Постанова
від 07.12.2017 по справі 802/1814/17-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

07 грудня 2017 р. Справа № 802/1814/17

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Вільчинського О.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Бондаренка І.В..

представника позивача: ОСОБА_1,

відповідача: ОСОБА_2,

представника третьої особи: ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: приватного акціонерного товариства "Будматеріали"

до: державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницького, Немирівського, Тиврівського районів та м. Вінниці Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області ОСОБА_2; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Вінницькій області

про: скасування припису,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулося приватне акціонерне товариство "Будматеріали" (далі - ПрАТ "Будматеріали", позивач) з адміністративним позовом до державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницького, Немирівського, Тиврівського районів та м. Вінниці Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області ОСОБА_2. В адміністративному позові позивач просить суд скасувати припис відповідача від 15.09.2017 № 189.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що 15.09.2017 за наслідками проведеної перевірки додержання ПрАТ "Будматеріали" вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки площею 0,5918 га, за кадастровим номером 05206802800:01:003:0025, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_5, відповідачем було складений акт перевірки №309. У висновках вказаного акта зазначено, що виявлено факт зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) при здійсненні робіт, пов'язаних із видобутком та доставкою глини у виробництво працівниками ПрАТ "Будматеріали" в особі голови правління ОСОБА_6 за відсутності спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, що суперечить вимогам ст. 168 Земельного кодексу України.

Враховуючи виявлені порушення, 15.09.2017 відповідачем складено припис №189 із вимогами їх усунення у 30-денний термін.

На переконання позивача, оскаржуваний припис прийнятий всупереч чинному законодавству, не уповноваженою на те особою, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, зокрема, не встановлено хто був власником земельної ділянки на момент зняття родючого шару ґрунту.

Позивач зазначає, що відповідно до плану гірничих виробок видобувного уступу розвитку розроблення ПрАТ "Будматеріали" частини земельної ділянки за кадастровим номером 05206802800:01:003:0025 дійсно мало місце, але фактично до її передачі у власність ОСОБА_5, ще у 2004 році. та за наявності усіх необхідних дозвільних документів.

Ухвалою від 14.11.2017, постановленою без виходу до нарадчої кімнати та занесеною її до журналу судового засідання, суд залучив до участі у справі як третю особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Вінницькій області.

У судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі, посилаючись на обставини, що викладені у позовній заяві. Зокрема зазначив, що земельна ділянка, яка належить ОСОБА_5, згідно акта на право власності Серії ЯК №076924, виданого на підставі розпорядження Вінницької РДА №1428 від 08.11.2012, дійсно частково співпадає із земельною ділянкою, яка перебуває в оренді ПрАТ "Будматеріали" ще з 1997 року. Однак розробку та видобуток корисних копалин на ній було проведено ще у 2004 року, відповідно до плану гірничих виробок видобувного уступу розвитку. При цьому, на момент передачі даної земельної ділянки у власність ОСОБА_5, (2012 рік), жодних робіт на земельній ділянці ПрАТ "Будматеріали" уже не виконувало.

Відповідач у судовому засіданні проти позову заперечила, посилаючись на правомірність та обґрунтованість дій під час проведення перевірки та прийняття оскаржуваного припису.

Зазначила, що здійснивши виїзд на належну ОСОБА_5 земельну ділянку та оглянувши територію, встановила, що працівниками ПрАТ "Будматеріали" було здійснено комплекс робіт, пов'язаних із видобутком і доставкою глини у виробництво. Крім того, в ході обстеження земельної ділянки, виявила факт зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без відповідного отримання спеціального дозволу. Просила відмовити у задоволенні позовних вимог.

Представник третьої особи у судовому засіданні проти позову також заперечував та просив відмовити в задоволенні позову з огляду на безпідставність.

Допитаний у судовому засіданні свідок ОСОБА_5 пояснив, що він є власником земельної ділянки за кадастровим номером 05206802800:01:003:0025 ще з 2001 року на підставі рішення Лука - Мелешківської сільської ради №27 від 19.02.2001 "Про погодження передачі в натурі земельних часток (паїв)". Стверджував, що на момент отримання державного акта на право власності на земельну ділянку у 2012 році остання була придатна для сільськогосподарського призначення. Зазначив, що розробку вказаної земельної ділянки ПрАТ "Будматеріали" здійснило після отримання ним державного акта на земельну ділянку.

Заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши матеріали справи, суд встановив такі фактичні обставини.

Відповідно до Ліцензії (спеціального дозволу на користування надрами) від 21.11.1997 №1150 ПрАТ "Будматеріали" є користувачем надр, а саме Південно-Вінницького родовища, яке розташоване на відстані 0,5 км на північ від с. Лука - Мелешківська Вінницького району Вінницької області, по видобуванню суглинків.

Рішенням 5 сесії Вінницької обласної ради 23 скликання від 29.04.1999 ПрАТ "Будматеріали" надано гірничий відвід з метою розробки Південно-Вінницького родовища цегельної сировини для видобутку суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної. 18.05.1999 позивачу виданий акт про надання гірничого відводу.

14.06.1999 Державний комітет України по нагляду за охороною праці і Державний Гірничий нагляд видав довідку про реєстрацію гірничого відводу №6.

Рішенням 12 сесії Лука - Мелешківської сільської ради 5 скликання від 22.06.2007 погоджено відведення земельної ділянки площею 27,1834 га під розробку Південно - Вінницького родовища для видобутку цегельної сировини.

Розпорядженням Вінницької обласної адміністрації №709 від 19.12.2011 ПрАТ "Будматеріали" надано в оренду строком на 1 рік (до закінчення строку дії спеціального дозволу на користування надрами) земельну ділянку площею 25,3957 га, в тому числі, 15,4695 га пасовищ, 0,6442 га під господарськими шляхами, 6,7690 га інші землі, 2,5130 га існуючий кар'єр за рахунок земель запасу на території Лука - Мелешківської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту, для розробки Південно-Вінницького родовища цегельної сировини.

25.12.2012 між Вінницькою районною державною адміністрацією (орендодавець) та ПрАТ "Будматеріали" (орендар) укладений договір оренди земельної ділянки за кадастровим номером 0520682800:01:003:0026, для розробки Південно-Вінницького родовища цегельної сировини, загальною площею 25,3957 га, з них 15,4695 га пасовищ, 0,6442 га під господарськими шляхами, 6,7690 га інші землі, 2,5130 га існуючий кар'єр за рахунок земель запасу на території Лука - Мелешківської сільської ради Вінницького району, за межами населеного пункту.

Разом із тим, 08.11.2012 Вінницька районна державна адміністрація Вінницької області прийняла розпорядження №1428 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки земельної частки (паю) громадянину ОСОБА_5 на території Лука - Мелешківської сільської ради, за межами населеного пункту".

На підставі вказаного розпорядження ОСОБА_5 виданий державний акт серії ЯК №076924 на право власності на земельну ділянку за кадастровим номером 0520682800:01:003:0025 площею 0,5918 га. Даний акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі 28.12.2012.

На підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №81-ДК від 12.05.2017, №383-ДК від 11.09.2017, постанови про проведення перевірки ГУ Національної поліції у Вінницькій області від 14.04.2017, 15.09.2017 державний інспектор у сфері контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель на території Вінницького, Немирівського, Тиврівського районів та м. Вінниці Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області ОСОБА_2 провела перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки площею 0,5918 га, кадастровий номер 05206802800:01:003:0025, на території Вінницької міської ради, за межами населеного пункту неподалік кар'єру із видобутку глини, яка належить на праві приватної власності громадянину ОСОБА_5 відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку серія ЯК №076924.

За результатами перевірки складені акти обстеження земельної ділянки № 159 та №160 від 15.09.2017, акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №309 від 15.09.2017.

Відповідно до змісту акта №309 від 15.09.2017 під час перевірки встановлено, що на частині земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 0,5784 га, кадастровий номер 0520682800;01;003;0025, працівниками ПрАТ "Будматеріали" проведено комплекс робіт, пов'язаних із видобуванням і доставкою глини у виробництво.

Також, як зазначено в акті, в ході обстеження вказаної ділянки на її частині площею 0,5784 га виявлено факт зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) при здійсненні робіт, пов'язаних із видобутком та доставкою глини у виробництво працівниками ПрАТ "Будматеріали".

Відповідач зазначає, що вказані роботи проведені ПрАТ "Будматеріали" в особі голови правління ОСОБА_6 за відсутності спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельну ділянку, що є порушенням вимог ст. 168 Земельного кодексу України.

15.09.2017 відповідач винесла припис №189 із вимогою усунути виявлені під час перевірки порушень в 30-денний термін, шляхом проведення рекультивації - комплексу організаційних, біотехнологічних та правових заходів, з метою відновлення ґрунтового покриву земельної ділянки кадастровий номер 05206802800:01:003:0025.

Не погодившись із фактом виявленого під час перевірки порушення та приписом, позивач звернувся з цим адміністративним позовом.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із такого.

Відповідності до ст. 2 Земельного кодексу України (далі по тексту - ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Статтею 187 ЗК України визначено, що контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні держання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно з вимогами ст. 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Відповідно до преамбули Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 № 963-IV (далі - Закон № 963-IV) цей Закон визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

За приписами статті 9 Закону № 963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок, розгляду звернень юридичних і фізичних осіб.

Статтею 6 Закону № 963-IV визначено повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Статтею 10 вказаного Закону визначено повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.

Так, згідно зі ст. 6 Закону № 963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.

Відповідно до положень ст. 10 Закону № 963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, встановлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно - і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії картографії та кадастру, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 14.01.2015 №15 (Положення № 15) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно з пп. 1 п. 3 Положення № 15 основними завданнями Держгеокадастру є реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів;

За приписами підпунктів 25-1, 25-10, 45 пункту 4 Положення №15 Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:

дотриманням строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов'язковим здійсненням заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;

використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення;

вживає відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам.

здійснює державний нагляд у сфері землеустрою.

Крім того, як передбачено п.п. 1, 2 ч. 6 та ч. 9 Положення про ОСОБА_4 управління Держгеокадастру в області, затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 № 333, посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право: складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель.

ОСОБА_4 та провідні спеціалісти, які безпосередньо здійснюють державний нагляд (контроль), є одночасно державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.

З огляду на викладене суд не погоджується з доводами позивача, що оскаржуваний припис виданий не уповноваженою особою.

Надаючи оцінку припису, суд виходив з такого.

Підставою для його винесення став висновок відповідача про те, що факт зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) при здійсненні робіт, пов'язаних із видобутком та доставкою глини у виробництво працівниками ПрАТ "Будматеріали", проведені за відсутності спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, що є порушенням ст. 168 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 168 ЗК України ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. При здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.

Відповідно до п. 3.1 "Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.01.2005 № 1, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.01.2005 за № 70/10350, власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.

Згідно з п. 3.3 цього Порядку дозвіл видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою, у якому повинні бути визначені умови зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту та порядок проведення рекультивації порушених земель. Якщо в проекті ці умови не визначені чи визначені в неповному обсязі, відповідний орган спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів (Держкомзему) відмовляє у видачі дозволу.

Відповідно до пояснень позивача видобуток корисних копалин на земельній ділянці, наданій ОСОБА_5, було проведено ще у 2004 році, що підтверджується наявним у матеріалах справи планом гірничих виробок видобувного уступу.

Згідно зі ст. 51 Кодексу України про надра розробка родовищ твердих, рідких і газоподібних корисних копалин та переробка мінеральної сировини провадяться згідно з затвердженими проектами та планами робіт, правилами технічної експлуатації та охорони надр.

Плани технічної експлуатації, проекти і плани розробки родовищ корисних копалин та переробки мінеральної сировини погоджуються користувачами надр з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері вивчення та раціонального використання надр та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, в частині додержання вимог законодавства про надра.

Згідно із статтею 24 Гірничого закону України документи, що дають право на проведення гірничих робіт, зокрема, є технічний проект, затверджений і погоджений у встановленому порядку.

Розробку даної земельної ділянки ПрАТ "Будматеріали" проводила за наявності усіх дозвільних документів та ліцензії на користування надрами №1150 від 21.11.1997.

Факт розробки частини належної ОСОБА_5 земельної ділянки саме до набуття ОСОБА_5 права власності на спірну земельну ділянку, тобто до 2012 року, підтверджується дослідженими матеріалами аерофотозйомки земельної ділянки, що знаходиться на території Південно-Вінницького родовища суглинків, зроблені Державним науково-виробничим підприємством "Геосистема" 08.10.2010.

Крім того, незмінність розробленого поверхневого шару даної земельної ділянки протягом 2011-2016 років також підтверджується наявними у матеріалах справи викопіюваннями, виготовленими із комп'ютерної програми "Google Earth Pro".

Проведення відповідних робіт по видобутку корисних копалин на земельній ділянці за кадастровим номером 05206802800:01:003:0025 ще до передачі її у власність ОСОБА_5, додатково підтверджується довідкою Державного спеціалізованого лісозахисного підприємства "Вінницялісозахист" від 08.11.2017 №08-02/143, із якої випливає, що на більшій території вказаної земельної ділянки відбулося самозаліснення деревно-чагарниковою рослинністю віком до 10 років, а окремі дерева віком до 15 років.

У зв'язку з цим суд не бере до уваги як належний доказ пояснення свідка про те, що роботи із видобутку корисних копалин на спірній земельній ділянці були проведені позивачем після 2012 року.

Наведені вище обставини, у своїй сукупності, свідчать про те, що розроблення ПрАТ "Будматеріали" частини земельної ділянки за кадастровим номером 05206802800:01:003:0025 дійсно мало місце ще до її передачі у власність ОСОБА_5, тобто до 2012 року, та за наявності усіх необхідних дозвільних документів.

При цьому, жодних доказів, які б свідчили про проведення ПрАТ "Будматеріали" будь-яких робіт на даній земельній ділянці після її передачі у власність ОСОБА_5, матеріали справи не містять та відповідачем не надано.

Крім того, у судовому засіданні державний інспектор Чухно І.В. пояснила, що прибувши на місце перевірки та оглянувши територію, вона встановила, що частина земельної ділянки розроблена, зокрема знятий верхній родючий шар ґрунту, внаслідок чого і дійшла висновку про проведення ПрАТ "Будматеріали" на даній земельній ділянці робіт із видобутку корисних копалин.

Натомість, жодних земельно-кадастрових робіт по спеціальному обстеженню і розвідуванню щодо збирання, обробки, аналізу земельно-кадастрової інформації, відповідачем проведено не було.

Таким чином, враховуючи те, що розробка земельної ділянки ПрАТ "Будматеріали" мала місце ще до її передачі у власність ОСОБА_5 та за наявності усієї необхідної дозвільної документації, висновки перевірки про зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) при здійсненні робіт, пов'язаних із видобутком та доставкою глини у виробництво працівниками ПрАТ "Будматеріали", проведені за відсутності спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельну ділянку, на переконання суду, є необґрунтованими.

Крім того, надаючи оцінку оскаржуваному рішенню, суд виходив з того, що позивачу висунута вимога у 30-денний термін провести рекультивацію - комплекс організаційних, біотехнологічних та правових заходів, з метою відновлення ґрунтового покриву земельної ділянки кадастровий номер 05206802800:01:003:0025.

Відповідно до положень ст. 166 ЗК України рекультивація порушених земель - це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель.

Землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та у гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, підлягають рекультивації.

Для рекультивації порушених земель, відновлення деградованих земельних угідь використовується ґрунт, знятий при проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, шляхом його нанесення на малопродуктивні ділянки або на ділянки без ґрунтового покриву.

Більш детальні положення про рекультивацію вміщені у ст. 52 Закону України "Про охорону земель".

Так, відповідно до зазначеної норми рекультивації підлягають землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та в гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт.

При проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, відокремлена ґрунтова маса підлягає зняттю, складуванню, збереженню та перенесенню на порушені або малопродуктивні земельні ділянки відповідно до робочих проектів землеустрою. При знятті ґрунтового покриву здійснюється пошарове зняття і роздільне складування верхнього, найбільш родючого шару ґрунту, та інших прошарків ґрунту відповідно до структури ґрунтового профілю, а також материнської породи.

Об'єм ґрунтової маси, що підлягає зняттю і роздільному складуванню, визначається в робочих проектах землеустрою.

Рекультивація земельних ділянок здійснюється шляхом пошарового нанесення на малопродуктивні земельні ділянки або ділянки без ґрунтового покриву знятої ґрунтової маси, а в разі потреби - і материнської породи в порядку, який забезпечує найбільшу продуктивність рекультивованих земель.

Роботи із зняття, складування, збереження та нанесення ґрунтової маси на порушені земельні ділянки здійснюються за рахунок фізичних та юридичних осіб, з ініціативи або вини яких порушено ґрунтовий покрив, а роботи з нанесення знятої ґрунтової маси на малопродуктивні землі здійснюються за бажанням власників або землекористувачів, у тому числі орендарів, цих земельних ділянок за їх рахунок.

Безумовно позивач зобов'язаний здійснити рекультивацію земельної ділянки, на якій ним проводилися гірничодобувні роботи.

Поряд із цим суд зазначає, що припис - це обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб'єкта господарювання згідно із законом.

Обов'язковою підставою для винесення припису та його невід'ємною ознакою є те, що припис спрямований на усунення встановлених контролюючим органом порушень вимог законодавства, а також припис не є способом притягнення порушника до відповідальності і не являється різновидом санкцій. Тобто необхідною умовою винесення припису є усунення об'єктом контролю порушення законодавства у випадку виконання вимог припису.

Водночас здійснити комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів з дотриманням вимог законодавства у визначений у приписі 30-денний строк фактично неможливо.

Враховуючи вищенаведене суд приходить висновку, що обставини, які були підставою для прийняття відповідачем оскаржуваного припису №189 від 15.09.2017, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.

Відповідно до ст.ст. 11, 86 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Згідно з положеннями ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів учасників судового процесу оцінивши докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для повного задоволення адміністративного позову.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходив з такого.

Згідно з ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, на користь позивача підлягає стягненню сплачений ним при зверненні до суду судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Скасувати припис державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель на території Вінницького, Немирівського, Тиврівського та м. Вінниці Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області ОСОБА_2 від 15.09.2017 № 189.

Стягнути на користь приватного акціонерного товариства "Будматеріали" (код ЄДРПОУ 06959287) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 39767547) сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 1600 грн. (одна тисяча шістсот гривень).

Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Вільчинський Олександр Ванадійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.12.2017
Оприлюднено15.12.2017
Номер документу70995372
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/1814/17-а

Постанова від 07.12.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

Ухвала від 17.10.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні