Ухвала
від 11.12.2017 по справі п/811/2018/17
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

11 грудня 2017 року м. Кропивницький Справа № П/811/2018/17

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А., за участю секретаря судового засідання Гловацької М.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом фермерського господарства "Пацеля" до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання протиправними дій, скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство "Пацеля" (надалі - ФГ "Пацеля") звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (надалі - ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області) про визнання протиправними дій, скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії

Позов мотивовано тим, що 18.02.2008 року між Знам'янською районною державною адміністрацією та ФГ "Пацеля" укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстрований за №040837100012 від 18.02.2008 року у Знам'янському міськрайонному відділі КРФ ДП "ЦДЗК". Предметом договору є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, що розташована на території Казарнянської сільської ради Знам'янського району Кіровоградською області площею 100 га, кадастровий номер: 3522282600:02:000:9011. За умовами цього договору, який укладено на 10 років, після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк, у цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити орендодавця про намір продовжити його дію. На виконання умов договору та статті 33 Закону України "Про оренду землі" ФГ "Пацеля" неодноразово зверталося до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області з клопотаннями про поновлення договору оренди земельної ділянки, проте ці клопотання не були задоволені. Зокрема, на звернення позивача від 12.09.2017 року про поновлення терміну дії договору оренди землі на 7 років із встановленим розміром орендної плати 8%, відповідач надав відповідь №Ф-18597/0-13036/0/6-17 від 06.10.2017 року про заперечення щодо поновлення договору оренди землі з посиланням на те, що ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області заперечує щодо внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати на рівні 8%. На повторну заяву позивача від 19.10.2017 року відповідач листом №Ф-2074/0-14292/0/6-17 від 26.10.2017 року надав попередню відповідь та направив акт приймання-передачі (повернення) земельної ділянки, попри те, що договір ще діючий. Позивач, стверджуючи, що відповідач своїми відмовами, які суперечать чинному законодавству, свідомо затягує процес поновлення договору оренди землі від 18.02.2008 року на новий строк, чим позбавляє його законного права на переважне право перед іншими особами на поновлення договору оренди землі, просить суд:

- визнати протиправними дії ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області стосовно відмови у поновленні договору оренди землі, зареєстрованого 18.02.2008 року за №040837100012, земельної ділянки загальною площею 100,0026 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Казарнянської сільської ради Знам'янського району Кіровоградської області, кадастровий номер: 3522282600:02:000:9011, викладеної в листі - повідомленні №Ф-18597/0-13036/0/6-17 від 06.10.2017 року, та скасувати рішення ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 06.10.2017 року, викладене у листі - повідомленні №Ф-18597/0-13036/0/6-17 стосовно заперечення щодо поновлення договору оренди;

- визнати протиправними дії ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області стосовно відмови у поновленні договору оренди землі, зареєстрованого 18.02.2008 року за №040837100012, земельної ділянки загальною площею 100,0026 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Казарнянської сільської ради Знам'янського району Кіровоградської області, кадастровий номер: 3522282600:02:000:9011, викладеної в листі - повідомленні №Ф-2074/0-14292/0/6-17 від 26.10.2017 року, та скасувати рішення ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 06.10.2017 року, викладене у листі - повідомленні №Ф-20747/0-14292/0/6-17 від 26.10.2017 року;

- зобов'язати ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області повторно розглянути питання про поновлення договору оренди земельної ділянки (лист - повідомлення) ФГ "Пацеля" з урахуванням заяви від 19.10.2017 року щодо зміни розміру орендної плати на 12% та строку дії договору оренди землі на 7 років та прийняти відповідне рішення.

Від відповідача 11.12.2017 року до суду надійшло клопотання про закриття провадження у справі, мотивоване тим, що спір щодо захисту цивільних прав, що виникають із земельних правовідносин, має не публічний, а приватно-правовий характер, а тому його вирішення не належить до юрисдикції адміністративних судів.

Вирішуючи це клопотання, суд дійшов до таких висновків.

Відповідно до частини 1, 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

За визначеннями, наведеними у пунктах 1, 7 частини 1 статті 3 КАС України, справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень; суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини 2 статті 4 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

Частинами 1, 2 статті 17 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.

Юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема: 1) спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності; 2) спори з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; 3) спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень; 4) спори, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів; 5) спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України; 6) спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму; 7) спори фізичних чи юридичних осіб із розпорядником публічної інформації щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації; 8) спори фізичних чи юридичних осіб щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони", за виключенням спорів, пов'язаних із укладенням договору з переможцем переговорної процедури закупівлі, а також зміною, розірванням і виконанням договорів про закупівлю.

Зі змісту позову вбачається, що позивач обґрунтовує позовні вимоги порушенням свого переважного права на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі), у зв'язку з чим просить суд визнати протиправними дії та скасувати рішення відповідача стосовно заперечення щодо поновлення договору оренди землі, а також зобов'язати відповідача повторно розглянути питання про поновлення договору оренди землі та прийняти відповідне рішення.

Згідно зі статтею 80 Земельного кодексу України суб'єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Частиною 2 статті 84 Земельного кодексу України передбачено, що право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Згідно з частиною 4 статті 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.

Відповідно до Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №333 від 29.09.2016 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 року за №1391/29521, Головне управління Держгеокадастру в області розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством (пп.13 п.4 Положення).

Відтак, до повноважень відповідача належить розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення на території Кіровоградської області, у тому числі передача таких земельних ділянок в оренду.

Статтею 16 Закону України "Про оренду землі" установлено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Нормами статті 33 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. У разі смерті орендодавця до спливу строку дії договору оренди землі орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це спадкоємця земельної ділянки протягом місяця з дня, коли йому стало відомо про перехід права власності на земельну ділянку.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку.

Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.

Отже, необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки. Зобов'язати цей орган в судовому порядку прийняти таке рішення неможливо, оскільки це суперечить вимогам законодавства - відповідно до статті 319 Цивільного кодексу України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Головне управління Держгеокадастру в області при здійсненні повноважень власника землі є вільним у реалізації права розпоряджатися землею та вільне у виборі суб'єкта щодо надання йому права користування землею в порядку, встановленому законом.

Таким чином, реалізація переважного права на поновлення договору оренди земельної ділянки можлива лише за наявності волевиявлення на те обох сторін, яке з боку уповноваженого органу оформлюється відповідним рішенням.

У справі, що розглядається, ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, реалізуючи право розпорядження земельною ділянкою, відповідно до статті 5 Земельного кодексу України має рівні права з громадянами та юридичними особами, з якими вона вступає у відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, тобто є рівноправним суб'єктом земельних відносин. відносин. У цьому спорі учасники земельних правовідносин не підпорядковані один одному.

Правовідносини, що склались між сторонами, стосуються права та підстав набуття права користування, а саме права оренди на спірну земельну ділянку, отже відповідач у спірних правовідносинах не здійснював владних повноважень відносно позивача.

Така правова позиція щодо застосування статті 33 Закону України "Про оренду землі" висловлена Верховним Судом України у постанові від 01.10.2013 року (справа № 21-345а13).

Крім того, відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Європейський суд з прав людини у справі "Zand v. Austria" від 12.10.1978 року вказав, що словосполучення "встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття "суд, встановлений законом" у частині першій статті 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів ". З огляду на це не вважається "судом, встановленим законом" орган, котрий, не маючи юрисдикції, судить осіб на підставі практики, яка не передбачена законом.

Виходячи з положень пункту 7 частини 1 статті 3, пункту 1 частини 2 статті 17 КАС України, до юрисдикції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Натомість, позов, предметом якого є перевірка правильності формування волі однієї зі сторін стосовно розпорядження землею та передачі відповідних прав щодо неї, не може бути розглянуто за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.

Такий висновок зроблений Верховним Судом України у постанові від 24.02.2015 року (справа №21-34а15).

Відповідно до пунктів 1 та 6 частини 1 статті 12 Господарського процесуального кодексу України господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні господарських договорів, у тому числі щодо приватизації майна, та з інших підстав; справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.

Відтак, суд погоджується з доводами відповідача, що спір з позивачем щодо користування земельною ділянкою виник у сфері приватно-правових відносин, не є публічно-правовим, а тому юрисдикція адміністративних судів, що встановлена статтею 17 КАС України, на нього не поширюється. Зважаючи на суб'єктний склад сторін, вказаний спір має розглядатися в порядку господарського судочинства.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 157 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.133, 157, 160, 165, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

Клопотання представника відповідача задовольнити.

Закрити провадження в адміністративній справі за позовом фермерського господарства "Пацеля" до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання протиправними дій, скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії.

Роз'яснити позивачу, що розгляд такої справи віднесено до юрисдикції господарського судочинства.

Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги ухвала суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Ухвала суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги у 5-денний строк з дня отримання її копії, з одночасним надісланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду ОСОБА_1

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2017
Оприлюднено17.12.2017
Номер документу71027858
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/2018/17

Ухвала від 01.06.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 19.02.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 11.12.2017

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 11.12.2017

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 24.11.2017

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні