Постанова
від 12.12.2017 по справі 210/5026/16-а(2-а/210/119/16)
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 грудня 2017 рокусправа № 210/5026/16-а(2-а/210/119/16)

Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді: Лукманової О.М.,

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

при секретарі: Сонник А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення виконкому Металургійної районної у місті ОСОБА_1 ради на постанову Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу від 18 серпня 2017 року по справі № 210/5026/16-а (2-а/210/119/16) за позовом ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення виконкому Металургійної районної у місті ОСОБА_1 ради про зобов'язання провести перерахунок та виплатити допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку,-

в с т а н о в и л а:

У листопаді 2016 року ОСОБА_2 (далі по тексту - позивач) звернулась до суду з позовом до УПСЗН виконкому Металургійної районної у місті ОСОБА_1 ради (далі по тексту - відповідач), в якому, з урахуванням уточнених вимог, просила зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплатити їй допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі прожиткового мінімуму за кожен місяць за період з дня призначення допомоги по дату звернення до суду (за виключенням платежів, які були виплачені), та в подальшому провадити нарахування та виплату допомоги в розмірі прожиткового мінімуму, як це передбачено ст. 43 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованнями в редакції, чинній на час призначення допомоги; зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплатити їй допомогу при народженні дитини у відповідності із ст. 41 в редакції, чинній на час призначення допомоги, в сумі, кратній 30 прожитковим мінімумам на дату народження дитини - на 23.06.2014 року (за виключенням платежів, які були виплачені).

Постановою Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу від 18.08.2017 року позовні вимоги ОСОБА_2 задоволено частково, зобов'язано відповідача - Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Дзержинської районної у місті ради провести перерахунок та виплатити ОСОБА_2 допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі прожиткового мінімуму за кожен місяць за період з дня призначення допомоги по дату звернення до суду (за виключенням платежів, які були їй виплачені), та в подальшому провадити нарахування та виплату допомоги в розмірі прожиткового мінімуму, як це передбачено ст.43 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням в редакції, чинній на час призначення допомоги.

Не погодившись з постановою суду, УПСЗН виконкому Металургійної районної у місті ОСОБА_1 ради подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просило скасувати постанову та прийняти нову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Апелянт вказував, що ним відповідно до ст. 15 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми , виплачувалась допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у необхідному розмірі, норми ст. 15 не визнавались неконституційними та діяли до прийняття Закону України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні . УСЗН виплачувалась позивачу допомога у розмірі визначеному постановами Кабінету Міністрів України та профільними законодавчими нормами. Апелянт вказував, що ним в повному обсязі виплачено допомогу при народженні дитини, нормою Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми передбачено, що допомога при народженні дитини виплачується одноразово у сумі 10320 грн., інша частина допомоги виплачується поступово на протязі 36 місяців рівними частинами, передбачено, що особам, які на 30 червня 2014 року мали право на отримання допомоги при народженні дитини у розмірі, встановленому на першу дитину, після досягнення дитиною двох років на наступні 12 місяців призначається щомісячна допомога у розмірі 130 гривень. Апелянт вказував, що документи, необхідні для призначення державної допомоги сім'ям з дітьми подаються особою, яка претендує на призначення допомоги особисто, позивачем було надано заяву про призначення допомоги, але жодного документу на дату подання заяви, станом на 2016 рік, на підтвердження перебування позивачки у відпустці по догляду за дитиною до трьох років або заяви про неможливість самостійно зібрати документи надано не було. Апелянт вказував, що відповідно до Закону України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні , внесено зміни до Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми та приведено у відповідність законодавчим нормам постанову Кабінету Міністрів України про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми, якими встановлено розмір щомісячної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі 130 грн. Апелянтом вказувалось, що обовязок щодо надання позивачці матеріального забезпечення відповідно до приписів Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованнями у вигляді допомоги при народженні дитини та по догляду за нею до досягнення дитиною трирічного віку покладено на страховика - Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, а не на орган праці та соціального захисту населення.

Справа розглянута згідно ч. 1 ст. 41 КАС України, за відсутності осіб, які беруть участь у її розгляді.

Перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач призначив та виплатив допомогу при народженні першої дитини - ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_1 в розмірах, визначених Порядком призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми, відповідно до довідки - розрахунку від 20.12.2016 року, ОСОБА_2 у період з липня 2014 по червень 2016 було нараховано та виплачено допомогу при народженні дитини у розмірі - 30960 грн., що відповідає вимогам закону. Суд першої інстанції вказував, що в задоволені позовних вимог в частині зобов'язання відповідача провести перерахунок та виплатити ОСОБА_2 допомогу при народженні дитини у відповідності із ст.41 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням в редакції, чинній на час призначення допомоги, в сумі, кратній 22,6 прожиткового мінімуму на дату народження її дитини - на 23.06.2014 року (за виключенням платежів, які були їй виплачені) - слід відмовити, оскільки така допомога їй виплачена у повному обсязі. Суд першої інстанції зазначав, що на час звернення позивача до відповідача із заявою про призначення допомоги при народження дитини, а саме після 01.07.2014 року такий вид допомоги як допомога до досягненню трирічного віку виключена із числа державних. Особам, які на 30 червня 2014 року мали право на отримання допомоги при народженні дитини у розмірі, встановленому на першу дитину, після досягнення дитиною двох років на наступні 12 місяців призначається щомісячна допомога у розмірі 130 гривень, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Суд першої інстанції вказував, що відповідно до ст. 15 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми № 2811-ХІІ (в редакції яка діяла на час спірних правовідносин), при народженні дитини, повинна виплачуватись допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі прожиткового мінімуму. Всі види державної допомоги сім'ям з дітьми, крім допомоги у зв'язку з вагітністю та пологами жінкам, призначають і виплачують органи соціального захисту населення за місцем проживання батьків. Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку призначається з дня звернення за її призначенням, але не раніше ніж з дня, що настає після закінчення відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, днем звернення за призначенням допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку вважається день прийняття органом праці та соціального захисту населення відповідної заяви з усіма необхідними документами. Суд першої інстанції пришов до висновку, що відповідач безпідставно не призначив позивачу виплати на допомогу на дитину до досягнення трьох років, на тій підставі, що вона не надала документу на підтвердження перебування позивачки в відпустці по догляду за дитиною, оскільки законодавством передбачено вичерпний перелік документів - а саме подання заяви про призначення виплати за встановленою формою, копію свідоцтва про народження дитини, та документу, що засвідчує особу, усі інші документи Відповідач має право отримати самостійно та перевірити їх достовірність.

Матеріалами справи підтверджено, що позивачка має малолітню дитину ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1, у зв'язку з чим знаходиться на обліку у відповідача, як застрахована у системі соціального загальнообов'язкового державного соціального страхування.

04.07.2014 року ОСОБА_2 звернулась до УПСЗН виконкому Дзержинської районної у місті ОСОБА_1 ради з заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, просила призначити допомогу про народженні дитини. Рішенням від 09.07.2014 року УПСЗН виконкому Дзержинської районної у місті ОСОБА_1 ради ОСОБА_2 призначено допомогу при народженні дитини з 01.07.2014 року по 30.06.2016 року, виплачено з 01.06.2014 року по 30.06.2014 року допомогу у розмірі 10320,00 грн., з 30.06.2014 року по 30.06.2016 року виплачено частинами у розмірі 860,00 щомісячно. Всього сплачено за цей період 30960 грн., що підтверджується довідками.

Відповідно до довідок наданих УПСЗН виконкому Металургійної районної у місті ОСОБА_1 ради № 7863, № 7864, № 7865 від 20.12.2016 року, ОСОБА_2 виплачувалось з липня 2014 року по червень 2016 року включно щомісячна допомога при народженні дитини рівними частинами у розмірі 860,00 грн.

Згідно довідки № 3265 від 01.06.2017 року ОСОБА_2 виплачено одноразово як допомогу при народженні 10320,00 грн.

Відповідно до матеріалів справи, 23.07.2016 року ОСОБА_2 звернулась до УПСЗН виконкому Металургійної районної у місті ОСОБА_1 ради з заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, просила призначити допомогу по догляду за дитиною по досягнення нею трирічного віку.

Рішенням від 12.10.2016 року УПСЗН виконкому Металургійної районної у місті ОСОБА_1 ради ОСОБА_2 було призначено допомогу сім'ям з дітьми з 25.07.2016 року.

Згідно ст. 41, ст. 43 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням (у редакції до 01.01.2008 року) допомога при народженні дитини надається у сумі, кратній 22,6 розміру прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого на день народження дитини. Виплата допомоги здійснюється одноразово у дев'ятикратному розмірі прожиткового мінімуму при народженні дитини, решта - протягом наступних 12 місяців у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Пунктом 25 розділу ІІ Внесення змін до деяких законодавчих актів України Законом України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України внесено зміни до Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням , виключено з Закону статті 40-44.

Таким чином, варто вказати, що законодавчі норми, на підставі яких ОСОБА_2 просить суд зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплатити їй допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі прожиткового мінімуму за кожен місяць за період з дня призначення допомоги по дату звернення до суду (за виключенням платежів, які були виплачені), та в подальшому провадити нарахування та виплату допомоги в розмірі прожиткового мінімуму, та зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплатити їй допомогу при народженні дитини у відповідності із ст. 41 в редакції, чинній на час призначення допомоги, в сумі, кратній 30 прожитковим мінімумам на дату народження дитини - на 23.06.2014 року, виключено.

Колегія суддів зазначає, що діючим законодавством до правовідносин пов'язаних з призначенням та виплатою допомоги при народженні дитини, є законодавчі норми, що дійсні на час народження дитини та на час звернення з відповідною заявою до органу соціального захисту.

До 01.04.2014 року ч. 1 ст. 15 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми було передбачено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, встановленим для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 гривень.

У зв'язку з прийняттям Закону України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні (набрав чинності 01.04.2014 року), ст. 15 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми виключено.

Згідно п. 7 розділу ІІ Закону України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні , у Законі України Про державну допомогу сім'ям з дітьми Розділ IV Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виключено.

Тобто, Законом України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні таке поняття як виплата допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виключено та такі виплати з 01.04.2014 року не передбачені.

Згідно ч. 4 ст. 1 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми передбачено, що порядок призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно ст.ст. 10 - 12 Закону України Про державну допомогу сім'ям з дітьми допомога при народженні дитини за цим Законом надається одному з батьків дитини (опікуну), який постійно проживає разом з дитиною. Допомога батькам при народженні дитини призначається на підставі свідоцтва про народження дитини. Опікунам зазначена допомога призначається на підставі рішення про встановлення опіки. Для призначення допомоги при народженні дитини до органу праці та соціального захисту населення за умови пред'явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, та свідоцтва про народження дитини подається одним з батьків (опікуном), з яким постійно проживає дитина, заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, та копія свідоцтва про народження дитини.

Згідно п. 12, п. 13 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.12.2001 року (у редакції дійсній на час виникнення спірних правовідносин), допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини. Допомога при народженні дитини, яка народилася після 8 квітня 2011 р., надається в сумі, кратній 30 розмірам прожиткового мінімуму, - на першу дитину. Виплата допомоги здійснюється одноразово у десятикратному розмірі прожиткового мінімуму при народженні дитини, решта суми допомоги на першу дитину виплачується протягом 24 місяців.

Враховуючи, що ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2014 рік встановлено прожитковий мінімум для дітей віком до 6 років у розмірі 1032 грн., то відповідачем вірно було позивачці виплачено допомогу при народженні дитини (1032 грн. х 30 = 30960 грн.).

Позивач у своїх позовних вимогах просить суд зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплатити допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі прожиткового мінімуму за кожен місяць за період з дня призначення допомоги по дату звернення до суду, та в подальшому провадити нарахування та виплату допомоги в розмірі прожиткового мінімуму, та зобов'язати відповідача провести перерахунок та виплатити їй допомогу при народженні дитини, як це передбачено статтями 41 та 43 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованнями в редакції, чинній на час призначення допомоги. З цього приводу колегія суддів зазначає, що на час народження ОСОБА_2 дитини 23.06.2014 року та на час звернення до органу соціальної опіки 04.07.2014 року з заявою про призначення всіх видів допомог, такого поняття як допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку в розмірі прожиткового мінімуму, законодавчо не передбачено. Норми, на які позивач посилається обґрунтовуючи свої вимоги втратили чинність з 01.01.2008 року. На час призначення позивачу допомоги при народженні дитини саме такий вид допомоги і передбачено, а такої допомоги як допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку не 23.06.2014 року, не 04.07.2014 року законодавчо не передбачено. УПСЗН виконкому Металургійної районної у місті ОСОБА_1 ради не може призначити та виплачувати особі ту допомогу, бюджетні кошти на яку не передбачено, разом як і вид допомоги якої також не передбачено.

Колегія суддів зазначає, що допомога при народженні дитини відповідно до ст. 41 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованнями не виплачується з 01.01.2008 року, оскільки у наступному було змінено законодавчий порядок такої допомоги.

Проаналізувавши законодавчі норми, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів зазначає, що УПСЗН виконкому Металургійної районної у місті ОСОБА_1 ради було правомірно та у належному розмірі виплачено ОСОБА_2 допомогу при народженні дитини.

Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, постанову суду першої інстанції слід скасувати та прийняти нову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Керуючись п.3 ч.1 ст.198, п.4 ч.1 ст.202, ст.ст. 205, 207 КАС України, колегія суддів,-

п о с т а н о в и л а:

Апеляційну скаргу Управління праці та соціального захисту населення виконкому Меалургійної районної у місті ОСОБА_1 ради - задовольнити.

Постанову Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу від 18 серпня 2017 року по справі № 210/5026/16-а (2-а/210/119/16)- скасувати.

Прийняти нову постанову.

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення виконкому Металургійної районної у місті ОСОБА_1 ради про зобов'язання провести перерахунок та виплатити допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку - відмовити.

Постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України відповідно до ст.ст. 211 0 212 КАС України.

Головуючий суддя: О.М. Лукманова

Суддя: Л.А. Божко

Суддя: Ю.В. Дурасова

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2017
Оприлюднено17.12.2017
Номер документу71029484
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —210/5026/16-а(2-а/210/119/16)

Постанова від 12.12.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні