Постанова
від 08.12.2017 по справі 815/4681/17
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/4681/17

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 грудня 2017 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Вовченко O.A.

судді Кравченко М.М.

судді Тарасишиної О.М.

секретар судового засідання Соколова М.С.,

за участі:

представника позивача - ОСОБА_1,(за довіреністю),

представника відповідача - ОСОБА_2, (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю ТТ до ДФС України про скасування рішення та про зобов'язання зареєструвати податкові накладні

В С Т А Н О В И В

Товариство з обмеженою відповідальністю ТТ , (далі ТОВ ТТ , позивач) 11 вересня 2017 року звернулося в Одеський окружний адміністративний суд з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України про:

- скасування рішення комісії Державної фіскальної служби України від 19.08.2017 року: № 102421/30566803, № 102420/30566803, № 102419/30566803.

- зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю ТТ : № 7000317 від 27.07.2017 року, № 7000306 від 18.07.2017 року, № 7000314 від 25.07.2017 року.

В обґрунтування позовних вимог в позові зазначено, що ТОВ ТТ зареєстровано 17.09.1999 р., місцезнаходженням товариства є адреса: 65042, Одеська область, м. Одеса, Балтська дорога, буд.5. ТОВ ТТ зареєстровано в реєстрі платника податків та є платником податку на додану вартість. Видами діяльності позивача є - оптова торгівля напоями; посередництво в торгівлі товарами широкого асортименту; інші види оптової торгівлі; роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах з перевагою продовольчого асортименту; організація перевезення вантажів. Здійснюючи господарську діяльність ТОВ «ТТ» укладає господарські угоди із контрагентами, результати яких враховуються у бухгалтерському обліку. Відповідно до приписів п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України позивачем були укладені податкові накладні з подальшою реєстрацією таких накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН). Так, з метою реалізації приписів ст. 201 Податкового кодексу України позивачем були складені податкові накладні №7000317 від 27.07.2017 р., №7000306 від 18.07.2017 р., №7000314 від 25.07.2017 р. для реєстрації у ЄРПН. Згідно квитанцій №1 вказані податкові накладні прийняті, проте реєстрації зупинена. На виконання пп.201.16.2. п.201.16. ст.201 Податкового кодексу України ТОВ ТТ було направлено на адресу ДФС пояснення від 16 серпня 2017 р. щодо надання документів про підтвердження реальності здійснення операцій за вказаними податковими накладними. До вказаних документів додані зокрема копії господарських угод на придбання продукції та її подальшу реалізацію, копії видаткових накладних та банківських виписок. Отже, позивачем були надано усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність наміру здійснити господарські операції за податковими накладними №7000317 від 27.07.2017 р., №7000306 від 18.07.2017 р., №7000314 від 25.07.2017 р. Комісією ДФС було прийнято рішення №102421/30566803 від 19.08.2017 р. про відмову у реєстрації накладної №7000317 від 27.07.2017 р., рішення №102420/30566803 від 19.08.2017 р. про відмову у реєстрації накладної №7000306 від 18.07.2017 р., рішення №102419/30566803 від 19.08.2017 р. про відмову у реєстрації накладної №7000314 від 25.07.2017р . Позивач вважає рішення про відмову у реєстрації податкових накладних необґрунтованим, оскільки відповідачем проігноровані надані пояснення до копії документів. Відповідно до умов вказаного договору позивач зобов'язується передати, а ТОВ «СІКВЕСТ-ТОРГ» прийняти алкогольні та безалкогольні напої (Товар). Відповідно до п. 5.1. Договору, умовами оплати є 100% попередня оплата за товар безготівковим шляхом згідно з виставленими рахунками постачальника, протягом 2 (двох) банківських днів від дати рахунку. За умовами вказаних угод, позивачем було зроблено передплату за товар (авансовий платіж) відповідно до платіжних доручень. Враховуючи правило першої події (ст. 198 Податкового кодексу України) було сформовано та відправлено на реєстрацію податкові накладні, реєстрацію яких було зупинено. Реальність наміру здійснити вказані операції підтверджується серед іншого наявністю матеріально-технічної бази (орендовані складські приміщення), необхідної для виконання вказаних угод та типовістю казаних угод для позивача. Окрім цього відповідачем невірно обраний спосіб реалізації покладених завдань та функцій. Посилаючись на пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4, п. 61.1. ст. 61, п. 62.1. ст. 62, п. 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України, приймаючи до уваги об'єм інформації, що має бути проаналізований відповідачем позивач вважає, що найближчим за методологією способом реалізації функцій контролюючого органу є проведення перевірки платника податків. При цьому мала відбуватись позапланова виїзна перевірка за наступним алгоритмом: підстава-запит-відповідь-наказ про призначення по позапланової виїзної перевірки-донарахування. Режим невиїзної позапланової перевірки не має можливості досягти мети такої перевірки, оскільки вся інформація, необхідна для проведення такої перевірки, має бути наявна у контролюючого органу. Позивач зазначає, що відповідач обмежився лише поверховим аналізом наданих позивачем документів та пояснень, що є порушення принципу всебічності та неупередженості. Вказує, що відповідно до ст. 62 Конституції України відповідачем проігноровано неправомірність функціонування механізму зупинення реєстрації податкових накладних. Вважає, що основу чинної на сьогодні системи блокування податкових накладних фактично покладено презумпцію винуватості. Крім цього, відповідачем не дотримано принципу «нейтральності оподаткування» згідно пп. 4.1.8 п. 4.1. ст. 4 Податкового кодексу України. Також зазначив, що контролюючим органом порушено порядок блокування податкових накладних. Посилаючись на п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в РПН, затвердженим наказом МФУ від 13.06.2016 р. №567, п. 74.2. ст. 74, п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України вважає, що критерії ризиковості за наказом МФУ мають спрацювати лише при одночасному дотриманні наступних умов: невідповідності обсягів постачання та товарних залишків; наявності ризикових товарів у залишку; відсутності товару/послуги у таблиці даних платника податку; сума ПДВ у податковій накладній, що відповідає критерію та складена на початку місяця, перевищує суму середньомісячної сплати податків та ЄСВ за останні 12 місяців. Разом з тим, відповідач із посиланням на п. 6 Наказу МФУ №567 обмежився лише зазначенням одного критерію, а саме «за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 2208» та запропонував надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. Отже, відповідачем показано лише один ризик, який при цьому не зазначений у п. 6 Наказу МФУ №567. Щодо інших умов, то жодній з них заблоковані податкові накладні не відповідають.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, посилаючись на обґрунтування, викладені в позовній заяві і просив задовольнити позовні вимоги.

Представник відповідача подав до суду заперечення проти адміністративного позову, де з посиланням на: Податковий кодекс України, Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року, Постанови Кабінету Міністрів України № 1246 від 29 грудня 2010 року та № 190 від 29.03.2017 року, Накази Міністерства фінансів України № 566, № 567 від 13.06.2017 року, зазначив, що ДФС України не погоджується з доводами позивача. ТОВ ТТ направлено на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних податкові накладні від 27.07.2017 року №7000317. від 18.07.2017 року №7000306, від 25.07.2017 року №7000314. За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДФС України підприємству було повідомлено, що реєстрація відповідної податкової накладної зупинена та висловлено пропозицію щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Надалі платник податку 16.08.2017 року направив засобами електронного зв'язку повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК. Однак, за рішенням комісії ДФС України №102419/30566803 від 19.08.2017 року, №102420/30566803 від 19.08.2017 року, 102421/30566803 від 19.08.2017 року відмовлено у реєстрації податкових накладних. В Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення комісії ДФС України про відмову в реєстрація податкових накладних TOB ТТ із посиланням на підставу - надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, - є повністю обґрунтованим.

В судовому засіданні представник відповідача заперечував проти задоволення позову посилаючись на обґрунтування, зазначені в запереченнях на адміністративний позов.

Вислухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи та матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю ТТ , код ЄДРПОУ 30566803, зареєстровано в Єдиному державному реєстрі 17 вересня 1999 року та з 24 вересня 1999 року взято на податковий облік в органах державної податкової служби.

Згідно інформації, зазначеної у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.10-15), ТОВ ТТ здійснює діяльність (серед інших): діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту (код КВЕД 46.19); оптова торгівля напоями (основний) (код КВЕД 46.34); неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90); роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (код КВЕД 47.11); інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (код КВЕД 52.29); рекламні агентства (код КВЕД 73.11); дослідження кон'юнктури ринку та виявлення громадської думки (код КВЕД 73.20).

Судом встановлено, що 10 липня 2017 року між ТОВ ТТ (постачальник) та ТОВ СІКВЕСТ-ТОРГ (покупець) укладено договір поставки №26/17 на поставку алкогольних та безалкогольних напоїв (а.с.37-40).

На виконання умов договору поставки №26/17 позивачу згідно п.5.1. договору здійснено попередню оплату за товар на рахунок позивача, що відображено у виписках по рахунку від 25 липня 2017 року, від 27 липня 2017 року та від 18 липня 2017 року (а.с. 73-74, 154-156, 211-212).

За результатами здійснення вказаної операції позивачем виписані податкові накладні: № 7000317 від 27 липня 2017 року на загальну суму 2000000,00 грн., в тому числі ПДВ 333333,33 грн. (а.с.16-22), № 7000306 від 18 липня 2017 року на загальну суму 2000000,00 грн., в тому числі ПДВ 333333,33 грн. (а.с.23-25) та № 7000314 від 25 липня 2017 року на загальну суму 1000000,00 грн., в тому числі ПДВ 166666,67 грн. (а.с.26-27).

14.08.2017 року податкові накладні № 7000317, № 7000306 та № 7000314 позивачем подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ ТТ отримано квитанції № 1 (а.с. 28-30), де зазначено, що за результатами обробки документ доставлено до ДФС України, документ прийнято, реєстрація зупинена. Виявлені помилки відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена, ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 2208. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

На підтвердження реальності здійснення операцій по вказаних податкових накладних ТОВ ТТ 16 серпня 2017 року подано пояснення та копії документів, що підтверджено квитанцією № 1 від 16 серпня 2017 року (а.с. 31-36).

Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації 19 серпня 2017 року прийнято рішення №102419/30566803, рішення №102421/30566803 та рішення №102420/30566803 про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН з підстави надання платником податку копій документів, які складено з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (а.с. 68,111,160).

Не погоджуючись з рішеннями відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ ТТ № 7000317 від 27 липня 2017 року, № 7000306 від 18 липня 2017 року та № 7000314 від 25 липня 2017 року в ЄРПН, позивач звернувся до суду та просить визнати протиправними та скасувати рішення, а також зобов'язати ДФС України зареєструвати податкові накладні.

В оскаржених рішеннях комісії ДФС України підставою для відмови в реєстрації податкових накладних є надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість рішень комісії ДФС України: від 19 серпня 2017 року №102419/30566803, №102420/30566803 та №102421/30566803 про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ ТТ № 7000314 від 25 липня 2017 рок*у, № 7000306 від 18 липня 2017 року та № 7000317 від 27 липня 2017 року в ЄРПН, суд зазначає, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Приписами Податкового кодексу України регулюються відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (п.1.1 ст.1 ПК України).

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Положеннями п. 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Згідно п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Відповідно до пп. 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За приписами п. 74.2, п. 74.3 ст. 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (п.74.2). Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (п. 74.3).

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341), (далі Порядок № 1246).

Відповідно до п. 2 Порядку №1246 податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

В п. 13 Порядку №1246 визначено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Зі змісту квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по податковим накладним ТОВ ТТ № 7000317 від 27 липня 2017 року, № 7000306 від 18 липня 2017 року та № 7000314 від 25 липня 2017 року вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року №567.

Наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 за №752/30620 затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідності до п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567, моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями: 1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється); 2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Враховуючи зазначені приписи чинного законодавства суд дійшов висновку, що контролюючим органом порушено норми підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки ним не зазначено у квитанціях конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Такий висновок суду базується на тому, що фіскальним органом у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено лише загальне посилання на відповідність податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, затверджених Наказом №567. Натомість, підпункт 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПК України вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію. Таким чином, фіскальний орган був зобов'язаний у квитанціях чітко вказати на конкретний вид критерію, який встановлений пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків Наказу №567. Визначення фіскальним органом у квитанціях конкретного критерію ризику прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у Наказі №567 Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

В п. 1 Наказу №567 Вичерпного переліку документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , зазначено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії):

1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;

2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

З аналізу зазначеної норми Наказу №567 слідує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Зі змісту квитанцій про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по податковим накладним ТОВ ТТ № 7000317 від 27 липня 2017 року, № 7000306 від 18 липня 2017 року та № 7000314 від 25 липня 2017 року вбачається, що фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Таким чином, у зазначених квитанціях фіскальним органом, в порушення п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, не вказано ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику (пункт 6 Критеріїв містить визначення двох різних критеріїв), ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом №567 (пункт 1 Вичерпного переліку документів містить два різні переліки, в залежності від визначеного ступеня ризику).

Відповідності до пп. 201.16.2, пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті в підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп. 201.16.2). Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України. Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 ПК України (пп. 201.16.3).

У порядку, визначеному підпунктом 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України, позивачем були надані ДПІ у Суворовському районі м.Одеси Головного управління ДФС в Одеській області копії документів, що підтверджено повідомленнями (а.с. 69, 112, 161) та пояснення по господарським операціям (а.с.31), що відповідачем не заперечується для направлення їх Комісії ДФС України.

Такі документи направляються податковим органом за місцем обліку платника податків відповідно підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України до Комісії ДФС України для прийняття Рішення щодо реєстрації податкових накладних. Однак, Комісія ДФС України прийняла рішення від 19 серпня 2017 року №102419/30566803, №102420/30566803 та №102421/30566803 про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ ТТ № 7000314 від 25 липня 2017 року, № 7000306 від 18 липня 2017 року та № 7000317 від 27 липня 2017 року в ЄРПН.

Суд зазначає, що рішення комісії від 19 серпня 2017 року №102419/30566803, №102420/30566803 та №102421/30566803 про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ ТТ № 7000314 від 25 липня 2017 року, № 7000306 від 18 липня 2017 року та № 7000317 від 27 липня 2017 року в ЄРПН не містять конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містять загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Проте, в рішенні не зазначено які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Положеннями п. 1 постанови Кабінету Міністрів України Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації №190 від 29.03.2017 (далі - Постанова №190) визначено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

В п. 2 Постанови №190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

З зазначеного вбачається, що рішення Комісії ДФС України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку, або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування , або надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування .

Проте, оскаржувані рішення не містять чіткого визначення підстав для прийняття Комісією ДФС України рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки платником податків виконано свій обов'язок щодо реєстрації податкових накладних за наслідками здійснення господарських операцій.

Щодо аналізу господарських операцій між ТОВ ТТ та його контрагентом: ТОВ СІКВЕСТ-ТОРГ то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до п. 61.1 ст. 61 ПК України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Суд також зазначає, що оскаржувані рішення Комісії ДФС України від 19 серпня 2017 року №102419/30566803, №102420/30566803 та №102421/30566803 про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ ТТ № 7000314 від 25 липня 2017 року, № 7000306 від 18 липня 2017 року та № 7000317 від 27 липня 2017 року в ЄРПН є актами індивідуальної дії.

Правовий акт індивідуальної дії - це виданий суб'єктом владних повноважень документ, прийнятий з метою реалізації положень нормативно-правового акта (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов'язкових правил поведінки та стосується прав і обов'язків чітко визначеного суб'єкта (суб'єктів), на які він поширюється.

Обов'язковою ознакою правового акта індивідуальної дії суб'єкта владних повноважень є створення ними юридичних наслідків у формі прав, обов'язків, їх зміни чи припинення. Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер. Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб'єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв'язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Однак, оскаржувані рішення комісії ДФС України не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов'язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб'єкта владних повноважень.

Згідно з ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підсумовуючи вище викладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 19 серпня 2017 року №102419/30566803, №102420/30566803 та №102421/30566803 про відмову в реєстрації податкових накладних прийняті не у спосіб визначений законом, відтак, є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо позовних вимог про зобов'язання ДФС України зареєструвати податкові накладні ТОВ ТТ № 7000317 від 27 липня 2017 року, № 7000306 від 18 липня 2017 року та № 7000314 від 25 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 162 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

Приписами КАС України, передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов'язувати суб'єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.

Відповідно до пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України комісія Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З огляду на висновок суду щодо протиправності рішень від 19 серпня 2017 року №102419/30566803, №102421/30566803 та №102420/30566803, а також те, що вказаними рішеннями порушено право позивача на отримання податкового кредиту, суд вважає за необхідне задовольнити вказану вимогу позивача шляхом зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкові накладні ТОВ ТТ № 7000317 від 27 липня 2017 року, № 7000306 від 18 липня 2017 року та № 7000314 від 25 липня 2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до ч.1 ст.11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 71 КАС України), а згідно із ст. 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши досліджені в ході розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Судом встановлено, що ТОВ ТТ при подачі до суду адміністративного позову сплачено судовий збір згідно платіжного доручення № 8498 від 05 вересня 2017 року у розмірі 1600,00 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 11, 69-71, 160-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ТТ - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України від 19.08.2017 року: № 102421/30566803, № 102420/30566803, № 102419/30566803.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю ТТ : № 7000317 від 27.07.2017 року, № 7000306 від 18.07.2017 року, № 7000314 від 25.07.2017 року.

Стягнути з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 39292197) на користь товариства з обмеженою відповідальністю ТТ (код ЄДРПОУ 30615902), судовий збір у розмірі 1600,00 грн., сплачений згідно платіжного доручення № 8498 від 05.09.2017 року.

Постанова набирає законної сили згідно ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185 -187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складено та підписано колегією суддів 08.12.2017 року.

Головуючий суддя Вовченко O.A.

Суддя Кравченко М.М.

Суддя Тарасишина О.М.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.12.2017
Оприлюднено14.12.2017
Номер документу70853235
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/4681/17

Ухвала від 07.02.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Постанова від 08.12.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 31.10.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 10.10.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 27.09.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

Ухвала від 13.09.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні