КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 грудня 2017 року 810/4240/17
Київський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя: Головенко О.Д.,
судді: Кушнова А.О., Лапій С.М.,
при секретарі судового засідання Колесніковій О.І.,
за участю:
представник позивача: Реган П.Л.;
третя особа: ОСОБА_2;
третя особа: ОСОБА_3 не з'явився;
представник відповідача: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві адміністративну справу за позовом Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" до Тетіївської міської виборчої комісії Тетіївського району Київської області, треті особи: кандидати у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_4 та ОСОБА_3 про визнання протиправними та скасування постанов,
в с т а н о в и л а:
06 грудня 2017 року о 19 год. 45 хв. до Київського окружного адміністративного суду звернулась Тетіївська районна організація політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" з позовом до Тетіївської міської виборчої комісії Тетіївського району Київської області, треті особи: кандидати у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_4 та ОСОБА_3 про визнання протиправними та скасування постанов № 7/4 від 05.12.2017 "Про скасування рішення про реєстрацію кандидата у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_4, зареєстрованого по виборчому списку кандидата у депутати Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" територіальний виборчий округ № 16" та № 7/11 від 05.12.2017 "Про скасування рішення про реєстрацію кандидата у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_3, зареєстрованого по виборчому списку кандидата у депутата Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" територіальний виборчий округ № 6"; зобов'язання Тетіївської міської виборчої комісії Тетіївського району Київської області внести відповідні зміни до затверджених виборчих бюлетенів з виборів депутатів до Тетіївської міської ради об'єднаної територіальної громади Тетіївського району Київської області на перших виборах депутатів, призначених на 24.12.2017, шляхом включення до бюлетенів кандидатів у депутати від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" до Тетіївської міської ради об'єднаної територіальної громади Тетіївського району Київської області ОСОБА_4 та ОСОБА_3.
Позовні вимоги мотивує тим, що оскаржуваними постановами було скасовано реєстрацію кандидатів в депутати міської ради Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_4 та ОСОБА_3, у зв'язку із порушенням вимог ст. 35 Закону України Про місцеві вибори .
Зазначає, що вищевказані рішення відповідача мотивовані тим, що ОСОБА_4 та ОСОБА_3 були кандидатами у депутати Тетіївської районної ради будучи включеними до виборчого списку Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка на чергових виборах 25.10.2015.
На думку представника позивача спірні рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки посилання відповідача щодо одночасного висування кандидатів ОСОБА_4 та ОСОБА_3 на виборах до районної ради 25.10.2015 та на виборах до міської ради, що відбудуться 24.12.2017 є помилковим, з огляду на те, що виборчий процес 2015 року закінчився, а треті особи мандату не отримали.
Крім того, вказує, що на засідання, на якому розглядалося питання щодо порушення кандидатами вимог Закону України Про місцеві вибори , не були запрошені заінтересовані особи, а саме ОСОБА_4 та ОСОБА_3.
У судовому засідання 07.12.2017 представник позивача позовні вимоги уточнив та просив суд виключити пункт 5 з переліку позовних вимог.
Відповідно до протокольної ухвали суду від 07.12.2017 внесені уточнення представника позивача були задоволенні та пункт 5 позовних вимог виключено.
Позовні вимоги представник позивача, з урахуванням уточнень підтримав та просив позов задовольнити.
Представник відповідача до суду не з'явився. Направив до суду засобами електронного зв'язку клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Крім того, представник відповідача зазначив, що під час прийняття спірних рішень, керувався Законом України Про місцеві вибори , постановами Центральної виборчої комісії України, офіційними джерелами сайту Центральної виборчої комісії України та для забезпечення рівного доступу громадян до права бути обраними, проти позовних вимог не заперечував.
Третя особа ОСОБА_4 у судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити.
Третя особа ОСОБА_3 у судове засідання не з'явився. Про час, дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Відповідно до ч. 12 ст. 172 КАС України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені, не перешкоджає судовому розгляду.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, з таких підстав.
Судом встановлено, що Постановою Центральної виборчої комісії України № 214 від 12.10.2017 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 24.12.2017 призначено перші вибори депутатів до Тетіївської міської ради Київської області.
Згідно вказаної постанови, 04.11.2017 оголошено початок виборчого процесу перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, призначених п. 1 цієї постанови.
Як вбачається з матеріалів справи треті особи - ОСОБА_4 та ОСОБА_3 є членами Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП".
Відповідно до постанови Тетіївської міської виборчої комісії Тетіївського району Київської області № 5/8 від 30.11.2017 Про реєстрацію кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Тетіївської районної організації Політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" , третіх осіб - ОСОБА_4 та ОСОБА_3 було зареєстровано в якості кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області.
В подальшому, 05.12.2017 Тетіївською міською виборчою комісією Київської області проведено засідання, на якому прийнято постанови № 7/4 від 05.12.2017 "Про скасування рішення про реєстрацію кандидата у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_4, зареєстрованого по виборчому списку кандидата у депутати Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" територіальний виборчий округ № 16" та № 7/11 від 05.12.2017 "Про скасування рішення про реєстрацію кандидата у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_3, зареєстрованого по виборчому списку кандидата у депутати Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" територіальний виборчий округ № 6".
Підставою для прийняття такого рішення став лист члена Центральної виборчої комісії України від 04.12.2017 № 21-33/1-2208 ОСОБА_6.
Із зазначеного листа вбачається, що до Центральної виборчої комісії України надійшла інформація про виборчі списки кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій та кандидатів на посаду міських голів, зареєстрованих на перших місцевих виборах 24.12.2017, за результатами опрацювання якої виявлено факти можливого порушення деякими кандидатами вимог ч. 4 та 5 ст. 35 Закону України Про місцеві вибори .
Так, у листі члена Центральної виборчої комісієї України виявлено, що ОСОБА_4 та ОСОБА_3, які зареєстровані кандидатами у депутати до Тетіївської міської ради Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП", були висунуті раніше Політичною партією Радикальна партія Олега Ляшка кандидатами у депутати до Тетіївської районної ради на чергових виборах, що відбулися 25.10.2015.
Вважаючи дані постанови Тетіївської міської виборчої комісії від 05.12.2017 № 7/4 та № 7/11 незаконними та такими, що мають бути скасовані, представник позивача звернувся до суду з відповідним позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку обставинам вказаної справи, колегія суддів зазначає наступне.
Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост регулюються Конституцією України, Законом України від 14.07.2015 № 595-VIII Про місцеві вибори (надалі - Закон Про місцеві вибори ) та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Частинами 1 - 2 ст. 19 Закону Про місцеві вибори визначено, що систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: 1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії.
Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Законом повноважень у відповідному виборчому територіальному окрузі стосовно виборів депутатів міських рад та міських голів.
Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або виборчого територіального округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів; 3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.
Відповідно до ч.ч. 1, 3 - 5 ст. 20 Закону Про місцеві вибори виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії. Таке засідання скликається головою територіальної виборчої комісії і проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.
Сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів.
Територіальна виборча комісія є юридичною особою. Територіальна виборча комісія має власну печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією.
Повноваження міських, районних в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальних виборчих комісій визначені в ч. 5 ст. 25 Закону Про місцеві вибори , серед яких зокрема є: реєстрація кандидатів у депутати відповідно міської, районної у місті ради, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій політичних партій, представників, уповноважених осіб місцевих організацій партій-субєктів відповідного виборчого процесу, видає їм посвідчення (п. 4 ч. 5 ст. 25) та розгляд питання щодо скасування рішення про реєстрацію кандидатів у випадках, передбачених цим Законом (п. 5 ч. 5 ст. 25).
Організація роботи виборчої комісії визначена в ст. 27 Закону Про місцеві вибори , ч. 2 якої передбачено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобовязаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.
За приписами абз. 2 ч. 5 ст. 27 Закону Про місцеві вибори , з метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.
Аналогічні приписи щодо обов'язковості запрошення на засідання комісії заінтересованих осіб наведені в Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженому постановою Центральної виборчої комісії України № 228 від 05.09.2015 (надалі - Порядок № 228).
Згідно з п. 3.4 цього Порядку № 228 засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб, а згідно з п. 4.4, на засідання виборчої комісії обов'язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи.
Пунктом 4.11 Порядку № 228 визначено, що список усіх запрошених на засідання виборчої комісії готує секретар комісії. У списку зазначаються: прізвище, імя, по батькові, посада запрошених, офіційні назви органів (організації, установи, політичної партії, тощо) або особи, яких вони представляють, а також у звязку з розглядом якого питання порядку денного вони запрошені
Отже, абз. 2 ч. 5 ст. 27 Закону Про місцеві вибори й Порядком № 228 в імперативній формі встановлено обов'язок міської виборчої комісії запрошувати на своє засідання заінтересовану особу. Невиконання цих приписів тягне за собою порушення права особи на участь у процесі прийняття рішення. Міська виборча комісія може проводити свої засідання за відсутності заінтересованих осіб та заявників виключно за умови наявності підтвердження повідомлення цих осіб про таке засідання належним чином.
Суд зазначає, що оскільки оскаржувані постанови стосується конституційного права позивача та третіх осіб бути обраними до органів місцевого самоврядування, він є заінтересованою особою в розумінні вищенаведених приписів виборчого законодавства.
Проте, всупереч вищенаведеним вимогам Закону Про місцеві вибори та Порядку № 228 позивача та третіх осіб на засідання міської виборчої комісії запрошено не було, що підтверджується поясненнями представника позивача та третьої особи, наданими в судовому засіданні.
Згідно з ч. 3 ст. 19 Закону Про місцеві вибори виборчі комісії формуються (утворюються) і зобов'язані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.
Отже, не дотримавшись імперативних приписів абзацу 2 ч. 5 ст. 27 Закону Про місцеві вибори та Порядку № 228, відповідач діяв не у відповідності до вимог закону.
Щодо скасування реєстрації позивача, як кандидата в депутати Тетіївської міської ради суд зазначає, що, згідно ч. 5 ст. 35 Закону Про місцеві вибори , особа, з урахуванням вимог ч. 4 цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
Пунктом 5 ч. 2 ст. 47 Закону Про місцеві вибори визначено, що територіальна виборча комісія скасовує рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку в разі порушення вимог ч. 3 -5 ст. 35 цього Закону.
Системний аналіз наведених вище положень Закону свідчить, що законодавством про місцеві вибори передбачено заборону особі бути одночасно висунутою кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости від різних політичних партій. Однак, така заборона поширюється на висування кандидата у депутати одночасно від різних політичних сил в межах проведення одного виборчого процесу.
Так, судом встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії України № 209 від 29.08.2015 було оголошено з 05.09.2015 початок виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2015, призначених згідно з п. 1 Постанови Верховної Ради України від 17.07.2015 № 645-VIII Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році .
Тобто, вибори 25.10.2015, на яких позивач був зареєстрований кандидатом у депутати до районної ради від іншої партії, були черговими виборами депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Вибори, призначені постановою Центральної виборчої комісії України № 214 від 12.10.2017 на неділю, 24.12.2017, є першими виборами депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів у зв'язку з утворенням у зазначених областях об'єднаних територіальних громад на виконання Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад .
Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 11 Закону Про місцеві вибори , виборчий процес місцевих виборів - це здійснення субєктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у ст. 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом, а згідно з ч.3 цієї статті, виборчий процес включає такі етапи: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів. Згідно з ч. 5 цієї статті, виборчий процес завершується через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Законом.
Виборчий процес чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2015 завершився у листопаді 2015 року, результати яких оприлюднено на офіційному сайті Центральної виборчої комісії України.
Згідно ч. 5 ст. 15 Закону Про місцеві вибори перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за 70 днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня перших місцевих виборів. Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости передбачені розділом 6 Закону Про місцеві вибори . Так, згідно ч. 1 Закону Про місцеві вибори , висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости розпочинається за 34 дні до дня голосування.
Відтак, вибори, що відбулися у 2015 році, та вибори, що відбуваються у 2017 році, охоплюють два різних виборчі процеси, а тому порушення положень ч. 5 ст. 35 Закону Про місцеві вибори щодо одночасного висування особами кандидатом у депутати районних та місцевих рад від різних політичних партій - відсутні.
Не суперечить наведеним нормам ч. 5 ст. 35 Закону Про місцеві вибори висування особи кандидатом у депутати іншою політичною партією на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад, голосування в яких відбудеться 24.12.2017.
Вказані положення Закону Про місцеві вибори відокремлюють виборчі процеси та передбачають право вибору способу висування.
Принцип правової визначеності є невід'ємною, органічною складовою принципу верховенства права.
Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини визначено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Відповідно до позицій Європейського суду, викладених у його рішенні в справі Подкользіна проти Латвії, дискреційні повноваження органу, який може ухвалити рішення про скасування реєстрації кандидата, не повинні бути необмежено широкими і мають з достатньою чіткістю обмежуватися положеннями національного закону, який також повинен бути якісним, зокрема відповідати критеріям чіткості та передбачуваності.
У рішенні від 19.07.2007 у справі Краснов і Скуратов проти Російської Федерації Європейський суд з прав людини зазначив, що право приймати участь у виборах як кандидат, яке гарантоване ст. 3 Протоколу №1 до Конвенції і яке міститься в концепції дійсно демократичного режиму, буде ілюзорним, якщо людину можна в будь-який момент позбавити цього права. Хоча держава і має свободу встановлювати абстрактно умови для участі кандидата у виборах, принцип ефективності права вимагає, щоб висновок про недотримання кандидатом на вибори цих умов відповідав ряду критеріїв, вироблених для попередження прийняття свавільних рішень.
Також ч. 3 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що у відповідача були відсутні підстави для скасування реєстрації кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_4 та ОСОБА_3.
За наведених вище обставин колегія суддів прийшла до висновку про протиправність постанов № 7/4 від 05.12.2017 "Про скасування рішення про реєстрацію кандидата у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_4, зареєстрованого по виборчому списку кандидата у депутати Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" територіальний виборчий округ № 16" та № 7/11 від 05.12.2017 "Про скасування рішення про реєстрацію кандидата у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_3, зареєстрованого по виборчому списку кандидата у депутата Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" територіальний виборчий округ № 6", а відтак, вони є такими, що підлягають скасуванню.
Зокрема, суд наголошує на тому, що скасування спірних рішень є достатнім захистом порушеного права позивача та третіх осіб, тому додатково зобов'язувати Тетіївську міську виборчу комісію Тетіївського району Київської області внести відповідні зміни до затверджених виборчих бюлетенів з виборів депутатів до Тетіївської міської ради об'єднаної територіальної громади Тетіївського району Київської області на перших виборах депутатів, призначених на 24.12.2017, шляхом включення до бюлетенів кандидатів у депутати від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" до Тетіївської міської ради об'єднаної територіальної громади Тетіївського району Київської області ОСОБА_4 та ОСОБА_3 є не обов"язковим.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 70 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмету доказування. Обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Згідно ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Як вбачається з заяви від 07.12.2017 Тетіївської міської виборчої комісії Тетіївського району Київської області відповідач проти позовних вимог не заперечував.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд виходить із наступного.
Згідно з ч. 1 ст. 98 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у постанові суду або ухвалою.
Частиною 9 ст. 172 КАС України визначено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
З урахуванням КАС України та Закону України Про судовий збір суд вважає за необхідне стягнути з Тетіївської міської виборчої комісії судовий збір у розмірі 3 200,00 грн.
Керуючись ст.ст. 11-14, 69-71, 79, 86, 94, 122, 159-163, 167, 172 - 175, 185, 254 КАС України, суд -
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати постанови № 7/4 від 05.12.2017 "Про скасування рішення про реєстрацію кандидата у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_4, зареєстрованого по виборчому списку кандидата у депутати Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" територіальний виборчий округ № 16" та № 7/11 від 05.12.2017 "Про скасування рішення про реєстрацію кандидата у депутати Тетіївської міської ради Тетіївського району Київської області від Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об"єднання патріотів - УКРОП" ОСОБА_3, зареєстрованого по виборчому списку кандидата у депутати Тетіївської районної організації політичної партії "Українське об'єднання патріотів - УКРОП" територіальний виборчий округ № 6".
Стягнути з Тетіївської міської виборчої комісії (ідентифікаційний код 33877640, адреса: 09800, Київська область, м. Тетіїв, вул. Януша Острозького, 5) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 3 200 (три тисячі двісті) грн.
Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Головуючий - суддя Головенко О.Д.
Судді: Кушнова А.О.
Лапій С.М.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2017 |
Оприлюднено | 13.12.2017 |
Номер документу | 70828809 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні