ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 грудня 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/1405/17
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Канигіної Т.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Скорика С.В.,
представників позивача - Чуракової Н.В., Пушкарьової В.І.,
представника відповідача-1 - Безцінної В.Ю.,
представника третьої особи-1 - Дібрівної Т.Ю.,
представника третьої особи -2 - Романова Ю.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом
позивача Карлівської міської ради Полтавської області до відповідачів: треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: 1. Державного реєстратора Бугаєнко Вікторії Миколаївни, 2. Карлівської служби реєстрації 1. Карлівська районна рада Полтавської області 2. Приватне підприємство "Агромаш", Державний реєстратор сектору з питань надання реєстраційних послуг 3.Карлівської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення
В С Т А Н О В И В:
18.08.2017 Карлівська міська рада Полтавської області (надалі - Карлівська міська рада, позивач) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до державного реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг Карлівської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, а саме просить (з урахуванням уточнень позовних вимог від 07.11.2017):
- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Бугаєнко Вікторії Миколаївни від 20.09.2016 № 31470083 про державну реєстрацію права власності форма власності; комунальна, розмір частки 1/1 на земельну ділянку, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1 за територіальною громадою Карлівського району в особі Карлівської районної ради Полтавської області, код ЄДРПОУ 21046532.
В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначив, що земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_1 відповідно до статті 83 Земельного кодексу України належить на праві власності територіальній громаді міста Карлівка; питання передачі у комунальну власність територіальній громаді Карлівського району в особі Карлівської районної ради вказаної земельної ділянки на розгляд сесій Карлівської міської ради протягом 2015-2017 років не виносилось, рішень з даного цього питання не приймалося. За твердження позивача, рішення, прийняте відповідачем, стосовно реєстрації права комунальної власності за земельну ділянку за кадастровим номером: НОМЕР_1 є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10.10.2017 залучено до участі у справі № 816/1405/17 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Карлівську районну раду Полтавської області (надалі - Карлівська районна рада, третя особа-1).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24.10.2017 замінено відповідача - реєстратора сектору з питань надання адміністративних послуг Карлівської районної державної адміністрації Полтавської області на належного - державного реєстратора Бугаєнко Вікторію Миколаївну (надалі - відповідач).
Також вказаною ухвалою суду залучено до участі у справі № 816/1405/17 у якості другого відповідача - Карлівську службу реєстрації (надалі - відповідач-2).
Крім того, цього ухвалою суду залучено до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Приватне підприємство "Агромаш" (надалі - ПП "Агромаш", третя особа-2) та державного реєстратора сектору з питань надання реєстраційних послуг Карлівської районної державної адміністрації Полтавської області (надалі - державного реєстратора сектору з питань надання реєстраційних послуг Карлівської РДА, третя особа-3).
У судовому засіданні 05.12.2017 представники позивача позовні вимоги підтримали та просили суд їх задовольнити.
Представник відповідача-1 у судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечувала.
У письмових запереченнях відповідач-1 зазначила, що на земельній ділянці кадастровий номер: НОМЕР_1 знаходиться об'єкт нерухомого майна, право власності на який зареєстровано за територіальною громадою Карлівського району в особі Карлівської районної ради Полтавської області. У зв'язку з цим, керуючись статтею 10 Закону України № 1952 та пунктом 18 Порядку №1127 державним реєстратором прийнято рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, кадастровий номер: НОМЕР_1 /т. 1 а.с. 123-125/.
Відповідач -2 у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Представник третьої особи-1 у судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечувала.
Третя особа-1 у письмових запереченнях на адміністративний позов зазначила, що право власності на земельну ділянку, кадастровий номер: НОМЕР_1 набуте та зареєстроване у встановленому законом порядку за територіальною громадою району в особі Карлівської районної ради Полтавської області відповідно до підпункту "а" пункту 3 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012. За твердженням третьої особи-1, враховуючи те, що на спірній земельній ділянці розташований об'єкт нерухомості, право власності на який належить Карлівській районній раді, то Карлівська районна рада правомірно зареєструвала за собою право власності на земельну ділянку за кадастровим номером: НОМЕР_1 /т. 1 а.с. 95-98/.
Представник третьої особи-2 у судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечував.
У письмових запереченнях ПП "Агромаш" зазначив, що Карлівська районна рада є уповноваженим суб'єктом на подання заяви державному реєстратору для реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку, оскільки на ній розташовано об'єкт нерухомого майна, який належить на праві власності територіальній громаді Карлівського району /т. 1 а.с. 153-159/.
Третя особа-3 надала до суду клопотання про розгляд справи без її участі /т. 2 а.с. 5/.
Заслухавши пояснення представників сторін та третіх осіб-1, 2, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.
З матеріалів справи вбачається, що 20.09.2016 державним реєстратором прав на нерухоме майно Бугаєнко Вікторією Миколаївною, керуючись частиною третьою статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктом 18 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, прийнято рішення № 31470083 про державну реєстрацію права власності, форма власності: комунальна на земельну ділянку, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1, за суб'єктом: Територіальна громада Карлівського району в особі Карлівської районної ради Полтавської області, податковий номер: 21046532 /т. 1 а.с. 144/.
Позивач, не погоджуючись із рішенням державного реєстратор від 20.09.2016 № 31470083, звернувся до суду із цим адміністративним позовом.
Розглянувши позовні вимоги, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України. Згідно з частиною третьої статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV (надалі - Закон № 1952-IV) (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
Згідно з частиною першою статті 20 Закону № 1952-IV заява про державну реєстрацію прав та оригінали документів, необхідні для відповідної реєстрації, подаються заявником у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до частини першої статті 24 Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо, зокрема подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Частиною другою статті 18 Закону № 1952-IV передбачено, що перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначено Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (надалі - Порядок № 1127).
Згідно з пунктом 47 Порядку № 1127 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) для державної реєстрації права власності та права користування на земельну ділянку, права на яку набуваються шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування із земель державної або комунальної власності, подається рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи надання у користування або про затвердження документації із землеустрою щодо формування земельної ділянки та передачу її у власність чи надання у користування.
Для державної реєстрації права власності на земельну ділянку в разі, коли в документах, що подаються для такої реєстрації, відсутні відомості про її кадастровий номер, а також у разі, коли в результаті доступу до Державного земельного кадастру державним реєстратором встановлено відсутність відомостей про відповідну земельну ділянку, також подається витяг з Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку (пункт 59 Порядку № 1127).
Так, з матеріалів реєстраційної справи вбачається, що 14.09.2017 ОСОБА_7 (представник за довіреністю, серія і номер 02-30/04/539, яка видана 14.09.2016 Карлівською районною радою) звернувся до Карлівської служби реєстрації із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме: права комунальної власності на земельну ділянку, кадастровий номер: НОМЕР_1, за суб'єктом: Територіальна громада Карлівського району в особі Карлівської районної ради Полтавської області /т.1 а.с. 132/.
До заяви також додано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку /т.1 а.с. 133/.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку державна реєстрація земельної ділянки здійснена 25.10.2006 Карлівським районним відділом Полтавської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" /т. 1 а.с. 133/.
Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Бугаєнко В.М., керуючись частиною третьою статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктом 18 Порядку № 1127, зареєстровано право власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1, за суб'єктом: Територіальна громада Карлівського району в особі Карлівської районної ради Полтавської області, податковий номер: 21046532 /т. 1 а.с. 144/.
Обґрунтовуючи протиправність указаного рішення, позивач зазначає, що земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_1 розташована в межах міста Карлівка Полтавської області по АДРЕСА_1, у зв'язку з чим належить на праві комунальної власності територіальній громаді міста Карлівки.
За твердження позивача, зазначене підтверджується листом відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства Карлівської РДА від 15.08.2017 № 57, у якому начальник відділу Чорноштан П.А. на запит Карлівського міського голови повідомляє, що земельна ділянка, на якій розташовано об'єкт будівництва за адресою: АДРЕСА_1, відповідно до Генерального плану м. Карлівка, розробленого Укргорстройпроектом в 1978 році, розташована в межах міста /т. 1 а.с. 16/.
Крім того, позивачем надано до суду лист Міськрайонного управління у Карлівському та Машівському районах Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 30.11.2017 № 1392/121-17, згідно з яким зазначено, що земельна ділянка, кадастровий номер: НОМЕР_1, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 після припинення права постійного користування ПОКВКП "Полтавапаливо" відносилась до земель запасу комунальної власності територіальної громади міста Карлівки в особі Карлівської міської ради /т. 2 а.с. 23/. Указане не заперечувалось представниками відповідача-1 та третіх осіб-1, 2 у судовому засіданні 21.11.2017.
Водночас відповідач та треті особи-1, 2 зазначають, що відповідно до пункту 3 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 №5245-VI землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади.
Розглянувши вказані доводи сторін та третіх осіб, суд зазначає таке.
Відповідно до відомостей, зазначених в інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 20.09.2016 № 68496725, підставою виникнення права власності на земельну ділянку, за кадастровим номером: НОМЕР_1 є: Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", серія та номер: 5245-VI, виданий 06.09.2012, Земельний кодекс України, серія та номер: 2768-ІІІ, виданий 25.10.2001 /т. 1 а.с. 145/.
Суд звертає увагу на те, що відповідно до пункту 3 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.
Водночас згідно з пунктом 5 цього ж розділу державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.
Частиною першою статті 122 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Отже, вказаними нормами визначено, які саме землі вважаються комунальною власністю. Проте передбачено певну умову для державної реєстрації права територіальної громади на відповідну земельну ділянку, а саме: подання заяви про цю реєстрацію органом, який згідно зі статтею 122 Земельного кодексу України передає земельні ділянки у власність або користування. Цим органом у розумінні частини першої статті 122 Земельного кодексу України є сільські, селищні, міські ради.
Враховуючи вищезазначене, саме позивач, як уповноважений законом орган, вправі звертатися за реєстрацією права власності на землі, які розташовані в межах міста Карлівка Полтавської області, у тому числі і за реєстрацією земельної ділянки по АДРЕСА_1.
Крім того, суд зазначає, що відповідно до частини першої статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Позивач наголошував на тому, що жодних рішень стосовно передачі у комунальну власність територіальної громади Карлівського району в особі Карлівської районної ради земельної ділянки за кадастровим номером: НОМЕР_1 не приймалось; відсутні заяви чи рішення щодо здійснення державної реєстрації права власності на земельну ділянку за територіальною громадою Карлівського району в особі Карлівської районної ради.
Також з матеріалів справи вбачається те, що відповідно до державного акта на право постійного користування земельною ділянкою від 25.10.2006 земельну ділянку, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, на підставі рішення 3 сесії 5 скликання Карлівської міської ради від 18.07.2006 передано на праві постійного користування Полтавському обласному комунальному виробничо-комерційному підприємству "Полтавапаливо" /т. 1 а.с. 18/.
Рішенням одинадцятої позачергової сесії шостого скликання Карлівської міської ради Карлівського району Полтавської області припинено право постійного користування земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1 /т. 1 а.с. 19/.
Суд звертає увагу на те, що розпорядження земельною ділянкою згідно з вищезазначеними рішеннями здійснено саме позивачем.
Отже, всупереч положенням Закону №1952-IV державний реєстратор прав на нерухоме майно Бугаєнко В.М. Карлівської служби реєстрації, не встановивши відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, неправомірно прийняла рішення від 20.09.2016 № 31470083 про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку кадастровий номер: НОМЕР_1 за територіальною громадою Карлівського району в особі Карлівської районної ради за відсутності відповідного рішення Карлівської міської ради про передачу земельної ділянки територіальній громаді району в особі Карлівської районної ради або заяви Карлівської міської ради про реєстрацію права власності на земельну ділянку за територіальною громадою Карлівського району в особі Карлівської районної ради.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Бугаєнко В.М. від 20.09.2016 № 31470083 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, форма власності: комунальна, щодо проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1 за суб'єктом: територіальна громада Карлівського району в особі Карлівської районної ради Полтавської області, код ЄДРПОУ 21046532.
Згідно з частиною першою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Так, враховуючи те, що позивач звернувся до суду з адміністративним позовом не в порядку виконання владних управлінських функцій, а за захистом своїх порушених прав, як власник земельної ділянки, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Отже, позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 2, 7-11, 17, 71, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Карлівської міської ради Полтавської області до Державного реєстратора Бугаєнко Вікторії Миколаївни, Карлівської служби реєстрації, треті особи: Карлівська районна рада Полтавської області, Приватне підприємство "Агромаш", Державний реєстратор сектору з питань надання реєстраційних послуг Карлівської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Бугаєнко Вікторії Миколаївни від 20.09.2016 № 31470083 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, форма власності: комунальна, щодо проведення державної реєстрації права власності на земельну ділянку, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1 за суб'єктом: територіальна громада Карлівського району в особі Карлівської районної ради Полтавської області, код ЄДРПОУ 21046532.
Стягнути з Карлівської служби реєстрації (код ЄДРПОУ 40294805) на користь Карлівської міської ради Полтавської області (код ЄДРПОУ 21046549) за рахунок бюджетних асигнувань витрати зі сплати судового збору в розмірі 1600,00 грн.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови складено 11.12.2017.
Суддя Т.С. Канигіна
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2017 |
Оприлюднено | 18.12.2017 |
Номер документу | 70949650 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні