Постанова
від 14.12.2017 по справі 812/1751/17
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

8.1

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

14 грудня 2017 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1751/17

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Секірська А.Г., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Троїцького територіального медичного об`єднання до Головного управління ДФС у Луганській області про скасування рішення від 04.09.2017 № НОМЕР_1, -

ВСТАНОВИВ:

21 листопада 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Троїцького територіального медичного об`єднання (далі - Позивач, Троїцьке ТМО) до Головного управління ДФС України в Луганській області (далі - Відповідач, ГУ ДФС у Луганській області) про скасування рішення від 04.09.2017 № НОМЕР_1.

В обґрунтування позову позивачем зазначено, що 19.09.2017 Троїцьким ТМО отримано рішення ГУ ДФС у Луганській області від 04.09.2017 № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або (несвоєчасно перерахування) єдиного внеску, в якому в.о. начальника ГУ ДФС у Луганській області ОСОБА_1 прийняла рішення на підставі частини десятої та п. 2 частини одинадцятої статті 25 Закону № 2464 застосувати до Троїцького ТМО штраф у розмірі 18027,65 грн та нарахувати пеню у розмірі 3233,00 грн в період з 21.11.2014 до 08.12.2014. З посиланням на п.9-4 розділу VIII Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2464 позивач просив суд визнати рішення ГУ ДФС у Луганській області від 04.09.2017 № НОМЕР_1 протиправним та скасувати його.

Представник позивача у судове засідання не прибув, надав заяву від 04.12.2017 вх. № 29885/2017 про розгляд справи без його участі в письмовому провадженні (арк.спр. 19).

Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у письмових запереченнях від 14.12.2017 вх. № 31322/2017, так, зазначив, що відповідно до інтегрованої картки платника переплата станом на 20.11.2014 складала 7147,12 грн. По терміну сплати 20.11.2014 згідно Звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообовязкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів від 13.11.2014 № НОМЕР_2 нараховано платником самостійно 187 423,61 грн єдиного внеску. Відповідно 20.11.2014 виникла заборгованість зі сплати єдиного внеску в сумі 180276,49 грн. Погашення заборгованості по єдиному внеску здійснювалась частково: 28.11.2014 - 1197,00 грн, 08.12.2014 - 179079,50 грн, зараховано 28.11.2014 - 108,00 грн, платіжне доручення від 28.11.2014 № 172, зараховано 28.11.2014 - 1089,00 грн, платіжне доручення від 28.11.2014 № 175; зараховано 08.12.2014 = 10478,56 грн, платіжне доручення від 08.12.2014 № 388; зараховано 08.12.2014 - 105 334,90 грн, платіжне доручення від 08.12.2014 № 391; зараховано 08.12.2014 - 63266,00 грн, платіжне доручення від 08.12.2014 № 375 на суму 80185,40 грн.

Згідно рішення від 04.09.2017 № НОМЕР_1 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на підставі частини десятої та пункту 2 частини одинадцятої статті 25 Закону № 2464 за несплату (неперарухання) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообовязкове державне соціальне страхування застосовано штраф у розмірі 10%, що становить 18027,65 грн та нараховано пеню у розмірі 0,1% суми недоїмки, що становить 3233,00 грн за період з 21.11.2014 до 08.12.2014.

У відповідності до вимог статті 10 Закону № 1669 єдиним належним та допустимим доказом для звільнення Троїцького ТМО від відповідальності у вигляді штрафних санкцій та пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску є сертифікат Торгово - промислової палати України. Закон № 1669 не скасовує обовязків, визначених частиною другою статті 6 Закону № 2464, а надає можливість платникам єдиного внеску на період АТО не виконувати їх у встановлені строки (своєчасно) та в повному обсязі. Умовою для такого звільнення (відстрочення) є заява у довільній формі, яка подається до фіскального органу за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення АТО та сертифікат ТПП України. Отже, згідно з вимогами Закону № 1669 вказані обовязки мають бути виконані платниками єдиного внеску після закінчення АТО у повному обсязі. При цьому платники єдиного внеску, які перебувають на обліку в фіскальних органах, розташованих на території, де проводилася АТО або було оголошено військовий чи надзвичайний стан, продовжують здійснювати діяльність, нараховувати, обчислювати і сплачувати заробітну плату, то вони зобовязані виконувати всі встановлені Законом № 2464 функції. Зазначені правовідносини врегульовані Законом № 2464, в силу п.9-4 розділу 8 якого позивач звільнений від його сплати за умови дотримання відповідної процедури - надання документу, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобовязань, а саме - є сертифікат ТПП України.

Дана правова позиція визначена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 28.07.2015 по справі № К/800/19383/15. Станом на теперішній час позивач не надав сертифікат ТПП України, тобто рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несвоєчасну сплату єдиного внеску від 04.09.2017 № НОМЕР_1 є законним та таким, що підлягає виконанню.

На підставі викладеного предстаник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Розглянувши справу в порядку письмового провадження у відповідності до вимог статті 122 КАС України, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази відповідно до вимог статей 69-72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд прийшов до наступного.

Судом установлено, що Троїцьке територіальне медичне об`єднання зареєстровано як юридична особа 22.11.1993, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 14.12.2017 за № НОМЕР_3 (арк.спр.22-25).

Позивач у розумінні статті 4 Закону № 2464 є платником єдиного внеску.

З картки особового рахунку вбачається, що заборгованість зі сплати єдиного внеску в розмірі 180276,49 грн виникла у позивача з 20.11.2014 (арк.спр. 44).

Позивач 13.11.2017 за вих. № 948 звернувся до начальника Троїцького відділення Сватівської ОДПІ ГУ ДФС у Луганській області із заявою про звільнення від сплати єдиного внеску на підставі п. 9-4 абзацу 2 розділу 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2464 (арк.спр. 12).

04.09.2017 ГУ ДФС у Луганській області прийнято рішення № НОМЕР_1 про застосування до Троїцького ТМО штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким застосовано штраф у розмірі 18027,65 грн за період з 21.11.2014 по 08.12.2014 та нараховано пеню у розмірі 3233 грн, разом - 21260,65 грн (арк.спр. 6).

21.09.2017 позивач звернувся до Голови ДФС України зі скаргою № 749, в якій просив скасувати рішення віл 04.09.2017 № НОМЕР_1 (арк.спр. 8-9).

25.10.2017 ДФС України прийнято рішення про результати розгляду скарги, яким скаргу залишено без задоволення (арк.спр. 10-11).

При вирішенні спору по суті суд керується такими нормами.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 67 Конституції України встановлений обов'язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування 08.07.2010 № 2464-VI (далі - Закон № 2464) визначено правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування платниками єдиного внеску є підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Частиною восьмою статті 9 Закону № 2464 обумовлено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

У відповідності до частини дванадцятої статті 9 цього Закону єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов'язаннями із сплати єдиного внеску зобов'язань із сплати податків, інших обов'язкових платежів, передбачених законом, або зобов'язань перед іншими кредиторами зобов'язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов'язаннями, крім зобов'язань з виплати заробітної плати (доходу).

Приписами статті 25 Закону № 2464 встановлено, що рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов'язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами.

За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум. У редакції вказаної норми, що діяла до 01.01.2015, розмір штрафу складав 10 відсотків несплачених або несвоєчасно сплачених сум.

На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Указом Президента України від 14.04.2014 № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення Антитерористичної операції на території Донецької і Луганської областей.

Тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення визначає Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції . Абзацом 2 статті 1 зазначеного Закону визначено, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14.04.2014 № 405/2014.

Як установлено судом, Троїцьке ТМО у спірний період та до теперішнього часу знаходиться у смт. Троїцьке Луганської області..

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, включено смт. Троїцьке Луганської області.

Дію вказаного розпорядження зупинено розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1079-р від 05.11.2014.

Вказані розпорядження втратили чинність згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1275-р від 02 грудня 2015 року Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України . Відповідно до Переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України смт. Троїцьке Луганської області є територією проведення антитерористичної операції.

Згідно з положеннями статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції 02.09.2014 № 1669-VII (далі - Закон № 1669) на час проведення антитерористичної операції забороняється нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики з 14.04.2014 громадянам України, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися у період з 14.04.2014 з населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, а також юридичним особам та фізичним особам - підприємцям, що провадять (провадили) свою господарську діяльність на території населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція. При цьому, згідно з п.п. 8 п. 4 статті 11 Закону № 1669 розділ VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування доповнено пунктом 9-3, відповідно до якого платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14.04.2014 № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , на період з 14.04.2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені статтями 25, 26 Закону № 2464 за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до зазначених платників єдиного внеску, не застосовуються.

Суд зазначає, що відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України № 911-VIII від 24 грудня 2015 року внесені зміни до Закону України від 02 вересня 2014 року № 1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , у відповідності до якого п.п. 8 п. 4 статті 11 вказаного Закону виключено. Водночас, оскільки п.п. 8 п. 4 статті 11 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції було внесено зміни до Розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , а Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України № 911-VIII від 24 грудня 2015 року змін до Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування не було внесено, спірні правовідносини врегульовують положення п. 9-4 Розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування .

З набранням чинності Законом України Про внесення змін до розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці від 02.03.2015 № 219-VIII п. 9-3 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначено вважати п. 9-4.

Таким чином, згідно з п. 9-4 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14.04.2014 № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , на період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Посилання відповідача на ненадання сертифікату Торгово-промислової палати України про підтвердження форс-мажорних обставин відповідачу суд не бере до уваги з огляду на безумовне звільнення позивача від відповідальності за неналежне виконання податкових зобов'язань в певний період часу, оскільки вимоги Закону № 1669 не передбачають надання сертифікату ТПП України для звільнення від штрафних санкцій та пені, та таке звільнення передбачене в силу Закону.

З огляду на наведене рішення відповідача від 04.09.2017 № НОМЕР_1 про застосування до Троїцького ТМО штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальну суму 21260,65 грн прийнято не у відповідності до п. 9-4 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , а тому суд визнає його протиправним та таким, яке слід скасувати.

За приписами частини першої статті 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до положень статті 4 Закону України «Про судовий збір» за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру, який подано субєктом владних повноважень, юридичною особою сплачується судовий збір у розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Позивачем при зверненні до суду з позовом сплачено судовий збір у розмірі 1600,00 грн згідно з платіжним дорученням від 15.11.2017 № 563 (арк.спр. 2).

З огляду на те, що позовні вимоги позивача, який не є суб'єктом владних повноважень, задоволено, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Головного управління ДФС у Луганській області судові витрати на користь позивача у сумі 1600,00 грн.

Керуючись статтями 69-72, 87, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Троїцького територіального медичного об`єднання до Головного управління ДФС у Луганській області про скасування рішення від 04.09.2017 № НОМЕР_1 задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Луганській області від 04 вересня 2017 року № НОМЕР_1 про застосування до Троїцького територіального медичного об`єднання штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперарухвання) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску у загальному розмірі 21260,65 грн (двадцять одна тисяча двісті шістдесят гривень 65 коп.), з яких штраф - 18027,65 грн, пеня - 3233,00 грн.

Стягнути на користь Троїцького територіального медичного об`єднання (92100, Луганська область, Троїцький район, смт. Троїцьке, вул. Виноградна, буд. 11, ідентифікаційний код юридичної особи 01983720) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Луганській області (93401, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Енергетиків, 72, ідентифікаційний код юридичної особи 39591445) витрати зі сплати судового збору у розмірі 1600,00 (одна тисяча шістсот гривень 00 коп.) грн.

Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя ОСОБА_2

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.12.2017
Оприлюднено17.12.2017
Номер документу71028201
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1751/17

Ухвала від 01.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 20.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 27.03.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 03.03.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 03.03.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 07.02.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 19.01.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Постанова від 14.12.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 22.11.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні