Справа № 525/926/17
Номер провадження 2-а/525/27/2017
ПОСТАНОВА
Іменем України
11 грудня 2017 року Великобагачанський районний суд Полтавської області в складі:
головуючого - судді Ячала Ю.І.,
за участю секретаря Лопатки О.В.,
позивача ОСОБА_1,
представника позивача ОСОБА_2,
представника відповідача ОСОБА_3,
представника третьої особи ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в селищі Велика Багачка справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійної вимоги - Степанівська сільська рада Великобагачанського району Полтавської області, про визнання протиправним та скасування рішення орану місцевого самоврядування, зобов'язання надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в розмірі 2,00 гектара , -
встановив:
У вересні 2017 року позивач ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області , посилаючись на порушення відповідачем її права на передачу її у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,00 гектара в межах села Степанівка Великобагачанського району Полтавської області, просила суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення третьої сесії восьмого скликання Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області від 16 червня 2017 року про відмову в наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянці ОСОБА_1; 2) зобов'язати Великобагачанську селищну раду Великобагачанського району Полтавської області надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірах не більше 2,00 гектарів для ведення особистого селянського господарства в межах села Степанівка Великобагачанського району Полтавської області.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилався на положення Конституції України та на положення статей 116, 118, 121, 122 Земельного кодексу України.
Позивач та його представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, позов просили задовольнити у повному обсязі, на підставі обставин викладених у позовній заяві.
Представник відповідача - Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області, в судовому засіданні позов не визнав, просив суд відмовити у задоволенні адміністративного позову, зазначав, що відповідач діяв в межах чинного законодавства, а позивачці було відмовлено на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року, яким урегульовано питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками, та відповідно до рішення п'ятої позачергової сесії сьомого скликання Степанівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області від 15 лютого 2016 року "Про надання землі сільською радою", яким було призупинено надання дозволів на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність іншим заявникам крім учасників АТО.
Представник третьої особи - Степанівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області, вважав, що позовні вимоги позивача задоволенню не підлягають, підтвердив, що дійсно відповідно до рішення п'ятої позачергової сесії сьомого скликання Степанівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області від 15 лютого 2016 року "Про надання землі сільською радою", призупинено надання дозволів на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність іншим заявникам крім учасників АТО.
Заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, представника третьої особи, дослідивши письмові докази по справі, проаналізувавши їх у сукупності, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги позивача підлягають до часткового задоволення з наступних обґрунтувань.
Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства.
Згідно ст. 6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Статтею 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Судом встановлено, що позивачка ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, яка проживає за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с. 6, 7), звернулася із заявою про передачу їй у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 2,00 гектари для ведення особистого селянського господарства в межах села Семенівка Великобагачанського району Полтавської області до Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області. Факт звернення із даною заявою не заперечується ані стороною позивача, а ні стороною відповідача по справі.
16 червня 2017 року, відповідно до рішення третьої сесії восьмого скликання Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області позивачеві ОСОБА_1 було відмовлену у наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з посиланням на розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року, яким урегульовано питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками, та відповідно до рішення п'ятої позачергової сесії сьомого скликання Степанівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області від 15 лютого 2016 року (а.с. 9).
15 лютого 2016 року, відповідно до рішення п'ятої позачергової сесії сьомого скликання Степанівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області від 15 лютого 2016 року "Про надання землі сільською радою", призупинено надання дозволів на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність іншим заявникам крім учасників АТО. Підставою прийняття даного рішення було розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року, яким урегульовано питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками та рекомендація постійної комісії з питань агропромислового комплексу, земельних ресурсів, приватизації та екології Степанівської сільської ради (а.с. 59).
16 травня 2017 року, відповідно до рішення першої сесії сьомого скликання Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області "Про припинення сільських рад як юридичних осіб публічного права в результаті реорганізації шляхом приєднання до Великобагачанської селищної ради", розпочато процедуру припинення юридичних осіб публічного права в результаті реорганізації шляхом приєднання до Великобагачанської селищної ради, в тому числі і Степанівської сільської ради Полтавської області, код ЄДРПОУ 21046070, юридична адреса: 38330, Полтавська область, с. Степанівка, вул. Комарова,3. Дана інформація є загальновідомою та не потребує доказування. Інформація розміщення на офіційному сайті Великобагачанської селищної ради, а саме: http://velyka-bagachka.rada.org.ua. Великобагачанській селищній раді підпорядковані населені пункти, у тому числі і село Степанівка Великобагачанського району Полтавської області.
Згідно ст. 8 Конституції України, в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно - правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Конституція України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Підстави набуття права на землю шляхом передачі ділянок у власність встановлюються нормами Земельного кодексу України.
Відповідно до частин шостої та сьомої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Аналізуючи підстави відмови позивачеві у надання дозволу на розробку проекту землеустрою для відведення земельних ділянок у власність на підставі, а саме на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року, яким урегульовано питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками, та відповідно до рішення п'ятої позачергової сесії сьомого скликання Степанівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області від 15 лютого 2016 року "Про надання землі сільською радою", яким було призупинено надання дозволів на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність іншим заявникам, крім учасників АТО, суд приходить до висновку, що зазначені підстави не належать до підстав, викладених у ч. 7 ст.118 Земельного кодексу України, з яких особам може бути відмовлено у наданні дозволів на розробку проекту землеустрою для відведення земельних ділянок у власність. При цьому, вказана відповідачем підстава, що отримати відповідні дозволи мають право тільки учасники АТО є проявом дискримінації відносно позивача, що є протиправним.
Підсумовуючи наведене, суд вважає, що оскаржуване рішення третьої сесії восьмого скликання Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області від 16 червня 2017 року про відмову на наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянці ОСОБА_1, не містить підстав, визначених ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, за наявності яких можливо було б відмовити позивачам у наданні дозволів на розробку проекту землеустрою, тобто не ґрунтуються на вимогах закону, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.
Вирішуючи позовні вимоги позивача щодо зобов'язання Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірах не більше 2,00 гектарів для ведення особистого селянського господарства в межах села Степанівка Великобагачанського району Полтавської області, суд виходить з наступного.
Завданням адміністративного судочинства, відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Тобто, за змістом вказаної правової норми, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Таким чином адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішення.
Отже вищевказана позовна вимога є формою втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, а тому не підлягає задоволенню у такій формі, яка обрана позивачем.
Обираючи належний спосіб захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне зобов'язати Великобагачанську селищну раду Великобагачанського району Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у розмірах не більше 2,00 га в межах села Степанівка Великобагачанського району Полтавської області, з урахуванням висновків суду, викладених у даній постанові.
Щодо аргументу сторони відповідача, що рішення органу місцевого самоврядування приймалося на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року та рішення п'ятої позачергової сесії сьомого скликання Степанівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області від 15 лютого 2016 року "Про надання землі сільською радою", то суд зазначає, що право власності на землю, набуття та його реалізація регулюються виключно відповідно до закону, що закріплено Конституцією України, а тому до уваги судом не приймається.
Таким чином, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, з відповідача слід стягнути судові витрати на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень.
Керуючись ст. ст. 71, 72, 94, 160-163, 167 КАС України, суд, -
постановив:
Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення третьої сесії восьмого скликання Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області від 16 червня 2017 року про відмову на наданні дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянці ОСОБА_1.
Зобов'язати Великобагачанську селищну раду Великобагачанського району Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірах не більше 2,00 гектарів для ведення особистого селянського господарства в межах села Степанівка Великобагачанського району Полтавської області, з урахуванням висновків суду.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Великобагачанської селищної ради Великобагачанського району Полтавської області на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1, витрати на оплату судового збору у розмірі 1280,00 (одна тисяча двісті вісімдесят) гривень 00 копійок.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Великобагачанський районний суд Полтавської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання її копії сторонами.
Повний текст рішення виготовлено 12.12.2017 року.
Суддя Ю.І. Ячало
Суд | Великобагачанський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2017 |
Оприлюднено | 14.12.2017 |
Номер документу | 70873491 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Великобагачанський районний суд Полтавської області
Ячало Ю. І.
Адміністративне
Великобагачанський районний суд Полтавської області
Ячало Ю. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні