
секретаря судового засідання Володіної В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт.Пулини адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Курненської сільської об"єднаної територіальної громади Пулинського району Житомирської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача, - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області про скасування рішення відповідача та зобов"язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
У листопаді 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з даним адміністративним позовом до Курненської сільської об"єднаної територіальної громади Пулинського району Житомирської області, мотивуючи його тим, що 26.09.2016 року на підставі Закону України "Про особисте селянське господарство", ст.ст.122, 123 Земельного кодексу Україні він звернувся до відповідача із письмовою заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності в с.Цвітянка Пулинського району Житомирської області. Рішенням відповідача від 07.10.2016 року його заяву було задоволено і надано дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою з подальшим його погодженням у відповідних органах та поданням на затвердження сесією сільської ради. За його заявою від 16.03.2017 року землевпорядна організація ПП "АЮР ЗЕМЛЯ" виготовила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр.ОСОБА_1 загальною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності категорії сільськогосподарського призначення в с.Цвітянка Курненської сільської ради Пулинського району Житомирської області, який пройшов державну експертизу та погоджений у встановленому законом порядку органами Держгеокадастру. Будь-які обмеження у використанні земельної ділянки відсутні. Даний проект із земелеустрою перевірено та внесено до Державного земельного кадастру, земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 1825482600:11:002:0001. Згідно протоколу від 20.03.2017 року погоджено межі земельної ділянки для відведення у власність, даний протокол підписано всіма суміжними землевласниками, в тому числі і відповідачем, від яких претензій до існуючих меж земельної ділянки не заявлено. Одержавши від землевпорядної організації проект із землеустрою він подав його відповідачу на затвердження, однак в порушення закону відповідач, не розглядаючи питання щодо затвердження проекту, з невідомих йому причин повернувся до розгляду вже вирішеного раніше питання щодо надання йому дозволу на його виготовлення і рішенням сесії Курненської сільської ради Пулинського району Житомирської області від 29.09.2017 року скасовано дію рішення сесії Курненської сільської ради від 07.10.2016 року "Про надання дозволу гр.ОСОБА_1 на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства в межах села Цвітянка", копію якого він одержав 27.10.2017 року. Протиправними діями відповідача порушено його законні права на отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, тому просить суд визнати протиправним рішення двадцять першої сесії Курненської сільської ради Пулинського району Житомирської області від 29 вересня 2017 року в частині скасування дії рішення сесії Курненської сільської ради Пулинського району Житомирської області від 07.10.2016 року "Про надання дозволу гр.ОСОБА_1 на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2.00 га для ведення особистого селянського господарства в межах села Цвітянка", зобов"язати відповідача вчинити дії щодо повторного розгляду його заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр.ОСОБА_1 загальною площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу комунальної власності категорії сільськогосподарського призначення в с.Цвітянка Курненської сільської ради Пулинського району Житомирської області" та стягнути з відповідача на його користь судові витрати, пов"язані з розглядом справи в суді.
Позивач та його представник в судове засідання не з"явилися, подали суду письмові заяви про розгляд справи без їх участі, позовні вимоги підтримують повністю. Представник відповідача в судове засідання не з"явився, подав суду письмову заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги заперечує. Представник третьої особи в судове засідання не з"явився, про місце та час розгляду справи повідомлений належним чином. Відповідно до ч.1 ст.41 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється. Дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку. Відповідно до п.1 ч.1 ст.3 КАС України справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до ст.4 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.
Частиною 1, п.1 ч.2 ст.17 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму. Юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
З огляду на положення статей 3, 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цього суб'єкта, відповідно прийнятих або вчинених ним при здійсненні владних управлінських функцій.
Таким чином, до адміністративної відноситься справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один із його учасників - суб'єкт владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, в цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.
Натомість визначальні ознаки приватноправових відносин - юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб'єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило майнового) певного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб'єкта владних повноважень.
Згідно з частинами першою та четвертою статті 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Згідно з пунктом 10 частини другої статті 16 ЦК України цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
ЗК України є, зокрема, тим актом цивільного законодавства, який передбачає підставою виникнення цивільних прав та обов'язків акти органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
Так, відповідно до частин другої та третьої статті 78 ЗК України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Згідно з частиною першою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
За статтею 122 ЗК України вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, через які також згідно зі статтями 83, 84 ЗК України набувається та реалізується право комунальної власності на землю та право державної власності на землю. Комунальною власністю є землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, в державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Статтею 80 ЗК України установлено, що самостійними суб'єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності, а також держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Конституційний Суд України в пункті 4 мотивувальної частини Рішення від 16 квітня 2009
року № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання.
З урахуванням такого висновку Конституційного Суду України та з огляду на положення статті 11 ЦК України, статей 78, 116, 122 ЗК України, в зв'язку з прийняттям суб'єктом владних повноважень ненормативного акта виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, зокрема, в сфері земельних правовідносин відповідний ненормативний акт слугує підставою виникнення, зміни або припинення конкретних прав та обов'язків фізичних і юридичних осіб приватного права.
За таких обставин рішення суб'єкта владних повноважень у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після його реалізації, може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. У такому випадку вимога про визнання рішення незаконним може розглядатися як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 ЦК України та пред'являтися до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред'явлення позовної вимоги про визнання рішення незаконним є оспорювання цивільного речового права особи (зокрема й права власності на землю), що виникло в результаті та після реалізації рішення суб'єкта владних повноважень.
Аналогічна правова позиція викладена і в Постановах Верховного суду України від 16.12.2015 року в справі №6-2510цс15 та від 05.07.2017 року в справі №3-911гс16.
Отже, судом встановлено, що розгляд даної справи повинен проводитись місцевим загальним судом в порядку цивільного судочинства.
Цивільна юрисдикція - це визначена законом сукупність повноважень судів щодо розгляду цивільних справ, віднесених до їх компетенції (стаття 15 ЦПК). Підсудність визначає коло цивільних справ у спорах, вирішення яких належить до повноважень конкретного суду першої інстанції (статті 108 - 114 ЦПК).
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 157 КАС України, суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Враховуючи положення вищенаведених норм права, з урахуванням роз'яснень Верховного Суду України, Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ та Вищого адміністративного суду України, суд дійшов висновку, що даний спір належить до компетенції загального місцевого суду в порядку цивільного судочинства, тому, відповідно до п.1 ч.1 ст.157 Кодексу адміністративного судочинства України провадження у справі підлягає закриттю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 3, 157 КАС України, суд -
У Х В А Л И В :
Адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Курненської сільської об"єднаної територіальної громади Пулинського району Житомирської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області про скасування рішення відповідача та зобов"язання вчинити певні дії, закрити.
Ухвала може бути оскаржена до апеляційного суду Житомирської області через Червоноармійський районний суд протягом 5 днів з дня її отримання.
Суддя Т.С.Рябенька
Суд | Червоноармійський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2017 |
Оприлюднено | 12.12.2017 |
Номер документу | 70799937 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Червоноармійський районний суд Житомирської області
Рябенька Т. С.
Адміністративне
Червоноармійський районний суд Житомирської області
Рябенька Т. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні